Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Měl jsi v ruce peníze? Běž se umýt!

| 23. 11. 2010

Jste-li průměrný obyvatel tohoto státu, pak víte o svých penězích méně než o svém autě. Tímto poměrně odvážným tvrzením vás nechci naštvat. Prostě je to tak. Zkuste si představit následující experiment:

Měl jsi v ruce peníze? Běž se umýt!

Stojíte na parkovišti hypermarketu v poklidné sobotní dopoledne a náhodně procházejícím položíte otázku, jaké mají auto, jak je staré a jak výkonné. Můžete se vsadit, že přes devadesát pět procent mužů na tuto otázku odpoví bez mrknutí oka. Ti výřečnější vás ještě zasypou detaily o novém plastovém spoileru, co namontovali minulý víkend, případně dodají několik perliček na téma „tunění“ motoru.

Zkuste však tomu samému vzorku lidí položit otázku jinou: Víte, kde a jak máte investované své finanční prostředky? V tom okamžiku se obličej dotazovaných odkrví, oči naberou nepřítomný nádech a oni nejspíš zašeptají něco o sporožiru a stavebku. Po nadšení a sebevědomí spojeném s jejich plechovými miláčky není ani stopy.

Kde to mám podepsat?

Zkusme experiment číslo dvě. Zapátrejte v paměti a vzpomeňte, jak jste si kupovali novou televizi. Pořídili jste si několik blyštivých magazínů, prošli weby s tematikou spotřební elektroniky, probrali téma se známými a nejspíš navštívili také nějaký specializovaný obchod a nezávazně se pobavili s prodavačem. Když jste si konečně vybrali, našli jste si – nejspíš opět na internetu – nejlevnějšího prodejce, nejlevnější dopravu, objednali a pak jen čekali na dodání.

Na tomto místě se zastavme a upřímně, ruku na srdce: postupovali jste takhle také při výběru životní pojistky nebo penzijního fondu?

Pokud uvedené produkty vůbec využíváte, jste se nechali nalákat někým, který vám uvedené řešení doporučil, a vy jste jej bezmyšlenkovitě akceptovali. V horším případě jste se nechali zlákat televizní reklamou. Pokud ani jedno neplatí, jste výjimky a máte můj obdiv.

Jak se nám to stalo?

Vše, co bylo až dosud napsáno, má podpořit moje tvrzení, že Češi mají ke svým penězům více než macešský vztah. A přitom jen málokdo dokáže popřít, že peníze jsou relativně neutrálním prostředkem směny, který si svou neblahou pověst opravdu nezaslouží. Jak se nám stalo, že peníze vnímáme tímto způsobem? Kde jsme k takovému postoji přišli? Jsem hluboce přesvědčen, že jsme v zajetí myšlenkových modelů, které se utvářely za vydatné pomoci třech autorit – církve, komunistů a vašich rodičů.

Církev, konkrétně katolická, má na tento postoj vliv z pohledu času nejdelší. Již po staletí svým ovečkám do hlavy vkládá představu, že být ctnostný rovná se být chudý. Peníze jsou prý zdrojem zla, vedou se kvůli nim války a lidé přicházejí o život. Téměř všichni svatí byli chudí, a proto se archetypem „správného člověka“ stává chuďas. Nic z toho však není pravda. Proč jsou potom roucha kněží a církevních hodnostářů vyšívaná zlatem? Proč jsou oltáře v kostelích pokryty zlatými plátky a okna jsou osázena zdobnými vitrážemi? Proč je Vatikán jedním z nejbohatších států v přepočtu na počet obyvatel?

Pokud by církev opravdu věřila tomu, co hlásá, mohla by přeci víru šířit ze skromně zařízené jeskyně. Nic takového se však neděje – a přesto lidé v mnoha ohledech stále věří tomu, že chudoba je živná půda pro charakterního ducha.

Běž si umýt ruce!

Komunisté za relativně krátkou dobu panování dokázali napáchat tolik škody na morálním profilu českého člověka, že ani dvacet let po pádu jejich režimu se z toho nejsme schopni vzpamatovat. Principy „všechno patří všem“ a „nikdo není za nic odpovědný“ dokázaly vyprodukovat generace nezodpovědných zoufalců, kteří bytostně závisí na péči eráru a stále žijí v představě, že „to“ za ně někdo udělá a zařídí.

Jak žijí, tak se i chovají ke svým penězům. Pokud jsou navíc intoxikováni představou, že být dobrý rovná se být chudý, snadno spadnou do pasti a uvěří tomu milému pánovi ve špatně padnoucím obleku, který to s nimi přeci myslí dobře a nabízí exkluzivně jenom jim ten převratný finanční produkt.

A jak v tom všem zafungovali vaši rodiče? Nevím jak vy, ale já jsem jako malý velmi často slýchal: „Měl jsi v rukou peníze? Běž si je hned umýt!“ Jen málokdo by si v této souvislosti v mozku nevytvořil spojení peníze = špína či nečistota. A přitom by nejspíš nebylo těžké dokázat, že průměrná bankovka není o mnoho špinavější, než rajské jablko nebo okurka od zelináře za rohem.

Proč potom po svých dětech chceme, aby se po dotyku s penězi šly umýt, zatímco po dotyku s rajským nebo okurkou po nich nic takového nežádáme? Prostě proto, že peníze jsou v našich hlavách zahnízděny jako něco nečistého, na co se nemá ptát a o čem se nemá mluvit. A přitom peníze samotné jsou jenom kusy papíru či kovu, bez jakéhokoliv emočního náboje.

Všechny ty dobré nebo špatné vlastnosti jim přisuzujeme my, lidé. A v tom je kámen úrazu.

Autor je burzovní makléř působící ve spolešnosti Patria-Direct a literát.

Psáno pro www.psychologie.cz

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (37 komentářů)

Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:09

Jsem racionální člověk bez náboženského základu. Zajímám se však o historii a musím konstatovat, že tvrzení o křesťanství je velmi povrchní a hluboce nepravdivé. Samozřejmě, i mezi křesťany jsou lidé jednoduchého myšlení, ale křesťanské intelektuální špičky nic takového netvrdily. Ostatně - i mezi ekonomy jsou lidé jednoduššího (a populistického) myšlení. Jinak by mnohé ekonomické problémy vůbec nevznikly.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel | 23. 11. 2010 23:42
reakce na Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:09

Honzo ale jedno mají auta a peníze společně. Auto jednou doslouží svému ůčelu a bude bezcené a peníze taky. Takže je to fuk. A zdá se jak sleduji tu komedii kolem peněz, tak zažívají poslední stařecké nemoc.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Denis | 23. 11. 2010 17:25

fakt jsem nečekal, že se tak necháte trollovat od vykuka:) jinak to s tim fallout thumb up:D
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Honza | 23. 11. 2010 16:22

Jste-li průměrný burzovní makléř, pak o penězích víte podstatně méně, než průměrný automechanik o autech. Jste-li průměrný finanční poradce, pak o penězích nevíte téměř nic v porovnání s tím, co o autech ví průměrný automechanik.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

denis | 23. 11. 2010 12:13

myslím, že to tady už někdo psal z jednoho filmu: Who thinks that root of all evil is money DOEST have any :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Peter Adamov | 23. 11. 2010 12:12

Súhlasím s autorom, čo sa týka nedostatočného rozhľadu ľudí pri narábaní so svojimi finančnými prostriedkami.Problém vidím v tom, že dva televízory dokážem porovnať, vzhľadom na rýchly pokrok technológií pripusťme, že ich dokážem porovnať do istej miery.Ešte lepšie je, že obvykle sa dá nájsť porovnania, ktoré niekto kompetentný pripravil pre takýto účel.Ale nájdite niekde porovnanie finančných alebo poisťovacích produktov. O pokuse urobiť si takéto porovnanie sám sa radšej ani nezmienim. Výsledok bude proste neúspešný.A tak človek rezignuje a zverí svoje peniaze do rúk alebo známemu (kto z nás nemá známeho poisťováka) alebo prvému (šikovnému) okoloidúcemu finančnému poradcovi (v tom lepšom prípade) alebo "finančnému poradcovi" (v horšom prípade).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adam | 23. 11. 2010 10:38

