Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Pokora libertariánů a domýšlivost sociálních inženýrů

25. 9. 2013
 10 436
141 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Kolikrát to zde již bylo psáno?
V historii se anarchie už velmi dobře osvědčila. Příkladem budiž Island, který byl od svého osídlení téměř tisíciletou anarchií - tak dlouho zdaleka nevydržela žádná demokracie (ani drtivá většina států). Zatímco se státy v Evropě masakrovaly v krutých válkách, na Islandu k ničemu podobnému nedocházelo (ani když jej Dánsko prohlásilo za své území, leč reálně prosazovat tam svou vládu nedokázalo).
Dalším příkladem fungujícího anarchokapitalismu byly Spojené státy v období kolonizace. Navzdory tomu, co ukazují westerny, byla kriminalita v té době výrazně nižší než v současnosti; nejen v absolutních číslech, ale i v přepočtu na obyvatele. S původními obyvateli vycházeli kolonizátoři dobře (kupovali od nich půdu a uzavírali smlouvy, které byly dodržovány), dokud tam evropské státy neposlaly armádu.
Jiným příkladem může být středověké Irsko, leč existují dohady o tom, zda lze tuto společnost označit za anarchistickou; na jednu stranu neexistovala žádná irská centrální vláda, avšak na stranu druhou bylo mnoho různých území v různých dobách ovládáno místními warlordy, přičemž míra svobody lidí v těchto oblastech se velmi výrazně lišila, někdy byla skutečně vysoká, jindy nikoliv.
V současnosti je nejznámější anarchií patrně Somálsko; pravdou je, že ve srovnání s moderními a vyspělými státy Somálsko nemá šanci uspět. Na druhou stranu žádný soudný anarchista netvrdí, že libovolná anarchie je lepší než libovolný stát; jen že v každém čase a místě je anarchie lepší než stát, což potvrzuje i Somálsko: dokud byl na jeho území stát, situace tam byla výrazně horší než nyní.

A ke srovnání s komunismem -jednak je třeba říci, že komunismus rozhodně není dobrá teorie, neboť je celá založena na učení Karla Marxe, který vycházel z Ricardovy nákladové teorie hodnoty, jež byla vyvrácena Carlem Mengerem již v roce 1870, kdy tento přišel se subjektivní teorií hodnoty. To, že byl tento fakt ignorován těmi, kdo se o sto let později ještě snažili budovat světlé zítřky, nečiní komunismus dobrou teorií.
Teorie komunismu byla vyvrácena mnohem dříve, než se ji skupina ignorantů pokusila prosadit v praxi. Anarchokapitalismus na teoretické rovině doposud vyvrácen nebyl; ano, může se to stát, nicméně dokud to nenastane, měli bychom k němu přistupovat jako k nevyvrácené teorii a nesrovnávat jej s komunismem. Obzvlášť, pokud již úspěšně fungovala.

Btw to, že nikdo nezná všechny zákonitosti fungování ekonomiky a společnosti, je dobrý důvod pro to, aby ji řídila úzká skupinka lidí? Na to skutečně není co říct.
Vždyť právě na tom je celá rakouské ekonomicka škola postavená, na níž stojí anarchokapitalismus! Vymezauje se tak vůčimainstreamové ekonomii, kterou ancap odmítá.
Než tedy odsoudíte libertariánské nebo anarchokapitalistické teorie na základě toho, že „nepočítají se složitostí ekonomiky a reálnými lidmi“, prosím, zkuste si sám pro sebe odpovědět na otázku, zda skutečně k něčemu takovému dochází, případně které konkrétní teze jsou na takových předpokladech založeny.
S tím, proti čemu brojíte, se potkáte jen v mainstreemové ekonomii a instituci státu.

Je hezké tvrdit, že by si to lidé mohli vyzkoušet, když víte, že to není možné a nikdo to nedovolí. Kdo se o to pokusí, bude mu přiložena zbraň k hlavě.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
3
+

Nejméně oblíbený příspěvek

"Ta „extrémní názorová sebejistota“, jak tomu říkáte, vede u libertariána k tomu, že se neodvažuje řídit ekonomiku a společnost, porušovat vlastnická práva spoluobčanů, zasahovat do osudů jiných lidí."

Pokud libertarián nehodlá řídit ekonomiku a společnost, tak ať nekandiduje do parlamentu, ať nelobuje u politiků, ať se nesnaží ovlivnit veřejný diskurz svou publicistikou. Pokud nechtějí zasahovat do osudů jiných lidí, tak ať nechají jiné lidi postavit si stát podle vlastních představ a vlastní ideologie, ať už je jakkoliv zvrácená. Ať nám pořád necpou ten svůj volný trh a nechají nás zorganizovat společnost dle našich představ.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-4
+

Diskuze

Podle mne je to skutečně součást lidské přirozenosti.
Vemte si, jaká řada věcí v běžném životě je řízena čistou náhodou a exogeními silami, které nemůžeme kontrolovat. Ale lidská povaha se brání pocitu nejistoty či náhodnosti. Lidé chtějí věřit, že vývoj světa podléhá zákonitostem, které je možno poznat, popsat a následně kontrolovat a regulovat. Všimněte si, že pro každý jev, i zjevně náhodný, se hledají zpětně vědecká zdůvodnění, proč se muselo stát to, co se stalo (toto dobře popisuje například N.Taleb).
Dalším aspektem lidské povahy je touha po spasení. Ta se sekularizací společnosti automaticky nezmizí, je v lidské povaze příliš hluboko zakódována, zejména v našem civilizačním okruhu. Pouze Ježíš je nahrazen státem, coby Mesiášem nového typu, a máme nové kvazi-náboženství.
A nejde zdaleka jen o vztah mezi člověkem a státem. Kdo bude hvězdou v soukromé firmě? Člověk, který poctivě a pokorně řekne: „Nevím, vývoj na tomto trhu je v tuto chvíli podle mého názoru nepredikovatelný a měli bychom se na tuto nejistotu raději připravit, než spoléhat na business plán.“ Nebo sebevědomý žvanil, který „umí“ předvídat a sype projekce vývoje trhu a marží z rukávu? A který typ člověka budou zvát do studia, aby jim tam dělal „TV pundit“ v jejich entertainment news?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pane Neumanne, nevím zda z neznalosti, či úmyslně, ale nepíšete pravdu. V. Klaus snižoval daně z komunistických, tuším asi 90% postupně na 45%. Je ale třeba dodat, že tolik platil málo kdo, neboť bylo mnoho úlev a výjimek. v ČR podnikám od roku 1990, tudíž si to dobře pamatuji.

Co se týče toho, jak vychvalujete pana Sobotku, že snižoval daně z příjmů, tak je třeba dodat, že naproti tomu dost výrazně zvýšil odvody na sociální a zdravotní pojištění. Byl ministrem financí za vlád pánů Špidly, Grosse a Paroubka v letech 2002 až 2006 a na tomto grafu (http://dendanovesvobody.cz/wp -content/uploads/2013/05/1.-DD S_vyvoj_graf.jpg) se můžete podívat, jak se, v těch letech, vyvíjel den daňové svobody.Skutečný pokles daní a odvodů nastal až za první vlády M. Topolánka. Dále je dobře vidět, jak nikým nevolený Fischer zvedl daně a v dalších letech je Nečasova vláda opět dostala dolů. Nicméně další počínání této vlády, v "čele" s panem Kalouskem jela již v intencích programů socialistických stran .....

Počínání ČSSD je založeno na fikci štědrého dárce, jenž ale za zády drancuje peněženky i těch (možná hlavně těm), kteří jim slepě věří.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokorného libertariána jsem zatím ještě neviděl. Například na tomto webu nám s extrémní sebejistotou Josef Tětek tvrdí, že zákon o minimální mzdě zaručeně povede k nezaměstnanosti, Tomáš Frust nám vypráví pohádku o tom "jak to bylo doopravdy" a Petr Hampl píše, že jen nevzdělaný, hloupý, nebo chamtivý a zlý člověk volí něco jiného, než pravici.

Josef Tětek v tomto článku dokonale předvádí to, čemu George Orwell říka Doublethink.

Nahlásit

-
0
+

Já ho nijak neobhajoval, jen jsem poukázal na fakt, že Vaše mantra v podobě: "Klaus = Libertarián = SSO = všechno s předponou Liber = zlo." Je iluze, kterou tady kromě Vás nikdo nesdílí. Podle Vás socialisté napáchali za 8 let své vlády a komunisté za 40 let škody takřka zanedbatelné? Politické popravy a rodiny zničené vyvlastněním majetku i drobným živnostníkům samozřejmě nepočítám. Chcete se snad přít, jaký přístup je horší? Po bitvě každý generál. Kde jste byl, když se schvalovaly ty pochybné úvěry státním bankám, že tak lehce soudíte. Jako vtip dne lze označit už pouze, cituji: „SSO aspiruje na převzetí moci ve státě“ Zbytek bez komentáře. Na rozdíl od Vás, já si nebudu hrát na jasnovidce.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pro tento komentář, je stojí za to číst. Děkuji za něj. Nevím jestli je to součást lidské přirozenosti, ale podle mě postoj sám o sobě reprezentující nejistotu přináší komplikace. Lidé vždycky raději budou věřit sociálním inženýrům, kteří jim naslibuje hory doly jako z pohádky a zbaví je odpovědnosti, než někomu, kdo řekne jen: Nevím co je pro Vás nejlepší, ale zkuste na to přijít sami. Faktor nejistoty pro mě osobně nehraje žádnou roli ve srovnání s vědomím, že férovou a dobrovolnou spoluprácí dojdu vždycky dál, než s použitím lží a násilí, ale nejsem si jistý, jakou roli hraje u ostatních. Lidská povaha asi touží po jistotách, ať už jsou jakékoliv. Zdánlivému a jen dočasnému pohodlí tak obětuje, svobodu, morálku atd. Takže ano, chce to obrovskou odvahu a vůbec nepochybuji, že jednou to bude slavit úspěch. Ze stejných důvodů proč nepřežil (a nepřežije) komunismus.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ani se nedivím, že vám to nedalo spát. Václav Klaus je samozřejmě relevantní postavou k tématu "libertarián v praxi". Je potřeba ho předmětně obhajovat, nic jiného vám ani nezbývá. Vaše přehazování horké brambory beru jako důkaz, že sám tápete. Off-topic otrokářství, no comment.

Pokud systém nelze změnit jeho vlastními prostředky, proč aspiruje SSO na převzetí moci ve státě? Pokud toto je mantra libertariánů, proč mezi sebe Hayekovci a CATO přijímají Václava Klause? A k tomu dobrému vývoji, nedobytné úvěry vzniklé ve státních bankách s posvěcením tehdejších vládních špiček stály daňového poplatníka majlant. Já vám věřím, že daňová progrese končící u 45 %, kterou Klaus zavedl, přinesla nějaké to ovoce. Následky bankovního socialismu ale zvyšovaly státní dluh dalších zhruba 10 let poté, co se pan profesor odporoučel (ČKA zrušena na konci roku 2007).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Řekl bych že v tomto kontextu je tím také myšlena odvaha přiznat si, že nevím.

Nevím, jaká je optimální úroková míra.
Nevím, jestli se v ČR mají vyrábět spíš auta, nebo záchodové mísy.
Nevím, jaké hodnotové žebříčky, prioroty a tužby má Josef Novák ze Zlína.

Nevím a proto si neosobuji právo mu vnucovat svůj názor. Ani osobně, ani prostřednictvím voleb a "zástupců" .

