Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Fondy životního cyklu

| 3. 4. 2008

Zatímco v USA a Evropě patří fondy životního cyklu k hitům, v Česku to zatím příliš neplatí. Přitom nabízejí investici na desítky let, což zvyšuje šanci, že vykáží zajímavý výnos. K popularitě těchto fondů přispívá i jejich relativně jednoduchá strategie.

Fondy životního cyklu
Fondy investující na desítky let by měly zpočátku vydělat především na akciích, případně dalších výnosných a zároveň rizikovějších aktivech. Jejich skladba se pozvolna mění. Počáteční podíl akcií - 80 i více procent - postupně klesá, zatímco v případě dluhopisů či instrumentů peněžního trhu naopak roste.

Cílem fondu je tedy nejprve investorovi vydělat co nejvíc transakcemi s akciemi a v další fázi díky jistější investici do dluhopisů zajistit, aby o tento zisk nepřišel. Aby měl tento způsob zabezpečení na stáří smysl, je třeba investovat pravidelně. Což je i další cesta, jak omezit riziko.

Nadšení pro tyto fondy je pochopitelné. Pro správce fondů znamenají pravidelný a dlouhodobý příliv peněz. Řadě investorů zase vyhovuje, že dlouhodobě ukládají peníze do fondu a nemusí se o ně starat.

Aktivní investor bude nejspíš hledat vlastní cestu, jak vydělat. Bude úspěšnější? Tady zřejmě spočívá slabina fondů životního cyklu - existují krátce a zatím nejsou k dispozici výsledky podobného fondu za dvacet a více let.

Správci fondu argumentují průměrným ročním výnosem amerických akcií ve výši kolem 10 %. Investorům ovšem podobné dlouhodobé zhodnocení peněz ve fondech životního cyklu nikdo nezaručí.

Zmíněným výnosem by fondy životního cyklu překonávaly výsledky stávajících českých penzijních fondů (i se započtením státního příspěvku) a nejspíše také investičního životního pojištění.

U nás je nabízí Česká spořitelna i ČSOB. Komerční banka, třetí velký hráč na trhu, zatím ne. Obdobný charakter má program Rentiér Invest finanční skupiny Pioneer. V ČR je také možné koupit například fondy životního cyklu ABN Amro, denominované v eurech.

Psáno pro Lidové noviny.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

Pavel Nádvorník | 7. 4. 2008 11:14

I přesto, že pan Traxler nejspíš nepochopil slova pana Majera, děkuji za otevření této diskuse. Odpověděla mi na mé otázky ohledně Rentiera.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Traxler | 5. 4. 2008 00:27

Life-cycle programy jsou trochu lepsi alternativou penzijniho pripojisteni ci investicniho zivotniho pojisteni. Pouzitelne pro drobne stradatele s dlouhodobym horizontem.Ale jinak je to stejne predevsim marketingovy tah. Poradcum i bankam se to dobre prodava, podobne jako IZP. Pritom z rukou poradce mi to prijde jako velmi slabe reseni.Samozrejme, ze nekdy je to dobry kompromis. S petistovkou mesicne se jenak zadne velke divy na poli investovani delat nedaji, a jednak by to ani zadny poradce nedelal, respektive klientovi by se nevyplatilo si platit poradce.Ale nerad vidim, kdyz nekdo doporucuje fondy zivotniho cyklu (o IZP ani nemluve) pro statisicove jednorazove ulozky, nebo desetitisicove mesicni ulozky. Tomu rikam pridana hodnota poradenstvi. :-(
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 5. 4. 2008 12:26
reakce na Jan Traxler | 5. 4. 2008 00:27

Zdravím, Honzo. My se spolu budeme o tuto věc asi dohadovat stále dokola. S prvním odstavcem souhlasím, ta následná "ale" jsou zbytečná. Podívejte se na strukturu produkce poradenských firem. Fondy jsou až na výjimky zcela zanedbatelnou položkou. Když zůstaneme nohama na zemi, měl by takový konstruktivní příspěvek znít: Více fondů do portfolií běžného klienta!Vaše komentáře chápu a) jako nízkonákladovou PR kampaň na vaše služby, b) jako snad v něčem užitečný náznak, jak by částporadců mohla fungovat, až bude trh a společnost o nějakých deset let dál.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 5. 4. 2008 15:00
reakce na Jan Majer | 5. 4. 2008 12:26

Jiste, proc nabizet vyssi pridanou hodnotu, kdyz konkurence je na tom jeste hur. Proc bychom meli poradce ucit rozumet finacnim trhum a pracovat s investicemi. Neberte si to osobne, ale tak na me pusobi Vas prispevek.Fondy? Ok, proti nim obecne nic nemam. Ale proc by meli bonitni klienti odchazet od poradce s life cycle programy, nebo s IZP? To si muze jit klient rovnou uzavrit do banky ci do pojistovny. Kde je pridana hodnota poradce? Nemela by byt (v oblasti investic) prave v tom, ze dovede sestavit klientovi potencialne zajimavejsi portfolio individualne podle jeho investicnich cilu? Proc se potom napr. i Partners prezentuje jako poradenska spolecnost a ne jako distributor financnich produktu Axy, Pioneeru a dalsich spolecnosti?Mozna jsem naivni, ale proc by tak mel trh vypadat az za deset let, proc ne rovnou dnes? Chcete mi snad tvrdit, ze vase spolecnost neni schopna vyskolit profesionalni poradce behem nekolika mesicu? To na to potrebujete deset let? Ja myslim, ze se podcenujete, ze Partners ma na vic.P.S. Pro jistotu jeste jednou upozornuji, ze nemam na mysli mesicni ulozku 500 Kc.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 5. 4. 2008 16:32
reakce na Jan Traxler | 5. 4. 2008 15:00

Sedím v Chrudimi před školicí místností, za patnáct minut začíná seminář Pavla Kohouta o situaci na trzích pro cca 60 poradců Partners. Podobná školení probíhají průběžně v různých regionech, do toho publikujeme centrálně hromady analýz a doporučení. My učíme a tvoříme přidanou hodnotu. Jistě nepochybujete o tom, že široké portfolio investičních nástrojů nemáme na ozdobu našich webových stránek :-)PS: Sám mám doma mimo jiné tři smlouvy Rentier. Jak říkáte - alternatova k penzijnímu fondu a dva kousky pro děti. Aniž bych to registroval, roste tam měsíc po měsícibezbolestně rezerva na slušné školy apod. A opravdu, ačkoli se v investicích docela orientuju, si nemyslím, že bych to měl dělat jinak.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 5. 4. 2008 20:08
reakce na Jan Majer | 5. 4. 2008 16:32

Prvnim odstavcem jste mi udelal velikou radost. Rikam, ze neverim tomu, ze byste nedokazali vyskolit profesionalni poradce.Zato druhy odstavec me trochu zaskocil. Ze Vy osobne mate rentiky, to uz si pamatuji z drivejsich diskuzi. Ale ze jste presvedceny o tom, ze to je nejlepsi mozne reseni... to mi vyrazilo dech. Nic ve zlem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 6. 4. 2008 09:30
reakce na Jan Traxler | 5. 4. 2008 20:08

Honzo, kam mi tedy poradíte směřovat pravidelnou, k jasnému cíli zaměřenou měsíční investici 1000 Kč na cca dvacet let? Jistě, jsou alternativy. Která je taková, aby by vás nešokovala? :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 6. 4. 2008 19:37
reakce na Jan Majer | 6. 4. 2008 09:30

Dvakrat jsem upozornoval, ze nemam na mysli drobne ulozky... to povazuji za rozumny kompromis, aby s tim nemel poradce ani klient zadne starosti. Ale u vyssich castek?Nu, co ja vim. Treba Vam i klientum vetsiny poradcu staci potencial dlouhodobeho zhodnoceni nekde na urovni 5-7% rocne. Mne by to nestacilo.Nesokovala by me jakakoliv alternativa, u ktere by byl potencial dlouhodobeho rocniho vynosu od 7% vyse. Coz ale nema zadne penzijni pripojisteni, ani IZP, ani Rentik. Vic si nechte vysvetlit od Vaseho kolegy Pavla Kohouta, on ma slova urcite potvrdi. ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 6. 4. 2008 20:52
reakce na Jan Traxler | 6. 4. 2008 19:37

Honzo, vy mi opravdu neodpovíte na normální dotaz, kam byste mi doporučil investovat tisícovku měsíčně?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 6. 4. 2008 22:54
reakce na Jan Majer | 6. 4. 2008 20:52

Ne, neodpovim Vam uz z principu, protoze tisicovku mesicne povazuji za drobnou ulozku. A vsadim se, ze Vase portfolio neni tvoreno pouze z tisicovky mesicne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 6. 4. 2008 23:52
reakce na Jan Traxler | 6. 4. 2008 22:54

Honzo, já jsem si jednoho dne nesedl a nerozhodl se, kam navěky zainvestuji své úspory. Takhle to přece nechodí. Portfolio každého investora se vyvíjí. V mém případěv roce 2006 přibyly do portfolia mimo jiné tři pravidelné investice. Co máte proti drobným pravidelným úložkám? Asi mi celou dobu nerozumíte, i když jsem to napsal několikrát - Rentiery jsou součástí mého rodinného portfolia. Proč by neměly být?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 7. 4. 2008 01:07
reakce na Jan Majer | 6. 4. 2008 23:52

Uz jsem Vam v teto diskuzi take nekolikrat odpovedel. Je zbytecne to stale dokola opakovat. Mozna mi take celou dobu nerozumite. Proti pravidelnym ulozkam nic nemam a jde-li o drobne ulozky, nemam ani nic proti Rentieru.Hold mame na to jiny nazor. A Vy asi navic dost klientu s Rentiery. ;-))Dobrou noc
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 7. 4. 2008 08:38
reakce na Jan Traxler | 7. 4. 2008 01:07

Minulý týden jsem se viděl s Liborem Winklerem z RSJ Invest. Pracuje s klienty nad deset milionů dolarů. Možná by se mohl shovívavě usmívat nad vaším stylem práce, Honzo, ale ani ho to nenapadne. Nevstupuje do diskusí finančních poradců a se smajlíky nevyjadřuje pochybnosti o míře přidané hodnoty jejich poradenství. Naopak. Když publikuje v médiích, nezapomíná připomenout, že sofistikované služby jsou pro velmi specifickou klientelu a že pro běžné klienty jsou vhodným nástrojem podílové fondy. Neříká to ani alibisticky, ani posměšně - prostě uvádí relevantní informaci, aby běžné čtenáře neodradil od investování, když v souvislosti se svou prací hovoří o milionových částkách. Tak se pozná zkušený, zodpovědný a hlavně úspěšný profesionál.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 7. 4. 2008 09:53
reakce na Jan Majer | 7. 4. 2008 08:38

Pod to bych se klidne podepsal. Takze si tu nasi diskuzi uprostred diskuze jeste tak dvakrat trikrat prectete. A zkuste pri tom cist, co skutecne pisu, a nevidet za tim nic jineho. Ja uz se vazne nehodlam asi poseste opakovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Kohout | 4. 4. 2008 12:15

Největší přínos fondů životního cyklu je asi v tom, že nutí klienty k disciplíně a k pravidelnosti. To je dobré. Jinak mi ale přijde sporné, zda rozumný člověk má v současné době investovat vůbec do nějakých dluhopisů. V delším horizontu mají smysl jedině akcie a nemovitosti, v kratším horizontu nesou dluhopisy jen nepatrně vyšší výnos než money market při dosti vyšším riziku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Fejtek | 4. 4. 2008 13:29
reakce na Pavel Kohout | 4. 4. 2008 12:15

Přesně, Pavle, navíc je zatím u nás neuvěřitelně draho, např. ČS 2040 měl syntetickýTER loni 2,83 %. Je sice prý aktktivně řízen, ale kdo o to stojí? Přitom má na realokace vlastně "zajištěný" ;přítok peněz.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Václavíček | 3. 4. 2008 17:06

Podle mě jsou Fondy životního cyklu dobrým nápadem.Ale pořád je lepší, jestli na to máte čas, investovat individuálně podle technické (a případně i fundamentální) analýzy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 4. 4. 2008 08:14
reakce na Tomáš Václavíček | 3. 4. 2008 17:06

To jsou dvě různé věci. Taky je lepší postavit si barák svépomocí - pokud to umím a mám na to čas. Když bych zůstal u srovnání se stavebnictvím, pak je finanční trh úžasně proklientsky orientovaný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

František Mašek
Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!