Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Osm proroctví pro svět po koroně

20. 4. 2020
 7 180
44 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Různým lidem vyhovují různé způsoby výuky. Nemůžete říct, že všem nevyhovuje výuka přes monitor, stejně tak jako všem nevyhovuje současná pruská kadetka.

Ale samozřejmě pokud chcete vzít současnou pruskou kadetku a dát ji online, tak to fungovat nebude :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
12
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Tak ta volba tady tuším je - v Česku fungují různé typy škol. Komplikací je, že některé se musí platit přímo a některé jdou z daní.
Osobně bych s různými typy škol problém neměl - nicméně zároveň mám jako občan eminentní zájem na tom, aby všechna zařízení zajišťovala nějaký minimální standard znalostí. Nejenom u mých dětí, ale u všech dětí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-3
+

Diskuze

100 let "nepříliš důvěryhodných" argumentů v praxi:
https://www.svobodauceni.cz/clanek/pripojte-se-ke-stemu-vyroci-summerhillu/

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Podobenstv%C3%AD_o_jeskyni

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

nepříliš důvěryhodný argument....

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Opět odkazuji na knížku Summerhill a k tomu blog svobody učení. Třeba paní Šíp Staňková píše přesně o svých praktických zkušenostech s domškoláky...

https://www.facebook.com/duverujemedetem/videos/2761652190550326/?t=0

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Příliš kategorické tvrzení o schopných lidech, to by chělo něčím podpořit. Moje osobní zkušenosti hovoří jinak. A nemluvím o dětech zvyklých na klasický režim - ty děti tam většinou byly od začátku a jiný způsob výuky neznají. Bohužel nemají ani zájem se učit, žádnou disciplínu, nic. Když si představím svého syna a jeho přístup k čemukoliv, tak si nedokážu představit, co by z něho mohlo být v 15, kdyby ho někdo vyloženě "nekopal do zadku" aby udělal cokoliv. Je určitě nadprůměrně chytrý, ale žije si ve svém vlastním světě a přinutit ho si jenom po sobě uklidit na stole je kolikrát práce na dvě hodiny, protože jeho zájmy jsou úplně mimo naše potřeby...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ale nemáme výběr. Nemám dost peněz na to, abych platitl státní školství a současně platil soukromé, které od státu dostává méně peněz, přestože vyhovuje strátním požaadavkům.
Ideální by bylo, kdyby člověk ty peníze dával přímo škole, ne ještě živil tuny byrokratů a pak nedostal nic.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Už jsem to našel - Marie Terezie se při vyhlášení školní docházky v Prusku inspirovala.
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/85280/ocima-libertariana-mame-skolstvi-podle-pruske-kadetky-stat-by-do-vzdelavani-nemel-vubec-mluvit.html

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

"To, co popisuje zde zmiňovaná svobodauceni, patří dle mého názoru právě do sféry cíleného potlačování funkčního vzdělání."
Proč? Jak? Co myslíte funkčním vzděláváním?

Samozřejmě to automaticky neznamená, že z každého "svobodoškoláka" bude nový Leonardo DaVinci, ale vidím tu větší šanci na nalezení vlastních zájmů, silných stránek a vyhnutí se spousty stresu.
Když si člověk najde, co ho zajímá, tak se pak rád vzdělá i funkčně (pokud to znamená praktické dovednosti nutné k dané činnosti). Teď u známých v práci měli týmový mítink a zjistili, že z 6 lidí v týmu ajťáků je vzděláním IT jen jeden. Pak třeba ekonom, policista a lesník :-D
Lidem se lépe učí to, co je zajímá. Ať už proto, že je to baví (to je ideál), nebo že je to živí a chtějí si tím vydělat peníze na to, co je baví. A to platí od narození do smrti...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Ano. Dlouhodobá snaha různých ministrů školství potlačit víceletá soukromá gymnásia a jiné výběrové školy se slabomyslným zdůvodněním, že když zůstanou v průměrných státních školách, tak se zvýší úroveň výuky všech, jenom ukazuje, že stát chce poslušné stádo a víc ho nezajímá. A to přestože rozvoj společnosti nezajištují ti průměrní, ale právě ti nejvíce talentovaní, pokud se jejich talent rozvíjí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

S vykazováním úrovně gramotnosti je to dle mého názoru podobné jako s vykazováním výše inflace nebo míry nezaměstnanosti - nejdříve je definován žádoucí výsledek a později je k němu vytvořena vedoucí metodika a metrika.

Řada mých známých - podnikatelů - se potýká s funkční negramotností zájemců o práci. Formálně umí například přečíst číslice, ale nedokáží vyjádřit číslo. Došlo to tak daleko, že v jednom velkoobchodě s elektronikou, který patří do top5 v ČR, museli skladníkům k čárovým kódům a ID zboží tisknout i obrázky. Málokdo byl schopen vydat zboží na základě alfanumerických údajů.

Zdrojů mnoho není, ale přesto - http://www.ceskaskola.cz/2015/11/negramotnost-dospelych-v-obyvatele-cr.html

Pro adepty na práci montážních dělníků nebo skladníků je dle mého názoru škola typu "pruská kadetka" dostatečnou vymožeností i v dnešní době.
Více mě trápí, že neexistují - až bych řekl jsou cíleně potlačovány - vzdělávací programy pro ty opravdu nadané. To, co popisuje zde zmiňovaná svobodauceni, patří dle mého názoru právě do sféry cíleného potlačování funkčního vzdělání.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Já uměl číst, psát a počítat už před nástupem do školy. Proč jsem tedy musel absolvovat 9 let docházky doprovázené šikanou?

"centralizované direktivní školství nefunguje, není pravda" - doporučuji statistiku nárůstu počtu dětských sebevražd kolem vysvědčení.
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/na-linku-bezpeci-vola-vic-deti-kvuli-skole-i-sebevrazdam-24662
Záleží, co si představíte pod pojmem "fungování" :-)

O všem, co tu píšete, se dají najít odborné názory, proč nemáte pravdu. Například dneska zůstat negramotným by byl docela výkon :-) Ale nemám čas to všechno dohledávat.

Souhlasím s tím, že jiná řešení mají jiné problémy, ale to pořád není argument pro povinnou školní docházku našeho typu, respektive vůbec nějakého...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Není?
Pořád je daný čas příchodu do školy (většinou 8 ráno), před třídou 20 - 30 dětí stejného věku stojí učitel - autorita dosazená vyšší mocí, přestávky ve výuce jsou dané a ohlašované zvoněním, děti jsou stejného věku, nemají (téměř - můžou si stěžovat) žádný vliv na to, co, kdy kde jak a kým se budou učit, pokud do školy nechodí, rodiče jdou do vězení, pokud neudělají, co jim je řečeno, jsou trestány (naštěstí už ne fyzicky), prázdniny jsou celé léto (i když už děti na polích úrodu nesklízí) atd...
Čest všem, kdo se to snaží v rámci systému dělat jinak, např. Montessori :-)

Jana Nováčková – současný školský systém už se nedá reformovat:
https://prehravac.rozhlas.cz/audio/4001476

Opět - online vzdělávání není pro všechny, ale proč stále trvat na tom, že současný systém je vhodný pro všechny? Pokud vy jste k alternativním školám skeptický, tak tam svoje děti neposílejte. Ale nezakazujte (skrze demokraticky zvolené politiky, povinnou školní docházku a MŠMT) posílat tam ty děti, které tam chtějí :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Minimální standardy zaručují, že v ČR umí každý jedinec číst, psát a počítat. Plus nějaké věci navíc. Tzn. Vaše tvrzení, že centralizované direktivní školství nefunguje, není pravda. Lze jen spekulovat nad tím, zda by věci nešly dělat lépe. To ale není to stejné.

Pokud požadavek na tyto věci zrušíte, budete mít určitou část populace negramotnou. Možná ne velkou, neumím posoudit, ale určitě znatelnou. Což má hned několik nevýhod. Jednak tyto děti potrestáte za to, že jejich rodiče je nevedou, případně že je aktivně od vzdělání odrazují. Jednak do populace přidáte skupinu lidí, kteří pro ni budou zátěží.

Tzn. není to úplně tak, že vím, co je pro ostatní dobré. Je to spíše tak, že vím, že pro mě a moji rodinu bude dobré. A to když v ČR bude vynucován minimální standard gramotnosti.

Osobně nevím, proč skákat z extrému do extrému - proč nahradit standardizované školství rezignací na jakoukoliv harmonizaci povinností a standardů.

Nemluvě o tom, že bych byl opatrný s tím brát jednu zemi (zde ČR) jako důkaz o nefunkčnosti centralizovaného školství obecně.

Plus ještě jednu poznámku - české školství není ideální. Ale hodně srovnává šance a příležitosti studentů, právě tím, že je uniformní. Takové americké rozrůzněné školství dělá to, že roztřídí děti podle příjmu rodičů a podle toho ty děti už jedou zbytek vzdělávání. Máš prachy na špičkovou základku - skončíš na špičkové college a potom v jobu. Jsi z chudé rodiny - skončíš v mekáči. Což mě neláká z ekonomického (není to efektivní systém) ani z etického hlediska.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Aha, takže jsme u obvyklého - já vím nejlépe, co je pro ostatní dobré :-)
Já chápu, že to myslíte dobře, ale každý má ten minimální standard jinde. A pak máme čtení tam, psaní tady, zapojení diody tuhle, členovce támhle a děti musí 9 let sedět v lavicích stresování tím, že se musí učit něco, na co ještě nedozrály nebo naopak zdržovat se něčím, co je jim dávno jasné natož aby se někdo ptal, co je baví a co by rády...

Respektive dneska 10.
Věděl jste, že pro rok předškolní docházky si MŠMT nechalo zaplatit studii (za 3 mega nebo 30 mega, teď si nejsem jist) a vyšlo z toho, že je to nesmysl. Rodiče, kteří na děti kašlou, na ně budou kašlat dál a zodpovědní rodiče mají jen další povinnost navíc. A jak to dopadlo? Stát vyhlásil povinný rok předškolní docházky! Pro děti, na které rodiče kašlou, se nic nezměnilo, a zodpovědní občané mají povinnost, starosti a hrozbu trestu navíc. A tahle instituce je má na starosti dalších 9 let, respektive pro získání státních certifikací i další roky...

"Jedním z cílů debaty bylo zjistit důvody, proč vlastně MŠMT tak trvá na povinné předškolní docházce, když studie proveditelnosti, kterou si zaplatilo, hovoří o tom, že se toto opatření naprosto mine účinkem a nepřinese nikomu – skutečně NIKOMU – nic dobrého, dokonce naopak(!)"
https://www.svobodauceni.cz/clanek/srouby-se-utahuji/

Centrální řízení prostě ne a ne a nefunguje a požadavky na minimální standardy pro všechno dopadají tak, jak dopadají. Ač původně v dobré víře...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Volba je v podstatě jen pro bohaté. Pro většinu to funguje tak, že stát ji sebere peníze, za které by mohli zaplatit školství dle svého výběru a násilím jim vnutí státní brainwashing.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Tak ta volba tady tuším je - v Česku fungují různé typy škol. Komplikací je, že některé se musí platit přímo a některé jdou z daní.
Osobně bych s různými typy škol problém neměl - nicméně zároveň mám jako občan eminentní zájem na tom, aby všechna zařízení zajišťovala nějaký minimální standard znalostí. Nejenom u mých dětí, ale u všech dětí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-3
+

Přesně.
Pro různé situace vyhovují různá řešení.
Svoboda učení není o tom, že zakážeme pruskou kadetku a všem přikážeme chodit do Summerhillu, ale že umožníme výběr a volbu :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Však vždyť přesně o tom je SVOBODA UČENÍ.
Ať se každý může učit, jak mu to vyhovuje!
Pokud je pro děti (a rodiče, přeci jenom je to i jejich zodpovědnost), ať jim nikdo nebere možnost poslat děti do pruské kadetky, kde budou 6 - 8 hodin denně sedět na zadku a poslouchat.
Ale to nevylučuje variantu dát jiné možnosti vzdělávání ostatním.

Otázka je, co myslíte volným způsobem výuky. Když dáte dětem zvyklým na pruskou kadetku najednou volnost, tak budou dělat bordel. Ale pokud jsou od začátku zvyklé vzít zodpovědnost za svoje vzdělávání do vlastních rukou, vypadá to většinou jinak.
A totéž platí pro dospělé. Proč dnes 30 % lidí volí pána, který jim slibuje, že za ně všechno zařídí?

A to si ještě představte, že existuje UNSCHOOLING, kdy se dětem nedostává žádného typizovaného vzdělávání, ale přesto (nebo právě proto?) z nich vyrostou schopní a šťastní lidé, kteří jsou v životě velmi úspěšní :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Můj komentář není obhajobou státního školství!
To stojí za prd. Ta naše škola obvzláště. Už jsem to psal v prním příspěvku.
Ale to propagované volné vyučování také.
Určitě existuje nějaké jiné, lepší řešení - asi něco mezi nebo něco úplně jinde. Nebo neexistuje, netuším. Třeba je jediným vhodným způsobem výuka upravená přesně na míru prodle individuálních schopností každého dítěte - to je ale finančně a technicky naprosto nereálné.
Co jsem si ale dovolil tvdit je, že volný způsob výuky NEFUNGUJE pro většinu dětí! Prověřeno na vlastní oči...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Mrknu. Nicméně ondy jsem narazil na zajímavý příklad britské základní školy, která naopak vyniká velmi striktními pravidly a režimem (Michaela school) a funguje ve čtvrti (ghetu), kde jiné školy selhávají. Má přitom velmi dobré výsledky jak z hlediska celonárodních testů, tak i z hlediska vztahu studentů k té škole.

https://www.theguardian.com/education/2019/aug/22/controversial-michaela-free-school-delights-in-gcse-success

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Přečtěte si Summerhill a jejich zkušenosti s raubíři, kteří kradli, zlobili a nebyli ze zajištěných rodin...

Miliony let evoluce předtím se všechna mláďata učí nápodobou a většinou ve věkově různorodé smečce.
Alternativa je to, co tu máme teď 150 let - sedět v lavici a opakovat...

Každopádně souhlasím, že by to chtělo reprezentativní vzorek - ale to by nejdřív ta možnost musela být legální.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

To, co píšete, je zcela irelevantní. Nikde jsem nepsal, že mi vyhovuje školství 19, století, Které tady ostatně dávno není. Psal jsem, že jsem skeptický k online výuce, na základě zkušeností s webináři a podobnými nástroji. A jsem taky mírně skeptický k alternativním školám, i když ne ke všem. Např. Montessori je snad ok, ale nepovažuji se za znalce primárního školství.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Netroufám si porovnat různé druhy (základního) školství, tolik tomu nerozumím. Jen připomínám, že máme poměrně malé znalosti o výstupech toho alternativního školství. Ano, jsou děti, které to absolvovaly a prosperují dobře - ale zdaleka nejde o reprezentativní výsek populace. Jde o děti většinou dobře zajištěných rodičů, které mají extrémní zájem na svých dětech. Takové děti by pravděpodobně prosperovaly v jakémkoliv systému.
Teprve ve chvíli, kdy bychom měli zkušenosti z alternativního vzdělávání průřezové populace, potom můžeme autoritativně rozhodovat, co je lepší či horší.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Pokud Vám vyhovuje způsob života "stát je bůh" a "stát má vždycky pravdy" a "statá je všechno" a "stát je nejdůležitější", věřím, že současné školství vzoru 18. století Vám vyhovuje.
P/okud Vám vyhovuje výuka jen mužů, 7 let vojny, ...
Možná jste si nevšiml, že v průběhu 20. století došlo kvýrazným změnám (ženy mohou studovat a mít vlastní majete, muži nemusí trávit třetinu dospělosti na vojně, práce není 12 hodin denně, ...).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Souhlasím, máme vynikajuící školství. Do 19. století. Přesně tam pasuje.
Kolikáté máme století? Heh?
Ano, tak do 19. století (a poloviny 20. století) to jelo více-méně všechno stejně.
Slyšel jste o Waldorském školství? Montesori? jestli ne, tak doporučuji si doplnit vědomosti. Ty socialistické jaksi nejsou univerzální.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Samozřejmě myslím "Svět včerejška".

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Velmi pěkný příklad toho, jak rakouské školství fungovalo, má ve svém "Světě zítřka" Stefan Zweig.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Představte si, že by vám někdo teď nařídil chodit 9 let na vzdělávání, kde musíte 5 dní v týdnu sedět, poslouchat učitele, který se do vás snaží dostat vědomosti, které vás naprosto nezajímají.
Máte přesně daný čas, kdy tam musíte být a kdy musíte odejít. Pohyb jen občas o tělocvik a i tam musíte dělat to, co vám nařídí. (Mláďata navíc evolučně potřebují maximum pohybu ke zdárnému vývoji těla i mozku.)

A učitelé? Ti dělají, co mohou. (Někteří. Jiní tam jen chodí do práce.) Ale neměli by se lépe, kdyby učili děti, které to zajímá? Třeba by pak nebyli tak deprivovaní...

Opět doporučuji knihu Summerhill. Tam byla spousta právě těch "smráďat", která dělala na školách takový bordel, že je nikde nechtěli. Jak to s nimi dopadlo v Summerhillu si přečtěte :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

A já vám tedy znovu zopakuji, že nezvítězila "protože měla nejlepší výsledky", ale protože nejlépe slouží vládnoucím elitám, počínaje M.T. podnes. Já vím, že pro vás platí, že co je dobré pro stát, musí být dobré pro každého, ale ne každý si to myslí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Nějak mně uniká logika vašeho komentáře. Existuje státní základka nevalné úrovně => alternativní školství není řešení. Opravdu?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Pruská kadetka je v diskusích zavedený termín, ač jako každá zkratka není 100% přesný :-)

Jinak s vámi souhlasím, škola je obrazem společnosti. Taky jsme ve velkém montovna, kde se moc vlastní aktivity od zaměstnanců nepředpokládá...
A že školy takhle nevypadají? Čest výjimkám.
Když jsem učil na SŠ, bylo ve třídě 25 dětí sedících v lavici a čekajících, co jim řeknu a z čeho bude test...

Doporučuji knížku Summerhill o tom, jaká může být jedna z možností vzdělávání :-)
https://blog.tomashajzler.com/clanek/summerhill-svoboda-ve-skole
https://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill

Pointou je, že různí lidí mají různé potřeby, možnosti a očekávání. A pro děti a vzdělávání to platí obzvlášť.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+
1/2