Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investiční aukce: Faktoring naruby pro malé a střední firmy

, | 1. 11. 2016

Jednomu váznou peníze u zákazníka. Jenže by se hodily hned. Druhý peníze má a klidně by je pustil z ruky, kdyby věděl, že se mu za čas vrátí trochu rozmnožené. Kdyby ti dva o sobě věděli! Fintechový projekt Adama Šoukala a Tomáše Slobodníka, je propojit dokáže. Peer-to-peer faktoring postavený na hlavu představuje v rozhovoru Adam Šoukal.

Investiční aukce: Faktoring naruby pro malé a střední firmy

Firmám pomáhá se zrychlením cashflow, investorům nabízí krátkodobé investice s minimálním investičním rizikem. Peer-to-peer platforma Adama Šoukala a Tomáše Slobodníka instantPlatba / investAukce se v mnohém podobá klasickému bankovního faktoringu. Jak ale sami říkají, tak trochu ho postavili na hlavu. „Je nám jedno, jestli mají naši klienti výrobní halu nebo podnikají z pronajaté kanceláře. Důležitý je pro nás odběratel, kterému své zboží či služby dodávají,“ popisuje myšlenku, na které projekt stojí, CEO platforem investAukce a instantPlatba Adam Šoukal.

Službu Adam spustil v roce 2013, krátce po návratu z Londýna, kde pracoval pro Santander Bank. Peer-to-peer faktoringovým službám se tam totiž zrovna začínalo dařit, a tak si řekl, že zkusí s podobným projektem prorazit doma. „Narazil jsem na platformu podobnou té, kterou teď máme my. První rok se jim vůbec nedařilo, druhý profinancovali milion liber. Pak ale přišel třetí rok a s ním 40 milionů profinancovaných liber. Takže jsem na nic nečekal, dal výpověď a odjel zpátky – požádat Českou národní banku o licenci. Šlo o naprosto nový koncept, takže snadné to rozhodně nebylo,“ vzpomíná na rozjezd podnikání Adam Šoukal. To tedy bylo léto 2013. Na podzim licenci od České národní banky získal a se společníkem Tomášem Slobodníkem rozjeli platformu, přes kterou za tři roky fungování prošly faktury za bezmála půl miliardy korun.

Anketa

Platí vám všichni včas?

Váš projekt instantPlatba pomáhá firmám s financováním faktur. Jak byste laikovi vysvětlil, o co jde?

Jednoduše pomáháme malým a středním firmám řešit problém s dlouhou splatností faktur. Menší firmy si totiž s velkými odběrateli jen těžko vyjednávají výhodnější délku splatnosti a v praxi často musí na peníze čekat dva až tři měsíce. To samozřejmě brzdí jejich další rozvoj. Proto jsme přišli s platformou, která jim s financováním pomůže – jednoduše je propojíme s investory, kteří přes investAukci fakturu koupí a krátkodobě zafinancují.

Jde tedy o podobný princip, na kterém je postavený klasický bankovní faktoring…

Banky se ale zaměřují spíš na středně velké společnosti, které splňují podmínku minimálního obratu či počtu odběratelů. My jsme to celé tak trochu otočili – pokud jde o rizika, zajímá nás spíš odběratel. Je nám jedno, jestli mají naši klienti výrobní halu, nebo podnikají z pronajaté kanceláře. Důležitý je pro nás odběratel, kterému své zboží či služby dodávají. Díky tomu jsme se mohli zaměřit na mikrosegment, který banky neumějí uchopit, a tím pádem ani financovat.

Jak to probíhá v praxi?

Dejme tomu, že firma má u odběratele fakturu na sto tisíc se splatností 90 dní. Zaregistruje se na našem webu instantPlatba, a pokud projde schvalovacím procesem, fakturu jednoduše nabídne v aukci. Jakmile najde investora – to trvá maximálně tři dny, aukce se uzavře. Investor pak pošle peníze na náš příjmový účet a my je do čtyřiadvaceti hodin pošleme klientovi. Po uplynutí splatnosti dostaneme od odběratele peníze na sběrný účet a transakci vypořádáme.

Názorně

Co ve vašem podání znamená schvalovací proces, jak firmu prověřujete?

U firem, které svoje faktury nabízejí, prověřujeme především lidi, kteří za nimi stojí. Většinou jde totiž o mladé firmy, které nemají dostatečnou finanční historii. Procházíme proto nebankovní registry, zajímá nás, jestli má člověk, který firmu vede, čistý insolvenční rejstřík nebo jestli nefiguruje v nějakých trestněprávních kauzách. Většinou ale víme, že pokud malé společnosti dodávají do velkých firem, pravděpodobně prošli sofistikovaným výběrovým řízením a nabízejí skutečně dobrý produkt.

