Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hospodářské cykly dneška: Internetová bublina 2.0

Americká centrální banka se rozhodla léčit ekonomiku novými penězi. Tato léčba má dva dvě zásadní nevýhody. Za prvé: lék je nebezpečně návykový. Za druhé: zlepšení stavu pacienta je jen dočasné, pak podle teorie hospodářských cyklů přichází opětovné zhoršení. Nyní se nacházíme v růstové části cyklu, nejspíš někde poblíž vrcholu, což si v našem miniseriálu budeme ilustrovat na dvou k prasknutí nafouknutých bublinách, nové internetové bublině a bublině vysokoškolské. Dnes tedy k první jmenované…

Hned na začátek si připomeneme jednu success story: Twitter, společnost, která nikdy během svého působení nebyla v zisku a například za poslední čtvrtletí udělala sekeru 64 milionů dolarů, nedávno za zvuku fanfár vstoupila na burzu a momentálně má tržní kapitalizaci (cena akcií × jejich počet) 22 miliard dolarů. Jinými slovy investoři implicitně očekávají, že Twitter někdy těch 22 miliard dolarů (450 miliard korun) vydělá. Nechci být špatným prorokem, ale nejspíš nevydělá.

Zdroj: finance.google.com

Twitter ale není výjimka, podobná bublina podle mého názoru existuje kolem značného počtu internetových firem. Podívejme se na čtyři velké hráče tohoto světa. Google, Facebook, LinkedIn a Yahoo. Jelikož tyto řádky čtete na webu, asi tušíte, co je která ze společností zač. Jak si zatím letos vedou jejich akcie? Pro internetové giganty by byl růst v nízkých desítkách procent, jaké mají letos za sebou akciové indexy popsané v minulém článku, zklamáním. Jak po zvětšení ukazuje graf, Google od začátku roku vyrostl o 45 procent, Facebook taktéž. Yahoo! dokonce o 74 procent a LinkedIn o skvostných 93 procent. Index S&P 500 bledne závistí.

V praxi to znamená, že třeba tržní kapitalizace LinkedIn se se letos téměř zdvojnásobila na 25 miliard dolarů. Jistě to musí být něčím podloženo. Třeba tím, že LinkedIn dokázal meziročně zvýšit svůj zisk za prvních devět měsíců z šesti set tisíc dolarů na jeden milion. Hezké. Ale zdá se mi to trochu málo na společnost, od které investoři očekávají výdělek v řádu desítek miliard dolarů. V Yahoo! se rozhodli podpořit svůj růst královskou investicí, a tak koupili za víc než miliardu dolarů tumblr – mikroblogovou stránku, která má tak malé výnosy, že je Yahoo! ani nemusí reportovat. Investice jak víno. Google a Facebook s hodnotami tržní kapitalizace 343, respektive 112 miliard dolarů patří sice k firmám, které dokážou generovat zisk, ale všichni víme, jak pomíjivé působení na internetu je. Vzpomene si ještě někdo z vás na MySpace nebo ICQ?

Hospodářské cykly dneška na Finmagu

Navoněná bída

Podobné šílenství se odehrává i u méně známých a menších společností. Venture capital fondy (společnosti, které investují do firem v raných fázích jejich životního cyklu; takové investice mívají velký potenciál ale taktéž vysoké riziko) doslova zaplavují internetové společnosti penězi. Pinterest (služba na sdílení fotek) takto dokázal za letošek získat přes 400 milionů dolarů. Přičemž jeho hodnota v očích investorů vzrostla za stejnou dobu o 53 procent z 2,5 miliard dolarů na 3,8 miliardy. Vtip je v tom, že nejenže Pinterest negeneruje zisk (což by mu dnes evidentně všichni odpustil), ale firma prakticky negeneruje ani žádné příjmy.

Bez zajímavosti není ani pohled na ceny bydlení a kanceláří v San Francisku a okolí, kde sídlí velké množství internetových (a obecně IT) společností. Ceny tamního bydlení vzrostly oproti loňsku o 15 procent a ceny pronájmů kanceláří jsou o 23 procent výš, než byly na vrcholu před krizí.

Současná situace až nápadně připomíná šťastná léta před první internetovou bublinou. Všichni mají peníze, hodnota společností roste a zisky v nedohlednu. Přesto máme věřit, že tentokrát je to jinak. Nemyslím si.

Jakub Skala

Jakub Skala

Jakub Skala je neustále fascinován tím, co se na světě děje. O něčem z toho píše. Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 4 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK