Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bílá nemoc

| 10. 11. 2014

Občas stačí málo a národ se semkne jako jeden muž. Čím větší blbost, tím je semknutí proti nepříteli pevnější.

Bílá nemoc

Ačkoliv pro většinu lidí představuje 28. říjen tak akorát den vítaného volna, vhodný k objíždění hrobů před dušičkami, když si někdo oblékne mikinu na večerní oslavu státní moci, rozjede se shitstorm jako málokdy. Pro jednoho je to urážka státnosti, druhý pláče, další se stydí, poslední se už jen směje a všichni svorně nadávají na (ostatní, samozřejmě) Čechy. Další potom nadávají na ty, co nadávají, a tak to jde dokola.

Podívat se ale můžeme i na druhou stranu barikády. Zde stojí lidem zvolený prezident. Co je tento člověk zač, asi už všichni a dlouho víme; přesto mu to nebrání v úspěšném rozvíjení jeho politické dráhy. Když se v rozhovoru pro Radiožurnál Zeman zase jednou projevil upřímně, šokovalo to asi málokoho. A na internetu se opět rozjel shitstorm.

Nemám ambici na těchto řádkách polemizovat o tom, jestli je horší přijít na společenskou událost zcela nevhodně oblečen nebo o tom sepisovat alegorie na internet a rozpitvávat to pořád dokola. Nebo mluvit jako hulvát do rádia. Mnohem zajímavější mi přijde poukázat na to, co takové události v části veřejnosti vyvolaly a co ostatní v řetězu povzdechů a nenávisti obvykle přehlížejí.

Mám na mysli odpornou nemoc zvanou nacionalismus.

Kdo my?

Komentáře k Sedláčkově mikině zněly různě. „na Západě se nám budou smát,“ „to jsme se zas ukázali,“ „no jo, Češi se neumějí oblékat“ nebo „co čekat od národa, který nosí ponožky do sandálů“. My, Češi, národ. Nekonkrétní hmota, kterou tvoří především ti ostatní. Obecná formulace, do které se schová to, co se zrovna hodí. De facto stejně to bylo s komentáři na Zemanovu adresu: „Stydím se za prezidenta.“ Nebo: „Rezignoval jsem na hrdost.“

Jakou hrdost? Za co se stydím? Kdo se konkrétně mně bude smát?

Možná jsem zvláštní, ale já jsem v první řadě Jakub Skala. Ne Čech, Evropan, běloch, muž, sportovec, hamburgerián. Nemusí mě zajímat, jak se nějaký jiný Čech, Evropan, běloch, muž, sportovec nebo žrout hamburgerů chová a nikdo mě podle toho nesoudí. A jestli, je to nejspíš názor z gauče, který mě nechává klidným. Proč by neměl? Jestli si o mně někdo vytvoří názor na základě chování někoho jiného, kdo se mnou shodou okolností sdílí nějaký společný znak, jakou by pro mě měl mít takový názor váhu? Zřejmě ne moc velkou.

Jestli je ten někdo jiný zrovna prezident nebo režisér, je podle mého názoru úplně jedno. Možná jsou oba idioti a možná jsou nejlepší lidi na světě, co já vím. Ať je to jak chce, neexistuje žádný důvod, abych se s nimi nějak identifikoval jen proto, že se narodili na stejném kusu planety jako já. Nacionalismus nedává vůbec žádný smysl. Je to prázdná myšlenka vhodná jen pro zabalení jinak pitomých idejí.

Nepotřebuji se schovávat za českou vlajku, hokejisty nebo zmiňované ponožky v sandálech. Já jsem já, tečka. Moje názory nemají menší váhu, když je v České republice prezidentem zrovna nějaký Zeman, a ani já sám nepřikládám váhu názorům cizinců podle jejich politické reprezentace. Totéž platí pro velikost země a jiné charakteristiky „národa“. Ano, občas je sranda říkat, že Francouzi pořád jen jedí bagety a mávají bílými vlajkami, ale vážně to snad nikdo s kapkou rozumu brát nemůže.

Test: Jste nemocní?

Myslíte si, že vás s někým pojí nějaké pouto jen proto, že se narodil na zhruba stejném území jako vy?

Měli byste se stydět za to, co někdo naprosto cizí udělá nebo si obleče?

Posuzujete své přátele/známé/obchodní partnery podle toho, co si obleče někdo, kdo s nimi má společný nějaký náhodný znak?

