Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

I radost má svou cenu

Mám známou, která miluje cestování. Jakmile něco ušetří, sbalí kufry a hurá do světa. Její zážitky jsou někdy famózní, někdy docela užitečné.

Jednou přiletěla s cestovní kanceláří kamsi do exotické země, ale nebyl zajištěn slíbený odvoz z letiště, a dokonce ani pokoj ve vybraném a zaplaceném hotelu. Delegátka cestovky nebyla 24 hodin k zastižení. Naštěstí se mé známé ujal italský manželský pár. Poskytli jí azyl ve svém bungalovu a poradili, že by to měla nepořádné cestovní kanceláři pořádně osladit.

Kromě vrácení části peněz za zájezd prý má požadovat i odškodnění za zkaženou radost z dovolené. Myslela si, že je to vtip pro pozvednutí mizerné nálady, ale Italové ji ujistili, že nežertují ani omylem. V EU je to prý už běžné. Podivovali se, že zcestovalí Češi o tom ještě nic nevědí.

Pravda je, že Češi zatím svá spotřebitelská práva příliš hájit nedovedou. I takové zdánlivé banality, jako správně uzavřená cestovní smlouva a vymáhání jejího dodržení, jim dělají potíže. Sdružení ochrany spotřebitelů České republiky (SOS) stále upozorňuje na některé omyly, kterých se klienti cestovních kanceláří dopouštějí. Navštívit jeho webové stránky před dovolenou není na škodu.

Cena za radost

Dá se v Česku skutečně požadovat kompenzace za takovou nemajetkovou újmu, jako je zkažená radost? Je na to pamatováno při přípravě novely občanského zákoníku. Zatím ale nebyla přijata, nicméně někteří experti se domnívají, že je to možné už nyní.

Tak například Milan Hulmák z Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni nedávno zveřejnil rozbor, v němž říká, že klientovi cestovní kanceláře je explicitně přiznáno právo na slevu z ceny zájezdu a na náhradu škody už dnes, protože současná úprava cestovní smlouvy by měla odpovídat evropské směrnici o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy (směrnice č. 90/314/EHS).

Směrnice podle rozhodnutí Evropského soudního dvora zakládá i právo na náhradu nemajetkové újmy v případě neplnění nebo vadného plnění služeb zahrnutých do zájezdu. V Česku zatím právní úprava cestovní smlouvy uvedené směrnici neodpovídá tak úplně a přesně. Nespokojení klienti by tedy vlastně mohli požadovat kompenzaci po státu, který zatím nedokázal evropskou normu promítnout do české legislativy.

Požitek za 20 eur denně

Náhrady za ztrátu radosti z dovolené byste se mohli s velkou šancí na úspěch dožadovat například v Belgii, Dánsku, Estonsku, Itálii nebo Maďarsku. V sousedním Rakousku padlo například soudní rozhodnutí, podle kterého musela cestovní kancelář vyplatit kompenzaci za ztrátu požitku z dovolené ve výši 20 eur za den a osobu klientům, kteří byli nuceni bydlet v hotelovém pokoji s plísní v koupelně, nemohli se koupat v moři a trpěli stavebním hlukem.

Ale podle Hulmáka už i v Česku jeden soud proběhl a Obvodní soud pro Prahu 1 vynesl v roce 2008 rozsudek (zatím nepravomocný), v němž žalující straně přiznal právo na náhradu ztráty požitku z dovolené.

Jak na reklamaci

Cestovní smlouva musí mimo jiné obsahovat podmínky uplatnění reklamace.

Zjištěné nedostatky musíte ohlásit hned na místě delegátovi cestovní kanceláře nebo průvodci a žádejte nápravu. O jednání je dobré pořídit písemný záznam nebo mít svědky.

Pro případ nutnosti pozdější reklamace pořiďte fotodokumentaci nebo svědectví.

Vzniknou-li vám nedodržením podmínek cestovní smlouvy nějaké výdaje navíc, schovávejte paragony a požadujte jejich proplacení.

Pokud přijmete na místě nějakou kompenzaci za nedodržení podmínek nebo za sníženou kvalitu služeb, nemůžete pak už požadovat vrácení ceny zájezdu.

Když jste nedostali žádnou kompenzaci, můžete požadovat rozdíl v ceně vyjadřující rozdíl v kvalitě poskytnutých služeb. V případě úplně zkažené dovolené můžete požadovat vrácení celé zaplacené částky.

Reklamaci musíte uplatit vždy písemně a nejpozději do tří měsíců. Reklamujte vždy vůči tomu, s kým máte cestovní smlouvu.

Pokud cestovní kancelář odmítne reklamaci vyřídit, obraťte se na instituci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR). Podrobnosti najdete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Může to být výhodnější než se soudit.

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK