Články na téma: doprava
Vyšší pokuty, jednodušší body. Novela silničního zákona očima expertů
Ministerstvo dopravy přichystalo novelu silničního zákona. Má mimo jiné zavést přísnější pokuty a zjednodušení bodů. Čerství řidiči navíc mají na první dva roky dostat jen polovičku bodů. Co na to lidé z autoškol, autodopravci, ale i propagátoři cyklistiky nebo ekonomové?
Ztratíme svobodu řídit auto?
Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.
Nehody nevymizí. Ani technika není bezchybná
Moderní technologie mění svět pojišťovnictví. S šéfem České pojišťovny Markem Jankovičem o samořiditelných autech, chytrých domácnostech a potřebě pojišťoven přehodnotit byznysplány.
Autonomní auta a bezpečnost: tři nenápadné háčky
Cestu k cestám bez nehod lemují vzrušující otázky bez jasných odpovědí.
Očima expertů: Dědečkové a studenti vlakem zdarma. Ostatní to platí
Budou děti, studenti a senioři jezdit vlakem zadarmo? Co by to znamenalo pro komfort cestujících a co pro železnici? V anketě zkoumáme nápad ministra dopravy Dana Ťoka.
Očima expertů: Zdanit nebe?
Poletíš, zaplatíš! Měla by se na leteckou dopravu vztahovat speciální ekologická daň, nebo už nejsou další regulace v téhle oblasti potřeba?
Evropská jízdenková loterie
Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo.
Těším se na samořiditelná auta, říká majitel AJO carsharingu Klimek
Zbavit se vlastního auta a začít jezdit autem sdíleným se vyplatí, když v součtu najedete do deset tisíc kilometrů ročně. V čem se brněnské a brzy už pražské AJO liší od konkurence, vysvětluje v druhé části rozhovoru majitel firmy Jaromír Klimek. Na sebe pak prozradí, proč sám jezdí ve vlastním, proč je pro AJO peklo blokové čištění a proč se těší na samořiditelná auta.
Sdílení aut má výhody i pro ty, kteří na něj plivou
Jaromír Klimek založil carsharingovou firmu AJO před třemi lety v Brně. Známí ho od podnikání odrazovali a vymýšleli scénáře, co všechno se může nepovést. Sýčkovali zbytečně. Dnes má přes třicet aut a díky sedmimilionové investici se rozšiřuje i do Prahy. V čem se liší od klasických půjčoven? A proč je sdílení aut výhra i pro jejich odpůrce?
Očima expertů: Daň z auta pro všechny, abychom mohli dotovat elektromobily?
Podnikatelé platí za auta silniční daň. A proč jen podnikatelé? Jak se na možnost zavést silniční daň pro všechny automobily dívá ministr dopravy Dan Ťok, viceprezident Autoklubu ČR Jan Štovíček, ekonom Aleš Michl, předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr a další osobnosti?
Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická
Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně.
Očima expertů: Patří budoucnost elektromobilům? Měl by jim pomáhat stát?
Budou elektromobily vládnout našim silnicím? Brzy? Měli bychom přechod na technologii nezávislou na nerostných zdrojích z politicky neklidných regionů zkusit uspíšit nějakou státní podporou. Aspoň morální? Ptáme se ministra dopravy Dana Ťoka, viceprezidenta autoklubu ČR Jana Šťovíčka, zástupců automobilek, ekonomů a dalších odborníků.
Studénka aneb proč potřebujeme víc humanitního vzdělání
Infrastruktura se musí konečně začít přizpůsobovat lidem a lidé přestat přizpůsobovat infrastruktuře. Něco takového zařídí jen inženýři znalí psychologie a dalších humanitních věd.
Miliardy, které necháme vyletět výfukem
České silnice jsou prý drahé, četli jsme o tom ostatně leckde a mnohokrát. Jenže ve skutečnosti jsou ještě mnohem dražší! Nejde totiž zdaleka jen o to, kolik stojí štěrk a asfalt, provoz bagru a práce stavební firmy. Podstatné je také to, jak se dopravní infrastruktura spravuje a provozuje. Jako každý monopol: neefektivně.
Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní
Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.
Tři postřehy z Neapole
Zápisky ze čtrnácti dnů v nejšpinavější evropské metropoli.
Železnice: Polsko se přibližuje Německu. Německo to nezajímá
Polsko investovalo desítky miliard do vybudování rychlého železničního spojení s Německem. Teď však zjišťuje, že Němcům se do budování jejich části infrastruktury nechce. Bývalé východní Německo, se kterým Polsko sousedí, se totiž rychle vylidňuje.
Leoš Novotný. LEO Express a České dráhy? Srovnáváte ferrari s ojetou škodovkou!
V prosinci vyrazí Leoš Novotný s vlaky svého LEO Expressu na trasu Praha–Ostrava. Utká se na ní se státními Českými drahami a „žlutým“ RegioJetem. V druhé části exkluzivního rozhovoru se dozvíte, jak hodlá na konkurenci vyzrát a jak chce přesvědčit Čechy, aby pro ně železniční doprava byla na prvním místě.
Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční
Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.
Nejnovější podcasty