Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Fixlování na vysokých školách. Desetina studentů si nechala zpracovat práci na zakázku

26. 6. 2021
 7 768
9 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Problém je jasně daný tím, že za výsledek se považuje diplom či titul a nikoliv získané znalosti. Ve státem řízené společnosti to ani jinak být nemůže. Úřednik dokáže přečíst titul, ale není schopen posoudit znalosti, protože sám většinou také žádné nemá s výjímkou vysoké formulářové odbornosti.
Skutečným řešením může být pouze ukončení jakékoliv ingerence státu do školství.
Podnikatelé se dnes při příjímacím pohovoru ptají na titul až asi jako na desátou věc v pořadí, chápou, že to není podstatné kriterium.

Nahlásit
-
3
+

Diskuze

Mnohým vysokoškolákom nejde o vzdelanie ale iba o vysokoškolský titul. To zákonite vedie k výberu najľahšej univerzity a snahám štúdium zvládnuť s minimálnym úsilím. Dôvody, ktoré k tomu vedú sú napríklad:

- snaha vyhnúť sa práci pomocou nástupu na vysokú školu a predlžiť si študentský život
- neznalosť reálnych požiadaviek pracovného trhu
- chýbajúce nadanie na matematiku a s tým súvisiaci výber napríklad humanitne zameraných oborov, o ktoré je na trhu práce menší záujem
- zvýšenie tabuľkového platu v štátnej správe
- zvýšenie spoločenskej prestíže (napríklad u politikov)

Vypracovanie diplomovej práce na zákazku je len prirodzený dôsledok a nie je na ňom nič nemorálne. Ak štát vyžaduje titul a nie vedomosti, tak je správne mu to poskytnúť.

Perfektné riešenie neexistuje, ale možno by bolo dobré zvážiť odluku vzdelávacích a skúšobných inštitúcií. Podobne ako je to v prípade vodičského preukazu (řidičák). Vzniklo by tým tržné prostredie, v ktorom by si študenti vyberali univerzitu podľa kvality výuky a nie podľa jej obtiažnosti. Tým by odpadol problém s diplomovkami, pretože by sa dali použiť len tie skúšobné postupy, pri ktorých nie je možné takto jednoducho podvádzať. Zároveň by bolo možné porovnať absolventov podľa výsledku skúšky, čo v súčasnosti nie je možné, pretože aj rovnaké obory na rôznych univerzitách majú rozdielnu obtiažnosť.

Nahlásit

-
3
+

Ano. Koho učitel nebo přednášející hodnotí? Sebe jako učitele nebo studenta? Učitel by měl učit a student (rodiče) by mu zato měli platit. A společně by měli dosáhnout toho, že student získá novou dovednost. Takhle jednoduché to je. Ale naše školství funguje úplně jinak. Student se nic naučit nemusí, ale musí plnit docházku. Tedy chodit do školy. A platí to daňový poplatník. Cílem škol je tedy mít co nejvíce studentů bez ohledu nato, zda se něco naučí. Cílem studenta je získat nějaký papír, který říká, že někam chodil dostatečně dlouho.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Opět reagujete na něco jiného, než o čem píši. Odpovědi na položenou otázku jste se vyhnul. Zjevně vám jde jen o povýšené mentorování a urážky. Takže vše při starém :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Spojujete motivaci studentů škol se zájmem o zaměstnání u státu. Shodou okolností ve školství pracuju, a to docela dlouho. O tom, co naši studenti chtějí po škole dělat, se s nimi bavím velmi často. Zatím jsem nikoho, kdo by chtěl pracovat ve státní správě, nepotkal. Ostatně oborový profil toho, co vyučujeme, se s tím, co stát požaduje, hodně míjí. Tím netvrdím, že po nějakém čase nějaké minimum z našich bývalých absolventů ve státních službách nepracuje, ale neodpovídá mé zkušenosti, že by jejich motivace získat diplom a eventuálně nějaký ten titul souvisela s cílem, který jste si vy a vám názorově podobní vycucali z prstu. Prostě to tak není. Chápu, že to tak chcete vidět, protože to odpovídá vaší ideologii, ale někdy je dobré vyhlédnout z milované teorie a podívat se, jak vypadá realita.

