Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Volby vyhraje vaše televize

| 20. 10. 2009

„Krásný článek. Bohužel, ti, kteří by si jej měli přečíst, čtou nejspíš jiná periodika,“ napsal minulý týden jeden ze čtenářů Finmagu pod článek, kde jsme se trochu obuli do politiky.

Volby vyhraje vaše televize

Ten komentář pěkně ilustruje marnost práce novinářů. Médiím bývala přisuzována funkce hlídacího psa demokracie. Bývala označována za čtvrtou moc - vedle moci zákonodárné, výkonné a soudní. Měla mít schopnost ovlivnit názory občanů. Tak to ale, bohužel, už nefunguje. Tedy alespoň u médií, jež se nevyhýbají vyjádření názoru.

Kdo nedá dopustit na Topolánka, ten nečte Haló noviny ani Právo. Komu připadá Paroubek jako prima chlap, ten nečte - minimálně od nástupu nového šéfredaktora - Reflex.

Zdrojů informací je už dnes tolik, kolik je názorů. Hlavním zájmem dnešních médií je čtenáře zaujmout a bavit. Názorově se proto vyhraňují dle poptávky veřejnosti, stejně jako politické strany.

Všechna odhalení, trefné formulace a logické argumenty, publikované denně v desítkách českých médií, mají jen minimální dopad na utváření názorů a volebních preferencí čtenářů. Dostanou se totiž téměř výhradně k lidem, kteří si dané periodikum vybrali - a vybrali si ho právě proto, že je v souladu s jejich pohledem na svět.

U cílové skupiny vyvolávají zprávy a komentáře různorodé emoce. Vztek, pobavení, pocit naděje. U náhodného nekompatibilního čtenáře vzbudí primárně odpor. Když se člověku dostane pod ruku materiál, který je s jeho světonázorem v rozporu, výsledkem nebývá ani v nejmarkantnějších případech prozření. Naopak. Takový čtenář si jen připomene, že s výjimkou jeho oblasti zájmu je novinařina žumpa a hnus. A ještě víc se uzavře ve svém světě.

No ale pak jsou tady velká nevyhraněná média, jimž vévodí televize. Snaží se vyjít s každým, nikoho neurazit, nikoho neodradit. Vlastní názor neprezentují. Využívají citací, v lepším případě relevantních a vyvážených. Nekomentují je. Nevyhraněná média jsou přitom rozkročena nejen názorově, ale i tematicky, takže jejich zpravodajství je zákonitě povrchní.

Ovlivňuje televize diváky? Ano - tím, že se důsledně snaží nikoho neovlivňovat. Názory aktérů zpravodajství i diváků relativizuje, argumentaci rozmělňuje. Nejsilnější médium brání názorovému vyhranění společnosti.

Netvrdím, že je to jakési skryté televizní spiknutí. Neříkám ani, že je to špatně. Je to sama podstata fungování nejlidovějšího média. Ideálním stavem pro sledovanost televize je totiž rozložení přízně voličů rovnoměrně mezi pravici a levici.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (1 komentář)

Luděk Zdražil | 20. 10. 2009 07:01

V článku je poodhaleno řešení.Ano, v dnešní praxi platí, že politická ideologie typu A využívá média typu A vůči čtenářům typu A. Také platí, že politická ideologie typu B využívá média typu B vůči čtenářům typu B. Efekty jsou z pohledu voličské účinnosti v obou případech mizivé - jak píšete.Jak se změní situace, pokud politik typu A hovoří ke čtenáři typu B prostřednictvím média typu B a naopak.Samozřejmě, že politik typu A nebo B musí volit témata, formu a analýzu akceptovatelnou čtenářem ideologické protistrany.Je to argumentačně a komunikačně náročnější strategie, ale možná účinější než bušit do spřízněných a přesvědčených řad. Strategie - naučme se mluvit s voliči protistany.V praxi by pak situace mohla vypadat tak, že např. argumentačně vybavený Kalousek hovoří v Právu k voličům ČSSD a argumentačně vybavený Paroubek v Reflexu k voličům pravého spektra.Jsem spíše čtenářem Reflexu ale rád si počtu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!