Radovan Kubát|17. 2. 2010 14:10| reakce na petr - 17. 2. 2010 07:33
Doživotní renta z platu absolventa mi přijde jako výborný nápad. Byl bych i proto, aby část těchto peněz dostávali přímo vyučující. Konečně by měli motivaci učit to, co se v práci a v životě hodí. Dnes chrlí školy všech typů absolventy zcela bez ohledu na potřeby zaměstnavatelů. To, že se někteří na trhu práce uplatní je víceméně náhoda..Jsem i pro zavedení školného na středních školách. Bez školného bych ponechal pouze základní školy a učiliště. Produkce nepotřebných profesí je u středních škol ještě více tristní než u vysokých škol. Učňovské obory studují převážně problémové a nepříliš nadané děti. Šikovného řemeslníka za několik let těžko najdeme. Zato absolventů ekonomek budou na úřadech práce statisíce.
Možná ještě jedna vhodná otázka - kolikpak by to školné mělo být ?
Nahlásit
-
0
+
Jiří Kratochvíl|17. 2. 2010 13:40| reakce na Argent - 17. 2. 2010 12:53
Drtivá většina vysokoškoláků si své náklady na vzdělání zaplatí svými daněmi. To je myslím docela snadno doložitelné údaji ČSÚ.Sám jsem letos odpromoval na technické vysoké škole a naprosto souhlasím s tvrzením, že studium VŠ je už teď velmi nákladné. Další položka bude jen znamenat více vysokoškoláků za pokladnami supermarketů a méně v posluchárnách.A opustit školu jako absolvent s nástupem 20-25000 hrubého s dluhem čtvrt až půl milionu, bez bydlení a s věkem, kdy biologické hodiny tikají z posledních sil ? To tu opravdu zbudou jen důchodci - jak zmiňoval p. Hokynář, to by byl poslední hřebíček do rakve naděje na zlepšení demografického vývoje v ČR.Když už, tak jeden z přijatelných modelů je odpuštění podstatné části (x>60%) pujčky po úspěšném dokončení studia. Tím by se zvýšila motivace VŠ dokončit a věnovat se studiu a ne shánění brigád...
Zavedení školného povede jen k ještě většímu rozdílu mezi sociálními třídami.
Nahlásit
-
0
+
Petr Síla|17. 2. 2010 13:33
V současné době, kdy náklady na studium jsou velmi vysoké (ubytování, doprava, učebnice, ...) a doba studia se nezapočítává na důchod, tak si nedovedu představit zavedení školného. Znamenalo by to buď další zatížení rodinných rozpočtů (a tedy omezení dostupnosti studia) nebo potřebu půjček, která by spolu s potřebou absolventa řešit otázku bydlení a důchodového zabezpečení vedla ke zhoršení již tak špatné demografické situace. Dalším problémem je naše politická garnitura, která by postupně o peníze vybrané na školném snížila příspěvek státu (tj. VŠ by v konečném důsledku nezískaly žádné peníze navíc). Další problém, který vidím, je v lidské mentalitě - pokud si za službu (studium) platím, proč bych měl vyvíjet ještě nějakou aktivitu a učit se?
Nahlásit
-
0
+
Petr Síla|17. 2. 2010 13:24| reakce na petr - 17. 2. 2010 07:33
Nedovedu si představit, jak by takovýmto způsobem mohl být financován základní výzkum.
To je zcela irelevantní otázka.Jediná relevantní otázka je: Chcete Vy, pane XY, platit někomu jinému náklady na jeho vzdělání?Pokud ano, pak je správně, že mu je platíte. Pokud ne, pak je zcela nelegitimní vás k tomu nutit. Úplně stejně, jako vás nutit platit náklady pana QW na dovolenou či náklady pana WE na jazykový kurs.
Nahlásit
-
0
+
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 12:08
Dovolím si ještě okomentovat názory dotazovaných expertů z pohledu čtyřicátníka s pestrou kariérou.Pan Bernard zmínil stipendijní systém.Před lety jsem dokázal být ze stipendia (se studentskými výhodami) skromně živ. Pokud školné, tak ale ať se zavedou i stipendia.Pan Michl vypíchl ekonomickou pozici učitele, skutečně je bídná a bez přivýdělků se nedá přežít.Pan Prouza evidentně pracuje s lidmi,takže se zamýšlí nad dlouhodobými důsledky. Jeho názor mě osobně konvenuje nejvíce, jen bych doplnil nutnost změny kultury zaměstnavatelů: vyšší platy, resp. platový postup, a to i ve státních službách.Naopak pan Traxler vidí vysoké školy jako díru na peníze. Mohu ho ujistit, že peníze na konci roku zpravidla slouží k řešení nejhorších problémů na většinou nedostatečně vybavených pracovištích. Větší zlo je, že se pak vše řeší horkou jehlou. O zdravotnictví tento pán nemá šajnu a -pokud to čte- tak ho zdvořile prosím, aby se radši k tomu nevyjadřoval. Rád ho poučím, je to můj chleba...Pan Tůma je správně opatrný: ale souhlasím, pokud školné, tak k tomu taky sleva na daních.
Nahlásit
-
0
+
dejmal|17. 2. 2010 12:03
Hezké názory, jenom by mě zajímalo, jestli jsou dotyční pánové seznámeni s výsledky zavedení školnáho v Irsku a ve Finsku.
Nahlásit
-
0
+
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 11:44| reakce na janula - 17. 2. 2010 09:35
Daňový bonus? Aby to mělo smysl, muselo by se to aspoň přičíst k nezdanitelnému základu, jinak -pokud by byla konstrukce daňového zvýhodnění jako u hypoték - tak ta sleva téměř nestojí za řeč.
ja navrhujem zaviest skolne, na ktore je mozne cerpat plnu pozicku (zarucenu napr. rodicmi, aby sa na to nevykaslali) a potom kazdy rok si dat rocnu splatku pozicky ako danovy bonus. tzn. ten kto vystudoval a pracuje doma, je na nule ako predtym, ten kto odisiel, tak danovy bonus nema (a ak zmizol a ostal po nom len dlh, tak su tu rucitelia)....je to socialne a zaroven aj rozumne a financne zodpovedne, ak si poziciavam, tak asi budem rozmyslat na co.
Nahlásit
-
0
+
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 07:57
Dobré ráno. přečetl jsem si názor ekonomů a z každého se dá něco vybrat. Sám jsem na vysoké škole několik let učil. Principiálně je sice zavedení školného asi na místě, jenže těch "ale" je ještě příliš mnoho:1/ Již nyní studenti vydávají značné částky za učebnice, bydlení, naopak možnosti výdělku jsou poměrně limitované. Zatížit rodiny studentů další platbou by mohlo nemálo nadějných lidí eliminovat. Určitým řešením by bylo, kdyby školy v případě zavedení školného garantovaly poskytnutí učebnic.2/ Mladý člověk po škole potřebuje práci, která nebývá vždy dobře zaplacena (pohybuji se ve zdravotnictví a platy mladých lékařů jsou ještě ve 30 pod průměrem). Také zpravidla řeší otázku bydlení. Už nyní se potýkáme s nízkou porodností, odkládáním gravidity po 30. rok, obávám se, že by tohle přililo oleje do ohně mizerného demografického vývoje.3/ takže vyrobíme člověka, který bude mnoho let závislý na půjčkách od bank. Jistě to nebude pro banky špatný byznys. Kromě toho tím zhoršíme jejich možnost otevřít si vlastní firmy.4/ Potřeba splatit půjčky buď zvýší cenu práce anebo- ještě spíš- povede k exodu vysokoškoláků mimo republiku, (jak dnes vidím u mladých lékařů, kteří po dosažení plné specializace mizí za čárou v počtech stovek ročně, tedy ztrácíme kapacitu jedné velké fakulty). Ve světle takto generovaných finančních ztrát je úvaha o zavedení školného téměř komická.
Nahlásit
-
0
+
petr|17. 2. 2010 07:33
Pořád stejná písnička o ničem. Co školství potřebuje je "odluka od státu", zrušení ministerstva školství (sleduje ještě někdo ty experimenty co ministerstvo plodí?), vysokoškolského zákona atd. A rozhodnutí, jak budou školy financovat svůj provoz nechat na nich samotných - ať si najdou model, který jim vyhovuje - školné, doživotní rentu v procentní výši z platu absolventa, spolupráci s průmyslem... paušální řešení zavedením školného naprosto nerespektuje přirozené rozdíly v možnostech a potřebách škol zaměřených na různé obory.Z ankety je krásně vidět, že ten, kdo si prošel vysokým školstvím v posledních letech nebo má nějaký užší kontakt s vysokoškolským prostředím se na zavedení školného dívá dost skepticky; a má proč.
Diskuze: Školné ano, ale...
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Radovan Kubát|17. 2. 2010 14:10| reakce na petr - 17. 2. 2010 07:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jiří Kratochvíl|17. 2. 2010 14:05
Nahlásit
Jiří Kratochvíl|17. 2. 2010 13:40| reakce na Argent - 17. 2. 2010 12:53
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Pavel Likavec|17. 2. 2010 13:34
Nahlásit
Petr Síla|17. 2. 2010 13:33
Nahlásit
Petr Síla|17. 2. 2010 13:24| reakce na petr - 17. 2. 2010 07:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Argent|17. 2. 2010 12:53
Nahlásit
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 12:08
Nahlásit
dejmal|17. 2. 2010 12:03
Nahlásit
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 11:44| reakce na janula - 17. 2. 2010 09:35
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
janula|17. 2. 2010 09:35
Nahlásit
Otakar Hokynář|17. 2. 2010 07:57
Nahlásit
petr|17. 2. 2010 07:33
Nahlásit