Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Čím budeme k smíchu budoucím generacím

| 1. 9. 2015

Až se lidé za pár desítek let ohlédnou za dnešní dobou, nad čím budou s rozpaky kroutit hlavou? Tahle otázka – a vlastně rovnou i odpověď na ni – mě napadla, když jsem poprvé uviděl hodinky iWatch.

Čím budeme k smíchu budoucím generacím

Líbí se mi. Líbí se mi i prodejní slogan Všechny hodinky ukazují čas, tyhle ho pomáhají nejlépe využít. Šéf Applu se při jejich představení smál oprávněně, když říkal, že většina konkurentů už sice chytré hodinky v nabídce dávno má, ale sorry, nikoho to nezajímá. Apple je prodat dokáže, stejně jako se mu to povedlo se zpočátku rozpačitě přijímanými tablety.

Časopis pro vás

Možná jste si tady před pár dny přečetli, že jsme kromě webu Finmag začali připravovat jeho speciální papírovou verzi s exkluzivními články. Některé z nich se zpožděním prosáknou na naše weby – tohle je právě jeden z nich – některé nikoli. Pokud by vás tištěný Finmag zajímal, předplaťte si ho.

Budoucí retro

Já si tuhle novinku od Applu nepořídím. Naopak jsem oprášil staré hodinky Swatch. Dlouho mi je nahrazoval mobil. Při každém pohledu na jeho displej jsem ale zahlédl i počet nových zpráv v mailu. Tak jsem je vyřídil. A pro jistotu zkouknul i jiné důležité věci. Jak často? Desetkrát, dvacetkrát, třicetkrát za den? Netuším.

Chytré hodinky zkrátka přicházejí ve chvíli, kdy mám všeho toho cvrkotu na displejích po krk. Právě nad touhle dobrovolnou otročinou nejspíš budeme jednou nevěřícně kroutit hlavou: Jak jsme to žili – neustále na příjmu, roztěkaní, odsouzeni ke sdílení emočního naladění kohokoli, kdo se nás rozhodl kontaktovat? Jak jsme se mohli vzdát života v přítomnosti, vyměnit svou plnou pozornost za nesmyslnou dostupnost? Vždyť naše vědomí je to nejcennější, co máme! Možná právě chytré hodinky se stanou symbolem slepé uličky lidských potřeb a tužeb. Naši vnuci se budou smát, jak jsme si dokázali zaprasit hlavy.

Hodnota ticha

Jako milovník science fiction bych si ještě před pár lety myslel, že multifunkční zařízení na zápěstí je další krok na cestě k technologiím, které umožní komunikaci podobnou telepatii. Že tyhle technologie zaplaví a změní svět, stejně jako počítače a mobily.

Už si to nemyslím.

Lidé v budoucnu nebudou stále ve spojení pomocí chytrých technologií. Intenzivní komunikace nebude všudypřítomná, stane se doménou některých profesí. Jakkoli to dnes zní naivně, člověk se bude v následujících desetiletích a staletích stále víc zaměřovat na hodnotu a smysl vlastního života. Bude chtít být a prožívat. A k tomu potřebujete ticho a klid.

Znáte ten pocit zmaru, když se u počítače a s mobilem položeným vedle připravíte o celý den? Komunikujeme, čteme, bavíme se, poznáváme, zařizujeme, tvoříme… A večer někde zaslechneme, že venku byl mimořádně krásný den. Podobně nenápadně může proběhnout velká část života. Bez nás. Chybí nám nicnedělání. Chybí nám civění do blba na záchodě. Chybí nám nuda, která je živnou půdou nových myšlenek a nápadů.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

Míša | 2. 9. 2015 19:21

Nikdo nikoho nenutí technologie využívat. Nikdo vás nedonutí nechat si připnout čip na hlídání tělesných funkcí. Máme tu např. kardiostimulátor, ale i s tím musíte souhlasit.
Děti věnují tolik času komunikaci jinde, kolik času jim nevěnují rodiče. IT technologie nás živí a šetří nám čas, především zbytečné dojíždění. Syn jde v našich stopách a vybírá si kurzy programování a robotiky.
Platformy typu Uber jsou jednoznačně budoucnost, P2P značně konkurují bankám...
Pokud někdo využívá technologie pouze k planému tlachání a mrhání časem, dělal by to zřejmě i bez těchto technologií.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Bárta | 3. 9. 2015 10:08
reakce na Míša | 2. 9. 2015 19:21

Promiňte, ale k tomuhle bych napsal jedno důležité slovo - ZATÍM.

Už teď se šíří informace (nevím jak ověřená, neměl jsem čas to ověřovat), že od roku 2018 bude povinný monitoring (i když se tomu třeba nebude říkat monitoring) v autech, nebude možné ho vypnout, takže to že nikdo nikoho nenutí technologie využívat, je tak trochu přehnané tvrzení. No a navíc, naši státní vládci se velmi dobře naučili používat a( salámovou techniku, a b) obavy běžných lidí o bezpečí, na jehož základě jsou ochotní se vzdávat postupně dalších a dalších částí své svobody. Vůbec bych se proto nedivil, kdyby se dříve nebo později (a obávám se že spíš dříve) bude povinnost nosit čip na hlídání tělesných funkcí, jehož nedílnou částí bude sledování polohy (a v další fází třeba i monitoring a záznam všeho co řeknete, co posloucháte a na co se díváte) zavedena.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 3. 9. 2015 22:04
reakce na Petr Bárta | 3. 9. 2015 10:08

V autě...budiž. Nikdo vás ovšem nenutí vlastnit auto. Ale opravdu si myslíte, že někdo bude zaznamenávat, evidovat a vyhodnocovat vše, co uděláte, vyčůráte a řeknete? Sklony k paranoie mají lidé, kteří si myslí, že druhé příliš nezajímají. A tak se paradoxně děsí toho, co si ve skrytu duše přejí. Haló, tady jsem! Všímejte si mě někdo!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Bárta | 4. 9. 2015 08:51
reakce na Míša | 3. 9. 2015 22:04

Ne, nemyslím si že někdo bude tohle všechno zaznamenávat ... zatím.

Děkuji za moji analýzu, jistě, jsem člověk který se ve skrytu duše těší až někdo někdy s tímhle vším přijde, a vlastně se toho nemůžu dočkat...

Známý citát (nevím kdo to řekl jako první) říká "To, že je někdo paranoidní, ještě neznamená, že ho nikdo nesleduje.". Ale pro mně za mně, klidně se nechte sledovat v autě, na ulici, doma - ostatně, i návrhy, že v každé domácnosti bude kamera napojená na polici, už se objevily. Zaštítěné (přesně jak jsem psal výše) tou obavou běžných občanů o bezpečí (v tomto konkrétním případě ochranou proti pootenciálnímu domácímu násilí). Ale samozřejmě, to je opět moje paranoia a vnitřní skrytá touha po tom aby mne alespoň ta policie sledovala... A navíc, vždyť vlastně ani bydlet nemusím, můžu žít pod stromem nebo v jeskyni, nebo se vlastně taky můžu odstěhovat, když se mi to nelíbí, že?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 4. 9. 2015 23:27
reakce na Petr Bárta | 4. 9. 2015 08:51

No tak se v klidu děste, nenechte se rušit. Když se stala první automobilová nehoda s následkem smrti, všichni byli šokováni a učinil se závěr, že automobilismus nemá budoucnost. Dnes máte šanci 1 : 8.000 že je po vás, když sednete do auta a nikoho to nevzrušuje.

Nikdo vám nedá domů kameru ani čip pod kůži, věřte mi. Jste všem naprosto ukradenej.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Bárta | 5. 9. 2015 07:36
reakce na Míša | 4. 9. 2015 23:27

Děkuji za Vaši laskavou radu, že se mohu v klidu děsit, i když jsem nikde nepsal že bych se děsil.

No a ten zbytek - ano, právě ta analogie s automobilem mi dává zapravdu - po první smrtelné nehodě se předpovídal konec automobilismu. Stejně jako Vy teď předpovídáte, že nikdo nikoho tímhle způsobem nebude monitorovat... Za sto let se třeba první hacker nabourá do monitoringového systému (tedy obdoba první smrtelné nehody v autě), a za dalších dvě stě bude všem připadat naprosto normální, že _všechno_ co dělá, říká, vidí apod. je naprosto veřejné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 5. 9. 2015 11:49
reakce na Petr Bárta | 5. 9. 2015 07:36

Ale chápete to, že nikdo nikoho nenutí vlastnit auto, jezdit s ním a strkat do něj své děti? Naopak veřejnost si žádá více dálnic, tunelů, parkovišť.... Sami dobrovolně si chtějí zastavět životní prostor, aby na něm mohli riskovat vlastní život. Ale nikdo vás nenutí se toho účastnit. Stejně jako vám nikdo nenacpe domů kameru, do těla čip, vašim dětem do ruky střílečky...Můžete technologie využívat lépe. Stejně jako můžete cestovat letadlem. A stejně tak nemusíte každý den dojíždět do práce, právě proto, že nám to dnes technologie umožňují.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miroslav Mucha | 2. 9. 2015 08:45

Upřímně se děsím okamžiku, kdy mé tělesné funkce bude hlídat nějaký čip, protože to bude nejspíš v době, kdy už nepoznám, že se mám jít vyčurat. Díky své práci na počítači trávím většinu svého času v "elektronickém světě" plném informací a i když mohu se svými přáteli kdykoliv komunikovat na dálku a nebýt "sám", těším se na víkend, kdy se s nimi sejdu, mobily odložíme, aby nás nerušily, dáme si pivo a panáka a budeme tlachat o všem možném, pokud možno venku. Nebo si vezmu knihu - tu klasickou tištěnou na papíru - a budu se opájet vymyšlenými příběhy tak, jak jsem to dělal už jako kluk .A když náhodou nepůjde elektrický proud, budu koukat na hvězdy nebo do plamene a bude mi líto těch, kteří jsou naprosto závislí na všech těch moderních vymoženostech.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Frenky | 2. 9. 2015 07:30

Mám podobné názory, jako autor, ale nevěřím tomu, že to tak bude. Ba právě naopak. Inteligentní hodinky, brýle jsou/budou samozřejmostí a k nim časem přibudou další, dnes ještě neznámé vymoženosti.

Čipy, které budou hlídat činnost hlavních orgánů v těle a při nějaké větší odchylce od normálu zasáhnou sami (diagnostika), nebo si přivolají pomoc. Údajně se již na něčem takovým pracuje.

Sluchátka, která nahradí tlumočníka. Budou obsahovat stovky světových jazyků ....

Ovšem tohle vše nebude moci nahradit teplé lidské slovo, pohlazení a nebo jen tak procházku zatím ještě krásnou přírodou, se všemi jejími zvuky a vůněmi. Samozřejmě bez inteligentních přívažků .....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 11. 9. 2015 22:23
reakce na Frenky | 2. 9. 2015 07:30

Lednička a pračka vám také nenahradí teplé lidské slovo ani pohlazení. Co to plácáte? Bavíme se o nových technologiích. No tak si přejte středověk, žijte si v něm, ale nenuťte ho ostatním: já se toho bojím, zakažte to!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hugo | 1. 9. 2015 19:19

Na evoluci je krásná ta rozmanitost a způsob jakým si hledá život nové cesty. Většina se pohybuje v bezpečném průměru a pak se najdou extrémy a mutace na obě strany, které ověřují nové přístupy.

Představa že průměr se v budoucnu posune spíš k duchovní cestě, je podle mého názoru bohužel nepravděpodobná ... v historii takových "hnutí" už byla spousta a jejich přívrženci si pravděpodobně také malovali budoucnost plnou míru a lásky ... Ježíš, František z Assisi, John Lennon, Hippies, atd.

Stejně tak se ale vyskytovali a vyskytují opačné extrémy ... nacismus, fašismus, komunismus + to co se teď děje např. v Rusku, Sýrii, Iráku, atd.

Násilný socialismus, rostoucí byrokracie a kultura průměrnosti jsou čím dál tím silnější ... to není zrovna prostředí, které by přálo skutečné svobodě a které by člověku umožňovalo přirozeně růst - jen pěstuje závist, podporuje nezodpovědnost a vytváří vrstvu namyšlených sociálních inženýrů se spasitelským komplexem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Hatlapatka | 1. 9. 2015 17:35

Já bych se s vámi vsadil, že to tak nebude. Že naopak nějaké multifunkční zařízení budete mít do 10 let na zápěstí většina z nás. Způsob práce, komunikace i vztahů se změní - jako ji už ostatně změnil email, mobil a internet. I trendy dnešních puberťáků se stanou main stream.

Zároveň ale bude růst skupina těch, co to nebudou zvládat nebo nebudou chtít zvládat. To už se ostatně děje, bohatí si zakládají na nákupu bio/organic, letí ruční výrobky, osobní bankéři, malé obchody a kavárny. Moje kolegyně si nikdy nepořídila mobil, dva špičkoví programátoři co znám nikdy nepřešli na smartphone. O víkendu jsem byl v kempu s nějakou odnoží Amišů - vypadali spokojeně.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radek.Mann@email.cz | 1. 9. 2015 12:28

Stárnete pane Majere, :-D
v tom bych viděl odpověď a/,
+ zřejmě je to i o nastavení Vaší osobnosti b/.

