Ctností je pomoc bližnímu pouze tehdy, když je dobrovolná. Jsem-li nucen pomáhat pod hrozbou trestu, nejsem altruistou, ale obětí loupeže.
Zároveň je potřeba připomenout, že i nealtruistický sobec je v kapitalismu nucen být přínosem pro ostatní. Protože se k penězům nemůže dostat jinak, než že ostatním nabídne užitečné zboží a služby za cenu, která je pro ně výhodná. Čím lepší služby/produkty nabídne, za čím nižší cenu, tedy čím více ostatním prospěje, tím více vydělá. To samozřejmě neplatí v etatismu/socialismu, kde nejvíce lze vydělat korupcí, kamarádíčkováním se s politiky a byrokraty, dobýváním renty.
Nahlásit
-
23
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|22. 11. 2017 13:03
Kdepak se fláká brutalista Altman a ostatní brutááálisti? :-)
A ano. Všichni brutalisti máte pravdu! Dělat z libertariánů nesobecké humanisty ochotné všem pomáhat je opravdu brutální nesmysl.
Liberatriánský humanista je jen zřídka kdy viděnou výjimkou z pravidla, že libertariáni jsou vesměs nenapravitelní fanatičtí asociální sobci. Alespoň zde na tomto fórů jsem zatím altruistického libertariána nepotkal. Brutálisti jsou zcela zjevně hlavním proudem.
Nahlásit
-
-29
+
Diskuze
Richard Fuld|27. 11. 2017 18:12| reakce na Jan Altman - 27. 11. 2017 14:11
Já ale nejsem pouze pro daně a státní přerozdělování. Já jsem všemi deseti i pro trh, kapitalismus a tržní přerozdělování. To, že někdo nemá problém s placením daní, z něho bolševika nedělá, stejně jako odpůrce daní není automaticky libertariánem. :-) Jste opravdu takový fanatický primitiv, že nejste schopen toto chápat?
Jan Altman|27. 11. 2017 14:10| reakce na Jiří Hemzal - 27. 11. 2017 13:53
Přesně tak. A největší vtip je ten, že všechny libertariány šmahem do pytle egoistických prasat házejí ti, kteří chtějí ostatním vnucovat své vlastní priority, za cizí peníze. Což je podle mne egoismus na desátou.
Mám za to, že běžný postoj svobodomyslných lidí, kteří vyznávají zásadu dobrovolnosti a nenásilí je, že by se člověk měl starat ASPOŇ o sebe. Tedy starání se o sebe, pokládá za etické minimum, ne maximum. Takže po té, co se postará o to, aby nikomu nevisel na krku, pokládá za přirozené pomoci bližnímu, který o jeho pomoc stojí... Nevidím žádný nutný rozpor mezi svobodomyslností a nezištností. Jistě i liberál nebo ten, kdo se za něj pokládáná, může být egoistické prase, ale z podstaty liberalismu nic takového automaticky nevyplívá...
Nahlásit
-
2
+
Richard Fuld|27. 11. 2017 13:36| reakce na Petr Vorlíček - 23. 11. 2017 17:51
Vy se nechte vyšetřit. Který bolševik by prohlásil, že je primárně zastáncem trhu a kapitalismu a že státní regulaci má podléhat jen část společnosti?
Jan Altman|25. 11. 2017 19:51| reakce na Petr Vorlíček - 25. 11. 2017 08:30
Národní hrdost je soukromou věcí každého. Podle mne má člověk právo být hrdý na své úspěchy. Nebo na úspěchy svých dětí, na jejichž výchově a vzdělání se podílel. A být hrdý na to, že nějaký sportovec z 200km vzdáleného města získal medaili? Je to jeho úspěch, ne můj, ne národa. Ale samozřejmě je zcela normální mít pozitivní vztah ke svému okolí, ke svému jazyku, atd... proti tomu přeci nic nemám. USA dosáhly životní úrovně nějakou hrdostí? Podle mne ji dosáhly naopak pracovitostí a podnikavostí, které stát (v dřívějších dobách) neházel moc klacky pod nohy. Posledních XX let ale háže a ta úroveň také stagnuje (a i to jen za cenu stále rostoucího zadlužení). Patriotismus je dnes možná vybičovanější, než před 100 či 200 lety - a přesto stagnují. Tedy kauzalita zde žádná není. Leda převrácená.
Petr Vorlíček|25. 11. 2017 08:36| reakce na Zdeněk Suchý - 24. 11. 2017 03:37
Asi si myslíte, že všechno zpraví prachy....Nic nezpraví...Buď budou myšlení čechů formoval Liberální intelektuálové (když začnou myslet, a přestanou být "bojovníky za svobodu"), nebo populističtí lháři. Zaplacením daní jste státu užitečný asi jako bezdomovci pětikačkou na pívo...
Petr Vorlíček|25. 11. 2017 08:30| reakce na Jan Altman - 24. 11. 2017 10:25
Jak jinak...Přesně toto je důvod, proč nikdy nemůžeme ani započít cestu k životní úrovni US. Potřebovali bychom k tomu změnit socialismus na liberálnější systém, liberálové ale svů národ buď nenávidí, a nazývají ho represivním zlodějem, nebo ho vůbec neuznávají. Národní hrdost? To je pro Vás zřejmě sprosté slovo...
Zdeněk Suchý|24. 11. 2017 03:37| reakce na Petr Vorlíček - 23. 11. 2017 17:47
Pan Altman je myslím tomuto národu už je užitečný dost. Už jenom tím že se nechá okrást tímto "národem" o víc jak polovinu toho co vydělá, což se dnes o skoro nadpoloviční většině tohoto "národa" říci nedá.
Petr Vorlíček|23. 11. 2017 17:47| reakce na Jan Altman - 22. 11. 2017 16:55
Ještě než jsem článek dočetl, bylo mi jasné, že první reakce bude patřit panu Altanovi - nekompromisnímu bojovníkovi za svobodu...Vy byste si tohle měl přečíst alespoň desekrát! Kdybyste pochopil podstatu sdělení a začal se podle něj chovat, mohl byste být tomuto národu značně užitečný....
Nedávno se na našem trhu konečně objevil český překlad knihy Ctnost sobectví (v originále The Virtue of Selfishness).
Sobectví jako ctnost? Americká filozofka a spisovatelka Ayn Randová (bestsellery Atlasova vzpoura a Zdroj) zvolila právě tento provokativní titul své knihy, protože chce světu něco radikálního sdělit. Jejím cílem je odstranit po dlouhá staletí nahromaděné nánosy pojmového chaosu, který zničil jeden z nejdůležitějších pojmů našeho slovníku. „Slovo ‘sobectví,“ píše Randová, „se stalo synonymem zla, navozuje představu jakési krvelačné šelmy, která se přes hromady mrtvol žene za svým cílem a které nezáleží na žádné živé bytosti a jde jí jen o bezprostřední naplnění svých nesmyslných rozmarů.....
Nahlásit
-
5
+
Richard Fuld|22. 11. 2017 22:08| reakce na Jan Altman - 22. 11. 2017 16:57
Ale jděte, nejsem žádný bolševik. V základu jsem zásadním stoupencem svobody kapitalismu a trhu. Současně ale nejsem fanatik obhajující kapitalismus a trh úplně ve všem. Mnohde je omezení svobody, potlačení tržních principů a regulace v podstatě nezbytná (zdravotní, sociální, vzdělávací a důchodový systém např.).
Jan Altman|22. 11. 2017 16:57| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 13:03
To sedí od největšího bolševika široko daleko. Od zastánce násilím vynucovaných monopolů a oligopolních prebend, od zastánce porušování vlastnických práv a svobod, vyvlastňování a znásilňování. Svoboda je humánní. Násilné donucení je nehumánní, anticivilizační a amorální.
Ctností je pomoc bližnímu pouze tehdy, když je dobrovolná. Jsem-li nucen pomáhat pod hrozbou trestu, nejsem altruistou, ale obětí loupeže.
Zároveň je potřeba připomenout, že i nealtruistický sobec je v kapitalismu nucen být přínosem pro ostatní. Protože se k penězům nemůže dostat jinak, než že ostatním nabídne užitečné zboží a služby za cenu, která je pro ně výhodná. Čím lepší služby/produkty nabídne, za čím nižší cenu, tedy čím více ostatním prospěje, tím více vydělá. To samozřejmě neplatí v etatismu/socialismu, kde nejvíce lze vydělat korupcí, kamarádíčkováním se s politiky a byrokraty, dobýváním renty.
Nahlásit
-
23
+
Jan Capouch|22. 11. 2017 15:29| reakce na Michal Mrozek - 22. 11. 2017 14:21
Jedna věc je státní okrádání, druhá sdílená nezodpovědnost. Pokud znáte nějakého záchranáře/lékaře RZP, tak vám bude vyprávět řadu příběhů, kdy nešťastníkovi na odlehlém místě kolemjdoucí pomůže, zatímco na rušném místě se tak akorát seběhne houf čumilů. Proč bych měl já někomu pomáhat, když stát garantuje každému bezpečí a sociální jistoty? Naopak pokud vím, že když nepomůžu já, tak nikdo, je to docela jiná situace.
Já sem jenom přišel říct, že ta fotka v záhlaví je boží.
Nahlásit
-
5
+
Michal Mrozek|22. 11. 2017 14:21| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 13:03
Velmi se mýlíte. Vykreslujete svět, ve kterém libertariáni jsou jen a pouze sobečtí. Libertariánství má ale za základ svobodu a ta znamená, že dělám to, co chci, aniž bych tím ovšem zasahoval do práv ostatních lidí. Velmi zjednodušeně řečeno. Je tedy prostor jak pro sobectví, tak pro altruizmus. Vycházíme-li z aktuálního stavu, kdy existuje stát a o spoustu věcí se "postará" (o tom bychom mohli dlouze diskutovat, zda je starost státu přiměřená a jak), pak zároveň v tomto světě pozorujeme lidi, kteří dávají ze svého. Pokud dnes takoví lidé existují, oč více jich bude tehdy, když stát lidi nebude ožebračovat všemi dostupnými prostředky?
Diskuze: Buď libertarián. Starej se o druhé
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jan Altman|22. 11. 2017 16:55
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|22. 11. 2017 13:03
Diskuze
Richard Fuld|27. 11. 2017 18:12| reakce na Jan Altman - 27. 11. 2017 14:11
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Bárta|27. 11. 2017 15:04| reakce na Richard Fuld - 27. 11. 2017 13:36
Citace - Richard Fuld / 27.11.2017 13:36
Každý? V okamžiku kdy mu šlo o získání moci? Třeba jako (např.) ve volebním programu v roce 1946?
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jiří Hemzal|27. 11. 2017 14:16| reakce na Jiří Hemzal - 27. 11. 2017 13:53
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|27. 11. 2017 14:11| reakce na Richard Fuld - 27. 11. 2017 13:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|27. 11. 2017 14:10| reakce na Jiří Hemzal - 27. 11. 2017 13:53
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jiří Hemzal|27. 11. 2017 13:53
Nahlásit
Richard Fuld|27. 11. 2017 13:36| reakce na Petr Vorlíček - 23. 11. 2017 17:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|27. 11. 2017 13:34| reakce na Jan Altman - 27. 11. 2017 10:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|27. 11. 2017 10:34| reakce na Richard Fuld - 27. 11. 2017 08:43
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|27. 11. 2017 08:43| reakce na Zdeněk Suchý - 25. 11. 2017 07:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zdeněk Suchý|26. 11. 2017 19:08| reakce na Josef Fraj - 25. 11. 2017 20:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|25. 11. 2017 20:40| reakce na Zdeněk Suchý - 25. 11. 2017 07:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|25. 11. 2017 19:51| reakce na Petr Vorlíček - 25. 11. 2017 08:30
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Vorlíček|25. 11. 2017 08:36| reakce na Zdeněk Suchý - 24. 11. 2017 03:37
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Vorlíček|25. 11. 2017 08:30| reakce na Jan Altman - 24. 11. 2017 10:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zdeněk Suchý|25. 11. 2017 07:46| reakce na Richard Fuld - 23. 11. 2017 12:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|24. 11. 2017 10:25| reakce na Petr Vorlíček - 23. 11. 2017 17:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zdeněk Suchý|24. 11. 2017 03:37| reakce na Petr Vorlíček - 23. 11. 2017 17:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Vorlíček|23. 11. 2017 17:51| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 22:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Vorlíček|23. 11. 2017 17:47| reakce na Jan Altman - 22. 11. 2017 16:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|23. 11. 2017 12:15| reakce na Zdeněk Suchý - 23. 11. 2017 07:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|23. 11. 2017 09:12| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 22:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zdeněk Suchý|23. 11. 2017 07:02
Nahlásit
Richard Fuld|22. 11. 2017 22:08| reakce na Jan Altman - 22. 11. 2017 16:57
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|22. 11. 2017 22:03| reakce na Jan Altman - 22. 11. 2017 16:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|22. 11. 2017 16:57| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 13:03
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|22. 11. 2017 16:55
Nahlásit
Jan Capouch|22. 11. 2017 15:29| reakce na Michal Mrozek - 22. 11. 2017 14:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Drobek|22. 11. 2017 15:25
Nahlásit
Michal Mrozek|22. 11. 2017 14:21| reakce na Richard Fuld - 22. 11. 2017 13:03
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu