Jasně. Zrušme jediný (přirozeně tržní) faktor, který politiky drží aspoň trochu na uzdě. Jakmile k rozjetí QE dojde, ztratí poslední zábrany a na Venezuelu, Alenku, Juldova stb.Bureše a notýskového Faltýnka budeme se slzou v oku vzpomínat jako na umírněné a spořivé politiky.
Ono je to nakonec jedno, v podstatě volíme mezi státním bankrotem za X let a hyperinflací za X*1.3 let. Kdo má akcie, nemovitosti, zlato a bitcoin, ten může QEčku i fandit.
Ale být studentem, který si za 5 let bude chtít pořídit bydlení, přemýšlel bych o revoluci a stavbě barikád - ostatně toto je příčina růstu podpory radikálních stran pro mladé nepokojence typu Piráti. Akorát že svůj hněv nesměřují na příčinu (monetární politiku a případně na zkostnatělé stavební předpisy), ale došlápnou si na majitele nemovitostí (pro preview jukněte na Berlín, pirátská akce s elektroměry je jen takový malý náznak).
Nahlásit
-
29
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|13. 4. 2021 16:10
Tak já si myslím, že ty 2% výnosy na 10 letých státních dluhopisech jsou vzhledem k cca 2% inflaci v pořádku. A na to, že jsme jedna z posledních vyspělých zemí, která doposud nepřistoupila ke QE (ačkoliv mohla) bychom mohli být i patřičně hrdí. :-)
Hlavní je nezačít blbnout s těmi nesmysly o konsolidaci veřejných financí. Po koronakrizi státní dluh v ČR prostě pořád poroste. Úplně stejně jako tomu bylo téměř vždy v minulosti a jako tomu bylo (a bude) u téměř všech vyspělých zemí.
Divné je pouze to, že hypotéky na 30 let se poskytují taky okolo 2%. Tady se banky chovají jako nějací samaritáni.
Nahlásit
-
-11
+
Diskuze
Jan Altman|18. 4. 2021 12:51
Mohou státy zakázat Bitcoin?
https://stackuj.cz/qa.html
Nahlásit
-
1
+
Daniel Bowman|17. 4. 2021 12:53| reakce na Richard Fuld - 16. 4. 2021 11:50
To že hlavní složka kapitálu a informace, na které celá ekonomická aktivita stojí, nepodléhá tržnímu prostředí, je docela zásadní kurvítko. Negativní efekty té netržnosti se kumulují.
Kdyby se za pomoci účetních peněz nefinancovaly další netržní systémy jako důchody, zdravotnictví a další vládní výdaje a "investice", snad by to nebylo tak zlé. ALE celý důvod vzniku účetních peněz a aparátu CB kolem nich byl a je snahou o zavedení a udržení sociálního státu tj. politické moci tzv. progesivistů (socialistů) a navázaných ekonomických elit od bankéřů až po ty, které banky velmi snadno svým účetním kreditem pomáhají vzniknout nebo udržet při životě - ikdyž by v tržním prostředí dávno byly nahrazeny někým efektivnějším z ekonmického, ne politického hlediska.
Daniel Bowman|17. 4. 2021 12:34| reakce na Michal Kováčik - 17. 4. 2021 00:07
Ano i ne. Na systému záleží. Viz pokusy na dvojčatech v Korei a Německu. Stejná populace různé systémy - noc a den. Nebo Jižní Afrika a Rhodésie. Změníte systém a do pár let máte z fungující země safari. Nebo it to Haiti versus Dominikána.
Jestli by nám prospěl Swiss model nevím. Ale decentralizace, skutečná (fiskální) by nám určitě pomohla. Přímá demokracie asi tolik ne, právě kvůli tomu duchu společnosti.
Ti s mentalitou blíže Haiťanům, prostě nesmí mít volební "právo" ani možnost vydírat. Vyřešeno.
Michal Kováčik|17. 4. 2021 00:07| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 14:55
"Hlavně by to chtělo Švýcarskou decentralizaci v rozhodování."
Myslím si, že by to bol obyčajný cargo kult, podstata úspechu Švajčiarov je v storočiami budovanom "duchu spoločnosti", čo nie je (a už vôbec nie jednoducho) prenositeľné inam.
Ja často dávam taký bonmot, že keby obyvateľov Haiti vymenili za Švajčiarov, tak tam majú druhé Švajčiarsko do 20 rokov...
Josef Fraj|16. 4. 2021 19:07| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 22:18
Já se vám divím, že se pořád snažíte. Píšete, píšete a nakonec se dozvíte, cituji "účetní peníze rozhodně ekonomické prostředí uvolňují velmi výrazně (oproti dřívějšímu zlatému standardu) a dramaticky volněji oproti teoretickému BTC standardu. :-)" Obloha je zelená a trojúhelník kulatý, co s tím chcete dělat?
Richard Fuld|16. 4. 2021 11:50| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 22:18
Souhlasím, čím volnější bude prostředí pro ekonomické aktivity, tím více té ekonomické aktivity bude. :-) A součástí toho prostředí je i peněžní systém. A účetní peníze rozhodně ekonomické prostředí uvolňují velmi výrazně (oproti dřívějšímu zlatému standardu) a dramaticky volněji oproti teoretickému BTC standardu. :-)
František Kusák|16. 4. 2021 09:09| reakce na Martin Doležal - 13. 4. 2021 20:38
A co tím chcete říct? Že vlastně nezáleží na tom, koho si zvolíme v podzimních volbách. Do jisté míry s vámi souhlasím. On totiž bude opravdu reálný výsledek voleb záviset na zákulisních dohodách mezi partajemi s významným vyděračským potenciálem voličsky nevýznamných stran. Snad jedině bude záležet na tom, která podnikatelská lobby bude ovládat politiky. Zdá se, že to budou hlavně nadnárodní korporace, a že české společnosti budou hrát třetí housle.
Honza _|15. 4. 2021 22:18| reakce na Richard Fuld - 15. 4. 2021 18:38
Jasně, ale už milionkrát jsme tu řešili, že veškerá ta ekonomická aktivita probíhá v prostředí státních peněz. Všem těm soukromým ekonomickým subjektům píší zákony politici, rozdávají dotace politici a berou daně politici. Čím méně a decentralizovaněji (jako ve Švýcarsku) se do toho politici motají, tím lépe pro svobodnou ekonomickou aktivitu. To je stále jen to vaše "tržní přerozdělování" zas a znova dokola...
Daniel Bowman|15. 4. 2021 20:55| reakce na Jan Krejčí - 15. 4. 2021 19:51
Hmmm. Asi to bude nepopulární, protože škrtánim na tom žádná konkétní skupina nic nevydělá. Sice to odlehčí všem ale ne hned a ne konkrétně. Hedónismus a nezodpovědnost.
Že politici pochopily, že se zodpvědnym programem jsou namydlený a držej hubu, to chápu. Těch jistejch 1-2% od voličů SSO a potlesku x% od zlomku voličů ODS, jim za to nestojí. Ale že to vzdali i novináři ? Tam i market v jednotkách % může znamenat dost clicks.
Kolik % voličů ODS (Trikolóra?) jsou Klausovci (ve smysly ekonomickém tj. škrtači) ?
V Americe těch opravdovejch Liberálů je velmi zhruba 15% populace - míň než polovina voličů Republikánů, asi většina Libertariánů plus část těch, co nevolej (Anarchisti).
Kolik je to u nás? 5%? 10%? Na politiku je to málo ale na clicks je to dost.
Pan Kovanda už si jméno získal, tak už clicks nepotřebuje. Ale já bejt nějakej začínající poradce, makléř, tak do toho jdu. I těch 5% skalních Liberálů mě zpopularizuje...dostanu dobré pracovní nabídky....a pak si klidně můžu zase začít psát populárně, abych nedělal vlvny ve firmě a nebyl moc kontroverzní.
Jan Krejčí|15. 4. 2021 19:51| reakce na Daniel Bowman - 15. 4. 2021 11:02
Protože jediné úspory od Klausova druhého balíčku z roku 1997 byly "tupé škrty" (asi narozdíl od chytrého utrácení všech ostatních vlád) Topolánkovy vlády. Většina společnosti si mantru o tupých škrtech nechala nakukat (a představuje si, že existují nějaké mýtické moudré škrty, které nevybudí řev odřezávaných pijavic o tupých škrtech), takže jak můžou asi veřejné finance vypadat?
Richard Fuld|15. 4. 2021 18:38| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 16:41
Ale vždyť je to přesně naopak. Píšu, že to jak se rozhoduje o věcech veřejných je z hlediska výkonnosti švýcarské ekonomiky podružné. :-) Jinými slovy říkám, že rozhodující je právě ta soukromá ekonomická aktivita všech těch soukromých ekonomických subjektů.
Honza _|15. 4. 2021 14:55| reakce na Richard Fuld - 15. 4. 2021 14:15
Hlavně by to chtělo Švýcarskou decentralizaci v rozhodování. Kantony si daňově konkurují, vesničani hlasují spolu na náměstí, prezidenta nikdo nezná a poslanci chodí do práce, protože ve Sněmovně se potkají párkrát za rok...
Richard Fuld|15. 4. 2021 14:22| reakce na Daniel Bowman - 14. 4. 2021 23:19
Ale to není přece žádné kouzlo. :-) To je realita. Stát to zaplatil a lidi to nebude stát nic. Jen někde v účetní knize státu se zvýšilo číslo státního dluhu. No a co? Co se Vám nebo mě z tohoto důvodu stane? Vůbec nic. To číslo kontinuálně roste už desítky let a děje se co? Ho.no.
Ale chápu, že někomu to může připadat jako magické čáry máry. :-) Bláznivá doktrína rozpočtové odpovědnosti státu zde byla vtloukána lidem do hlav hodně dlouho a hodně hluboko a hodně úspěšně.
Richard Fuld|15. 4. 2021 14:15| reakce na Petr Novák - 15. 4. 2021 07:32
Až budeme mít švýcarskou ekonomiku, švýcarské platy, švýcarskou neutralitu, švýcarské bankovnictví ... pak možná budeme mít i přebytkové rozpočty a kumulovaný státní dluh okolo 30% ročního HDP . :-) "Hospodaření" Švýcarska je jen odrazem efektivity a výkonnosti švýcarské ekonomiky.
Daniel Bowman|15. 4. 2021 11:02| reakce na Jan Amos - 15. 4. 2021 10:18
článek taky řeší všechno možné a nemožné, jak navýšit nebo nesnížit příjmy ale naprosto postrádám jakoukoliv, byť jen zmínku, že by se mohli seškrtat výdaje.
A to by ani nemuselo znamenat vyhazovat státní zaměstnance. Stačí, když jim zakážeme vymýšlet jakékoliv projekty a schvalovat "investice".
Proč o tom nikdo ani z novinářů nemluví (já o tom nevím) je mi záhadou. To už to vzdali?
Jan Altman|15. 4. 2021 11:00| reakce na Petr Novák - 14. 4. 2021 16:18
Nestrašte. Kdyby se státy chovaly racionálně a hospodárně, kdyby centrální banky nemanipulovaly úroky a neprovozovaly QE, tak naopak ke kýžené změně nedojde (lidi a firmy nebudou mít tak velký důvod hledat lepší alternativy).
Je vlastně super, že to vlády a jejich CB takto akcelerují. Chce to pořádné QE a nebát se inflace. Sice možná po nějakou dobu překoná inflační cíl (přeci jestli to jsou 2, nebo 4 procenta je docela fuk - jen se vám peníze znehodnotí na půlku za 18 a ne až za 36 let), ale je to přeci lepší, než v boji s inflací zvedat úroky (a způsobit tím řetězový bankrot domácností, firem i států) :-)
Pak to chce ještě kazivé peníze, UBI a hlavně CDBC. Na všem již intenzivně pracují a já tomu tleskám.
Už ani nepoznám, zda píšu ironicky, nebo ne. Sakra!
Daniel Bowman|15. 4. 2021 10:40| reakce na Jan Amos - 15. 4. 2021 09:29
Autorka, resp. historici ten rej halucinogenem otrávených lidí popisujů, jak kdyby byly na Gay Pride nebo Extinction Rebellion happeningu. LOL
Tak buď opravdu žerou vadné obilniny nebo je kontroluje MKULTRA.
Na druhou stranu, mozek si sám dokáže vyprodukovat halucinogeny. Když vás TV dostatečně vyděsí, tak se to možná aktivuje. Svět pod vodou z roztátých ledovců nebo nácek za každým houštím, to by vyděsilo i Nebojsu.
Jan Amos|15. 4. 2021 09:29| reakce na Petr Vorlíček - 14. 4. 2021 07:42
"Začíná mi to silně připomínat Hvězdné války, kde se senát také totálně vymknul.kontrole, protože jej ovladly temné síly, a lidé proti jeho krokům bojují na vlastní pěst...."
Mně to začíná připomínat šílenství svatého Antonína...Stačí mírně intoxikovat základní českou potravinu.
Jan Amos|15. 4. 2021 09:22| reakce na Jan Altman - 13. 4. 2021 17:04
Bohužel ti mladí, kterí volí Piráty a snaží se postavit na vlastní ekonomicky nezávislé nohy, budou za pět let hledat další alternativu. Až se Pirátům podaří to, s čím neuspěli v lednovém daňovém balíčku - prosadit zdanění převodů vlastnických podílů ve firmách.
Daniel Bowman|14. 4. 2021 23:19| reakce na Richard Fuld - 14. 4. 2021 18:06
Wow. A já si myslel, že si děláte srandu. Vy jste opravdu přesvědčenej, že to 'stát zaplatí' a lidi to nic stát nebude, protože to ta abstraktní entita vykouzlí z luftu. A ještě máte tu drzost, lidem co na kouzla nevěří, nadávat do blbců. LOL. Vy jste buď ten nejlepší troll v historii nebo.... Vim, že se trollové nemaj krmit ale tohle je GOLD. LOL
Seznamte se, ministryně financí ... https://www.youtube.com/watch?v=iGxkWZEtxmk Bylo by to k smíchu, ale bohužel jenom do doby, než si člověk uvědomí, že v tom vlastně žije...
Nahlásit
-
4
+
Richard Fuld|14. 4. 2021 18:14| reakce na Jan Altman - 14. 4. 2021 12:41
Já netvrdím, že jsou dokonalí. Nejsou. Nikdo není. A po bitvě se zde vyrojí jistě spousta generálů. Mnoho z nich ani nevyčká konce, že. :-)
Spíše se zastávám státu jako instituce, než abych obhajoval vládu, či konkrétní úředníky. A zastávám se státu, protože proti státu vystupujete Vy a Vám podobní a nikdo jiný to v podstatě aktivně nedělá. Kdybyste tak nečinil, neměli bych se koho zastávat. :-)
A taky vím, jak lehké je kohokoliv kritizovat a jak je pro mnohé těžké vidět u toho samého cokoliv pozitivního, natož pak toto ještě veřejně napsat a stát se tak v očích těch kritiků vyvrhelem. :-) Jak říkám nikdo není dokonalý. Ani Vy. :-)
Richard Fuld|14. 4. 2021 18:06| reakce na Daniel Bowman - 14. 4. 2021 13:37
Stát je veřejnoprávní korporace (právnická osoba, právní subjekt), společenství občanů, resp. obecněji subjektů, žijících a ekonomicky působících na území daného státu. Stát rozhodně nejsou osoby ve vedení stáních institucí.
A ty peníze, kterými stát zachránil nespočet subjektů zasažených koronakrizí, byly zcela skutečné a dál obíhají v ekonomice, aniž by to způsobilo nějaké škody. Nejsou to žádné padělky. A škodám bylo naopak zabráněno. Obávám se ale, že tohoto nadhledu nad celou věcí nejste vůbec mentálně schopen.
Diskuze: Kovanda: Je třeba konat, Česko platí (skoro) nejvyšší úrok v EU
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jan Altman|13. 4. 2021 17:04
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|13. 4. 2021 16:10
Diskuze
Jan Altman|18. 4. 2021 12:51
Nahlásit
Daniel Bowman|17. 4. 2021 12:53| reakce na Richard Fuld - 16. 4. 2021 11:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Daniel Bowman|17. 4. 2021 12:34| reakce na Michal Kováčik - 17. 4. 2021 00:07
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Michal Kováčik|17. 4. 2021 00:07| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 14:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|16. 4. 2021 23:23| reakce na Josef Fraj - 16. 4. 2021 19:07
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|16. 4. 2021 19:07| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 22:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|16. 4. 2021 15:01
Nahlásit
Richard Fuld|16. 4. 2021 11:50| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 22:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
František Kusák|16. 4. 2021 09:09| reakce na Martin Doležal - 13. 4. 2021 20:38
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|15. 4. 2021 22:18| reakce na Richard Fuld - 15. 4. 2021 18:38
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Daniel Bowman|15. 4. 2021 20:55| reakce na Jan Krejčí - 15. 4. 2021 19:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Krejčí|15. 4. 2021 19:51| reakce na Daniel Bowman - 15. 4. 2021 11:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|15. 4. 2021 18:38| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 16:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|15. 4. 2021 16:41| reakce na Richard Fuld - 15. 4. 2021 16:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|15. 4. 2021 16:23| reakce na Honza _ - 15. 4. 2021 14:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|15. 4. 2021 14:55| reakce na Richard Fuld - 15. 4. 2021 14:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|15. 4. 2021 14:22| reakce na Daniel Bowman - 14. 4. 2021 23:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|15. 4. 2021 14:15| reakce na Petr Novák - 15. 4. 2021 07:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Daniel Bowman|15. 4. 2021 11:02| reakce na Jan Amos - 15. 4. 2021 10:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|15. 4. 2021 11:00| reakce na Petr Novák - 14. 4. 2021 16:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Daniel Bowman|15. 4. 2021 10:40| reakce na Jan Amos - 15. 4. 2021 09:29
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|15. 4. 2021 10:18
Nahlásit
Jan Amos|15. 4. 2021 09:36| reakce na Zdeněk Suchý - 14. 4. 2021 13:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|15. 4. 2021 09:29| reakce na Petr Vorlíček - 14. 4. 2021 07:42
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|15. 4. 2021 09:22| reakce na Jan Altman - 13. 4. 2021 17:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Novák|15. 4. 2021 07:32| reakce na Richard Fuld - 14. 4. 2021 17:59
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Daniel Bowman|14. 4. 2021 23:19| reakce na Richard Fuld - 14. 4. 2021 18:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Alexander Novotka|14. 4. 2021 18:41
Nahlásit
Richard Fuld|14. 4. 2021 18:14| reakce na Jan Altman - 14. 4. 2021 12:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|14. 4. 2021 18:06| reakce na Daniel Bowman - 14. 4. 2021 13:37
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu