Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Osm proroctví pro svět po koroně

20. 4. 2020
 7 190
44 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Různým lidem vyhovují různé způsoby výuky. Nemůžete říct, že všem nevyhovuje výuka přes monitor, stejně tak jako všem nevyhovuje současná pruská kadetka.

Ale samozřejmě pokud chcete vzít současnou pruskou kadetku a dát ji online, tak to fungovat nebude :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
12
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Tak ta volba tady tuším je - v Česku fungují různé typy škol. Komplikací je, že některé se musí platit přímo a některé jdou z daní.
Osobně bych s různými typy škol problém neměl - nicméně zároveň mám jako občan eminentní zájem na tom, aby všechna zařízení zajišťovala nějaký minimální standard znalostí. Nejenom u mých dětí, ale u všech dětí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-3
+

Diskuze

To zní přesvědčivě. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Proč tedy píšete o pruské kadetce, Marie Terezie vládla v habsburské monarchii, ne v Prusku.
Jinak, škola je obrazem společnosti. Většina lidí v práci poslouchá autority a očekává se od nich plnění úkolů. Proč byste očekával něco jiného ve škole? Kromě toho, tak jak jste to popsal, školy už dnes obvykle nevypadají. Aspoň naše ne, jsem totiž učitel.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Pan Fraj jako obvykle, neumí číst, a reaguje na to, co se domnívá, že četl.

Píšu, že "se lidé tisíce let učili různými způsoby". "Pruská kadetka" tady je s námi dvě století, před tím se děti na celém světě, v různých kulturách a společnostech učili všelijak, přesně podle představ pana honzy. Nu, a nakonec to dopadlo tak, že zvítězila evropská kadetka, protože měla nejlepší výsledky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Dovolím si můj vhled na téma alternativní základní školství. Dcera navštěvovala dvě soukromé školy, než zakotvola ve státní základce nevalné úrovně v našem vidlákově, kam nás žena přestěhovala a manželka v takovéto škole na částečný úvazek učí.
A můžu s klidem prohlásit, že děti tam asi chodí rády, to ano, ale vůbec nic neumí, protože to do nich nikdo tlakem disciplíny a hrozbou špatných známek nenamlátí. Žena chodí z výuky úplně deprimovaná, že ji mají ti smradi úplně na salámu, nemají žádný zájem o učení, protože nemají důvod se snažit - volná výuka, každý si může dělat co chce, hodnocení je slovní. Až když jim tam zavedla oproti standardu školy testy a hodnocení znalostí, začali něco dělat, ale stejně mají tak ročník zpoždění.
Takže alternativní volné školství je dobré pro
A) děti, které by normální školu z nějakého důvodu nezvládly, a jsme rádi, že dostanou aspoň nějakou výuku
B) vysoce talentované děti se zájmy, kterým se bude někdo věnovat individuálně a umožní jim rozvíjet jejich vlohy
Pro průměrná smráďata je to nesmysl...

Nahlásit

-
1
+

To asi také, ale Terezie hlavně bojovala proti církvi a její moci (a církev provozovala mnoho škol).
A také proti stoupající síle měšťanstva (města také provozovala školy).
Každopádně potřebovala do co největšího procenta žáků vtloukat, že stát a císař jsou od Boha, že stát a císař se nezpochybňují, že pro stát a císaře je největší čest padnout v boji, že nejvyšší ctností ovčana je státu a císaři platit daně.
Socialisté a etatisté nad tím spokojeně vrní dodnes. Jak vidíme i v této diskusi.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Z toho, co já vím, tak povinnou školní docházku vyhlásila Marie Terezie na přání generálů, že potřebují vojáky, kteří budou zvyklí poslouchat a budou si umět přečíst rozkazy.
První generace učitelů byli vysloužilí vojáci.
Základ zůstal stále stejný. Věková segregace, sezení v lavici, poslouchání autority, žádná vlastní invence, jen opakování.

Nevím, jak vám, ale mně tohle nevyhovovalo...
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-1d-pokud-byste-chteli-vybudovat-prostredi-ktere-je-naprosto-nepratelske-mozku-a-uceni-pak-byste-zrejme-vybudovali-neco-takoveho-jako-je-skolni-trida/

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

>>> " Nebylo to možná proto, že v konkurenčním soupeření modelů učení vyhrál ten neefektivnější? "

V jakém konkurenční soupeření? Školy platí a řídí až na malé výjimky stát a tomu je úplně jedno, v jakém stavu školství je, pokud učí, že stát je vždy a za všech okolností dobrý. Školství je nástroj brutální ideologické indoktrinace.

>>> "Podobně jako při prosazování 55 pohlaví nemusí být svoboda volby jednoznačně krok správným směrem."

Jako každý socialista i vy pochopitelně spatřujete ve svobodě volby největší nebezpečí. Proto vám vyhovuje státní školství, které vychovává většinové stádo tak, aby na svobodu volby v některých směrech ani nepomyslelo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
7
+

"A přesně proto je povinná školní docházka do pruské kadetky nevhodná, protože pohledy lidí se liší."

Zkuste zapřemýšlet, proč se lidé tisíce let učili různými způsoby - tedy podle vašeho vkusu - ale nakonec skoro všechny moderní společnosti skončily u toho, čemu říkáte pruská kadetka? Nebylo to možná proto, že v konkurenčním soupeření modelů učení vyhrál ten neefektivnější? Třeba se to změní, proč ne, ale každopádně bych nad evropským školstvím posledních 200 či 250 let nos neohrnoval. Podobně jako při prosazování 55 pohlaví nemusí být svoboda volby jednoznačně krok správným směrem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

To by mě zajímalo, co si myslíte, že hlásá.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Hm, tak pokud věříte tomu, co se hlásá na svobodauceni.cz, tak je diskuse zcela zbytečná :-(

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

"Z mého pohledu"
A přesně proto je povinná školní docházka do pruské kadetky nevhodná, protože pohledy lidí se liší :-)
Ať si každý najde takové vzdělávání, které mu vyhovuje.
Viz třeba svobodauceni.cz, to je dobrý zdroj informací a inspirace.

A ten přímý kontakt dětí - zkuste to vyprávět třeba obětem šikany, jak potřebují rozvíjet sociální dovednosti...
Což neznamená, že se děti nesmějí stýkat. Ať si každý najde (a kdo chce, tak poskytuje) vzdělání, jaké chce...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Fajn, ale teď by bylo fajn, kdybyste vy anebo někdo z těch, kdo vám dávali plusy to převedli z obecných plků do trochu konkrétnější podoby...
Víte, výroků jako "pokud chcete vzít současnou pruskou kadetku a dát ji online, tak to fungovat nebude" dokáže napsat spoustů leckdo a často budou vypadat "děsně moudře", ale realita je trochu složitější.
Z mého pohledu je například online výuka zcela zcestná u prvního stupně ZŠ - děti prostě potřebují přímý kontakt už proto, že jim škola kromě vědomostí slouží možná ještě více k rozvoji sociálních schopností atd. A tohle je obecné, tento vliv funguje v kadetce stejně jako třeba waldorfské škole a online ho nenahradí.
Na druhém stupni ZŠ a v podstatě i na SŠ to upřímně není o moc lepší. Mimochodem u odborněji zaměřených SŠ (tedy ne gymnázií) je to mimo úplně. Mám dceru na zdrávce a tam se bez spousty pěkně drahých fyzických pomůcek nehnou (nehledě k tomu, že ve vyšší ročníky mají reálné praxe) - online je tady prostě totální nesmysl (jeho propagátorům by to asi brzy došlo, až by se o ně starala zdravotní sestra vzdělávaná převážně online).

Posílení online je reálné u některých vysokých škol a určitě u některých následných kurzů v zaměstnání atd., ale nebude to zdaleka tak plošné, jak se občas naivně tvrdí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Různým lidem vyhovují různé způsoby výuky. Nemůžete říct, že všem nevyhovuje výuka přes monitor, stejně tak jako všem nevyhovuje současná pruská kadetka.

Ale samozřejmě pokud chcete vzít současnou pruskou kadetku a dát ji online, tak to fungovat nebude :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
12
+

K té online výuce. Jednak jsem naprosto skeptický k efektivitě výuky přes monitor, a to zejména v případě dětí a velmi mladých studujících. A dále jsem zatím nezaznamenal bezpečný model online testování.

Nahlásit

-
0
+
2/2