Snad jenom k tomu poslednimu prirovnani, tak me maminka ucila, ze ovoce ci zeleninu mam pred pozrenim umyt. Ze by mi tim v mozku vytvorila spojeni ovoce, zelenina = spina, to si nemyslim.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jakub V | 23. 11. 2010 10:21

Petr Žabža píše pro Finmag? jsem spokojen - některé jeho články právě na webu jeho zaměstnavatele jsou zajímavé, a občas zdravě ostré :-) jen tak dál
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 11. 2010 11:42
reakce na Jakub V | 23. 11. 2010 10:21

Také se mi jeho text líbí. Je provokativní a neotřelý. Zkusím ho oslovit, zda by nechtěl psát přímo pro nás. Uvidíme, jak to dopadne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

Něco tak bezcharakterního a demagogického, jako tento článek jsem dlouho nečetl. Jsem celoživotně bytostně přesvědčen, že největší a nejzoufalejší zla na tomto světě zplodila touha po penězích. Naopak v dnešní době jsou peníze jen brzda dalšího nezdeformovaného vývoje. Až se jich lidstvo navěky zbaví, bude se z hrůzou otáčet na tento úsek svých dějin. Viz.http://dotsub.com/view/8fa cd416-c3ac-45e1-97a5-ce352b7d5 9cb
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:12
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

A konečně budeme žít v komunismu, všechno bude všech a budeme se mít rádi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 24. 11. 2010 07:12
reakce na Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:12

Nevím zda příští společenský systém lidé nazvou komunismem. Když to však půjde přirozenou cestou, tak to bude systém, který bude sloužit všem lidem a ne naopak. Když si vezmu dnešek, kdy i přes neskutečnou výrobní silu nové technologie je stále člověk hodnocen jen podle své převážně fyzické práce do systému vložené, tak po přirozeném stále klesajícím poměru její potřebnosti by se tento systém bez člověka obešel. Máme štěstí,že není řízen nějakou samostatnou umělou inteligencí. To by asi s námi udělal rychlý proces. Myslím, že by neušetřil ani zbývající "osvícenou" ;elitu skrývající se někde na ostrovech v Karibiku. Krásná vyhlídka: Systém pracující v nekonečné smyčce pro systém.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 24. 11. 2010 22:40
reakce na Vykuk | 24. 11. 2010 07:12

Systém sloužící všem lidem může existovat jen mezi dokonalými lidmi. Co se mají všichni rádi, vzájemně spolupracují, nezávidí si. Kde jsou takoví lidé?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 25. 11. 2010 08:35
reakce na Bohumil Šourek | 24. 11. 2010 22:40

Člověk, když se narodí, tak je skoro dokonalý. Co ho zkazí, je prostředí ve kterém žije. Nevidím vůbec nějakou tlustou čáru za chováním lidí v budoucnu od chování lidí v současnosti. Bude to asi ten nejtěžší a nejbolestivější přechod v lidské historii. Vůbec nechci prorokovat, zda se zdaří. Když ne, budeme jen další z extrémů se kterým si příroda v minulosti již poradila.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 25. 11. 2010 17:21
reakce na Vykuk | 25. 11. 2010 08:35