Ne, nemyslím si, že vývoj musí /půjde/ cestou, kterou uvádíte, tedy že se budeme soustředit dovnitř. To je očekávání nejlepší možné cesty pro Vás, kterou vztahujete i na ostatní.

ad a/ když mi bylo tolik, co je dětme kolem mě, vyčítali mě, že ležím moc v knihách a nejdu ven. Jo, za jejich dětských let byli stále venku. /Zřejmě proto, že nebylo tolik dostupných knih, potom televizí, následovali počítače a nejnověji tablety a mobily. A miniaturizace postupuje./ To co já považuji za nedbytečnou věc je pro moje děti samozřejmost.

ad b/ sám jsem spíše introvert. Ano, občas tu svoji samotu potřebuji. Vedle mě ale vyrůstá človíček, který je ukázkový příklad extroverta, nedokáže být ani 10 min sám. Pro něj jsou komunikační nástroje požehnáním. A když jsem se ho zeptal, proč s nimi není, zvláštně se na mě podíval a odpověděl, že s nimi přeci je, teď si psali, co zítra do školy.
A to nepíši o období puberty, kdy každý /99%/ prožije výbuch snahy o sociální kontakt a zařazení se mezi své vrstevníky. Jen prostě nebrnkají na kytaru jako Miro Žbirka na lavičce v Sadu Janka Kráĺa ale hrajou ramena v nějaké skupce na Xichtoknížce.

Vždy tu budou rozdíli mezi introverty a extroverty, s důsledky které osobnostní rysy přinášejí. /Nechci se zde puštět do rozboru typologie dle Junga. To by bylo na článek./
Pro některé je technologie požehnáním, a ti druzí se musí s ní naučit nějak žít.

P.S. i když jsem intorvert, ta věc na zápěstí by se mi moc a moc hodila už nyní. Jen musí mít na sobě tlačítko on/off.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomas Hruby | 1. 9. 2015 10:41

Hm, já sice s autorem článku za sebe souhlasím, ale také už nejsem nejmladší. Vůbec bych si ale nevsadil na to, že mládež bude uvažovat stejně. Když sleduji své děti, tak jejich intenzita komunikace je v bodu, do kterého jsem se nikdy nedostal. A ono to vede místy k docela citelné proměně chování (a vůbec se nedá říct, zda to je k lepšímu či horšímu, je to jak u čeho)...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

VTjr | 3. 9. 2015 12:43
reakce na Tomas Hruby | 1. 9. 2015 10:41

" Když sleduji své děti, tak jejich intenzita komunikace je v bodu, do kterého jsem se nikdy nedostal. "

S tím nesouhlasím. Intenzita komunikace je srovnatelná, jen způsob je jiný. To co jsme my v dětství prodebatili v osobnách rozhovorech nebo družných debatách, to dnes pročetují přes smartphony. Kdysi ve škole se o přestávkách ve škole vytvářeli debatní kroužky, dnes se mnoho dětí zahledí do displejů a okolí takřka nevnímá. Intenzita komunikace není primárně dána technologii, ale je limitována spíš mentální kapacitou každého jedince a je v celku jedno jakým způsobem komunikuje.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomas Hruby | 3. 9. 2015 17:08
reakce na VTjr | 3. 9. 2015 12:43

Ano, komunikace přímo ve škole se ve výsledku zase tolik neliší. Jenže dnešní mládež pokračuje v komunikaci i doma - sedí do noci na FB či s otevřenými chaty atd. - tohle už obdobu "v době našeho mládí" nemělo. Nebo si vezměte komunikaci při dovolené - když jsme v dětství odjeli na prázdniny, tak komunikace s kamarády ze školy šla prakticky do nuly (tu a tam dopis), okruh známých se po přesunu třeba jen o pár desítek kilometrů zásadně změnil. Dneska je tomu často jinak - dítě je přesunuto klidně o tisíce kilometrů, ale díky technologiím "klofe" se známými úplně stejně, jako doma. Tohle to celé posouvá někam úplně jinam...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

sound2 | 1. 9. 2015 09:19

Co k tomu dodat? Proto čtu Finmag
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!