Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

„Nosnost“ se měří v nejslabším místě

| 6. 9. 2010

O úspěchu a reputaci společnosti nerozhoduje to, jak dobří jsou její nejlepší lidé, ale jak dobří jsou ti nejhorší. Co je platné, že máte báječný výrobek, když ho marketing nedokáže prodat? Co je platné, že máte báječný výrobek, je o něj zájem, ale logistik ho nedokáže dostat ke kupujícím. Co je platné, že je váš báječný výrobek na pultě obchodu, když prodavači páchne z pusy? Finančněporadenské společnosti se ale svých nejslabších článků nezbavují a jejich dobří zaměstnanci tolerují kolegy, kteří jim kazí pověst.

„Nosnost“ se měří v nejslabším místě

Až sem doženou člověka diskuze na internetu. Jakákoli snaha o kultivaci oboru finančnictví v Čechách a na Moravě a poukázání na hříšné jednání jedinců skončí konstatováním, že „je to o lidech“. A já se ptám: Proč se za tu nic neříkající, alibistickou floskuli schováváte?

Ne všichni účastníci internetových diskuzí a poradci vědí, že si v oboru neříkáme konkurenti, nýbrž spolusoutěžitelé. Je to jednoduše dáno tím, že je tu pro kvalitní poradenskou činnost místa tolik, že si ještě mnoho let nebudeme konkurovat. Proto bychom měli mít společný cíl – aby lidé s důvěrou vyhledávali služeb opravdových odborníků na finance a nebyli okrádáni darmožrouty.

Jenže při onanii vlastního ega, ať už v diskuzích pod články, nebo s kamarády v hospodě, se na to, že "v moři je pořád místa dost a dost", často zapomíná. Náplní takových prázdných debat – většinou opravdu dobrých poradců – tak není nic jiného než všeliké kydání hnoje na hlavu kohokoli druhého, a to s velmi pestrou představivostí. Pokud se však objeví argument, že i s mojí mateřskou společností se pojí nějaký ten případ podivného jednání, odpověď bývá černobílá: „Však vís, je to o lidech.“

V duši potenciálního klienta vyvstanou samozřejmě otázky: Jak to, že u jedné společnosti to je o lidech, a u jiné ne? Kdo jsou ti lidé a jak je poznám? Nebudou mi také tvrdit, že oni jsou ti dobří? Nemám se radši vykašlat na všechny, když se v tom ani prase nevyzná?

Tři úrovně, na kterých se rozhoduje

Úroveň legislativní – věčné čekání na Godota, čekání kdo rozsekne gordický uzel... Kdy konečně někdo protlačí sněmovnou či orgánem dohledu nad finančním trhem předpis o minimální úrovni znalostí, šíři portfolia a maximální provizi pro osobu honosící se titulem „finanční poradce“? Která společnost bude moci nosit přívlastek finančněporadenská a bude v zájmu svého dobra ukazovat, jak hlídá kvalitu práce a jak postihuje její nedodržování mezi svými zástupci. Zatím hudba budoucnosti, takže se rovnou posuneme o řád níže.

Úroveň standardů společnosti – Nedávno jsem četl o šéfkuchaři, majiteli 17 evropských restaurací a držiteli 12 michelinských hvězdiček. Jmenuje se Gordon Ramsay. Jak to asi ten člověk dělá? Představuji si situaci, jak některý z jeho kuchařů spálí jídlo, a ještě ho naservíruje hostům. Oni si zavolají jeho, jako šéfkuchaře, a on řekne: „To víte, záleží, na koho narazíte. Mám tady pár pitomců, co neumějí ani zahustit omáčku, ale jsou tu i dobří kuchaři. Tak se nezlobte a zkuste to příště. Třeba budete mít štěstí…“ Nebo jinak: Pokud bude jídlo vařit výborný kuchař a přinese mi ho číšník, který si bude máchat konečky prstů v mé omáčce, opět u mě končí celá restaurace. Kvalita jakéhokoli podniku, jakékoli společnosti je zkrátka dána jejím nejslabším článkem. Inženýři mě opraví, pokud se pletu, ale i nosnost jakékoli konstrukce se měří v jejím nejslabším bodě. Pokud to některé firmy na trhu nechápou, přeji jim co nejméně bolestné umírání. Máte-li sud vynikajícího odrůdového vína a přimícháte do něj žejdlík močůvky... nemáte bohužel nic jiného než sud močůvky!