Scoringem ale procházejí i odběratelé našich klientů. Jednak kontrolujeme jejich platební morálku, ale zajímá nás i to, zda má odběratel průhlednou vlastnickou strukturu nebo jaké má zisky. Udělali jsme si vlastní riskový model, do kterého vkládáme tři poslední účetní období. Na základě toho pak přiradíme faktuře rating a pustíme ji do aukce.

Videoprofil

Nebaví vás číst? Představujeme fintechové startupy ve videu. 

instantPlatba a investAukce:

Profily dalších finančních startupů na Peníze.cz

Dívejte se s námi dopředu

Pionýří finančně-technické revoluce

Peníze pod kontrolou: Hlídací aplikace na příjmy a výdaje

Jakub Sechter a Spendee

Odložené platby: Nakup, vyzkoušej, časem zaplať nebo vrať

Michal Šmída a Twisto

Charita, neziskovky, sport… Nakup a řekni, komu za to má obchod poslat peníze

Peter Páluš a GIVT

Kromě toho, že jde o mladé menší a střední firmy, je něco dalšího, co je pro vaše klienty charakteristické?

Zmiňoval jsem, že často nabízejí služby velkým firmám a řetězcům. V praxi jde například o marketingové agentury, které pracují na zakázkách pro velké pivovary nebo třeba konzultačně poradenské firmy spolupracující s energetickými firmami. Takové společnosti jsou pro banky těžko uchopitelné – jednoduše za nimi nevidí výrobní haly plné strojů, které by případně mohly zajistit. My s tím problém nemáme, zajištění totiž vidíme v bonitě odběratele.

Každá firma ale přece může zkrachovat…

S tím samozřejmě počítáme, a proto jsme pojištění. Všechny pohledávky, které obchodujeme a nabízíme investorům, jsou do 75 procent pojištěné. Investoři můžou zafinancovat právě maximálně 75 procent. Jejich jistina je krytá a mají jistotu, že o ni v případě krachu odběratele nepřijdou.

Jaký úrok investorům nabízíte?

To do jisté míry záleží na samotných firmách. Když dávají fakturu do aukce, nastaví si strop. Maximální úrok, který jsou ochotné akceptovat. Máme poměrně sofistikované interní riskové procedury, takže jim doporučujeme, s jakým úrokem aukci začít. Pokud například dodávají do e-shopu, doporučíme jim osm a půl procenta. Jestliže jsou odběratelem energetické firmy, můžou jít už od začátku o dvě procenta níž.

Protože ale máme na každou pohledávku zhruba pět až sedm nabídek, je v praxi skutečně vydražený úrok ještě nižší. V poslední době v průměru kolem 2,76 procenta ročně. Z úroku nic nestrháváme – jsou teď tak nízko, že by bylo hloupé si z toho ještě něco brát. Investoři neplatí ani žádné další poplatky.

A co dodavatelé faktur – co dalšího kromě úroku jim účtujete?

Vedle toho platí ještě pojištění a naše administrační náklady. Celkově se náklady na straně klienta pohybují kolem dvou procent – záleží, jak dlouhou má faktura splatnost.

Náš vlastní fintech

Nejvýhodnější směnárna v Česku je na Peníze.cz

Cestujete? Nakupujete často na zahraničních e-shopech? Měníte větší objemy peněz? Podporujete děti na studiích v cizině? Neutrácejte zbytečně za drahé poplatky!

Zkuste naši unikátní online směnárnu, licencovanou Českou národní bankou.

  • směna za bezkonkurenční kurz s minimální marží jen 0,06 – 0,18 % (u bank i více než 2 %)
  • domácí i zahraniční odchozí platby zdarma
  • příchozí platby z domova i zahraničí zdarma
  • maximální bezpečnost

Využití moderních technologií a nižší náklady administrativu nám umožňují fungovat jen za zlomek poplatků, které inkasují klasické kamenné směnárny nebo banky. Přesvědčte se sami.

Směnárna na Peníze.cz

Kolik procent z každé transakce si berete vy?

Poplatek, který si účtujeme, je variabilní. Záleží, jak je případ složitý, zda jde přes elektronickou fakturaci a podobně. Většinou jde o jedno až jeden a půl procenta z transakce.

Máte nějaká omezení, pokud jde o minimální a maximální výši faktury?

Nemáme konkrétní limit, ale chceme, aby přes nás klienti protočili alespoň sto tisíc měsíčně. Jsme navíc schopní faktury pro jednoho odběratele seskupit, takže pokud má někdo čtyři faktury po patnácti tisících, můžeme z toho udělat jednu a do aukce poslat pohledávku za 60 tisíc. Pokud jde o maximum, těžko by se nám financovaly faktury na víc než deset milionů korun.

Jaké procento faktur své investory nenajde?

Aktuálně najde investora každý. Ze začátku to samozřejmě bylo těžší. Lidi nevěřili, že by takový projekt mohl fungovat, takže jsme museli pohledávky zajišťovat sami – pokud se některá neprodala, koupili jsme ji my. To se ale naposledy stalo loni v listopadu, letos ani jednou.

Může se na jednu fakturu složit několik investorů?

To nám český právní řád nedovoluje – když postupujete pohledávku, vždycky musí jít o vztah jeden na jednoho. V praxi se ale investoři spojují, jeden z nich pohledávku zaštítí a ostatní mu ji pomůžou zafinancovat. To už ale necháváme na investorech samotných.

Jak kontrolujete, zda jde o peníze získané legální cestou?

Od České národní banky máme licenci na poskytování platebních služeb malého rozsahu, což mimo jiné znamená, že jsme pod její kontrolou a samozřejmě musíme splňovat řadu zákonných povinností pro AML (Anti money laundering neboli boj proti praní špinavých peněz pozn. red.) a máme také různé know your customer procedury.

Kolik klientů a kolik investorů máte?

Aktuálně je u nás registrovaných sto malých a středních podniků, které dodávají faktury, a na druhé straně tři stovky investorů, kteří je kupují. Daleko těžší je sehnat kvalitní faktury.

Kolik procent faktur, které chtějí firmy profinancovat, pustíte do aukce?

Úmrtnost je velká, vyřadíme zhruba 80 procent. Díky tomu ale naši investoři zatím vždycky dostali peníze zpátky. Kromě toho, že sami ověřujeme, že na straně odběratele pohledávka je, musí za její dobytnost ručit sami dodavatelé.

Jak prověřujete, že byla faktura skutečně vystavená?

Od firem pravidelně dostáváme salda, takže přesně vidíme, co evidují. Navíc jsme nedávno uzavřeli strategické partnerství s firmou CCV, která se zabývá elektronickou fakturací a na českém trhu má dominantní postavení – každý měsíc přes ně v elektronických fakturách projde víc než čtyři a půl miliardy korun. Díky nim jsme schopní velice rychle ověřit, že řetězec danou věc skutečně objednal, zboží dostal a přijal za něj fakturu.

Adam Šoukal

Adam Šoukal

Absolvoval Podnikatelsko-ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity, studoval na madridské polytechnice a univerzitě v nizozemském Drontenu. Po studiích pracoval jako konzultant pro PricewaterhouseCoopers, později našel uplatnění v Londýně, v globálním akvizičním týmu banky Santander. V roce 2013 se vrací do Česka a zakládá společnost Investiční aukce. Ta propojuje drobné a střední podniky, kterým vázne hotovost v pohledávkách s delší dobou splatnosti, a investory, kteří jim proti těmto pohledávkám poskytnou za úplatu hotovost.

Váš projekt ale není jen o firmách a jejich odběratelích, důležití jsou i investoři. Kdo u vás nejčastěji investuje?

Naši investoři by se dali rozdělit do tří skupin. První se skládá především z mladých lidí, kteří hledají alternativní zhodnocení svých peněz. Pak jde dost často o lidi, kteří sami podnikají či podnikali, a díky tomu z vlastní zkušenosti vědí, co pro firmu znamená dlouhá splatnost faktur. Díky tomu jim je tenhle způsob investování mnohem bližší než například investice do „anonymních“ akcií. Konečně ve třetí skupině jsou většinou menší investiční butiky, které si tak dosypávají svá portfolia.

Vysledovali jste nějaký trend, vybírají si investoři například podle značky?

Velké a známé značky si vybírají především ti, kteří s investováním přes naši platformu začínají. Současně jdou jen do maličkých aukcí. Když se jim pak investice vrátí, koupí si o něco větší a takhle postupují dál a pomalu se rozhýbají. V tom je náš systém fajn – investor si ho může vyzkoušet na něčem malém, a pokud zjistí, že mu tenhle způsob investování vyhovuje, zainvestuje víc. My navíc peníze nefixujeme ani nežádáme žádné minimální zůstatky na účtech.

Máte někoho, kdo by stál na obou stranách – faktury dodával a současně kupoval?

Máme spoustu firem, které působí v sezónním byznysu. Typickým příkladem jsou třeba firmy ve stavebnictví. Ty mají nejvíc zakázek v létě a často potřebují pomoc s financováním. Naopak v zimě samy financují řetězce, které zase mají největší sezónu kolem Vánoc. V podstatě si pak to, co zaplatily v létě, v zimě vydělají zpátky

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (1 komentář)

Lubomír Havíř | 1. 11. 2016 21:49

Ocenil bych, kdyby se u více firem dalo investovat prostřednictvím investičních certifikátů, podle mě skvělý instrument (viz http://www.investice.cz/investicni-certifikaty/t84/), který ovšem není moc známý. Jinak perfektní rozhovor!
-4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Monika HájkováMonika Hájková
Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. S redakcí...více o autorovi.
Martin VlnasMartin Vlnas
Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!