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Aby to náhodou někdo špatně nepochopil, ještě svůj názor doplním, pana Václava Klause si vážím a po revoluci udělal pro lidi v této zemi spoustu dobrého, včetně tolik kritizované privatizace. Jako každý, udělal plno dobrých i špatných rozhodnutí. Vývoj státního dluhu za jeho vlády (patří zrovna k těm dobrým) i po něm a další zajímavé věci lze najít např. zde: http://debtville.cz/cs/2013/

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

To je přece jasné. Brezina jim sdělí, jak mají reagovat. Jim nebude dána žádná možnost k odporně neřízenému chaosu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Omlouvám se :-)
To nebylo myšleno, ať někdo vypadne z diskuse.
Názoru každé člověka si vážím a rád si ho vyposlechnu.
Měl jsem ten text dát do uvozovek.
Jde o shrnutí připomínek některých zde přítomných přispěvatelů, kteří stále dokola napadají libertariánské argumenty odkazem na to, že když se jím to tady v česku/evropě nelíbí, tak ať se seberou a vypadnou jinam...

Takže formuluji opravu:
Tyhle závěry se tady v diskusích opakují pořád dokola. Napadáte libertariány slovy: "Když se vám tu nelíbí, tak se seberte a vypadněte někam jinam!"
Proč by měli libertariáni opouštět svou zemi a majetek jen proto, že se někdo jiný (stát/socialista atd.) rozhodne vnucovat jim svou představu o světě a fungování přesně na tom samém kusu území? Zvláště v případě, že tuto svou představu chtějí navíc financovat a financují z prostředku zcizených ostatním (daně, přerozdělování, podpory, pobídky apod.).
To, že je něco legální neznamená, že je to tak v pořádku a že není potřeba se snažit o změnu současného stavu...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

To je zajímavý dotaz. Co je POKORA?

Pro každého to může znamenat něco jiného. Pro někoho slabost, což možná vychází z náboženského učení, kdy si člověk uvědomuje vlastní nedokonalost či závislost na někom jiném, či na nějakém božstvu.
Podle některých slovníků je to ale naopak. Pokora rovná se skrytá síla.

Podle mého názoru není pokora slabost, ale naopak síla a hlavně ctnost, která dnes ale není moderní. Je to o respektu k druhým.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pro mě je pokora především vědomí, že poznání má své hranice, které nelze překročit.Také je to uvědomění si, že rozhodováníkaždého člověka neníjen o racionálním vyhodnocení dostupných informací, ale je zatíženo emocemi, tužbami, komplexy. Tudíž nikdo nejsme neomylný. Proto jsem každé ráno připraven se zříci jakéhokoliv ze svých oblíbených předsudků či kategorických soudů, pokud se ukáže jako chybný.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokud se tazateli nelíbí v mé odpovědi slovo „skromnost“ lze ho vyměnit za „spravedlnost“. Problém to ovšem neřeší, protože pro každého mají tyto slova jiný význam. Pěkně to vystihl pan Vytiska.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Zdravím, pokora je ta správná směs soucitu, skromnosti a porozumění v očích pozorovatele, který se snaží (úspěšně i neúspěšně ;-)) o pochopení a následný popis života kolem něj. Pěkný den všem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Mě tedy Vaše chování jako účelové přijde. Tady vůbec nejde o nějakou soudnost. Jinými slovy jste dokázal to, co tady už roky před Vámi tvrdí pan Altman. Neb systém nelze změnit jeho vlastními prostředky. Jak se o to už dlouho pokoušejí tvůrci americké ústavy (1787) a trend je přesně opačný. Skutečně si myslíte, to co pan Březina, že lze někde založit svobodnou společnost. Víme jako dopadli např. otrokáři z jihu, když se jim nelíbily regulace, cla a jiné věci otrokářů ze severu, chtěli logicky svobodu a jak to dopadlo (1861)? Jen doplním, že otroctví bylo „formálně“ zrušeno na tomto území až dodatkem 13 po skončení války a skutečnému zrovnoprávnění došlo až ve 20. století. Vaše fňukání a posměšky jsou zcela bezpředmětné.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tomáši, prosím, nevyhazujte nám na Finmagu lidi z diskuze.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pan Neumann napsal: "Každého zajímá, jak se libertarián zachová, až se dostane k moci." a uvedl příklad pana Klause, což je opravdu kontroverzní postava (nakolik skutečně Klaus je/byl libertarián nechám stranou).

Z úplně stejného důvodu se ale můžeme ptát co se stane pokud se socialista dostane k moci - a ergo kladívko, najednou se vynoří pěkný zástup masových vrahů a zlodějů ...

Souhlasím že socialismus teoreticky neschvaluje explicitně vraždu (to že k nim za socialismu velice často dochází by se dalo považovat za selhání "implementace&q uot;),ale socialismus jednoznačně staví na okrádání jedněch ve prospěch druhých i za použití násilí.

Principiálně má tedy socialismus zabudovaný zločin v genech a to co se stalo za Lenina, Stalina, Hitlera, Gottwalda a jiných socialistů je pro socialismus poměrně přirozený jev.

Mezi umírněným a radikálním socialistou je jediný rozdíl: míra násilí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tyhle závěry se tady v diskusích opakují pořád dokola: Když se vám tu nelíbí, tak se seberte a vypadněte!
Proč by to měl kdokoliv z přítomných anarchistů a libertariánů dělat!!
Když k vám napochoduju dnes večer do obýváku a oznámím vám, že od zítřka mi budete platit za to, abyste mohl v tomto bytě bydlel, co uděláte?
Pokud nejste násilník a netroufáte si mi dát po hubě, co uděláte? Taky se seberete a půjdete jinam?
Zřejmě zavoláte policajty. A co když policajt řekne, že je podle zákona v pořádku? Pak už se seberete a půjdete jinam?
A nestane se náhodou, že pod pohrůžkou násilí ustoupíte a budete se snažit nějak (jakkoliv to budete umět) přesvědčit ostatní, aby ten nesmyslný zákon změnili, protože to OPRAVDU není normální (morální, legitimní atd.)???
Jste schopen pochopit na tomto příkladě, co se vám tady mnoho lidí snaží vysvětlit???

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

I kdybych nějakého našel, hned byste namítl, že už z definice libertarián nemůže nikoho zabít protože údajně "ctí lidský život" a tedyvrah nemůže být libertariánem.

No se socialismem to máte stejné. Máte spoustu názorů na to, co je to socialismus. Určitě bychom našli takovou definici, kde socialismus explicitně zakazuje vraždu. Takže já si takovou definici teď ad-hoc vybírám a tvrdím, že výše jmenovaní přestali býti socialisty v ten okamžik, kdy pomysleli na ublížení druhým (tento trik jsem se také naučil od libertariánů).

Ergo počet mrtvých v důsledku (opravdového) socialismu = 0.

Co vy na to?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokud říkáte, že se má vše zprivatizovat a mají se důsledně vynucovat "práva" X ale nemají se vynucovat "práva" Y, to vyžaduje velkou míru centrálního plánování, aby se to provedlo a další centrální plánování, aby se to udrželo. Jak to vím? Nikde na světě to samo nevzniklo.

Pokud nechcete částečně plánované hospodářství, asi by bylo lepší (z dlouhodobého hlediska) nemít vůbec žádné hospodářství. Pokud nechcete, aby společnost nahlodávala vaše majetková práva asi bude nejlepší buď nemít majetek a nebo nemít společnost. Pokud se podíváme na všechny společnosti v historii, zdá se, že jistá míra socializace je nedílnou součástí každé společnosti (já bych řekl dokonce jednou z jejích hlavních funkcí).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

"Zejména to "šermování" ;externími odkazy, když dojde vlastní argumentace."
To,že je někdo libertarián, neznamená, že musí sám dokázat odpovědět na všechno. (Uvědomte si, že vy jste v mnohem jednodušší pozici. Navíc ještě hrozí, že když něco zkrátím do komentáře, tak budu obviněn ze zjednodušování.)

Jinak pan Neumann to vůbec dokonale nevyjádřil, pouze napsal obecný komentář, který najdete pod každou druhou diskuzí, protože to říkají všichni o všech a zároveň všichni ignorují, že se to týká i jich samotných. (Třeba jako to poučování - tady nás pořád někdo poučuje o realitě.) Taky je to typický komentář, který napíše někdo, kdo po třiceti komentářích nic nedokázal ani nevyvrátil, tak alespoň zkritizuje formu diskuze a všechny blbosti okolo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Váš skutečný problém je totiž to, že žijete ve společnosti. Vy byste chtěl všechny její "výhody" (např. technologické vymoženosti) a žádné její "nevýhody" (např. socializace). Dávám to úmyslně do uvozovek, protože pro každého to může být trochu jiné.

Nikdo vám samozřejmě nebude nic zařizovat. Vaševíra je váš soukromý problém, který si musíte vyřešit sám. Je-li pro vás váš majetek tak veledůležitý, že byste radši rozvrátil současný řád, abyste ušetřil pár korun, pak by se jako nejracionálnějšířešení jevilo odstěhovat se i s vaším majetkem na Měsíc nebo na dno oceánu, kam na vás žádná vláda nedosáhne. Technické provedení je opět pouze váš soukromý problém.

Proč tedy zůstáváte v tyranickém hrůzorežimu, který současná ČR představuje? Vždyť ostnaté dráty už téměř nikde na hranicích nejsou. Asi proto, že sám podvědomě nevěříte tomu, co hlásáte. Jinými slovy, být součástí společnosti je pro vás stále přínosnější než vlastnit tu část majetku, o který tím přijdete. Jinak byste tu už dávno nebyl, že? (Tento způsob uvažování jsem se naučil od libertariánů, moc děkuji).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

V kontextu tohoto článku je pro mě pokora: "žít a nechat žít" ;)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Zdravím zde všechny vzdělané v oboru financí, sociologie a jiných důležitých věd.
Mám takový dotaz.
Lítá zde v této zajímavé diskuzi pod zajímavým článkem jedno dost důležité slůvko - POKORA.
Můžete kdokoliv z výšin své erudovanosti a vzdělanosti shlédnout na tento dotaz a zkusit definici SLOVA POKORA a jeho náplně? Tedy to, jak se vlastně taková pokora uplatňuje v praktickém životě?
Na oplátku se zavazuji, že sem vrazím mojí naprosto obyčejnou definici, jak tomu rozumím já. Tedy pokud mi zbyde čas a projdu si diskuzi k občerstvení toho, co mi uniklo.
Mám totiž takový neodbytný dojem, že i z tohoto slova se stává docela plastický, univerzálně a často používaný obušek, kterým se dá plácat po lebedě kdokoliv, kdo jen trochu vystrčí debatérské růžky, potažmo nadchnout hlavně idealistický založené posluchačstvo (čtenářstvo) tím, že se tu a tam utrousí "pokora", "skromnost" ;(tohle slovoje z mého pohledu ještě větší zrada a past na popelku).
A smysl mého dotazu? Baví mě SÍLA SLOVA. Obdivuji a fandím, když kdokoliv umí spíchnout pár vět, aby z toho vylezlo cokoliv pochopitelného a k poučení. Nad několika smysluplnými odstavci jsem u vytržení a z knížek (za dodžení stejných kritérií) se mě zmocňuje extáze...
No, pokud to někdo umí ještě vosmahnout nějakým elegantním žertéřstvím - to už úplně padám na p... a šklebím se radostně!
A tak jsem hlavně pozorováním života, posloucháním druhých a sebe přesvědčen, že se slovy zacházíme velmi, ALE OPRAVDU VELMI nedbale :-)...
Nuže? Definice slova POKORA ve zdejším kroužku debatním?
Děkuji předem a zdravím AŤ SE DAŘÍ VŠEM!

Nahlásit

-
0
+

Ani náhodou, nejsem příznivec paušalizací - to je vaše parketa.

Soudného člověka přirozeně zajímá, jak vypadá nositel daného názorového proudu poté, co uspěje v politické soutěži, a jak se zachoval, když dostal příležitost své přesvědčení převést do reality. Je úplně jedno, jaký byl Klausův předchůdce, to je off topic. Autor předmluvy ke knize Friedrycha von Hayeka by se vašim slovům o tom, že on není skutečný - totiž praxí prověřený - libertarián, nejspíš vysmál.

Dnešní komunisté také říkají, že se soudruzi z dob minulých zpronevěřili myšlenkám komunismu, když přičichli k moci.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Že bychom si připoměli některé nositele socialistických myšlenek?:
- Lenin
- Stalin
- Hitler
- Trockij
- Gottwald

Kolik lidí zabili libertariáni? Koli lidí okradli a kolika zničili život? Najdete prosím alespoň jednu oběť ?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Takže když jeden bezpochyby arogantní člověk (který má přesto v určitých směrech pravdu), zdiskredituje liberální postoj jen proto, že moc korumpuje a absolutní moc, korumpuje absolutně, je to pro Vás argument všechno s předponou liberální odmítat. A co kdybych Vám pro změnu prozradil, že skutečný liberál neuznává státní monopol a tedy ho nebude podporovat ani zneužívat v sebemírnější formě? Váš přístup je krásným příkladem, jak vylít dítě i s vaničkou. Mimochodem jeho předchůdce nebyl o nic lepší. Jak o něm zpíval Kryl v písni Demokracie? Nečtu ani misese ani cato, ale kvůli Vám snad udělám výjimku.. :-). Souhlasím, že tento postoj svým přístupem devalvoval, ale to je tak vše. Teorii samotnou nijak nevyvrátil, protože se choval přesně opačným způsobem a ten jak víme, nefunguje.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tomu nerozumím. Vy tedy pokládáte soukromé firmy za něco socialistického?
Opravdu asi máme problém v základních pojmech - soukromé firmy samozřejmě vykazují vysokou míru organizovanosti. Přesto jsou produktem svobodného trhu, dobrovolných interakcí (někdo vás nutit v nich pracovat, někdo vás nutí kupovat jejich výrobky?) a ne státního plánování a donucení. Nebo ne?
Stejně tak náš turistický klub vykazuje solidní míru organizovanosti. Ovšem nulovou míru násilného donucení.

Souvěrec je někdo, kdo sdílí stejnou víru - např. v to, že lidi jsou nesvéprávní a tak si nějakým zázrakem (v krátkém záchvatu svéprávnosti) vyberou vládce (kteří nějakým zázrakem také nejsou nesvéprávnými - asi nejsou lidmi) a jimi se pak nechají ovládat.

A ještě definice agrese: útok na osobu a majetek.
Tzn. vlastníkem neautorizované/nepovolené manipulování s jeho tělem a majetkem.
Což je řekl bych základním znakem socialisty, nebo ne?
Nebo co jiného socialista dělá, než že útočí na cizí majetek (přisvojuje si ho, daní ho, reguluje ho) a tělo (přisvojuje si část mého času, z poloviny dělám na něj, diktuje mi, s kým mám být "solidární" ;,s kým jakou smlouvu musím či nesmím uzavřít).
To je podle mne agrese. Socialismus je o agresi. Socialisté jsou tedy agresoři.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Kolego, Václav Klaus je nejúspěšnější a verbálně (a pouze verbálně) konzistentní nositel myšlenek libertariánství. Vedl tu vlády, zastával státní posty a pionýrsky přispěl k oblibě tohoto názorového proudu. Srovnávat jeho kroky s tím, co jako libertarián hlásal, je naprosto legitimní a k jádru věci. Každého zajímá, jak se libertarián zachová, až se dostane k moci.

Pan Tětek si píše svůj blogísek na finmag.cz, a tím to končí. Václav Klaus je mužem činu, a podle činů jejich poznáte je. Že to je problém, to nepopírám. Ale uvědomte si, že prostě nelze Václava Klause vymazat z mapy světa jen proto, že své vzývání Misese, Hayeka a Friedmana naprosto zdiskreditoval. To je marná snaha.

Zatímco pan Tětek sní svůj sen o pravém libertariánství zpoza pracovního stolu, Václav Klaus je váženým "senior fellow" v libertariánském spolku CATO institute:

http://www.c ato.org/people/vaclav-klaus

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jinými slovy: autor vámi uvedeného citátu ani náznakem neřeší, jak má být kdo bohatý či chudý a jaký má být mezi jejich příjmy poměr. Řeší pouze to, jakým způsobem jeden přišel o peníze a druhý je získal - přerozdělením přes stát.
Vaše polemika je poněkud mimo mísu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+
3/5