Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jednoactovky: OSA dál kyne, Hollywood našel svého řezníka a k nám míří hropůjčovna

Tušíte, jak se lidé budou bavit za dvacet let? Pokud ano, čekají na vás peníze a kancelář.

Zatímco protipirátské nebo spíš protiinternetové dohody SOPA a ACTA vyvolávají stejně silné emoce jako výpravná italská opera, na vedlejších scénách leden zahrál několik „jednoactovek“. Malých, ale symbolických příběhů o tom, jak se vyvíjí zábavní průmysl, tu k lepšímu, tu k horšímu. A s tím i způsoby, jakými za kratochvíle utrácíme a budeme utrácet.

Vyhýbej se kinu, bodne tě tam OSA

Jestli se příště v biografu budete tlouct do hlavy, proč jste šli přesně na půl, když i reklamy začínají až před tři čtvrtě, snad vás uklidní hudební kulisa. I když i ta je vlastně spíš k rozčilení: od začátku roku za ni platíte 0,8 procenta ceny vstupného bez daně namísto loňského půl procenta. Pravda, na jednom lístku to udělá sotva padesátník rozdíl, ale vzhledem k celkovým tržbám za vstupné převyšujícím jednu miliardu ročně to jsou hezké dva miliony navíc. Nepočítáme-li v to penále, celkem by jich po tomhle zdražení OSA mohla vybrat kolem sedmi – které si umělci rozdělí, ať už konkrétně jejich písně kina hrála, nebo ne.

Až vyjdete z promítacího sálu a naproti přes chodbu poprosíte v klubu o panáka na šťastné manželství Brada Pitta a Angeliny Jolie, v jeho ceně bude ještě jeden desátek OSA. Ten pro kina totiž neplatí v těch částech biografu, kde jsou židle a stolky.

Ochranný svaz autorský se na tom všem dohodl s Českou filmovou komorou. Obě instituce mají hlavičku „obecně prospěšných společností“. Tentokrát mu dostála jen ta druhá z nich, snažící se – marně – udržet poplatek v původních mezích.

Kde je antimonopolní úřad? Nejspíš ho poslali do kina jak natvrdlého Otíka ze střediskové vesničky.

Tušíte, jak se lidé budou bavit za 20 let? Pokud ano, Paul Graham vám dá peníze a kancelář

Zabijte Hollywood. Takový povel ambiciózním podnikatelům vyslal Paul Graham, jeden z nejznámějších kalifornských investorů. Do malých firem vkládá řádově statisíce dolarů, což je pro ně jen drobeček na rozjezd. K tomu ale přidává své dobré rady a péči inkubátoru YCombinator, na jehož chodbách do sebe narážejí mladí a kreativní z dravých malých firem. Daří se mu tak pěstovat miliardové kolosy. Jedním z nich je společnost Dropbox, která změnila způsob, jakým lidé sdílejí soubory mezi počítači.

Graham teď vyhlásil pátrání po nápadech, které zas změní to, jak se lidé baví. A po podnikatelích, kteří jsou schopni zabít Hollywood. „Hlavní důvod, proč to děláme, není, abychom uchránili svět před dalšími návrhy zákonů, jako byla SOPA – ale protože jsme si díky SOPA všimli, že Hollywood umírá,“ vysvětlil podnikavec, který vidí příležitost v tragédii tradičního zábavního průmyslu. „Kina a televizi dorazí to, co je zabíjí už teď: jiné, lepší způsoby, jak se bavit. Zkuste přemýšlet takhle: co budou lidé za dvacet let dělat ve svém volném čase, ale teď to zatím nedělají? (…) Jaká je ta nejzábavnější věc, kterou jste schopni nabídnout?

Odpovědi pište na adresu Y Combinator, 320 Pioneer Way, Mountain View, CA 94041, USA.

Videohropůjčovna přinese nové hry i na váš starý počítač

Jeden podobný vražedný nápad už ve Státech klíčí od roku 2010 a teď se chystá zapustit šlahoun v Evropě: „streamované hraní“. Expandující služba OnLive dostane i do vašeho několik let starého počítače ty nejnovější hry. Čudlíky sice budete dál mačkat u sebe doma, ale zelené cákance emzácké krve či brankovou síť rozvlněnou míčem na vaši obrazovku bude posílat výkonné datové centrum zpoza oceánu. Prý to funguje dobře, stačí kvalitní připojení k internetu.

Ušetříte nejen na vybavení. Servery běží naplno skoro pořád a navíc „streamované“ hry z principu nelze upirátit, tak jako se vám nepovede vzít do zajetí někoho, s kým si jen telefonujete. Proto si může OnLive dovolit úžasné ceny. Začíná to hrami na zkoušku zdarma, aniž byste pracně stahovali a instalovali demáče jako doteď. Pokračuje to nejpopulárnějšími tituly sezony, které můžete v současnosti ve Státech do zblbnutí hrát od zhruba 800 korun. Po po vstupu na český trh musíte ovšem přičíst náklady na předabování a dvacetiprocentní daň.

Nejradikálnější změna byznysmodelu? Vrací se „videopůjčovna“! Pokud si jen toužíte zpříjemnit doléčování z chřipky, počítá OnLive i s několikadenními pronájmy her, zhruba za stovku. Na uložené pozice navíc můžete navázat na další neschopence, přestože mezi tím nic neplatíte.

Za sebe volám bravo, a to nejen proto, že zrovna píšu na notebooku, kde se mi už seká i textový editor. Nezbývá než českým kartelům ukázat na tenhle zářný příklad konkurenčního boje a zopakovat úvodní slova Cyrila Drozdy z filmu Divoké včely: „Dívej. Dívej se nahoru a přemýšlej.“

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK