To je tím, že nečtete. Například: https://odlukapenez.cz Nebo: http://journal.fsv.cuni.cz/storage/683_539_549.pdf
Hyperdeflace by nastala jen jednorázově a skokově, než by se nastavil ten správný kurz.
Respektive ono přeci toto skokové "přizpůsobení" přeci právě prožíváme, v nějakém klouzavém průměru bitcoin k dolaru posiluje exponenciálně. Takže se to PRÁVĚ DĚJE.
Ale nebude posilovat donekonečna, to je nesmysl. Respektive jednoho dne to exponenciální posilování BTC k USD povede k tomu, že USD přestane existovat (hyperinflačně zkolabuje - ostatně při pohledu na graf BTC-USD vyvstává otázka, zda na něm vidíme posilování bitcoinu, nebo pádivou inflaci dolaru).
A jakmile USD přestane existovat (a tedy i přestane být světovou obchodní a rezervní měnou, nikdo se k němu nebude "kotvit"), rezervní měnou se stane (třeba) bitcoin. A transakce se budou provádět buď nějakou vrstvou nad bitcoinem (LightningNetwork a podobně), nebo (v některých zemích) státní měnou s tím, že centrální banka v rezervách nebude mít ani dolar, ani dluhopisy zkrachovalé Ameriky, ale zlato a bitcoin (případně třeba ETF na akciový index). Případně se na bitcoin naváže nějaká jiná kryptoměna schopná levně obsluhovat velké množství transakcí - toto provazování kryptoměn se již děje, stačí se podívat, kolik bitcoinů je zamčených na blockchainu Etherea (protože DeFi: decentralizované finance).
Jakmile nastane "bitcoinový standard", nebude důvod k žádné hyperdeflaci, ale maximálně tak k deflaci na úrovni růstu produktivity, tedy v řádu jednotek procent. A to jak všichni kromě vás vědí, ničemu nevadí - nikdo neodkládá nákup televize jen proto, že za rok bude lepší a levnější - naopak i v takovéto situaci si lidé na televize berou spotřebitelské úvěry (!), takže přeplácí vlastně 2x - úrok z úvěru, plus uniklý "deflační zisk".
A ta deflace samozřejmě nastane jen tehdy, pokud nad BTC (alespoň někde) nevznikne nějaká frakčně krytá měna. Ať již státní (násilím na daném území vynucovaná), nebo třeba i nestátní - pokud je koncept frakčního bankovnictví životaschopný a kompatibilní s volným trhem (nedovedu jednoznačně posoudit).
Rozhodně ale vaše věta "byl zcela bez pochyby hyperdeflační, což je mimo jiné důvodem, proč nikdy účetní peníze jako standardní prostředek směny nikdy nenahradí" je prostě totálním nesmyslem.
Jak fakticky (to jsem popsal výše - hyperdeflace jen skokově v přechodovém období).
Tak "psychologicky" - protože lidi se prostě na tuto vaši větu nebudou ohlížet ani trochu. Ani trochu ji nebudou brát na zřetel, až se budou SAMI ZA SEBE rozhodovat (racionálně, při maximalizaci osobního užitku), zda na bitcoin ze stále problematičtějšího fiatu budou konvertovat.
A nepomůže vaše lamentování, že lidi takto zničí váš skvělý systém, že budou konat "proti svému zájmu" a podobně. Na to se prostě nehraje. Je chybou vašeho umělého a nepřirozeného systému, že nepočítá s reálnými lidmi maximalizujícími užitek. A naopak (i) v tom je genialita Satoshiho Nakamota, že v bitcoinu (vedle technické brilantnosti) nastavil geniálně i systém ekonomických motivací tak, že všichni účastníci systému (koncoví zákazníci, těžaři, provozovatelé full nodů, ...) mají osobní ekonomický zájem na tom, aby systém fungoval co nejlépe, aby se v něm nepodvádělo, atd...
Nevím jak jiné krypto"měny", ale BTC, pokud by se měl stát prostředkem směny namísto skutečných peněz, by byl zcela bez pochyby hyperdeflační, což je mimo jiné důvodem, proč nikdy účetní peníze jako standardní prostředek směny nikdy nenahradí.
Jan Altman|13. 11. 2020 08:53| reakce na Jan Mucha - 12. 11. 2020 14:40
Ano, pokud A) bude regulovaná burza (a ne bitcoinmat, vekslák, ...), tak bude pro úřady dohledatelné, že jste nakoupil. Stejně tak uvidí (na blockchainu), kam (na jakou akdresu) jste si bitcoiny z burzy poslal (pokud tu informaci budou po burze chtít). Ale z těchto kroků nevyplývá žádná daňová povinnost. Můžete bitcoiny nakupovat a držet a neplyne z toho povinnost něco danit (daní se až případné zisky z tradingu, prodeje, atd...). Takže nemají důvod po vás jakkoli jít. Ten důvod by měli pouze tehdy, pokud by (například, teoreticky) ode dneška za 5 let vydali zákon, že každý držitel bitcoinů musí nahlásit, kolik a na jaké adrese je má. Jako přípravu na zákon vyhlášený ode dneška za 7 let (daň z majetku vztahující se i na držené bitcoiny, povinný odprodej BTC do rezerv centrální banky, atd...). Ale vy si ty bitcoiny mezi tím můžete přesunout do další a další peněženky, o které úřady již nevědí, že je vaše. Můžete si to rozhodit na 10 peněženek. A za 5 let tvrdit, že už ty bitcoiny nemáte., že jste je poslal nějaké nadaci například. A to samozřejmě nemluvím o možnosti anonymizace - např. pomocí mixéru, nebo pomocí směny bitcoinu např. za (spolehlivě anonymní) Monero na decentralizované (tedy anonymní) burze a někdy později směně zpět na BTC na nějaké jiné decentralizované burze. Také nemluvím o tom, že komunita nespí, reaguje na situaci (včetně vládních regulací), ve vývoji jsou další anonymizační služby, ale i zvýšení bezpečnosti a anonymity samotného bitcoinového protokolu. Za těch 5 let bude bitcoin někde jinde. A kdyby náhodou nebyl, přejdete třeba na to Monero.
Něco nejen k dřívější diskusi o možnosti státu zakázat bitcoin: https://juraj.bednar.io/blog/2020/11/12/ako-vlada-dokaze-rychlo-a-efektivne-cenzurovat-bitcoin-par-dystopickych-vizii/
Nahlásit
-
1
+
Dalibor Pešek|12. 11. 2020 19:28| reakce na Jan Mucha - 12. 11. 2020 14:40
Jan Mucha|12. 11. 2020 14:40| reakce na Jan Altman - 12. 11. 2020 11:27
Dobrý den, zeptám se jako laik - pokud budu postupovat podle bodů A), B), C) jak píšete výše, tak ta informace o tom kolik BTC jsem nakoupil (a kde) a že jsem si je poslal na Trezor bude pro úřady relativně snadno dohledatelná, ne? Díky.
Jan Altman|12. 11. 2020 13:44| reakce na Richard Fuld - 12. 11. 2020 13:27
Ano, vždyť to píšu. Ceny by (po tom skokovém vyrovnání) klesaly cca o růst produktivity, což není žádný problém. Jak jsem napsal (a jak popisuje i Šíma), nikdo neodloží nákup chleba, televize, auta, ... když je chce-potřebuje TEĎ. I teď televize (a další věci) klesají a jejich kvalita zároveň roste a přesto lidé nečekají (rok, 2, 5, 30) a kupují je hned a to dokonce na dluh.
Když je přeci někdo dnes ochotný PŘIPLATIT si 8% (nebo jaké jsou teď úroky na spotřebitelských úvěrech) za to, že něco (TV, auto, dovolenou, lednici, cokoli) budu mít HNED a ne až si na to za rok či tři ušetřím, tak už tuplem nebude čekat rok, aby to díly deflaci měl o 3% levnější. 3<8
Plus znovu opakuji: ničím nekrytou měnu vám nikdo zakazovat nebude. Můžete klidně zkusit na trh přijít s měnou částečně krytou zlatem či bitcoinem. A klidně i se zcela nekrytou "účetní měnou". Pokud jsou tak dobré, prosadí se i v otevřené konkurenci a bez různých nesystémových nepřirozených zvýhodnění.
Martin Doležal|12. 11. 2020 13:40| reakce na Jan Altman - 11. 11. 2020 11:41
Rozumná osvěta je potřeba jak hrom, vzhledem k tomu jak se množí reklamy gaunerů, kteří chtějí tahat peníze ze starší populace. Je to jak píšete, každý s nějakým přístupem na internet si může tyto věci řešit sám bez prostředníků. Ovšem mnoha lidem je to třeba vysvětlit polopatisticky, nejlépe komixem s návodem k nějaké aplikaci. Platí to obecně pro celé investování, problém není to, že to někdo nechce dělat, ale problém je neznalý člověk, který naletí gaunerům a pak kolem sebe šíří svou špatnou zkušenost.
Richard Fuld|12. 11. 2020 13:27| reakce na Jan Altman - 12. 11. 2020 11:18
Hyperdeflační je možná přiléhavé pro to Vámi popisované přechodné stádium, kdy hyperinflace na USD rovná se automaticky hyperdeflace na BTC. Teoreticky.
Čistě teoreticky, by po onom ustálení hodnoty BTC šlo ale stále šlo z principu o deflační měnu kvůli konstantní peněžní zásobě, jejíž objem by zaostával za případně rostoucí produkcí. Při růstu produkce by byl BTC deflační.