Ano, u státu pracuje patrně zbytečně moc lidí a skutečné znalosti na mnoha pozicích nehrají roli. Jenže v době inflace titulů nehraje roli ani ten diplom, milý pane. Ten má dneska skoro každý. Hlavní kapitál pro získání teplého státního místečka není vámi imaginovaný diplom, ale jsou to známosti. A ty 20-25letí absolventi obvykle nemají, ty mají spíš lidi, kteří už měli čas a příležitost se někde zaháčkovat. A tak ta děcka vůbec nejdou na školy se záměrem pracovat u státu, možná časem jim někdo z rodiny nebo ze známých pomůže, ale to v těch letech nikdo nepředpokládá, že za 5 či 10 let bude taková možnost. Prostě ta linka "chtějí tituly, aby mohli pracovat u státu" je mimo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Z mého komentáře nijak neplyne, že většině absolventů končí ve státních službách. Jenom jste si vytvořil strawmane, abyste měl co kritizovat.
Co vím, tak je ve státní sektoru větší průměrný výdělek, pohodlnější práce a více výhod, než je tomu v soukromé sféře. Není tedy žádný div, že do státního sektoru směřuje stále více zájemců o zaměstnání. A státu stačí jakýkoliv diplom a jenom ten diplom, bez ohledu na znalosti. Stát vytvořil poptávku po diplomech bez ohledu na znalosti, a mnoho škol této poptávce celkem přirozeně vyhovělo. Je zbytečné vinit z toho školy. Ty jen reagují na situaci vytvořenou státem.

Když už si chcete psát, tak by mě zajímalo, jak by za této situace mělo podle vás dojít ke zvýšení autority škol, po které ve svém komentáři voláte. Žeby dalšími státními regulacemi dosavadních špatných státních regulací?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Ano, tuhle stupiditu čtu papouškovanou asi tak po 1000x. Něco by na ní bylo, pokud byste byl schopný doložit, že většina absolventů s diplomy skončí ve státních službách. Ale ono stačí papouškovat to, co všichni. Stádo souhlasně zabučí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Problém je jasně daný tím, že za výsledek se považuje diplom či titul a nikoliv získané znalosti. Ve státem řízené společnosti to ani jinak být nemůže. Úřednik dokáže přečíst titul, ale není schopen posoudit znalosti, protože sám většinou také žádné nemá s výjímkou vysoké formulářové odbornosti.
Skutečným řešením může být pouze ukončení jakékoliv ingerence státu do školství.
Podnikatelé se dnes při příjímacím pohovoru ptají na titul až asi jako na desátou věc v pořadí, chápou, že to není podstatné kriterium.

Nahlásit

-
3
+

opr.: "...o škole jako jednom z typů společenské autority."

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

V soudobé společnosti je přítomný jeden zásadní, ale naprosto neřešený a neuvědomovaný rozpor. Na jedné straně jsou instituce, jako školy, pojímány jako služba klientům, zákazníkům. Na druhé straně přežívá stále mlhavá představa o školách jako jednoho z typů společenské autority.

Školy tak na jedné straně mají poskytovat služby zákazníkům, na druhé mají tyto zákazníky (nebo, pokud budeme jako zákazníky vnímat rodiče, tak jejich děti) spravedlivě posuzovat, hodnotit, filtrovat, atd. Jenže obojí nelze rozumně dělat. Pokud je autoritou zákazník, je absurdní, aby byl posuzován, hodnocen a filtrován on. Pokud je autoritou škola, je absurdní činit totéž ze strany zákazníka.

Z hlediska autority zákazníka je zpracování závěrečné či seminární práce na zakázku zcela v pořádku, protože v tomto pohledu na věc zákazník určuje, co je pro něj správné a jakými cestami dojde k cílům, které jsou pro něj podstatné. Případné pokusy škol nebo dezorientovaných žurnalistů proti tomu nějak bojovat, jsou odsouzeny k prohrám, protože cesta se v tomto případě vždycky najde.

Pokud chceme tyto podvody delegitimizovat a časem vymýtit, musíme si otázku, kdo je autorita a proč, vyjasnit, a pokud možno základní společenské autority obnovit.

Nahlásit

-
1
+