Předplatit časopis Finmag

Diskuze: EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt

24. 3. 2021
 169 120
97 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Úžasná demagogie, jedna lež za druhou a překroucení snad všech relevantních fakt! Celý elektrobyznys je čistě politické rozhodnutí bez ohledu na technické možnosti. Ekologicky je to totální nesmysl, škody na přírodě při těžbě surovin pro baterie jsou nevyčíslitelné a lodní doprava při převážení kontejnerů se surovinami, součástkami a elektroautomobily vyprodukuje 10x více emisí, než celá Evropa. Bez nesmyslných dotací (tedy darování peněz nás všech těm, kdo přemýšlejí "správně") by elektromobily byly naprosto neprodejné. Celé je to politicky, po bolševicku hnaný ekologický, ekonomický i technický nesmysl! Ale to nahlas neříkejte, mohli by jste mít problémy!

Nahlásit
-
458
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Celá situace kolem elektromobilu asi jednodušší něž vypadá.
Shrňme si důvody pro:
1, i když ropa se zemním plynem dojde za několik desítek let, bohatne z ní jen několik států a potažmo arabů, kteří neví co s penězi a tak staví Dubaj a pod. Byl jsem tam a viděl nesmyslnost toho počínání a mrhání penězi.
2, závislost na těchto státech, potažmo Rusku.
3, čekat až nám dojde ropa a potom něco řešit je "sebevraždou" společnosti.
4, již dnes máme "přebytky" solární energie přes den a tak je lze spotřebovat např. dobíjením aut, když jsem v kanceláři a auto mám zaparkované na parkovišti. ( nazval bych to mobilními bateriovými úložišti).
5, již se pracuje na systému "bateriepacku", kdy přijedete na místo výměny baterií ( dnes benzínku) a tam vám vymění během 5 ti minut celý blok baterií za nabitý a váš vybitý nechají dobít a dostane ho výměnou auto, které přijede po vás za 30 minut. U AKU vrtačky taky nečekáte na nabití, ale máte druhou nabitou baterii. A tu vybitou dáte nabíjet.

A tak bychom mohli pokračovat dále.
Můžeme být i skeptiky a vypisovat zápory. To nechám na někom jiném.
Inženýři už vymysleli a vyrobili mnohé "divy".

V době vyrobení prvního tranzistoru také asi nikdo nepředpokládal, že budeme vyrábět procesory, jejichž strukturu bez elektronového mikroskopu není možné vidět.
A přece je běžně používáme.

Jsou věci, které ani já nechápu, např. vyrobit očkovací látku na vir, který nevidíme. Ale jsou mezi námi lidé, kteří to umí.
Pro mě proti tomu poskládat elektromobil s již dávno používaných dílů je "dětská" hračka.

Tak ahoj PESIMISTI.

Nahlásit
-
-91
+

Diskuze

On je problém, když vám dojde "šťáva třeba 3 km od nejbližší vesnice. V kanistru nebo PeTce si pro ni nedojdete, a elektrocentrála je sakra těžká na přenášení, navíc kolik lidí v té vesnici ji má a půjčí?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

:))) máme přebytky solární energie, pán se ještě neprobudil a sní. Podobně s výměnou baterií. Je sranda jak si laici bez odborné kvalifikace malují život. Kdy že to měli být ty první města na měsíci?
Když už jste optimista, kolik % prodaných nových aut v ČR v roce 2025 budou čisté EV?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Temelín má dva bloky, 2 nové Temelíny jsou cca 4,3 GW. Špičku předpokládám v noci, kdy je dnes odběr o cca 1-1,5 GW menší než ve dne. Vhledem k možnosti řídit u nabíjecích stanic odběr předpokládám podstatné vyhlazení denního průběhu odběru, tedy výrazně lepší využití stávajících kapacit. Ostatně už jen pružně reagující cena dobíjení by měla značně omezit poptávku po nabíjení ve špičkách. Zbytek rozdílu jde na vrub nižší účinnosti spalovacích motorů, kterou ve výpočtu vytrvale ignorujete.

Nové elektrárny jsou skutečně potřeba, ale ne tolik kolik říkáte - a hlavně je to pořád ten menší problém.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Celá situace kolem elektromobilu asi jednodušší něž vypadá.
Shrňme si důvody pro:
1, i když ropa se zemním plynem dojde za několik desítek let, bohatne z ní jen několik států a potažmo arabů, kteří neví co s penězi a tak staví Dubaj a pod. Byl jsem tam a viděl nesmyslnost toho počínání a mrhání penězi.
2, závislost na těchto státech, potažmo Rusku.
3, čekat až nám dojde ropa a potom něco řešit je "sebevraždou" společnosti.
4, již dnes máme "přebytky" solární energie přes den a tak je lze spotřebovat např. dobíjením aut, když jsem v kanceláři a auto mám zaparkované na parkovišti. ( nazval bych to mobilními bateriovými úložišti).
5, již se pracuje na systému "bateriepacku", kdy přijedete na místo výměny baterií ( dnes benzínku) a tam vám vymění během 5 ti minut celý blok baterií za nabitý a váš vybitý nechají dobít a dostane ho výměnou auto, které přijede po vás za 30 minut. U AKU vrtačky taky nečekáte na nabití, ale máte druhou nabitou baterii. A tu vybitou dáte nabíjet.

A tak bychom mohli pokračovat dále.
Můžeme být i skeptiky a vypisovat zápory. To nechám na někom jiném.
Inženýři už vymysleli a vyrobili mnohé "divy".

V době vyrobení prvního tranzistoru také asi nikdo nepředpokládal, že budeme vyrábět procesory, jejichž strukturu bez elektronového mikroskopu není možné vidět.
A přece je běžně používáme.

Jsou věci, které ani já nechápu, např. vyrobit očkovací látku na vir, který nevidíme. Ale jsou mezi námi lidé, kteří to umí.
Pro mě proti tomu poskládat elektromobil s již dávno používaných dílů je "dětská" hračka.

Tak ahoj PESIMISTI.

Nahlásit

-
-91
+

Asi se toho už nedožiju... Ale chtěl bych vidět jak to bude ve skutečnosti fungovat...
Stačí si přečíst cestopis člověka, který se vydal s moderním teréňákem přes Kavkaz do Asie. Enormní spotřeba nepostradatelné kapaliny AdBlue v náročném terénu ho v podstatě odrovnala. Naftu nebo benzín se dá koupit v různých plechových kanistrech kdekoliv. AdBlue ne.
Jak se budou dobíjet elektrokáry v oblastech kde elektricjý proud není zase tak běžný ? Snad jako za 20 let bude ?

Nahlásit

-
7
+

Ten jednoduchý odhad počítá s průměrnou spotřebou, tedy vůbec žádné špičky, ale hezky rovnoměrné nabíjení, což je samozřejmě blbost. A i tak to vychází na 10 GW, Což je deset nových bloků. Takže buď buou elektrárny nebo lidé nebudou jezdit.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Jako lajk bych si před lety vsadil na palivové (vodík) články.
Gréta negréta, spalovací motory ve městech jsou opruz. Jediné jejich pozitivum je, že pomalu trávěj cyklisty, který ty zplodiny hltaj z plnejch plic.
Mě se zdá, že mládežnící podlehléhají iluzy, že se všechna technologie vyvíjí podle Mooreova pravidla a očekávají stejný trend i u baterek.
Trošku zapomínaj, že technologický vývoj výrazně zpomalil v 70. letech. Maglev, sešrotovaný Concorde, poslední generace nukleárních reaktorů atd. vývoj nadále jen vylepšuje stávající. Nic přelomového se nekoná.
70. léta jsou známa nástupem sociálního státu, tj. stát najednou pohlcuje 60% HDP, nemluvě o vlně byrokratizace. Bratři Wrightové nebo Edison by dneska nikdy povolení nedostaly.
Počítače jako nové neregulované a specifické odvětví oproti tomu uhání mílovými kroky. Ale rád bych připomněl, že valná většina furt frčí na operačním systému z oněch 70. let. A čip design je taky furt stejnej. A nelze to svádět jen na potřebu kompatibility. Prostě investičních prostředků je v ekonomice málo a není konkurence. tj. přelomová inovace.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
16
+

