Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Facebook koupil Instagram! Klíč k určování toxických informací

Chcete podnikat nebo investovat a nepřijít při tom hloupě o úspory? Pak je občas lepší dvacku utratit za klapky na oči než za noviny.

Té zprávě se tento týden nešlo vyhnout. Facebook koupil Instagram. Za přibližně miliardu dolarů v hotovosti a akciích.

Majitelé největší sociální sítě vynaložili ranec na to, aby schramstli nejpopulárnější „kurvítko fotek“, mladou službu pro sdílení mobilních výcvaků. Převzali nejen know-how a software Instagramu, ale i třicet milionů jeho uživatelů a třináct zaměstnanců ze čtrnácti.

Na téhle „zprávě týdne“ si můžeme ukázat, co to je toxická informace a jak špatnou službu může prokázat lidem, kteří chtějí investovat nebo podnikat.

Toxická informace je pravdivá…

Facebook Instagram skutečně koupil.

Zavádějící je pouze častá informace z českých médií, že ho koupil „za miliardu dolarů“. Oficiální zpráva hovoří o „zhruba miliardě dolarů v hotovosti a akciích Facebooku“. Je možné, že původní majitelé Instagramu dostali několik (desítek, stovek) milionů dolarů a zbytek v cenných papírech dost vratké hodnoty. Ale budiž, jádro zprávy je pravdivé: Facebook Instagram skutečně koupil.

Pravdivé jsou ostatně i další klasické toxické zprávy: Moody’s snížila rating Bosny o jeden stupeň na B3; Akcie v USA pokračují v propadu; DŮKAZ: Země se otepluje, posledních 10 let trhalo rekordy; Profesor Kutílek: „V posledních 10 letech se neotepluje“; Chlapeček při velikonočním honu na vajíčka narazil na granát z druhé světové.

… ale chybí jí kontext

„Mám pocit, že už léta píšu jediný článek, nadepsaný: Klid, o nic nejde,“ trefně poznamenal (vlastně nejen) k Instagramu Petr Koubský. Tenhle nadhled je bohužel mezi novináři na celém světě vzácný – aby se totiž váš text dostal do novin, musí z něj být znát, že se něco děje. Něco hodně velkého.

Ze zpráv o akvizicích se tak obvykle vypaří několik podstatných souvislostí. V případě Instagramu třeba to, že měli majitelé prostě štěstí. Facebook si potřeboval utužit své monopolní postavení a zrovna měl volnou hotovost. V alternativním vesmíru sousedícím hned s tím naším by Instagram letos nenašel kupce, nepřišel na to, jak vydělávat, po pár měsících začal své uživatele nudit – a o dva roky později skončil. Ostatně, jak česká média zapomínají zmínit, vývoj ani provoz služby nebyl zadarmo. Investoři do ní během necelých dvou let nacpali zhruba deset milionů dolarů. Stonásobné zhodnocení je sice úctyhodné, Instagram ale není zrovna garážovou „firmičkou“ jednoho chytrého kluka, jak to z některých zpráv působí.

A nakonec se skoro nikdo neobtěžoval informovat čtenáře o nepoměru mezi závratným zhodnocením Instagramu i samotného Facebooku, který brzo vstoupí na burzu, a jejich skutečnými či alespoň potenciálními výdělky. Že jsou sociální sítě brutálně nadhodnocené, to na českém internetu dobře vysvětlil už loni v létě Jiří Hlavenka; většina novinářů bublinu nepochopitelně přehlíží.

Toxická informace působí „sofistikovaně“

Proto se taky tak vehementně šíří. Zprávu o Instagramu si na svůj facebookový profil v pondělí vyvěsilo hned několik mých známých, u kterých bych skoro tipl, že netušili, co to Instagram je. Jen proto, že o tom mluvili ostatní – a oni nechtěli zůstat pozadu. Kdybyste se těch samých lidí o den dříve zeptali, komu Instagram patří a jestli náhodou ne Facebooku, netušili by.

Žijeme v informační éře, proto je společensky žádané informace neustále přijímat i šířit dál. Co na tom, že jim nerozumíme.

Odborníci vidí smysl v tom, co se stalo…

Ani ne den po akvizici vydal magazín Forbes několikastránkový výcuc starších odpovědí zakladatele Instagramu Kevina Systroma na dotazy ze sociálních sítí. Jak technicky funguje „kažení“ fotek? Proč Instagram používá šablony Ninja2 místo Django? Kevin povídá páté přes deváté a občas se férově a moudře přizná, že si prostě není jistý. Forbes deset informačně řídkých normostran prodává jako „inspirativní postřehy“. Dostal za svou firmu miliardu – tak ho poslouchejte!

Jsme posedlí hrdinskými příběhy a „pohádkově bohatý mladý podnikatel“ je Aljošou Popovičem začátku 21. století.

Čtenáři zběhlí v angličtině se tak novodobými bohatýrskými legendami o Instagramu můžou těšit už v polovině minulého týdne, v češtině se jich dočkáme nejspíš tenhle týden. Novináři poskládají nahodilé události do příběhů, které budou dávat dokonalý smysl. Kevin dělal toto a to vedlo k tomuto.

Vtipné na tom je, že ještě před týdnem v té samé kupě nahodilých událostí ti samí vypravěči ten samý příběh programátorské a podnikatelské geniality neviděli a vidět nemohli.

… a laici se tím řídí. A otravují si tím život

„Škola není k ničemu, chodí do ní jen ovce. Kevin Systrom nedodělal magistra a jeho firmu koupil za miliardu Mark Zuckerberg, co nemá ani bakaláře.“

„Já bych se na akcie těchlectěch železáren vykašlal. Teďko hrozně frčej takový ty malý americký stárt-apy, co sice neví, na čem vydělávat, ale on je prostě někdo velkej koupí za šílený love. Tak to teď ve světě běží. Dones vkladní knížky, mámo, budem investovat.“

„Že moje firma nemá byznysplán? Dejte mi pokoj: programuju mobilní aplikaci, kterou si může nainstalovat půl miliardy lidí. Jak z každýho z nich dostat aspoň dolar, to se vždycky nějak vymyslí.“

Ani vindra se přitom podle Harvard Business School nevrátí investorům až čtyřiceti procent startujících amerických firem. Devadesát až pětadevadesát procent podniků zůstává za očekáváním zakladatelů. A dosažené vzdělání je v Česku stále statisticky nejvýznamnější zárukou vyšších příjmů.

To se bohužel do titulků a perexů novin, do informačních pruhů na ČT24 ani do tweetů nevejde. Podobně jako zamyšlení nad možnou bublinou, nad rolí náhod, nad neudržitelným a nesmyslným růstem hodnoty některých technologických firem. Zůstává tam jen: Facebook koupil Instagram za miliardu dolarů. – Učebnicová, jedovatě zelinkavá, toxická informace.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK