Platba kartou je pohodlná, o tom žádná. Ale spoléhat na ni v každé situaci a za každých okolností s sebou nese jistá rizika, protože předpokládá naprosto bezchybné fungování celého dlouhého technického řetězce. Příčinou jeho selhání může být leccos — od vybitého mobilu, přes výpadek komunikace až třeba po zádrhel v systému mé banky. Proto, i když dávám přednost placení kartou, stále u sebe nosím i přiměřenou hotovost. (Ostatně jistou zásobu hotovosti mám i doma v šuplíku, abych se neocitl v úzkých, až nebude možné platit kartou delší dobu třeba v důsledku blackoutu. To pak nebudou fungovat ani bankomaty.) Takže když někde nepřijímají platební karty, nevadí mi to. Platba kartou má své náklady, jejichž výši se zákazník nedozví, protože obchodník je většinou zahrne do ceny, která je táž, ať zákazník platí kartou nebo hotově. Občas se ale setkám s tím, že cena je stanovená pro platbu hotovostí a pro případ platby kartou je k ní připočítávána přirážka (úměrná ceně). Zajímavá je v takovém případě moje reakce — zpravidla sáhnu po hotovosti. Funguje to i opačně. Nedávno jsem se v jednom e-shopu setkal s nabídkou o 3 % snížené ceny, když zaplatím převodem a ne kartou. Z několikatisícové ceny to už nebyla zanedbatelná částka. Podle mého názoru by bylo optimální (nevím, jak snadno proveditelné), kdyby ceny byly stanoveny pro platbu hotovostí a za platbu kartou by se připočítávala přirážka k ceně. Každý by si pak mohl svobodně vybrat, jestli mu pohodlí platby kartou za tu přirážku stojí. Asi bychom totiž byli překvapeni, kolik tisíc ročně zaplatíme v cenách svých nákupů jen za to báječné pohodlí, které představuje „mávnutí kartou“ …
Nahlásit
-
49
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Michal Kára|21. 7. 2023 16:26
Povinnost platit kartou bych nezaváděl. Ale zrušil bych povinnost přijímat hotovost, aby si obchodníci mohli vybrat, zda ji chtějí přijímat či nikoli.
Ono i platba hotovostí má svoje náklady. Ale na rozdíl od platby kartou, kde jsou jasně dané (věšinou) procentem z tržby plus případně fix, náklady na platbu hotovostí jsou mnohem více skryté a mají více fixní povahu. Takže nejsou tolik na očích a i když si je nějaký obchodník uvědomuje, tak pokud má zákonnou povinnost hotovost přijímat, stejně s nimi nic moc neudělá.
Ještě k panu "hlavnímu ekonomovi": "... nikdo nemá představu, zda EET skutečně zlepšilo výběr daní, natož pak o kolik." - to samozřejmě má. Čísla toho, jak se zvedl výběr daní z pohostinství po zavedení EET jsou dostupná. Akorát ukazují, že EET nemělo skoro žádný vliv a pokud přeci jen ano, tak spíš negativní. Takže se z koncernových médií neslo jen významné mlčení.
Nahlásit
-
-11
+
Diskuze
Martin M|25. 7. 2023 09:57| reakce na Martin M - 25. 7. 2023 09:52
A ještě jedna poznámka - vždy když existuje nějaký "fyzický" automatizovaný platební systém (např. parkovací automaty, výdejní boxy, samoobslužné poklady, bankomat/vkladomat, automaty na lístky do MHD) - tak příjem a práce s hotovostí je jeho nejslabší a zdaleka nejporuchovější místo.
Pokud to tuhle možnost práce s hotovostí vůbec nemá (rozumím že u bankomatu by to byl nesmysl), tak je ten stroj mnohem spolehlivější a funkčnější.
Už dnes existuje obrovské množství produktů a služeb, u kterých platba hotovostí nedává vůbec žádný smysl (např. všechno co jede 100% online) - a firmy to obcházejí tak, že se registrují v jiných státech, nebo místo "prodejny" mají pouze "pseudovýdejnu", kde takovou povinnost pak stejně nemají.
Bezhotovostni platba,je parazitování bank a finančních společností,na všech, kteří platbu přijímají,nechápu jak si tohle muze někdo dovolit,je to státem chráněna zlodejna,ta pohodlnost a praktičnost něco stojí, bohužel vždy tu stranu co kartu akceptuje,a když se k tomu jeste připočítá platební terminál, částky za jedno daňové období jsou dost vysoké.legislativni povinnost vše ještě zhorší.prirazky k cenám atd.jednoduche řešení, Přímá platba od zákazníka k prodejci,během pár vteřin peníze na úctě,a bez poplatku,a když poplatek tak ať ho hradí majitel karty , když je to pro něho pohodlné a nenosí u sebe podle rady banky hotovost, myslím že až mu přijde výpis zase ji začne u sebe nosit.
Nahlásit
-
0
+
Jenda Hrach|22. 7. 2023 12:52| reakce na Michal Kára - 22. 7. 2023 08:00
Jako že můžu přijímat pouze Mastercard a Visy ne? :D
Ano, stát má monopol na spoustu věcí tak nějak z definice (třeba zákony a jejich vynucování), ale žijeme s tím díky tomu, že si ho přece spravujeme my a demokraticky. Mastercard a Visu ne. (osobně nemám silný názor na to jestli by se měly povinně přijímat CZK, pokud někdo chce prodávat jenom za Eura nebo Bitcoiny, ať tak klidně činí, ale nepřemýšlel jsem příliš hluboko nad možnými důsledky)
Souhlasim s tim, ze podnikatele prijimajici pouze hotovost jsou sami proti sobe. Sam skutecne beru hotovost jen jako rezervu pro tyhle pripady a kde to jde, platim kartou. Osobne jsem zaznamenal nekolik podniku, ktere po zruseni EET presly pouze na hotovost. Jelikoz v okoli neni zadna konkurence, tak nemate moc moznosti chodit jinam a je to smutne, ze to s sebou prinasi zhorseni sluzeb pro zakazniky a je to urcite krok zpet. Jak bylo receno, alternativy s QR kody tu jsou a vyssi naklady na karty jsou tak spise vymluva.
Nahlásit
-
-1
+
Michal Kára|22. 7. 2023 08:00| reakce na Jenda Hrach - 21. 7. 2023 22:23
Citace - Jenda Hrach / 21.07.2023 22:23
povinnost obchodníka uzavřít smlouvu za podmínek diktovaných dvěma zahraničními nadnárodními monopolními korporacemi (Visa a Mastercard). To přece stát (ani nikdo soudný) nemůže vynucovat.
Možná byste si měl dohledat význam předpony "mono". Například když stát nutí obchodníky přijímat CZK hotovost, kterou vydává pouze ČNB, to je opravdový monopol. A vynucuje se to.
Jenda Hrach|21. 7. 2023 22:28| reakce na Jiří Sedláček - 21. 7. 2023 10:28
> kdyby ceny byly stanoveny pro platbu hotovostí a za platbu kartou by se připočítávala přirážka k ceně
Někdy to může být i naopak - s platbou kartou má obchodník jasné náklady (poplatky, terminál, riziko chargebacku), ale s hotovostí taky (Počítat drobné může trvat dýl = obslouží méně lidí. Pokud za své výdaje platí většinově z účtu, tak s tím musí jezdit do banky. Má riziko, že přijme falešnou bankovku, že to spočítá chybně. Má riziko, že ho přepadnou za účelem okradení o hotovost).
Mimochodem zajímavý vhled do poplatků (procent) je v článku: https://www.lupa.cz/aktuality/alza-zacala-prevadet-poplatky-za-platbu-kartou-na-zakazniky-tedy-alespon-na-ty-firemni/
Především povinnost přijímat platby kartou = povinnost obchodníka uzavřít smlouvu za podmínek diktovaných dvěma zahraničními nadnárodními monopolními korporacemi (Visa a Mastercard). To přece stát (ani nikdo soudný) nemůže vynucovat.
Nahlásit
-
14
+
Michal Kára|21. 7. 2023 16:26
Povinnost platit kartou bych nezaváděl. Ale zrušil bych povinnost přijímat hotovost, aby si obchodníci mohli vybrat, zda ji chtějí přijímat či nikoli.
Ono i platba hotovostí má svoje náklady. Ale na rozdíl od platby kartou, kde jsou jasně dané (věšinou) procentem z tržby plus případně fix, náklady na platbu hotovostí jsou mnohem více skryté a mají více fixní povahu. Takže nejsou tolik na očích a i když si je nějaký obchodník uvědomuje, tak pokud má zákonnou povinnost hotovost přijímat, stejně s nimi nic moc neudělá.
Ještě k panu "hlavnímu ekonomovi": "... nikdo nemá představu, zda EET skutečně zlepšilo výběr daní, natož pak o kolik." - to samozřejmě má. Čísla toho, jak se zvedl výběr daní z pohostinství po zavedení EET jsou dostupná. Akorát ukazují, že EET nemělo skoro žádný vliv a pokud přeci jen ano, tak spíš negativní. Takže se z koncernových médií neslo jen významné mlčení.
Nahlásit
-
-11
+
Petr Bárta|21. 7. 2023 13:25| reakce na Honza _ - 21. 7. 2023 12:16
Jasně, bylo by to vyřešené. Nikdo by neměl nic co by si neudělal od začátku do konce kompletně sám. :-)
Já bych zavedl zákonem všechno zadarmo a bylo by to vyřešené. Proč se tu furt handrkovat, jaký způsob směny si mezi sebou lidé dobrovolně zvolí???
Nahlásit
-
3
+
Jiří Sedláček|21. 7. 2023 10:28
Platba kartou je pohodlná, o tom žádná. Ale spoléhat na ni v každé situaci a za každých okolností s sebou nese jistá rizika, protože předpokládá naprosto bezchybné fungování celého dlouhého technického řetězce. Příčinou jeho selhání může být leccos — od vybitého mobilu, přes výpadek komunikace až třeba po zádrhel v systému mé banky. Proto, i když dávám přednost placení kartou, stále u sebe nosím i přiměřenou hotovost. (Ostatně jistou zásobu hotovosti mám i doma v šuplíku, abych se neocitl v úzkých, až nebude možné platit kartou delší dobu třeba v důsledku blackoutu. To pak nebudou fungovat ani bankomaty.) Takže když někde nepřijímají platební karty, nevadí mi to. Platba kartou má své náklady, jejichž výši se zákazník nedozví, protože obchodník je většinou zahrne do ceny, která je táž, ať zákazník platí kartou nebo hotově. Občas se ale setkám s tím, že cena je stanovená pro platbu hotovostí a pro případ platby kartou je k ní připočítávána přirážka (úměrná ceně). Zajímavá je v takovém případě moje reakce — zpravidla sáhnu po hotovosti. Funguje to i opačně. Nedávno jsem se v jednom e-shopu setkal s nabídkou o 3 % snížené ceny, když zaplatím převodem a ne kartou. Z několikatisícové ceny to už nebyla zanedbatelná částka. Podle mého názoru by bylo optimální (nevím, jak snadno proveditelné), kdyby ceny byly stanoveny pro platbu hotovostí a za platbu kartou by se připočítávala přirážka k ceně. Každý by si pak mohl svobodně vybrat, jestli mu pohodlí platby kartou za tu přirážku stojí. Asi bychom totiž byli překvapeni, kolik tisíc ročně zaplatíme v cenách svých nákupů jen za to báječné pohodlí, které představuje „mávnutí kartou“ …
Diskuze: Nutnost, či zbytečná buzerace? Povinné bezhotovostní platby očima expertů
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jiří Sedláček|21. 7. 2023 10:28
Nejméně oblíbený příspěvek
Michal Kára|21. 7. 2023 16:26
Diskuze
Martin M|25. 7. 2023 09:57| reakce na Martin M - 25. 7. 2023 09:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin M|25. 7. 2023 09:52| reakce na Michal Kára - 21. 7. 2023 16:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Václav Šulc|22. 7. 2023 20:36
Nahlásit
Jenda Hrach|22. 7. 2023 12:52| reakce na Michal Kára - 22. 7. 2023 08:00
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Vlček|22. 7. 2023 12:17
Nahlásit
Michal Kára|22. 7. 2023 08:00| reakce na Jenda Hrach - 21. 7. 2023 22:23
Citace - Jenda Hrach / 21.07.2023 22:23
Možná byste si měl dohledat význam předpony "mono". Například když stát nutí obchodníky přijímat CZK hotovost, kterou vydává pouze ČNB, to je opravdový monopol. A vynucuje se to.
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jenda Hrach|21. 7. 2023 22:28| reakce na Jiří Sedláček - 21. 7. 2023 10:28
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jenda Hrach|21. 7. 2023 22:23
Nahlásit
Michal Kára|21. 7. 2023 16:26
Nahlásit
Petr Bárta|21. 7. 2023 13:25| reakce na Honza _ - 21. 7. 2023 12:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|21. 7. 2023 12:16
Nahlásit
Jiří Sedláček|21. 7. 2023 10:28
Nahlásit