mposs|3. 11. 2010 15:17| reakce na Adam - 3. 11. 2010 14:44
A ešte navyše :Ak ludia nespotrebuju všetky peniaze na nákup, tak usporené peniaze su klasickým zdrojom financovania nových investícií. Platí logický princíp, že zdrojom financovania investíciímôžu byť iba uspory (odložená spotreba), a nie uver. Úver môže byť poskytnutý PRIAMEMU investorovi na financovanie, ale sučasne musí existovať REALNY , t.j. existujuci výrobný prostriedok. Ak namiesto lopaty bol vyrobený bicykel, tak tým bicyklom nemôžme kopať základy domu. Musíme ODLOŽIŤ spotrebu (výrobu aj nakup bicykla), a vyrobiť výrobný prostriedok.Peniazmi natlačenými v emisnej banke toho veľa nevyrobíme.
Adam|3. 11. 2010 14:44| reakce na Jan Dvořák - 3. 11. 2010 13:04
V okamzite spotrebe to nefunguje a ani u dlouhodobe spotreby tady nevidim zadny zadrhel - sice si lide odlozi nakup auta, ale nakonec ho koupi. Penez se nikdo nenaji ani si jich neuzije. Inflacni prostredi mozna zpusobuje, ze se nakupuje drive, ale nevidim souvislost s mnozstvim nakoupeneho zbozi, pouze s casovanim nakupu.Problemem muzou byt mzdove strnulosti, kdy tlak nejruznejsich zajmovych skupin pusobi proti poklesu ci mirnejsimu rustu mezd´a firmy tak muzou mit problem se prizpusobit deflacnimu prostredi. Ale to neni dusledek deflace, nybrz techto strnulosti.Jestli je deflacni spirala jedinou hrozbou deflace, tak je to hrozba dosti chatrna na to, jak je ji neustale straseno.
Aleš Tůma|3. 11. 2010 14:30| reakce na denis mandok - 3. 11. 2010 13:22
Přesně tak, deflační spirála je mýtus. Klesající ceny znamenají vyšší dostupnost zboží (včetně kapitálových statků pro investice). To není nic škodlivého, právě naopak.
denis mandok|3. 11. 2010 13:22| reakce na Jan Dvořák - 3. 11. 2010 13:04
já teda nechci být škarohlík, ale auta celkem běžně zlevňují a prodej nemá vliv... nebo třeba IT odvětví je celé založeno na deflaci a je to jedno z nejvíce vydělečnějších odvětvích v historii...kdyby deflační spirála fungovala tak IT fakt není kde dnes je
Jan Dvořák|3. 11. 2010 13:04| reakce na mposs - 3. 11. 2010 12:49
Souhlas, ještě bych doplnil jednu věc - při deflaci lidé neutrácejí. Při klesajícch cenách čekají ne lepší a lepší koupi. Proč by kupovali třeba auto teď, když staré ještě slouží. Počká si a koupií si ho později levněji. A pak si to zase rozmyslí... Podniky nemají odbyt, propouští...lidé nemají peníze a tím spíše odkládají nákupy...to tlačí na pokles cen...a je tu deflační spirála jako vyšitá.
Argent Goldmann|3. 11. 2010 12:59| reakce na Sep - 3. 11. 2010 11:50
Nemusí být hyperinflace zimbabwského typu. Stačí, když 10 let bude inflace 10-20% a mnoho lidí přijde například o úspory na penzi - a nebudou je ani muset mít v hotovosti, stačí to mít v dluhopisech, resp. obecně v čemkoli, co bude mít výnos citelně nižší, než inflace, tedy i nominální výnos 5-10%.A nemusíme se dívat jen za oceán. Růst cen komodit (od mědi po pšenici) pocítíme v ČR také, voda příští rok zdraží o 15%, elektřina také (a zdraží i další výrobky), nahoru půjde spodní sazba DPH (potraviny, léky, ...), nahoru asi půjde mýto (a vše, co se přepravuje), daně, atd... Jen mzdy budou stagnovat, resp ve státní sféře (snad) o 10% klesnou, čili příští rok to vlastně nebude inflace, ale jen snížení životní úrovně. To dál povede k poklesu poptávky a následně k poklesu výroby, zaměstnanosti, bankrotům.Teprve až ten dlaší rok (2012) si odboráři vynutí zvýšení mezd (nebo socani vyhrají předčasné volby) a inflace začne mít spirálovitý charakter.
mposs|3. 11. 2010 12:49| reakce na Adam - 3. 11. 2010 09:16
"nerozumim mechanismu, kterym deflace udajne zpusobuje ekonomickou pohromu.. "- Deflace spôsobuje : - nárast reálnej hodnoty statneho dlhu - pokles nominálnych hodnôt DPH, dane z prijmu. - nárast realnych hodnôt roznych dávok a dotácií, ktoré financuje stat. Zníženie ich nominalnych hodnôt je "politicky nevhodné"Pre silne zadlžené statne kasy to sposobuje nepríjemné dôsledky (pokles danových príjmov, narast výdavkov).Tá "pohroma" je pohromou z pohladu statnych uradníkov.-----------------Pri akomkolvek hodnotení ekonomických javov je pri posudení POZITIVNY/ NEGATÍVNY treba uvádzať, či sa hodnotí z pozície STATu alebo z pozície pracujuceho občana. Tieto subjekty stoja na opačnej strane barikády, aj ked si to málokto uvedomuje.
Sep|3. 11. 2010 11:50| reakce na Miroslav Piták - 3. 11. 2010 11:15
Já samozřejmě neříkám, že je nespravuje. Jen poukazuju na to, že je nenakupuje přímo. Je zde rozdíl rozvahy - pokud je odkupuje - a i tento termín není přesný - prostřednictvím komerčních bank, pak, alespoň opticky, není narušena.Navíc nejde o žádné tajné kroky, trhy na ně pochopitelně reagují, takže, dle mého soudu, nehrozí, že by se někdo špatně probudil a spustil devalvaci dolaru.Pochopitelně je možné, že se Čína rozhodne jednat "hop, nebo trop", že komodity prorazí rezistence, že velcí spustí run na bondy.... Ale tohle jsou relativně snadno modelovatelné scénáře, které ještě nemusí znamenat pád všech dolarových aktiv. Dopady by byly drsné - pády penzijních systémů, "bankroty" států, ale prasknutí dluhopisů ještě nemusí nutně vyvolat hyperinflaci zimbabwského typu.
Miroslav Piták|3. 11. 2010 11:10| reakce na Sep - 3. 11. 2010 09:36
http://research.stlouisfed.org/fred2/series/MBST?cid=32218Zde vidíte, co že to FED nakupuje - Mortgage-backed securities: All Maturities (MBST)K 27.10.2010 má toho ve své měnové bázi za 1051,037 mld. USD !!!The current face value of mortgage-backed obligations held by Federal Reserve Banks. These securities are guaranteed by Fannie Mae, Freddie Mac, or Ginnie Mae.
FED nakupuje přímo US treasuries?Ach jo. Furt stejná písnička, kterou tady i jinde neustále pár lidí razí. Mám jedinou obavu, že se z toho tím neustálým omíláním stane pravda (Thomasův teorém) a pak se té "vytoužené" ;hyperinflace skutečně dočkáme.Souhlasím s tím, že bondy, zvlášť v současném volatilním prostředí, jsou přehřáté.Ale to neustálé vytrubování katastrofických scénářů mi někdy připadá (nechci se nikoho dotknout) jako PR prodejců fyzického zlata.
Nahlásit
-
0
+
Adam|3. 11. 2010 09:16
Snad jen bych upozornil na detail, ze index spotrebních cen prakticky nemuze byt z logiky veci zaporny.Pravdepodobne mel autor na mysli zmenu CPI.Jinak stale nerozumim mechanismu, kterym deflace udajne zpusobuje ekonomickou pohromu..
Nahlásit
-
0
+
denis mandok|3. 11. 2010 08:18
nevím jestli tady Aleš chodí, ale jestli ano tak by mě zajímalo kdy zhruba očekává vydaní překlad How economy grows...
Nahlásit
-
0
+
denis mandok|3. 11. 2010 07:36
není hrozba deflace jako problém s globálním oteplováním a skleníkovými plyny?když to zjednoduším tak lidi si myslí, že CO2 způsobuje oteplování, ale zase jiní lidi tvrdí, že nárůst CO2 je z důvodu zvýšení teploty.a tak je to i s deflací, že lidi si myslí že je to deflace která způsobuje krizi, ale je to krize která způsobuje deflaci?
Diskuze: Hyperinflační apokalypsa (I): Uprostřed deflace!
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Jan Dvořák|3. 11. 2010 15:32| reakce na Adam - 3. 11. 2010 14:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
mposs|3. 11. 2010 15:17| reakce na Adam - 3. 11. 2010 14:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Adam|3. 11. 2010 14:44| reakce na Jan Dvořák - 3. 11. 2010 13:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|3. 11. 2010 14:30| reakce na denis mandok - 3. 11. 2010 13:22
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
MartinX|3. 11. 2010 14:29| reakce na denis mandok - 3. 11. 2010 13:22
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
denis mandok|3. 11. 2010 13:22| reakce na Jan Dvořák - 3. 11. 2010 13:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
denis mandok|3. 11. 2010 13:08| reakce na Martin - 3. 11. 2010 11:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|3. 11. 2010 13:04| reakce na mposs - 3. 11. 2010 12:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Argent Goldmann|3. 11. 2010 12:59| reakce na Sep - 3. 11. 2010 11:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
mposs|3. 11. 2010 12:49| reakce na Adam - 3. 11. 2010 09:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Sep|3. 11. 2010 11:50| reakce na Miroslav Piták - 3. 11. 2010 11:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|3. 11. 2010 11:32| reakce na Martin Vlnas - 3. 11. 2010 10:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Vlnas|3. 11. 2010 11:17| reakce na Martin - 3. 11. 2010 11:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
denis mandok|3. 11. 2010 11:16| reakce na Sep - 3. 11. 2010 09:36
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Miroslav Piták|3. 11. 2010 11:15| reakce na Sep - 3. 11. 2010 09:36
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Miroslav Piták|3. 11. 2010 11:10| reakce na Sep - 3. 11. 2010 09:36
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin|3. 11. 2010 11:04
Nahlásit
Martin Vlnas|3. 11. 2010 10:26| reakce na Adam - 3. 11. 2010 09:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Sep|3. 11. 2010 09:36
Nahlásit
Adam|3. 11. 2010 09:16
Nahlásit
denis mandok|3. 11. 2010 08:18
Nahlásit
denis mandok|3. 11. 2010 07:36
Nahlásit