Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

A jak byste si to představoval, pane kliente?

30. 7. 2010

Banka: přítel, či nepřítel? Na tuto otázku má většina lidí zřejmě jasnou odpověď, totiž že b) je správně. A není se čemu divit. Nutno dodat, že proti tomu banky mnoho nedělají. Proč také, když jim nepřátelské chování tolerujeme a vědomě či nevědomě je v něm podporujeme.

A jak byste si to představoval, pane kliente?

Ano, banky mezi lidmi nemají příliš dobrou pověst, ale vypadá to, že si z toho hlavu nedělají. Proč také? Vždyť běžný účet dnes přece musíme mít všichni. Stejně jako důstojné bydlení. A pak je tu ještě milion menších „nezbytností“, bez nichž dnes přece nemůžeme vést plnohodnotný život. „Nebojte se, i na ně vám půjčíme,“ vtloukají nám do hlav bankovní domy v televizi, cestou do práce na billboardech, v rádiu i na oblíbených internetových stránkách. A my, pohodlní až běda, jdeme a půjčujeme si. Procenta neprocenta, poplatky nepoplatky. Že bychom se předtím alespoň podívali na internet, zda to jinde nejde levněji, to nás ani nenapadne…

Můžeme se ale pak divit bankám, že v tomhle prostředí nezlevňují a neusilují o blaho klientů jinak než reklamní masáží a novou kreditkou ve schránce? Proč by měly? Nakonec by na tom tratily jen bankovní domy samy. Bylo by méně peněz na reklamu – na přesvědčování stáda, méně na výzdobu poboček a možná by dokonce nebylo dost ani na zarámování diplomů „Banka roku“ nebo „Klienti si nás zvolili jako nepřátelštější“. Strašná představa…

Na první pohled to vypadá jako začarovaný kruh. Tentokrát je ale cesta ven překvapivě snadná!

Přestaňme být líní!

Dlouhodobě razím názor, že jediný, kdo s tím může něco udělat, jsme my, „obyčejní spotřebitelé“. Dnes a denně se setkávám s lidmi, kteří si stěžují na nehorázné poplatky. V téhle situaci vždy následuje má oblíbená otázka: „A jak byste si to tedy představoval vy, pane kliente?“ Odpovědi jsou všechny stejné: „Chtěl bych účet bez poplatků nebo alespoň s přijatelnou poplatkovou strukturou, kvalitní internetbanking, dostupné bankomaty a komplexní a rychlý servis, pokud se stane něco nenadálého.“ Žádné překvapení se nekoná. To přijde až nyní. Když se totiž klientů následně zeptám, zda si myslí, že něco takového, o čem sní, už dnes na českém trhu existuje, odpoví mi většinou bez váhání ANO.

V čem je tedy problém? Proč již nejste u takové banky, která vám tyhle služby nabízí?“ ptám se jich konsternována vzápětí. „No víte, mně se kvůli tomu nechce lítat do banky. S tím bude určitě spousta papírování, a než bych přenastavil všechny příkazy... pak si ještě pamatovat nový PIN...“ vykrucují se klienti. A právě tady je kámen úrazu.

Problém totiž ve skutečnosti není v „drahých“ bankách, ale v lenosti nás uživatelů. Ano, určitě se změnou účtu nějaká ta administrativa spojená bude, nicméně žijeme v 21. století a například trvalé příkazy dnes od sebe banky už umějí převzít na základě jediného formuláře. I PIN si již můžete změnit prakticky v každém bankomatu. Ve finále je to jen o tom se rozhodnout. Zvednout se ze židle. Vystoupit na chvíli ze stereotypu. A je to! Pokud budeme jen nadávat a nic s tím nedělat, nikdy se nic nezmění.

Tolik práce a tak málo muziky?

Existuje ale ještě jedna skupina lidí. Lidé, kteří vám na otázku, proč jste ještě nezměnili svou banku, bez milosti odpoví: „Tolik práce kvůli mizerným dvěma stovkám měsíčně? “ Jakmile slyším něco podobného, vstávají mi vlasy na hlavě. Kdo z nás si může v době krize dovolit podobný luxus? Nikdo. Ještě zvláštnější je ale to, že tenhle argument jentak neuslyšíte od člověka bohatého. Setkávám se s ním většinou u lidí, kteří peněz na zbyt rozhodně nemají. Není to ale právě proto, že myslí tímhle způsobem?

Jak již naznačil článek Jak ušetřit stovku?, bankou to vše jen začíná. Zbytečných poplatků jsou kolem nás bohužel desítky a stovky. Přitom stačí měsíčně ušetřit 300 korun a za tři roky máte, kromě dobrého pocitu, že nevyhazujete peníze oknem, našetřeno na slušnou dovolenou…

Zkrátka a jasně. Pokud někomu nevadí platit 200 až 300 korun měsíčně za používání běžného účtu, je to jeho volba. Pak si ale nestěžujme na banky, že mají vysoké poplatky. Proč by je také vysoké neměly, když jim je vesele platíme dál, přestože zajímavější možnosti tu rozhodně jsou?

Tak s tím pojďme něco udělat! Poplatkovou strukturu bankovních účtů je možné porovnat např. zde.

Autorka je finanční poradkyní společnosti Partners. Působí v Praze, Kolíně a Čáslavi.

Kontaktovat ji můžete na telefonním čísle +420 724 241 722.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

Petr Klasna | 16. 8. 2010 23:34

Souhlasím s autorkou článku a připojuji další důvod, proč je u nás vše "zatuhlé". Lidi často nemají ani základní hrdost. Někdo jim něco provede (mobilní operátor,banka,kdokoliv) a když jim za půl roku dá trapnou slevu nebo alespoň její příslib,okamžitě letí a stojí fronty,jen aby to samé zase udělali za půl roku. Není divu, že se (nejen) banky chovají, jak se chovají. Jedná se o vztah soukromá instituce - klient, tady vždy platí, že klient dostává takové poplatky, jaké si svým chováním zaslouží. Není to třeba trochu podobné i s politikou? :) Dokonce můžeme slyšel i názory typu "je to všude stejné" nebo "co kdyby to jinde bylo ještě horší". To je jistě pravda, taky jsme mohli rovnou zůstat v komunismu :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marek Poláček | 30. 7. 2010 21:49

Jsem u ČS a jsem zcela spokojen. Při obratu nad 100 tisíc je vedení zdarma a ve spojení s mbank nejde o žádný problém. Mám oba účty zdarma. Oba mají na rozdíl od Fio pohodlné ovládání odkudkoli.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Č. | 30. 7. 2010 15:15

Souhlasím.Doporučuju FIO. Sám tam mám 2 účty už několik let a bez problémů. Fio je pro lidi, co jsou zodpovědní ke svým financím a nepotřebují kontokorenty !!!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 30. 7. 2010 19:15
reakce na Tomáš Č. | 30. 7. 2010 15:15

Aniz bych Vam nejak protirecil, tusim ze zrovna Fio kontokorent nabizi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 30. 7. 2010 13:16

Nerekl, bych ze lide neprechazeji k jinym bankam proto, ze jsou lini. Spise bych videl problem v tom, ze se boji, ze po prechodu zacne nova banka zvysovat poplatky jeste vice nez ta puvodni. To se netyka jen bank, ale asi i obecne vetsiny firem v CR. Muzete odejit za nizsi cenou nebo proto, ze na Vas nejaka firma udelala podraz, jenze do pul roku zdrazi nebo udela stejny podraz i veskera konkurence.Ladislav: mBank z dlouhodobeho hlediska nedoporucuji, nebot se vydala cestou pomaleho ale systematickeho zvysovani slozitosti pouzivani a omezovani/zdrazovani sluzeb. Spise bych to videl na Fio nebo Postovni Sporitelnu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Many | 30. 7. 2010 20:00
reakce na Libor Kosour | 30. 7. 2010 13:16

Trefný článek. Shrnuli komentáře a článek, pak bezpoplatkové banky využívají lidé kteří nejsou líní(změnit banku, nastavit příkazy) a nemají strach (zavedení/zvýšení poplatků). Již dva roky mám dva účty bez poplatků- FIO a mBank. Pokud by jeden z nich zavedl poplatky, pak mu zamávám jako předtím České spořitelně. Změna je život, tak žádný strach. Dnes jen lituji že jsem platil ČS zbytečně několik let. Schválně si spočítejte kolik vás to stojí a o kolik přidete i na malých úrocích. Možná vás přejde lenost i strach....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 30. 7. 2010 14:03
reakce na Libor Kosour | 30. 7. 2010 13:16

Petr: Na Fio jsem zapomněl. Ze všech stran slyším chválu, takže jistě i tento ústav stojí za zvážení, opět to ale asi nebude ústav preferovaný poradci.Libor: Proto jsem zmiňoval, že je pro lidi mladé(adaptabilní chcete-li) a schopné používat internet. Kdo potřebuje přepážku a bankovní uřednici, ten ať M-bank nebere. Já si účet u M-bank založil v říjnu 2008. Od té doby jsem na poplatcích zaplatil 35,- za 4 výběr v měsíci při jedné mimořádné události. Teď nevím přesně, jak Fio, ale od poštovní spořitelny bych něco takového nečekal. Jinak ale souhlasím, že některé produkty jsou v M-bank šité horkou jehlou a změny a "zesložiťování& quot;se tu děje. Mě zarazil v reklamách inzerovaný M-bilans - bilanční systém k hypotékám, který byl velmi rychle zrušen, protože někdo v M-bank nedomyslel, že si někteří mohou vzít hypotéku, i když třeba celou částku na koupi bytu mají. Pak stačilo peníze dát na M-bilans účet a člověk měl rázem bezúročnou půjčku.Stále jsme se ale nedostali k tomu, co by doporučili poradci Partners, tedy účet, za jehož založení získají provizi, protože předpokládám, že Fio jako low-cost, v portfoliu Partners také nebude.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petra Dusová | 30. 7. 2010 14:34
reakce na Ladislav | 30. 7. 2010 14:03

Co se týše doporučení poradců Partners, tak žádné účty pokud vím zprovizované nikdy nebyly, takže tomu říkjme třeba rada "zdarma". Teď to trochu odlehčuji, nicméně ono s BÚ je to celkem složitý proces na zprostřekování a nabídka opravdu zajímavých účtu zase není tak široká, takže řekněme i toto byl impuls pro spuštění Partners banky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ladislav | 30. 7. 2010 12:28

Mohu se zeptat autorky článku, kterou banku by doporučila? Já mám jasno. Především pro lidi méně majetné a schopné používat internet, bych jednoznačně doporučil Mbank. Pokud ale vím, tak Partners s Mbank kvůli provizím nespolupracují. Kterou banku tedy doporučujete?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petra Dusová | 30. 7. 2010 14:25
reakce na Ladislav | 30. 7. 2010 12:28

Jak již padlo v komentářích, i mám celkem dobrou zkušenost s mBank, ale dle mého názoru je to opravdu pro lidi co banku nepotřebují a vše řeší přes internet. Co se týče Poštovní spořitelny, tak i zde mám osobní zkušenost celkem pozitivní, poplatková struktura celkem ujde a hlavně je to hodně dostupná banka... dají se použít bankomaty ČSOB + téměř u každé pošty máte další bankomat bankomat. Mají téměř bezpoplatkový studentský účet, který platí do 25 či 26 let aniž by člověk musel prokazovat v dalších letech status studenta, což je pro mladého člověka zajímavé. Jinak momentálně přejíždím na Partners Konto:-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr | 30. 7. 2010 13:06
reakce na Ladislav | 30. 7. 2010 12:28

Kdo nemá Fio, nemá rozum - a to již 5 let :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adam | 30. 7. 2010 09:15

Vychodiska vidim to naprosto stejne, jenom bych dodal dusledek:Lide jsou lini krome kibicovani neco delat a tak potom dane veci "resi" politici, kteri tim rozsiruji moc statu do naprosto nesmyslnych oblasti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!