Myslíte si, že zrovna vás někdo posuzuje podle toho, co udělal úplně cizí člověk v jeden den v roce?

A kdyby ano, vadilo by vám něco takového?

Pokud jste na jakoukoliv z výše uvedených otázek odpověděli ano, pak si myslím, že čelíte mnohem většímu problému, než že si Sedláček oblékl cestou na Hrad mikinu nebo že je Zeman hulvát. Nacionalismus je pomýlená představa, která je za poslední dvě století spoluzodpovědná za miliony zemřelých. A čím dříve se jí nakažení zbaví, tím lépe pro ně i pro ostatní.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Weinfurtner | 10. 11. 2014 11:26

Stejnou úvahou lze ovšem dospět i k obhajobě koncentračních táborů ( přece kdyby k ničemu nebyli, tak by je lidé neprovozovali ), a vůbec jakýchkoli omylů a zvěrstev minulosti bychom mohli takto přisoudit statut odkazu předků hodný následování jenom proto, že to lidé dělali. Bleah.

+1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

Jan Otava | 11. 11. 2014 12:17

Vážený autore, až zase budete mít chuť nadávat na "nacionalismus", zajděte si do Národního a podívejte se, co tam nad oponou stojí psáno :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Novák | 10. 11. 2014 13:11

Ani náhodou. Už jsen při psaní a publikování tohoto textu nejste jen Jakub Skala. Už jste taky autor finmag a libertarián a uživatel internetu a já nevím co ještě. Za svoji životní úroveň vděčíte mnohem více všem těm před Váma, kteří tady vybudovali tuto infrastrukturu (od kanalizace až po zdravotnictví) než sobě. Těm kteří třeba porazili Německo v druhé světové, atd. Nebo si myslíte, že už jste toho pro společnost vytvořil tolik, že Váš "dluh" je splacen? Jste jen jeden prťavej článek v dlouhým řetězu, který by si sám o sobě umřel i na angínu. S ostatními lidmi ve vašem okolí máte dost společného, stačí si udělat rozbor DNA.

"Náš život je jediným předmětem na tomto světě, který nemůžeme považovati za své soukromé vlastnictví, nebot jsme ničím nepřispěli k jeho vzniku. Byl nám jen propůjčen s povinností
odevzdati jej potomstvu rozmnožený a zdokonalený. Tvorba a zhodnocování vlastního života je povinností i privilegiem: ze svých nám propůjčených darů života skládáme účty vrstevníkům i příštím generacím." Tomáš Baťa
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 11. 11. 2014 00:23
reakce na Petr Novák | 10. 11. 2014 13:11

Teorie dědičného hříchu, tedy, že člověk pouhým svým narozením automaticky zdědil nějaké závazky, považuji za velice nebezpečnou. Je to totiž záminka pro omezování svobody jednotlivce. Ten, kdo je dost domýšlivý a zároveň dost mocný, aby mohl takové závazky definovat, to vždy dělá ve svůj prospěch. Nikdo nemá povinnost "něco tvořit pro společnost". Například ta infrastruktura, zdravotnictví a pod. nejefektivněji vznikne, když každý bude "tvořit pro sebe". Ve chvíli, kdy nějaký sociální inženýr rozhodne, že všichni mají povinnost "tvořit pro společnost", tak stojí dálnice o 50 nebo 100% a zdravotnictví skomírá a tvořit pro společnost znamená často tvořit pro Agrofert nebo jeho obdobu. "Tvorba pro společnost" znamená socialismu, kolektivismus, komunismus, maoismus atd. a tedy totalitu.

Citát T. Bati je příliš mystický, aby mělo smysl o něm diskutovat. Nikdo mně můj život nepropůjčil. Kdo asi? Z samotného faktu, že život je časově omezený neplynou žádné závazky, stejně tak jako neplynou ze samotného faktu narození.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jakub Skala | 10. 11. 2014 14:42
reakce na Petr Novák | 10. 11. 2014 13:11

O tomhle ale ja prece vubec nemluvim. Kdyz dosadim do Vaseho prikladu, potom to, co ja rikam, je: leci me / stavi silnice / atd nejaci jini Jakubove Skalove, ne "narod" nebo "my Cesi".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Novák | 10. 11. 2014 15:01
reakce na Jakub Skala | 10. 11. 2014 14:42

A proč ti Jakubové Skalové z Německa vybíjeli Jakuby Skaly židovského původu, když to byli stejní Jakubové? A jiní Jakubové Skalové, kteří si říkají spíš Hachim Salab vám uříznou hlavu, jenom protože jste Jakub Skala z Evropy a on jezdí na velbloudech. Pokud budete mít problém v cizině, pokusí se Vás vysekat česká ambasáda, protože budete mít český pas. V jednotě je síla, ale to neznamená, že všichni mají stejn názor. Mám kamaráda, který se stejným heslem razil do světa a když se za pět let vrátil, říkal úplně něco jinýho.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jakub Skala | 10. 11. 2014 15:32
reakce na Petr Novák | 10. 11. 2014 15:01

To Vam pripada jako argumenty pro nacionalismus? Mne naopak - krasne popisujete, jaka je to odporna ideologie.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Novák | 10. 11. 2014 18:03
reakce na Jakub Skala | 10. 11. 2014 15:32

To je stejné jako se zbraněmi. To že nějaký gauner nosí zbraň, není důvod být neozbrojen, právě naopak.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jakub Skala | 10. 11. 2014 21:11
reakce na Petr Novák | 10. 11. 2014 18:03

Proc myslite, ze jedina obrana proti nacionalimu je zrovna nacionalismus? Mam pocit, ze zamenujete narod a stat, jak se zrovna hodi (viz ty pasy).

Mimochodem "narody" zabily ve 20. stoleti vic vlastnich nez cizich, takze bych se k nim moc neupinal. Ostatne my s tim "nasim narodem" mame jeste zivou zkusenost.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Novák | 11. 11. 2014 09:05
reakce na Jakub Skala | 10. 11. 2014 21:11

To si nemyslím. Jen si myslím, že nacionalismu a vůbec ničemu nelze čelit jako jednotlivec a ani jako prostá skupina jednotlivců na základě vzájemne výhodných smluv nebo domluv.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 10. 11. 2014 11:44

"Nacionalismus nedává vůbec žádný smysl"
Člověk je taková velká, nechlupatá, tribalistická opice. Tudíž nacionalismus dává smysl.

Stydím se za Finmag, že sem dává takové články! :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 10. 11. 2014 11:38

"Myslíte si, že vás s někým pojí nějaké pouto jen proto, že se narodil na zhruba stejném území jako vy?" - určitě pojí. Na stejném území jsou stejné zvyklosti, stejná kulura, stejný jazyk. Nemá to žádnou souvislost s nacionalismem, pouze tu existují prvky, které nás podobně formují. Nejlépe je to vidět při porovnání třeba s Číňany nebo jihoevropany, které formuje jiná kultura či jiný jazyk.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Brezina | 10. 11. 2014 07:56

Doprovodný obrázek je vše-vysvětlující: červená rybička, která směřuje mimo hejno, si sice může namlouvat, jak je chytrá, nekonformní, jak čte ty správné knížky, atd., ale v přírodních podmínkách se chová ve většině případů sebevražedně.
A to platí i národech, resp. nacionalismu. Kdyby to k ničemu nebylo, tak to lidi neprovozují. To, že se o tom v ekonomických příručkách nic nepíše, to ještě neznamená, že to není. V ekonomických příručkách se taky třeba nepíše o kvantové fyzice, a to ještě neznamená, že je kvantová fyzika blbost.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Weinfurtner | 10. 11. 2014 11:26
reakce na Martin Brezina | 10. 11. 2014 07:56

Stejnou úvahou lze ovšem dospět i k obhajobě koncentračních táborů ( přece kdyby k ničemu nebyli, tak by je lidé neprovozovali ), a vůbec jakýchkoli omylů a zvěrstev minulosti bychom mohli takto přisoudit statut odkazu předků hodný následování jenom proto, že to lidé dělali. Bleah.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 10. 11. 2014 17:33
reakce na Michal Weinfurtner | 10. 11. 2014 11:26

No jo, ale koncentrační tábory jsou historická úchylka, na kterou lidé standardně nenavazují. U nás v Ostravě například nemáme ani jeden. Nevím, jak jste na tom u vás.

Ná-rody (a dřívější rody, kmeny, komunity) jsou osvědčenou formou zajištování sounáležitosti a ochrany. Rodiny jsou pro tento účel malé, lidstvo příliš velké.

Že se národy zneužívaly a stále zneužívají k lecčemus, to je jasná věc. Ale to najdete u všeho. I nůž se dá zneužít, ale to ještě neznamená, že je nůž špatný vynález.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jakub SkalaJakub Skala
Jakub Skala je neustále fascinován tím, co se na světě děje. O něčem z toho píše.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!