https://www.finmag.cz/inspirace/450387-umela-inteligence-ve-firmach-cilem-neni-nahradit-lidi-ale-pomoci-jim-rikaji-experti
Umělá inteligence ve firmách? Cílem není nahradit lidi, ale pomoci jim, říkají experti
Umělá inteligence (AI) není jen zábavné klábosení s programem ChatGPT, začíná mít přesah i do běžného života. Včetně nastavení firemních procesů. „Lidé si často představují, že AI je nějaká černá skříňka, kam se nalije cokoliv a problém se bez chyby vyřeší,“ varují ale před přehnaným očekáváním experti Václav Peterka a Matouš Jezerský. Tématem dalšího podcastu mentoringového programu DoToho! je umělá inteligence jako praktický pomocník.
Václav Peterka a Matouš Jezerský pracují ve společnosti Etnetera Group, kde klientům poskytují služby v oblasti digitální transformace. Firmám pomáhají inovovat jejich byznys a navrhují a implementují konkrétní řešení firemních procesů, se zaměřením na umělou inteligenci.
Drtivá většina malých a středních podnikatelů má s umělou inteligencí zkušenosti, často ale skončí právě jen u chatování s „robotem“. Peterka a Jezerský se jim proto snaží vysvětlit, k čemu všemu se jednotlivé modely dají použít a usměrnit jejich očekávání.
„Když si člověk s chatovacím modelem jen tak hraje a zkouší ho, nenapadne ho, že komunikace s ním je hrozně závislá na tom, jakým způsobem se ho ptáme,“ upozorňuje Jezerský s tím, že je rozdíl, jestli s umělou inteligencí hovoříte „běžnou“ mluvou, nebo ji dokážete instruovat a dávat jí úkoly. „Právě tam se ohromně rozšíří možnosti, ke kterým je model použitelný. My obalujeme uživatelský dotaz kontextem,“ dodává.
Znalostní báze umělé inteligence je ve srovnání s lidským mozkem samozřejmě obrovská. Přesto má tato technologie stále své limity a je důležité ji správně používat. „Bystřejší uživatelé brzy poznají, že komunikaci s chatovacím nástrojem nemůžou brát jedna ku jedné a je dobré mít se na pozoru,“ upozorňuje Peterka.
Je ale vůbec možné umělou inteligenci vhodně implementovat do firemních procesů, když se neustále vyvíjí a každou chvíli vzniká u všech modelů novější verze?
„Vykašlal bych se na fear of missing out efekt (FOMO), že mi něco uniká,“ radí Peterka. „Dobré je se zastavit, podívat se, co se kolem děje a jak funguje konkurence. A teprve pak hledat způsob, jakým úlohu řešit.“
DoToho! by Opero
Umělá inteligence není všelék
Umělá inteligence je už ze své podstaty využitelná hlavně u repetitivních činností. „AI je nástroj. Jejím účelem není nahrazovat lidí, ale naopak jim pomoci,“ říká Jezerský. „Na konci je skoro vždycky potřeba lidská kontrola. Když člověk musí číst a zpracovávat obrovské množství dokumentů, nebo přepisuje tabulky z jednoho formátu do druhého, tak mu AI může ušetřit obrovské množství práce.“
Strach lidí, že je umělá inteligence nahradí a oni tak přijdou o místo, je tak spíš nepodložená. „Když to vezmu z pohledu někoho, kdo řídí firmu, tak přece nechci, aby mi lidé přeťukávali nějaké kolonky, ale aby mi třeba hlídali, jestli mám dobré cash-flow. AI nástroje prostě můžou pomoci lidem dělat kvalitativně lepší práci,“ upozorňuje na možnosti zlepšení firemních procesů Peterka.
Čeho se naopak při používání umělé inteligence vyvarovat? Podle Peterky patří mezi nejčastější chyby nepochopení technologie a vychýlení očekávání od reality.
AI revoluce pro další generace. Masivní nástup umělou inteligenci teprve čeká
Umělá inteligence se nám pomalu vytrácí z titulků mainstreamových médií. Už nikoho nepřekvapí, že software vytváří na zakázku během několika sekund obrazy, rozumí psanému textu nebo dokáže bleskově a velmi přesně překládat v desítkách jazyků.
„Lidé si často představují, že AI je nějaká černá skříňka, kam se nalije cokoliv a problém se bez chyby vyřeší,“ upozorňuje Peterka s tím, že takhle nefunguje ani člověk. „Umělá inteligence prostě není všelék.“
Proces implementace umělé inteligence do firemních procesů naráží i na problém nedostatku dat. Jak třeba upozorňuje Jezerský, AI se sice umí učit a dokáže s takřka stoprocentní úspěšností určit, jestli je na obrázku kočka, nebo pes, musela k tomu ale „vidět“ miliony obrázků. Například u kontroly kvality u výroby oken ale má jen velmi malé množství dat.
V dnešní době by tak firmy podle Peterky měly sbírat jakákoliv data, jaká mohou, aby si připravili podklady k tomu, aby vůbec s umělou inteligencí mohly v budoucnu pracovat.
Co v podcastu ještě zazní?
- Jaká jsou konkrétní využití AI v průmyslu či retailu?
- Do jakých profesí se AI hodí nejvíc?
- Jaká využití má AI v e-shopech?
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak najít nejlepší zaměstnance? Budujte brand, lidé se ozvou sami, radí experti
Dítě není překážkou. Byznys lze dělat i od kočárků, dokazují mladé podnikatelky
Covidový boom je pryč. Zákazníci už nezmatkují a čekají na slevy, říká expert na e-shopy
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Související témata
Související články
Nejnovější podcasty