Jinak se mi zdá, že experti už zapomněli na dobu kdy byli mladí.
Mezi mladými to přece často chodí takto - hele voe, tak kam pudeš po střední? Nevim, matka s fotrem chtějí abych šel dál, tak si musím něco vybrat. Přesně, stejný je to u nás. Rodiče furt pruděj se školou. Vyberem něco snadnýho, ať můžem pořádně kalit. Kde se nemusí člověk moc učit a nějak to vždycky okecá?
Nahlásit
-
0
+
Michal Weinfurtner|9. 5. 2015 21:27
Korporátní prostředí je nepříjemným překvapením snad pro každého. Korporace jsou uvnitř vesměs příšerné.
Nahlásit
-
0
+
Jan Krejčí|8. 5. 2015 19:15
V běžném tržním prostředí by situace velela zvyšovat mzdy učitelů - pokud chceme poskytovat kvalitnější produkt, musíme mít nejdřív kvalitnější učitele, které získáme jen tak, že současným (nedostatečně kvalitním dle našich představ) nabídneme více peněz a oni budou časem nahrazeni kvalitnějšími, které zlákají vyšší mzdy v oboru. Jenže jak je vidět nejlépe na policii nebo armádě, ve státním sektoru toto pravidlo jaksi neplatí. Většina policistů bere násobně vyšší mzdy než by odpovídalo jejich kvalifikaci, schopnostem, náplni práce a pracovnímu nasazení (srov. se mzdami v soukromém sektoru bezpečnostních agentur), a přesto o kvalitě služeb deklarovaných (potírání kriminality, veřejná bezpečnost) ani skutečných (udržování mocenských poměrů, ochrana spřízněných elit) nemůže být vůbec řeč. Relativně vyšší mzdy státních úředníků (vč. učitelů) jsou v zemích s vyšší i nižší kvalitou školství a státní správy (Řecko, Srbsko, Finsko, Švédsko, USA), takže tu se taky špatně hledá vodítko.
Nahlásit
-
0
+
Stanislav Brabec|7. 5. 2015 22:50
Myslím si, že to, co našemu vysokému školství nejvíce chybí, je trh. Studenti by poptávali kvalitní vzdělání v oboru, který má uplatnění, a kde je nedostatek absolventů, a školy by jim ho dodávaly.
Anebo by studenti poptávali kvalitní papír s titulem, který má uplatnění, a školy by jim ho dodávaly.
Ale nejsem naivní, a je mi jasné, že k tomu nedojde. Je příliš mnoho těch, které živí centrální regulace školství. A ani sami studenti většinou nic takového nechtějí, když chodí do ulic s transparenty hrdě hlásajícími, že studium není investice, ale nárok zdarma: http://vzdelaninenizbozi.cz/
Proto čekám, že vysoké školy budou plodit čím dá tím více nepoužitelných absolventů, ale nikomu to vlastně nebude vadit: Stát splní požadavek Bruselu na otitulované, v Bruselu budou vytvářet směrnice k napravení nedostatku kvalifikovaných vysokoškoláků ve firmách, regulátoři budou mít práci, školy budou mít dotace, a studenti si užijí několik příjemných let za cizí peníze. A těch, kteří to platí, je dnes už demokratická menšina, která bude ve volbách snadno přehlasovaná.
Nahlásit
-
0
+
Martin Brezina|7. 5. 2015 05:01
"...neumí se dostatečně rychle prosadit, improvizovat, vymyslet způsob alternativního řešení."
To je sice hezké, ale takové vlastnosti se zpravidla nezískávají ve škole. A nejméně na vysoké škole, kde je v našich podmínkách vysoký počet studentů na jednoho učitele. Učit tam tuhle stránku soft skills není prostor. A kupodivu, nejmenší bývá tento prostor na soukromých vysokých školách, kde se snaží co nejvíce ušetřit právě na počtu vyučujících. UJAK budiž smutným příkladem.
Diskuze: Očima expertů: Co chybí absolventům našich škol?
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Michal Weinfurtner|9. 5. 2015 21:32
Nahlásit
Michal Weinfurtner|9. 5. 2015 21:27
Nahlásit
Jan Krejčí|8. 5. 2015 19:15
Nahlásit
Stanislav Brabec|7. 5. 2015 22:50
Nahlásit
Martin Brezina|7. 5. 2015 05:01
Nahlásit