Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vím, co potřebuješ, a tady to máš

| 2. 9. 2009

Marketingová komunikace firem v Česku vstupuje do nové dimenze. Tou je široké využívání dat o klientech pro formulaci dalších nabídek produktů nebo služeb. Zákaznické kartičky, elektronické bankovnictví, webové dotazníky jsou zkrátka cesty do duše každého z nás.

Vím, co potřebuješ, a tady to máš

Takové normální úterý. Ráno volám do banky, že potřebuji novou kartu a dostanu nabídku na super výhodný úvěr akorát dle mých potřeb. V poště mi kosmetická firma Yves Rocher posílá přání k narozeninám. Dostala jsem poukázku na elegantní náhrdelník a k tomu 40% slevu na kosmetický výrobek. Do vyprodání zásob, samozřejmě. V práci se řeší oslovování klientů finančními institucemi, kterým jsme tyto klienty přivedli. Kamarádka dostala nabídku refinancovat hypotéku od společnosti, u které nikdy nic nechtěla. Věděli, že jí končí období fixace. Vše směřuje k jedinému: nové marketingové metody útočí!

Data Mining a Cross Selling a další líbivé české pojmy už v marketingových odděleních firem zdomácněly. O co se jedná? Poradíme se s Wikipedií:

„Data mining, aneb dolování z dat či vytěžování dat je analytická metodologie získávání netriviálních skrytých a potenciálně užitečných informací z dat. Rozmach přišel počátkem devadesátých let s rozvojem technologických možností a růstem poptávky na straně komerčních organizací, disponujících již velkými objemy dat a neschopných z nich pomocí klasických tabelačních metod získat potřebné podklady pro rozhodování. Časté aplikace Data Miningu jsou především v oblastech přímého marketingu (výběr klientů pro oslovení), finančnictví (odhadování rizika, hledání podvodů), maloobchodního prodeje (analýza nákupních košíků), telekomunikací (segmentace klientů, prodej programů) a internetového prodeje (analýza přechodů mezi stránkami, efektivity reklamy).“

Cross Selling je zjednodušeně nabízení dalších, do různé míry spřízněných produktů a služeb. Všudypřítomný je na internetu, kde po kliknutí na vybranou knížku dostanete na výběr další knihy autora, ale i ve službách, kdy je vám k dovolené nabízeno cestovní pojištění. Cross Selling umožňuje využívat databáze klientů a celou šíři produktového portfolia včetně obchodních partnerů.

V praxi je to jednoduché: společnost má informace o vašich nákupech, zůstatcích či využívaných službách. Tyto informace profiltruje a vyhodnotí, a následně vás osloví s nabídkou nějakého dalšího produktu či služby, ať již poštou, telefonicky nebo osobně na přepážkách. Kroutíte hlavou a říkáte si, jak je možné, že ví, že zrovna teď budete na konci doby fixace řešit úvěr, nebo že se vám narodilo miminko a potřebuje pojistit. Když si v obchodě berete kartičku, díky které dostanete slevy, dárky a vůbec všechno, neuvědomíte si, že tím daná společnost získává informace o vašich nákupech, značkách, které preferujete a výdajích, které máte.

Jak to půjde dál? Budeme dostávat personalizované letáky od místních supermarketů se slevou na oblíbený jogurt a finanční instituce nám zavolají do porodnice, že je nejvyšší čas dítě pojistit a uzavřít mu stavební spoření? Bude nás holička upomínat, že ta barva už musí být za ty tři měsíce ošklivě odrostlá a je nejvyšší čas opět využít jejích služeb? Dostaneme dopis od politika, že vzhledem k velikosti naší rodiny a příjmů ze zaměstnání je jeho strana nejlepším řešením, protože slibuje takové a takové výhody?

Ano, marketingová komunikace objevila užitečný a účinný nástroj jak zjistit, co potřebujeme, a naservírovat nám to až pod nos.

Heslem „vím, co potřebuješ, a tady to máš,“ se bude řídit stále více podnikavých podnikatelů.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

Lada Kičmerová | 3. 9. 2009 10:28

Na druhou stranu, některá data by ochody mohly využívat již teď efektivně. Ze 70 % nakupuji pořád ty samé potraviny. Podle zákaznické karty by ochod věděl, jaké to jsou, připravil by mi nákupní košík na netu, kde bych je měla, jen kliknout, potvrdit nákup a doručit domů. Klidně bych si stovku za dopravu připlatila, protože bych ušetřila třeba dvě hodiny. Tesco myslím něco takového nabízelo...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 2. 9. 2009 15:39

Nemyslím si, že by supermarket dával slevu na oblíbené produkty, protože ty si koupíte i bez ní. Spíše nabídne slevu na něco, co normálně vůbec nekupujete. (-;
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ondřej Blaštík | 2. 9. 2009 08:01

"Dobrý den, vaši přátelé vás doporučili na naši oslavu, kde bude prerentace našich výrobků dne 28.8. v restauraci té a té" Ptám se:"O které přátele jde?". "To tady bohužel uvedeno nemám". "No a o jaké výrobky se jedná?" To tady nemám, ale jistě se to dozvíte, když přijdete", zkouší to paní. "Děkuji, už něco mám, nashledanou." Některé metody respektive detaily jsou předem odsouzeny k zániku. A z detailů je složen celek :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Tůma | 2. 9. 2009 08:00

Teď nevím ve kterém scifi filmu je ta scéna, kde hrdina vejde do obchodu, a zaútočí na něj 3D reklamy... "dobrý den pane XY, kupte si..."... S dnešní technologií proveditelné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 2. 9. 2009 08:12
reakce na Aleš Tůma | 2. 9. 2009 08:00

Minority Report... :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Majer | 2. 9. 2009 00:43

Moje banka mi zavolala, abych se dostavil na pobočku, že je to důležité a že si rovnou domluvíme termín. Ptám se, o co konkrétně jde, a dozvím se, že mi chtějí nabídnout lepší péči. Tak super, říkám, mám u vás dvě hypotéky a obě s mizerným úrokem. Proberem to, fixace se blíží, už jsem se bál, že budu muset refinancovat. Ehm, váhá slečna, ozveme se vám příští týden, nashledanou. Dva týdny uběhly a nikdo mě už na pobočce netouží vidět :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Lada Kičmerová
Absolventka žurnalistiky a mediálních studií na FSV UK a programu MBA na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě během studií nastoupila v roce 2006 jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!