Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Dieselgate očima investora: Hrozba, nebo příležitost?

5. 10. 2015
 19 878
1 komentář

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Já naštěstí akcie automobilek donedávna ignoroval a VW jsem začal nakupovat až minulý týden. Asi tedy ještě přikoupím a zkusím "diverzifikovat" i do BMW.
Minulý týden mi udělaly největší radost akcie Glencore - i když jsem vybral profit předčasně po 30% růstu a ony rostou i dnes. Uvidíme, co dál bude s dalšími "gambly" Rio Tinto a BHP - ale člověk nemůže mít jen fejzbůky a epply.

Co se týče VW, tak podle mne je klíčové toto:

1) Problém je hlavně v USA. Tzn. problém potencionálně má jen ten, kdo tlačil diesely do USA. A v tom VW hrálo prim. Pokud vím, diesely tam nabízí i BMW a MB, především do SUVček. Ale nejsem si jist, zda je tam nenabízí kratší dobu a tedy (převážně) již se vstřikováním močoviny. Takové Volvo podle mne v USA diesel nanebízí ani ve velkém SUV XC90. Stejně tak Ford či GM - i americká odnož Mondea se v USA prodává jen s benzínovými motory. Stejně tak odnož Insignie (buick),

2) Vliv států: na jednu stranu německá vláda VW padnout nenechá. Na druhou stranu francouzská vláda ve ve VW skandálu ráda pošťourá, aby pomohla svým (většinou problémovým) automobilkám.

3) Již od začátku (minulé?) krize se mluví o nadprodukci automobilek a o tom, že trh by vyčistil bankrot jedné až dvou velkých. Státy problém dočasně odsunuly pomocí záchran, dotací, šrotovného a dalších "systémových" opatření.
Některé automobilky problémy s odbytem (ve snaze zachovat produkci a "tržní" podíl) "řeší" tím, že ne nevýznamnou část produkce kupují samy, auta někde uskladní a za pár měsíců je prodávají jako zánovní ojetiny s velkou slevou (jisté je, že to nejde dělat donekonečna). Říkalo se to hlavně o Opelu a Fordu.
Nebo nabízejí "podezřele výhodný" operativní leasing - například Ford nabízí nové Mondeo combi diesel 180k ve výbavě titanium+výbava navíc s ceníkovou cenou 900tis za 7777Kč/měsíčně bez DPH. Vzhledem k tomu, že ten leasing obsahuje i servis, ručení a pojistku, tak dejme tomu, že za samotné auto za 2 roky klient zaplatí cca 200tis včetně DPH. Pak ho Fordu vrátí a Ford dvouleté auto prodá jako ojetinu - ovšem pochybuji, že si ojeté firemní auto po leasingu někdo koupí za 900-200. Spíše dojde ke ztrátě alespoň 100tisíc (resp. takovou slevu musela dostat leasingovka, aby byla alespoň na nule. Jenže jakou má Ford marži, nedostane se do záporu?

Tedy pokud by k vyčištění trhu a obnovení dlouhodobě udržitelných marží výrobců byl potřeba krach jedné až dvou větších automobilek, tak donedávna ve frontě na tento krach zřejmě byl na čele někdo z množiny Opel, Ford, nějaký francouz, možná ital. A dnešní otázka je, jak kauza VW s tímto pořadníkem na smrt zamíchá.

Nahlásit

-
0
+