Je to smutné, kam až došlo naše školství, ale to je asi jediná omluva pro tento článek/blábol
Autor zřetelně zaměňuje příčinu a důsledek. Automobilky nepracují na elektromobilech, protože si myslí, že je to "budoucnost", ale protože jsou nucena EU. Ano, ten úředník, který si myslí, že je ,možné snížit emise na EURO6 je novodobý Jules Verne. Ten, kdo si myslí, že baterie mohou nahradit benzín "patří" do svěrací kazajky. Měrná kapacita [J/kg] je u současných baterií řádově menší, než u benzinu/nafty. Toto je omezení na úrovni fyzikální podstaty baterií, kterou žádný manažer neokecá/ neošálí.
Jestli má něco fuingovat, tak je to kompromis. Auto bude spalovat benzín/naftu (v tom nejoptimálnějším režinu) a na jeho hřídeli bude generátor, který bude vyrábět elektřinu. Ta pak bude použita na elektromotory (např. každé kolo vlastní) a přebytky (okamžité) budou ukládány do standardní autobaterie (či jen mírně větší). Dynamika excelentní, účinnost taktéž. Žádná "mrtvá" váha autobateriií současných elektromobilů.
Shrnu to. Současná cesta je "slepá ulička". Koneckonců, na světě ani není dost listhia, aby mohl nahradit současný autopark. Jen je potřeba, aby technické problémy řešili lidé s technickým vzděláíním. Ekonomové, politologové, a jiní humanitní vzdělanci jsou prostě úplně mimo (je mi to líto, čís/, psát a počítat je absolutní minimum, takže ignorováním třetí části se oni sami diskvalifikují).
JH

Nahlásit

-
33
+

Nesmradlavý auta vítám ale silně pochybyju, že to bude v roce 2035 moje hlavní starost.
S pokračujícím Greténismem a jinými socialismy budu rád, když nachytám dost brouků k snídani.

Jestli o něčem rozhodují byrokrati, aktivisti nebo korporace a finanční domy....nebo, a to spíš, jejich symbiont, je mi úplně jedno. Výsledek je stejnej. Novo-šlechta si vklidu papá koláče s nohama na stole a zbytek se dře na plantáži vysokého zdanění, perpetuálního dluhu a permanentní inflace. A ještě si u toho musí zvesela prozpěvovat, jinak je za 'popírače' a rasistu neboco.

Tohle nemůže dobře skončit.

Nahlásit

-
44
+

Ups, to patřilo pod pana Nováka (24. 3. 2021 14:28). :(

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Elektromotory mají pokud vím účinnost přes 90 %, a to na rozdíl od spalovacích motorů prakticky ve všech jízdních režimech. Oproti spalovacímu motoru je to opravdu nebe a dudy, proto také elektromotory na celé čáře vyhrávají všude tam, kde k nim lze elektřinu přivést - např. u drážních vozidel nebo v továrnách. Nebo snad někdy někdo slyšel o naftovém soustruhu?

Nesmysl je bohužel vozit si tu elektřinu s sebou. Nejde ani tak o účinnost nabíjení (ta se pohybuje mezi 80 - 90 %), ale o energetickou hustotu. Kdyby měly být vlaky na baterky, museli by si jich vozit vagón stejně jako kdysi parní vlaky vozily vagón uhlí. :D

A "desítky Temelínů" rozhodně potřebovat nebudeme, protože špičky nabíjení elektromobilů nebudou zdaleka tak výrazné, navíc je lze (ke smůle elektromobilistů) řídit. Kromě toho bude špička nabíjení patrně v noci, kdy je odběr nejnižší, takže pomůže krásně využít dnes nevyužitou část kapacity stávajících elektráren. Reálně by tak měly stačit odhadem 2 Temelíny navíc.

Větší problém je spíš v distribuci té elektřiny, jak jsem ostatně psal výše. Liniové stavby nám notoricky nejdou a elektromobily dojedou právě na to, že k nim nepřivedeme nabíjecí kabel.

Nahlásit

-
2
+

Když ta řešení budou platit majitelé těch aut, proč ne.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Hodně lidí si myslí, že Evropská komise je v nějakém zásadním sporu s automobilkami. Případně že by se automobilky mohly nějak dupnout, šprajcnout a přestat se podílet na destrukci jejich vlastního průmyslového odvětví. To se nikdy nestane. Je pravda, že pozice automobilového průmyslu se v Bruselu zhoršila po skandálu s emisemi, protože to bylo už prostě přes čáru, ale bez vlivu nejsou. Pro pochopení situace je třeba brát na vědomí, že automobilky nejsou obětmi, ale taky iniciátory řady regulací. Struktura vztahů a zájmů je mnohem složitější. Automobilky se proti EK nevymezí už z prinicipu, protože logika velkých korporací a odpovědnost vůči akcionářům má vždy za následek, že se podvolí vůli decision makera. Stejně jako automobilky lobbují NGO, které mají zájem na destrukci tradičního rozdělení hodnot, know how a bohatství a jeho přesun k “technologickým firmám”, výsledkem toho je například enormní tlak na autonomní řízení a umělé vytváření trhu pro něj. Aby se to řádně zamotalo, automobilky platí tučné sumy zeleným socialistickým NGO a stranám, aby demonstrovaly “společenskou odpovědnost”, tedy koupili si dočasně klid, a tyto NGO tyto peníze používají na politickou hru proti nim. Hráčů je celá řada a veřejnost je jim všem u zadele. Například by mě zajímalo, jak se v tom projeví německé demonstrace za diesel, o kterých se v ČR mlčí.

Teoreticky bychom tedy mohli nyní před volbami nabýt dojmu, že jsme jako voliči na vrcholu tohoto potravního řetězce, ve skutečnosti jsme jednoznačně a nepochybně na jeho konci. Cílem hry totiž je pod hrozbou sankce donutit nás pořídit si, zaplatit, provozovat a financovat technologie, které bychom si na zá vlastní peníze rozhodně nekoupili, ať už se jedná o overengineered emisní systémy, „inteligentní bezpečnostní asistenty“ a další podobné vychytávky pro naše „dobro“.

Situace je bezesporu vážná. Pokud většinově uděláme chybu a budeme volit Piráty, lidovce, Starosty a všechny tyhle zmrdy, zvýšíme tím výrazně šanci na to, že nám za nějakých pět až osm let začnou „brát“ naše auta. Jedno jak moc jsou moderní nebo jak legálně byla uvedena do provozu, případně jak legitimní byla naše očekávání, že když jednou vynaložíme peníze na automobil, že jej také budeme moci do konce jeho životnosti legálně provozovat. Oni samozřejmě nebudou auta se spalovacími motory zabavovat nebo je nějak znehodnocovat, nenarvou jim do výfuku biookurku ani ho nezničí jako pofidérní spolky typu Auto*Mat/Carbusters, kde si honí klády při pohledu na ničená auta. Oni pomocí překroucené právní argumentace vyhlásí automobilové no-go zóny, které se postupně budou rozšiřovat a rozšiřovat, až budete moci autem se spalovacím motorem dojet leda na hřbitov.

Problém totiž je, že veřejnosti je potřeba nanutit elektromobily, aby se obrovské náklady na jejich vývoj a infrastrukturu daly rozložit do co největšího počtu vyrobených kusů. Všichni se tak zapojíme do obrovského elektromobilního letadla, ve kterém ti dřívě nastoupivší budou muset zacálovat náklady na podporu elektromobility těm, kdo nastoupí později. Narozdíl od Roberta Vašíčka si nemyslím, že by establishment zamýšlel kontrolovat mobilitu obyvatelstva skrze dostupnost energie, nebo alespoň neznám žádné skutečnosti, které by tomu nasvědčovaly. Jim jde momentálně hlavně o prachy. Ale až to budou chtít udělat, bude to snadné. Budou kontrolovat přístup k „tankování“, jako to dělají v Číně. Pak si přečtete takové informace jako že v demokratickém právním státě zvaném Bundesrepublik Deutschland legálně nevezmou dítě do školky na základě nesprávného politického názoru rodičů a svitne vám, že rozdíl mezi Evropou a Čínou není zase tak velký. A když nemohou děti do školky, tak tatínek může mít problémy s nabíjením. Asi dnes nikam nepojede, nevadí, zůstane se synem doma, do školky stejně nejde. https://dfens-cz.com/eu-volby-motoristova-uphill-battle/

Nahlásit

-
9
+

Fantazirování o masovém nástupu EV zůstane v říši hospodských řečí před zavírací hodinou, do té doby, dokud si všichni tito příznivci nekoupí vlastní EV, bez dotací a současně vrazí dostatečnou částku do OZE.
Ono totiž fantazírovat od klávesnice, bez reálného vlastního příkladu, nemá žádný podstatný význam.

Nákup EV je dnes jen výstřelkem hodně bohatých lidí, co si kupují jen další auto do domácí zásoby, nebo úřadů / velkých firem, které na to dostali tučnou dotaci. Navíc ty EV dotují samotné automobilky, neprodávají to ani za výrobní náklady. Běžné občany k tomu nedonutí ani nařízení EU, ani vyšší daně nebo omezení provozu. To bude mít jediný efekt, politicky to zničí každou partaj, co se o to pokusí.

Jinak nabíjet EV doma, můžou jen lidé s vlastním RD a dostatečnou soukromou plochou na parkování. Na ulici to nikdo nabíjet nebude. V práci to platí stejně. Už se celý třepu, abych na náklady své firmy dělal vyhrazené parkování, platil nabíječku a náklady na energii. Takže opět to stejné, kdo tomu fandí, ať jde příkladem, a veřejně prezentuje, jak blahoskloně dotuje druhé, na úkor své firmy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
15
+

Jsou to věci k řešení, ale víc a víc chápu lidi, které elektromobilita zaujme.
Samozřejmě bych si přál, aby to všechno bylo řešeno dobrovolně = komerčně a jsem proti jakýmkoli dotacím, natož na takové technologické centrální plánování budoucnosti...
Tesláček: "Z obav, kde se bude nabíjet, opravdu vám stačí zásuvk 230V"...
https://www.youtube.com/watch?v=Uw0u_aku-PE

Je to jeho osobní zkušenost, co se stane, až takhle bude nabíjet auto víc řidičů, je otázka...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Tak kolik je ta účinnost elektromotoru? 60 procent včetně nabíjení? I kdyby 80 procent, tak to nic nemění na tom, že potřebujete desítky gigawatů instalovaného výkonu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Chybí vám tam účinnost spalovacího motoru, která je bohužel jen 30-40 %, v některých režimech i méně. Efektivita přenosu elektrické energie a nabíjení je mnohem větší. Kromě toho je u elektromobilů zdrojem energie i rekuperace při brzdění, ale to už je drobnost.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Otázka není, jestli máte elektřinu v práci, ale jestli máte dostatečnou přenosovou kapacitu, aby si všichni mohli nabít. To je zásadní rozdíl. Z běžných zásuvek si v práci sotva nabijete nato, abyste dojel domů. po osmihodinové šichtě.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Benzín 32 MJ/l. Průměrná spotřeba paliva je asi milion litrů za hodinu. 32*10^12 J/hod. To je asi 10^10 W, tedy 10 GW., tedy asi polovina instalovaného výkonu v ČR. Za předpokladu, že se bude nabíjet rovnoměrně celý den, což je nesmysl. Samozřejmě ztráty jsou v bateriích a v přenosu taky stejně jako při pálení nafty nebo benzínu, nemůžete počítat jen využitelnou energii. Reálně budete potřebovat několikanásobně víc kvůli špičkám. A jsme u těch desítek Temelínů, jak jsem psal minule. Příště si to spočítejte sám, než napíšete kravinu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
22
+

Autor správně hovoří o zásadním problému elektromobility, jimiž je a zůstane baterie. Fyzikální zákony prostě nelze obejít. Ty deklarované dojezdy jsou jen marketingovou klamavou reklamou: 20 % poslední kapacity nelze čerpat, jinak by se baterie nenávratně zničila, posledních 20 % kapacity znamená čerpat stejně dlouho jako předchozí množství s růstem teploty a se ztrátami uvolněním teplat, což vše zaplatí klient. Takže z deklarované celkové kapacity baterie je k dispozici vždy jen 60 %. Elektromobilita je součástí šíleného ideologického konceptu pseudozeleného světa, která chce vše stavět na tzv. obnovitelných zdrojích, u nichž Evropská komise nedovoluje započítat emise v celém jejich životním cyklu. Jinak by totiž všichni zjistili, že tyto zdroje nejsou ani zelené, ani obnovitelné a tudíž ani udržitelné. Majitelům elektroaut ale všichni ideologové Green Deal tají jednu podstatnou věc: pár ještě zbývajících rozumných lidí - správců elektrických sítí - zjistilo, že pro elektromobilitu nebude dost elektřiny, a to hlavně při dlouhodobém pro baterii nejsprávnějším celonočním nabíjení. EU má směrnici, že autobaterie budou nabíjeny OBOUSMĚRNĚ. Nastane-li kritická situace v síti, - a ono fakt v noci slunce nesvítí a pořád také nefouká - tak vám správce sítě prostě proud z vaší baterie vycucne. Prý za to zaplatí. Ale počet nabíjecích cyklů, zejména s hlubokým procesem, je zcela klíčový pro životnost baterie (1-6 tisíc cyklů). Rozhodující však je, že se třeba ráno nikam do práce nedostanete a že vaše soukromí a majetek už nejsou jen vaše. Jak je to dávno, když jsem si četl od českých Pirátů, že soukromé vlastnictví není třeba fetišizovat. A tak se pomalu odkrajuje demokracie a svoboda, tentokrát v zájmu světlých zelených zítřků.

Nahlásit

-
9
+

Ono je tak trochu jedno, jestli se ta nabíjecí stanice vybuduje u dálnice, u domu, u kanceláře nebo třeba u supermarketu, kabel a trafostanici potřebuje stejně a současné rozvody na to nejsou připraveny. Vybavit zásuvkou byť jen všechna parkovací místa v kancelářských budovách není jen tak (a pořád by zbýval problém těch, kteří např. objíždějí zákazníky).

Fotovoltaika na střeše to fakt nevytrhne. Tesla nedávno přestavila koncept elektrického obytného auta s rozkládacími solárními panely na střeše. Z plochy cca půdorysu vozidla za den získá energii odpovídající dojezdu mizerných 50 km, a to ještě hádám, že to počítali pro onu Kalifornii. Kancelářské budovy mají pod sebou těch garáží typicky několik pater (já vím, část plochy jsou rampy a uličky) a kdyby je měla živit jen solární energie, měl byste i v létě často problém dojet aspoň z práce domů.

Ani výměna baterií nejspíš není taková záchrana - stejně je musíte všechny někde nabít a ještě vám vzniká problém s jejich skladováním a převozem k nabíječce a zpět, protože je všechny nepůjde nabíjet tam kde budou vyměněny. Jedné cisterně nafty zhruba odpovídá nákladní vlak plný baterií - kolik by se jich asi denně vyměnilo např. na D1 a kde se tam budou válet ty připravené k výměně?

Jediný, kdo nebude mít větší problém, jsou majitelé rodinných domů (v těch bydlí jen 44% populace), ti mohou nabíjet přes noc - pokud ovšem mohou parkovat na svém pozemku. Řadový rodinný dům ve městě, kde parkujete někde na ulici podle toho kde je zrovna místo, už ale má úplně stejný problém jako třeba panelák. Umíte si představit, co by znamenalo vybavit zásuvkami třeba jen v Praze všechny lampy veřejného osvětlení (nápověda: jejich kabeláž na to není stavěná)? Když se kdysi u dálnic stavěly mýtné brány, dotáhnout k nim kabel s elektřinou trvalo tak dlouho, že mnohé z nich jely v začátcích na diesel-agregáty.

Zkrátka a dobře, se současnou byrokracií není rok 2035 v žádném případě reálný, daleko pravděpodobnější je třeba rok 2350. :)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
35
+

Když si spočítáte spotřebu benzínu a nafty, z toho využitelnou energii, a odpovídající množství elektřiny potřebné pro nabíjení, vyjde vám, že potřebujeme cca o 30 % elektřiny víc než dnes, abychom mohli přejít na elektřinu s komplet vším, co jezdí na benzín a naftu (tedy včetně nákladních aut, traktorů nebo zahradních sekaček).

To je tak zhruba jeden Temelín, ne desítky.

A navíc většina z nabíjení obvykle probíhá mimo špičku (auta zapojená doma v noci).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Jasně, souhlas. Ale to už je jiný argument, než na který jsem reagoval.
Jen jsem upozornil na to, že benzín lidi doma neskladují a tak musí k benzínkám.
Elektřinu doma a v práci mají, takže neplatí, že počet nabíjecích stanic = počet benzínek * doba nabíjení.

Ale samozřejmě platí, že na to bude potřeba přizpůsobit přenosovou soustavu a sehnat tu elektřinu.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/smutne-konce-norske-elektricke-pohadky-vecer-na-ulicich-pres-kabely-neni-k-hnuti/

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokud jede během dne na silnicích v ČR miliony aut s výkonem třeba 70 kW. Tak musíte zhruba tu stovku GW dodávat. Blok v Temelín dává 1 GW, tak už zbývá jen postavit další desítky Temelínů a je to.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
16
+

Naneštěstí ve snahách se přesně o tohle pokoušet dojdou zas, opět, znovu a pořád k závěru, že "to nebyl skutečný komunismus."

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

"Přesto tvrdím, že zákaz spalovacích motorů v nově prodávaných osobních autech platný od roku 2035 je věc, která je vlastně úplně jedno. Nezáleží na tom. Může vám to být buřt teď, a bude vám to pravděpodobně buřt i za 15 let. Na váš život to bude mít podobný vliv jako třeba zákaz parních lokomotiv.
Zdroj: https://finmag.penize.cz/ekonomika/425328-eu-chce-zakazat-prodej-spalovacich-aut-proc-vam-to-muze-byt-burt"

To přirovnání je úplně mimo misu. Ne, každý doma nemá parní lokomotivu (ani elektrickou), kterou sám řídí do práce, tankuje a kolikrát si i sám servisuje, atd. To přirovnání, stejně jako zbytek článku je totální hovadina.

Nebo to, že než vyjde nový model, že už se dělá na dalším...to je snad přece každému jasné. Co je to za objev?. Nicméně opět srovnávat přechod civicu z 10. na 11. generaci s ukončením produkce spalovacích motorů je naprosto nevhodné. Ukončení spalovacích motorů je obrovský milník, nová generace civicu/golfu/fabie už dnes v podstatě nikoho moc nezajímá (globálně).

Nahlásit

-
22
+

V teoretickej rovine je to pravda, ale v praxi nám tam chýba vyčíslenie negatívnych externalít, ktoré "zaplatí" niekto iný (a v tom sa EÚ správa akosi schizofrenicky - ak trebárs európsky producent má reguláciami prikázané kompenzovať znečisťovanie životného prostredia, bolo by dobré to vyčísliť a na ázijskú produkciu uvaliť clo v tejto výške).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Souhlas, jen maličkost:
Zase tolik nabíjecích stanic potřeba nebude, páč auto naprostou většinu svého života stojí doma a v práci a tam se dá strčit do zásuvky. (I když ani to samozřejmě není tak jednoduché.)
A Musk už před lety pochopil, že nejde o výrobu aut - jeho auta jsou hlavně počítač a jeho byznys je s energií. Proto k tomu přidává solární tašky na střechu, domácí bateriový systém apod.
Případně Tesla je připravená na výměnu komplet baterie na stanovišti za pár minut.
Takže ve slunné Kalifornii by to mohlo i ekonomicky vycházet...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Ostatní diskutující už většinu mých námitek k článku shrnuli, takže jen dvě drobnosti:

1. Ovšemže automobilky ví něco, co my běžní smrtelníci nevíme - ví, co dalšího se EK chystá zakázat, nařídit, zdanit nebo zadotovat mnohem dřív, než se to někdo uráčí říct občanům. Jak sám autor přesvědčivě ukázal ve svém dřívějším článku o hmotnosti vozidel na příkladu vzniku SUV, "inovace" v automobilovém průmyslu jsou už někdy od 70. let dominantně motivovány regulacemi, poptávka veřejnosti se pak stimuluje vhodnou reklamní kampaní. Takže ano, co budeme chtít za 15 let vědí automobilky pravděpodobně lépe než my, protože ony nás přesvědčí, abychom to chtěli.

2. Ad "Většina silniční sítě byla vybudována mezi světovými válkami" - to je sice doba, za kterou mj. staří Egypťané stihli holýma rukama postavit pyramidu, ale dnes za ni i se vší moderní technikou sotva stihneme postavit bytový dům, obchvat města nebo jedno vedení vysokého napětí (viz např. https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/u-policky-se-postavi-nove-elektricke-vedeni.A161027_134356_pardubice-zpravy_msv). Ne že by to technicky rychleji nešlo, ale přebujelá byrokracie kolem "povolování stavby" zabere cca dekádu, rozšíření dálnice je pak třeba plánovat bezmála půl století dopředu (https://www.denik.cz/z_domova /modernizace-dalnice-d1-do-bud oucna-umozni-jeji-rozsireni-na -tri-pruhy-20120620.html).Díky státu se zkrátka stáváme čím dál méně akceschopní. Mají-li všechna auta přejít na elektřinu, bude třeba víc nabíjecích stanic než dnes máme čerpacích (protože nabíjení trvá déle než tankování) a na rozdíl od nich k nim budou potřeba ještě nová elektrická vedení a trafostanice - vybudování takové infrastruktury je za dnešního stavu věcí otázka spíš staletí než desetiletí.

Nahlásit

-
51
+

Autor může fantazírovat jak chce, stejně tak se můžou magoři bez technického vzdělání, snažit zdeformovat společnost. Ale stejně bude jejich snaha marná. Výsledkem bude přesný opak. Tudíž jejich boj za ekologii a klima prohrají na celé čáře, tak jako komunisté prohráli svůj boj o "spravedlivou" společnost. Právě všechny tyto mediální a reklamní snahy o masové rozšíření EV a OZE ukazuje jejich vlastní zoufalství a beznaděj.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
38
+
3/4