Úroveň samotného poradce – Ptám se, vážení kolegové, stojí vám za to se neustále dohadovat a obhajovat v diskuzích, před svými klienty a přáteli, pokud víte, že někde za rohem pod názvem téže společnosti, které jste ozdobou, kdosi páchá zlo na klientech v zájmu vlastního obohacení? A vaše mateřinka to toleruje? Nezbývá vám jiný než ponižující argument, že „je to o lidech“? Bojíte se vyslovit název společnosti, se kterou máte podepsanou mandátní smlouvu, protože nevíte, jak se okolí zatváří? Jak dlouho asi bude výše zmiňovaný výborný kuchař v restauraci, kde číšník máchá pracky v jeho vynikající koprovce, kterou pak hosté vracejí? Nejvyšší čas zvednout kotvy. Pokud to neuděláte, stáváte součástí systému, který nekalosti podporuje.

Že nevím, o čem mluvím? Jsem snílek? Blázen? Možná. Ale sám jsem se se systémem tolerujícím jakékoli jednání svých zástupců před třemi lety rozloučil a jsem tomu nesmírně rád. Od té chvíle nepodporuji jakákoli alibi. A to v první řadě u svých kolegů.

Pokud chcete sbírat med, nepřevracejte úl

Nicméně, Dale Carnegie píše: „Pokud chcete sbírat med, nepřevracejte úl.“ O co lepší budete, když se zapojíte do kolotoče pomlouvačů? Vy pomluvíte mě, já pomluvím vás. Za blbce jsme oba.

Máte něco konkrétního? Tak šup s tím na etický výbor Partners, AFIZ, nebo rovnou ČNB. Všude za svou práci ručím. Anonymní pomluvy a škatulkování si ale nechte od cesty. Právě díky nim okolí připadáme jako nevraživí zoufalci, co se perou o provize – a můžeme si za to sami. Kde je ta myšlenka co největší prestiže oboru, abychom mohli my svědomití v klidu a dlouhodobě podnikat, kterou tu všichni tak vehementně prosazují?

Pokud máme stejnou myšlenku, tak bychompro ni měli táhnout za jeden provaz a vyštípat z bojiště všechny, kteří nerespektují pravidla. Až si uděláme pořádek v tomto, těším se za 15 let na opravdový konkurenční boj o poslední volné klienty. Do té doby se nám budou především banky z dostatečné dálky smát do očí a dealovat klientům své speciální balíčky šité na míru. Svému zisku.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Kabal | 6. 9. 2010 09:23

Ad bod 1 - opravdu je třeba čekat na nějaký zákon? Nemůže v oboru vzniknout nějaká dobrovolná certifikační organizace, jejíž známka bude klientům radit, že se jedná o kvalitní poradenskou firmu? Na mysli mám certifikaci typu ISO, Fair Trade, UL atd., tj. de facto samoregulaci, o kterou kvalitní firmy usilují. (neříkám, že Fair Trade je známka kvality, uvádím to spíše jako příklad onoho samoregulačního mechanismu).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petra Dusová | 6. 9. 2010 20:32
reakce na Kabal | 6. 9. 2010 09:23

Já si myslím, že ani zákon ani nějaké certifikáty příliš nepomohou. Dle mého názoru je to zejména na zodpovědnosti mateřškých společností a u nich bych začla... myslím, že důsledná kontrola a tvrdší postihy, by mohly trh trochu vyčistit a hned by se poradcům, co práci dělají proklientsky lépe dýchalo... Kultivace finančního trhu je běh na dlouhou trať, ale souhlasím s tím, že je rozhodně třeba s tím začít něco dělat. Jinak super článek Vašku, je to téma, o kterém by se mělo mluvit a hodně NAHLAS!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Prouza | 7. 9. 2010 08:04
reakce na Petra Dusová | 6. 9. 2010 20:32

Problémem ale je, že pokud se někoho zbavíte v jedné firmě, tak vám velmi rychle přistane někde jinde. Dokud budou mít podvodníci jistotu, že ani v případě poškození klientů se jim nic nestane (viz případ člověka, který podle Etického výboru AFIZu poškodil opakovaně své klienty, ale kterému ČNB odmítla odebrat licenci), tak se bohužel nic nezmění. A dokud tady budou firmy, které neváhají dealovat nevýhodné pojistky hráčům okresního přeboru a vzít k sobě kohokoliv bez ohledu na jeho historii, tak nemá kultivace moc velkou šanci. Ale tím nechci říct, že se to má vzdát, naopak - je potřeba na to upozorňovat všemi cestami!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Václav Valášek | 20. 9. 2010 02:10
reakce na Tomáš Prouza | 7. 9. 2010 08:04

Vážený pane Prouzo, díky za příspěvek. Bavíme se tu o regulaci a "samoregulaci&q uot;.Jak správně píšete, tak ze subjektu s pravidly se dá lehce přeběhnout do subjektu bez pravidel a dle zákona vlastně dělat to samé. To znamená, že samoregulace bude, dokud to to půjde, science fiction...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiří Prášil | 19. 9. 2010 11:38
reakce na Tomáš Prouza | 7. 9. 2010 08:04

To je pravda, ale to by ČNB musela vzít licenci i velkým hráčům, kteří řídí velké společnosti a s tím nechce mít nikdo nic společného. Bavíme se o zprostředkovatelích, ale co lidé, kteří je řídí? Zodpovědnost by měla nést i společnost. Tvrdí se, že je to o lidech a ne o společnosti, s tím nemohu souhlasit. Společnost má mít kvalitní kontrolu svých lidí, která v ČR chybí. Mluví se o ní, ale pozitivní výsledek není žádný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Kalous U. | 7. 9. 2010 09:24
reakce na Tomáš Prouza | 7. 9. 2010 08:04

Dobrý den,co je vlastně špatného na prodeji pojištění, přestože víte, že je někde lepší (levnější, s nižšími náklady apod.)? Možná je to jen známka obchodního umu. Za to, že bude management některé firmy jezdit v Daciích, neboť jsem schopný tento obchod domluvit, mi nemůže nikdo říci, že jsem hajzl (pardon). Ačkoli všichni víme, že třeba Audi bude kvalitou absolutně někde jinde.Osobně vnímám problém v rozdělení toho, co vlastně kdo dělá a zná. Jinými slovy: pojďme konečně říci, kdo si může říkat poradce, kdo zprostředkovatel apod. Bohužel však u nás není ani kvalitní nástroj na kontrolu (a při vší úctě, nemají ho ani ti, kteří hlásají, že ano).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Lenka Stehlíková | 14. 9. 2010 21:16
reakce na Kalous U. | 7. 9. 2010 09:24

Víte, jaká by byla nejefektivnější kontrola? Kdyby si každý poradce položil otázku: Kdybych já byl na místě klienta, spolupracoval bych s poradcem, jako jsem já? Kdybych měl svoje znalosti o finančním trhu a byl před rozhodnutím, které má právě učinit klient, odpovídalo by to tomu, co je ve finančním plánu? Takováto samoregulace by vedla k okamžité kvalitě poskytovaných služeb.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Václav Valášek | 20. 9. 2010 02:32
reakce na Lenka Stehlíková | 14. 9. 2010 21:16

Vážená Lenko Stehlíková, přeji Vám spoustu optimismu v další práci :)Ne, vážně - s Vaším názorem se nelze než ztotožnit. Jenže občas se stává, že člověku jsou jsou informace podávány neúplně, zkresleně, manipulativně, nátlakově nebo účelově.Můj nejlepší kamarád z dětství dělal pět let ve stavební spořitelně a také mi tvrdil ať si zvýším cílovou částku, aby na mě stát s budoucími zásahy nemohl.Sám jsem pracoval rok v největší evropské společnosti pro finanční plánování s nejširším týmem analytiků na světě sídlící v Kolíně nad Rýnem.Ani byste nevěřila, jak je snadné pouze uvěřit...Zde přichází čas pro opravdovou regulaci - říká se tomu OCHRANA SPOTŘEBITELE
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Václav ValášekVáclav Valášek
Finančním poradenstvím se zabývá od roku 2006. Začínal v OVB, ve společnosti Partners je od jejího příchodu na trh v roce 2007. Specializuje se na privátní...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!