Ano, tak nějak mi to už ve škole vtloukali do hlavy marxisti. Neztotožňuji se s tím. Vím, že ať se snažím jakkoliv, dělám chyby a mýlím se. Protože se snažím být k sobě kritický, musím konstatovat, že jsem velmi, velmi nedokonalý. Předpokládám, že takoví jsou i ostatní lidé, však kolem sebe vidím i celou řadu lidí, kteří jsou nesporně horší. Mělo na ně vliv vesměs stejné prostředí - je každého osobní zodpovědnost, zda při rozhodování vybere dobro nebo zlo. Stejné prostředí vytváří poctivce i podrazáky, neboť při narození je člověk hodnotově a morálně ambivalentní. Už přes 60 let se upřímně snažím správně hodnotově orientovat a vidím, že přes docela slušný pokrok od svého narození jsem stále velmi daleko od žádoucího cíle. Naučil jsem se ale, že hodnotu věcí kolem mne neurčují ty věci, ale já sám. Cena auta je v zásadě irelevantní, rozhodující je moje touha po něm. Peníze jsou jen způsob, jak vyjádřit čas, námahu atd., kterou jiní lidé obětovali, abych si auto mohl pořídit a jejich vklad kompenzoval. Peníze jsou rovněž hodnotově neutrální, rozhodující je můj postoj k nim.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Standa | 25. 11. 2010 16:35
reakce na Vykuk | 25. 11. 2010 08:35

Člověk se rodí morálkou téměř nedotčený. To až příklad rodičů a výchova z něj vytvoří tvora vnímavého k potřebám ostatních. Bez toho neví, že nemá trhat žabičkám nohy, házet si s pejskem nebo bít slabšího. Při čtení příběhů vlčích dětí zjistíte, jak ta domnělá dokonalost vypadá.Spolupráce je v životě lidí i zvířat výhodnou strategií, a ti, kteří spolupracují, mají větší šanci předat své geny a názory potomkům než ti, co jednají z pozice síly nebo podvodem. Proto světem dnes vládne více důvěra a spolupráce.Ekonomické cítění je živým tvorům vrozené. Každá činnost vyžaduje pečlivé a přesné zhodnocení výdajů a zisku, jinak hrozí, že při namáhavém získávání potravy zahynou hlady. Dokonce i opice dokážou pochopit peníze a symbolické vyjádření hodnot – dokáží „kupovat“ pamlsky, dokáží zvážit různé možnosti „nákupu“.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 26. 11. 2010 08:04
reakce na Standa | 25. 11. 2010 16:35

I já jsem to myslel podobně, ale jenom jsem to špatně vyjádřil. Dokonalý, protože je morálkou ještě nedotčený. Teď se dokonce zjistilo, že i miminka mají tendenci si již v porodnici pomáhat. Když jedno něco trápí a naříkavě pláče, tak pláčou všechny, aby je bylo více slyšet. Ale ne všichni rodiče je pak učí netrhat žabičkám nohy, házet pejskem a pod. Některé se narodí do takové lidské katastrofy ze které se ještě několik generací šílí a profitují z ní různí psychopati, kteří pak zavádí různé nepřirozené zvyky a zákony. A nově narozený člověk je pak jimi zdeformovaný na celý život.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 26. 11. 2010 16:17
reakce na Vykuk | 26. 11. 2010 08:04

Kdyby byla pravd a, co tvrdíte, pak by neexistovaly takové rozdíly mezi sourozenci, a že tedy jsou opravdu velké. Já sice s Vámi souhlasím, že dítě se rodí morálně indiferentní, morálka je nesporně něco, co dodává až socializační proces, tedy civilizace. Ale děti se nerodí indiferentní svými predispozicemi k řešení úkolů a problémů, jež před nimi stojí. (Chtěl bych napsat "svým charakterem," ale to také není dostatečně přesný termín, abychom se kolem něho nezačali motat.)Jsou např. lidé, kteří vždy volí přímější, jednodušší cestu, bezprostřední výhodu; uvažují takříkajíc krátkodobě. A jsou lidé, kteří zvažují dlouhodobější perspektivu. Těch je menšina, ale obě skupiny existují a jejich predispozice nejsou dány vnějším prostředím. Obě skupiny jsou samozřejmě konfrontovány i morálkou, ale přijímají ji různorodě. Aby to bylo ještě komplikovanější, i v rámci jedné skupiny jsou tací, kteří na totožný podnět reagují naprosto opačně; i psychopatický podnět může působit stimulačně velmi kladně.Nesouhlasím prostě s představou, že když všechny děti obklopíme láskou a vysokou morálkou, vyrostou pouze dokonalí lidé. Nevyrostou! Z mnohých se stanou amorální nezodpovědné osobnosti, přestože prostředí, jež na ně působilo, by nemělo chybu. A psychopati tím také nevymřou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 23. 11. 2010 14:25
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

Touha po penezich, tedy touha neco vlastnit, je hnacim motorem hmotneho pokroku.Je na kazdem zvlast, nakolik chce svuj zivot zit hmotne a nakolik duchovne.Ale zatracovat lidi, kteri se proste chteji mit dobre po hmotne strance..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radim | 23. 11. 2010 13:26
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

Touha po penezich a moci, jedno prinasi druhe. Proto taky mame nabozenstvi, abychom mohli kontrolovat lidi a penize, aby nam je ti verici mohli davat. Se slabnouci roli cirkve je potreba mit politicky rezim, ktery v podstate dela totez co cirkev, jen nezneuziva boha, tedy kontroluje lidi a ziskava z nich penize.Nedavno zde vysel clanek pomerne zaslepene pani zijici na Kypru a ta zde hlasala vyhody Sarie. Nezalezi na tom, zda-li katolici, muslimove nebo komunisti, atd... - jde jen o moc a penize.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:24
reakce na Radim | 23. 11. 2010 13:26

Opravdu si myslíte, že náboženství bylo vymyšleno, abychom mohli kontrolovat lidi a peníze?Režim v době "slábnoucí role církve" nemůže kromě toho zneužívat boha - nelze zneužívat něco, co zrušíte. Nevím, o co jde Vám, ale MNĚ o moc a peníze nejde a nikdy nešlo. Negeneralizujte.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radim | 24. 11. 2010 14:07
reakce na Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:24

''MNĚ o moc a peníze nejde a nikdy nešlo.''Tak to asi nebude vlivny politik, vysoky nabozensky hodnostar nebo jen mocny miliardar, ze?Jinak nesouhlasim s tim, ze by vsechno melo byt vsech, ale nabozenstvi je a bylo pro kontrolu lidi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 24. 11. 2010 22:37
reakce na Radim | 24. 11. 2010 14:07

Všechno, naprosto všechno může být zneužito a taky zneužíváno bývá - a to nejen pro kontrolu lidí. Náboženství není výjimkou, ale stojí zcela v řadě s ostatními zneužitími.Na co vy věříte?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Denis | 24. 11. 2010 07:10
reakce na Bohumil Šourek | 23. 11. 2010 21:24

já si fakt myslím, že minimálně křesťanství,ale i judaismus s islámem vznikly ke kontrole lidí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Tůma | 23. 11. 2010 12:32
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

A teď tu o Budulínkovi prosím.Peníze jsou prosředek směny. Až se lidstvo navěky zbaví směny, nastane ráj na zemi - pro zvířata, protože lidstvo vymře hlady. Tuším že poslední pokus o zrušení peněz podnikl Pol-Pot v Kambodži.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 23. 11. 2010 16:05
reakce na Aleš Tůma | 23. 11. 2010 12:32

Peníze jsou prostředek směny, když jsou tou směnou kryty. Když si však nějaký stát jako penězokaz vytiskne dle potřeby další peníze a vnutí je ostatním svou hospodářskou nebo vojenskou silou, tak se prostředkem směny přestávají být a stávají se prostředkem směny sebe sama. Dnešní monetární systém má schopnosti srpu, jimž se má pokosit úroda na nedozírném lánu živící celé lidstvo. Jelikož toho není schopen, uměle se snižuje úroda, celé obrovské plochy jsou neosety a ti kdo by na nich mohli něco pěstovat jsou nuceni ze země vyhrabávat jen kořínky. Má však jednu "bohulibou" ;vlastnost. Dokáže i z toho zbytku nastřádat pro malou skupinku lidí takové přebytky, že mohou puknout od přejedení.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 11. 2010 12:40
reakce na Aleš Tůma | 23. 11. 2010 12:32

Neznáš Fallout (pc hra)? I po nukleární apokalypse se nakonec barter ukáže jako nefunkční a lidé začnou jako platidlo uznávat kovová víčka od koly vyrobená před vzájemnou likvidací :) Po ní už to nikdo neumí. O "kvantitativní uvolňování" a inflaci se pak místo Bernankeho starají "scavangeři&quo t;,kteří se toulají pustinou a hledají nevyrabované nápojové automaty :)) Světem pak koluje pověst o dávno ztracené továrně na kolu, kde je prý jediný stroj na výrobu víček, který to přežil. Jenže nikdo neví, kde...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 23. 11. 2010 20:01
reakce na Martin Vlnas | 23. 11. 2010 12:40

A Fallout, to je jako další vývojový stupeň lidstva? Nebo je to návrat někam těsně do období po prvobytně pospolné společnosti, kdy určité přebytky nebylo možno vyměnit ve směnném obchodě a tak se nalezl všeobecně uznávaný zástupný prostředek, který jako žolík v kanastě nahradil ve vzájemném obchodě nedostupnou komoditu?Problém byl v tom, že tito "žolíci" nebyli po dokončení směny okamžitě zničeni a různí chytráci je začali shromažďovat a tím bezpracně bohatli. Co vytvořím pro společnost, když najdu pár těchto "žolíků" ležet na cestě?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 23. 11. 2010 18:30
reakce na Martin Vlnas | 23. 11. 2010 12:40

Ja tu hru znam. Ten stroj na vyrobu vicek jste si vymyslel, nebo se tam o ni nekde opravdu pise?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 11. 2010 18:57
reakce na Libor Kosour | 23. 11. 2010 18:30

Dokonce tam je tuším quest, který jsem ale neplnil, že máte ten stroj najít a zničit ho, aby nedošlo k měnovému kolapsu...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 23. 11. 2010 21:01
reakce na Martin Vlnas | 23. 11. 2010 18:57

Dekuji za odpoved. Ja znam jen klasiku, dily 1 a 2.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 23. 11. 2010 20:10
reakce na Martin Vlnas | 23. 11. 2010 18:57

Mrkni se na tento odkaz:http://www.newvegasnexus .com/downloads/top/alltime.php ?adult=1Poregistraci si můžeš stáhnout pár vylepšení. Mám však dojem, žes sis vybral nesprávnou hlavní postavu, takže ti to nebude moc platné. Jedině kdybys začal hrát znovu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 24. 11. 2010 10:12
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 20:10

Tak teď už ale vůbec nevím, o čem mluvíte. Jakou správnou postavu? A není tohle už opravdu offtopic? :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vykuk | 24. 11. 2010 15:03
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2010 10:12

Psal jste o Falloutu New Vegas. Na této stránce jsou do něj nějaké doplňky.Jestliže jsem vám odepsal omylem a o této hře nic nevíte, tak promiňte.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Denis | 23. 11. 2010 19:25
reakce na Martin Vlnas | 23. 11. 2010 18:57

looooool tohle mě zničilo :Dděsně progresive ti vývojaři:D
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 11. 2010 18:55
reakce na Libor Kosour | 23. 11. 2010 18:30

Nevymyslel, teď o víkendu jsem se s tím setkal ve čtyřce, Fallout: New Vegas :) Doporučuji na dlouhé zimní večery.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 11. 2010 11:41
reakce na Vykuk | 23. 11. 2010 08:49

Nejste spíše tak trochu demagogický vy? Co vám přijde na textu bezcharakterního? Vždyť se to celé točí kolem téhle věty: "A přitom jen málokdo dokáže popřít, že peníze jsou relativně neutrálním prostředkem směny, který si svou neblahou pověst opravdu nezaslouží." Což je prosté konstatování faktu!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Petr Žabža
V roce 1996 nastoupil na dealing ČSOB, kde zajišťoval klientskou a obchodní podporu na domácích a zahraničních burzách pro velké institucionální investory....více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!