Jan Altman|12. 11. 2020 11:30| reakce na Honza _ - 12. 11. 2020 10:43
Ono v Česku to je vždy komplikovanější tím, že se (až na výjimky - jsou samozřejmě i burzy a směnárny s CZK účtem v CZ bance) musí dělat měnová konverze (z CZK do USD či EUR) a bankovní převod do zahraničí, což trvá a hlavně to je drahé. Zejména pokud by člověk chtěl často posílat malé částky (např. litr týdně).
Jan Altman|12. 11. 2020 11:27| reakce na Adam Štencl - 12. 11. 2020 10:08
Musím se přiznat, že nevím. Párkrát jsem na takovou službu narazil, ale nikdy ji nevyužil a adresu si ani nezapamatoval. Hlavně to většinou zatím působilo poněkud experimentálně a startupovitě (žádná velká důvěryhodná organizace za tím). Ale na menší částky asi proč ne.
Rozhodně si ale můžete udělat alespoň půlkrok: nastavit si v bance trvalý příkaz na nějakou burzu. A na té burze pak buď už ten bitcoin kupovat manuálně (a manuálně si ho také pokud možno hned přeposlat do své peněženky). Je docela možné, že na některých burzách je možné nastavit automatické nakupování (jako reakci na nějakou událost), ale už tam asi nebude i automatické odeslání do privátní peněženky. Takže pak A) nastavit trvalák z banky na burzu B) na burze nastavit automatický nákup C) jednou za čas to z té burzy ručně odeslat třeba do https://trezor.io
Něco o pravidelných automatických nákupech se píše např. zde: https://www.kryptonovinky.com/pravidelny-nakup-bitcoinu-nejlepsi-zpusob-jak-byt-v-plusu/
Jan Altman|12. 11. 2020 11:18| reakce na Richard Fuld - 11. 11. 2020 19:13
To je tím, že nečtete. Například: https://odlukapenez.cz Nebo: http://journal.fsv.cuni.cz/storage/683_539_549.pdf
Hyperdeflace by nastala jen jednorázově a skokově, než by se nastavil ten správný kurz.
Respektive ono přeci toto skokové "přizpůsobení" přeci právě prožíváme, v nějakém klouzavém průměru bitcoin k dolaru posiluje exponenciálně. Takže se to PRÁVĚ DĚJE.
Ale nebude posilovat donekonečna, to je nesmysl. Respektive jednoho dne to exponenciální posilování BTC k USD povede k tomu, že USD přestane existovat (hyperinflačně zkolabuje - ostatně při pohledu na graf BTC-USD vyvstává otázka, zda na něm vidíme posilování bitcoinu, nebo pádivou inflaci dolaru).
A jakmile USD přestane existovat (a tedy i přestane být světovou obchodní a rezervní měnou, nikdo se k němu nebude "kotvit"), rezervní měnou se stane (třeba) bitcoin. A transakce se budou provádět buď nějakou vrstvou nad bitcoinem (LightningNetwork a podobně), nebo (v některých zemích) státní měnou s tím, že centrální banka v rezervách nebude mít ani dolar, ani dluhopisy zkrachovalé Ameriky, ale zlato a bitcoin (případně třeba ETF na akciový index). Případně se na bitcoin naváže nějaká jiná kryptoměna schopná levně obsluhovat velké množství transakcí - toto provazování kryptoměn se již děje, stačí se podívat, kolik bitcoinů je zamčených na blockchainu Etherea (protože DeFi: decentralizované finance).
Jakmile nastane "bitcoinový standard", nebude důvod k žádné hyperdeflaci, ale maximálně tak k deflaci na úrovni růstu produktivity, tedy v řádu jednotek procent. A to jak všichni kromě vás vědí, ničemu nevadí - nikdo neodkládá nákup televize jen proto, že za rok bude lepší a levnější - naopak i v takovéto situaci si lidé na televize berou spotřebitelské úvěry (!), takže přeplácí vlastně 2x - úrok z úvěru, plus uniklý "deflační zisk".
A ta deflace samozřejmě nastane jen tehdy, pokud nad BTC (alespoň někde) nevznikne nějaká frakčně krytá měna. Ať již státní (násilím na daném území vynucovaná), nebo třeba i nestátní - pokud je koncept frakčního bankovnictví životaschopný a kompatibilní s volným trhem (nedovedu jednoznačně posoudit).
Rozhodně ale vaše věta "byl zcela bez pochyby hyperdeflační, což je mimo jiné důvodem, proč nikdy účetní peníze jako standardní prostředek směny nikdy nenahradí" je prostě totálním nesmyslem.
Jak fakticky (to jsem popsal výše - hyperdeflace jen skokově v přechodovém období).
Tak "psychologicky" - protože lidi se prostě na tuto vaši větu nebudou ohlížet ani trochu. Ani trochu ji nebudou brát na zřetel, až se budou SAMI ZA SEBE rozhodovat (racionálně, při maximalizaci osobního užitku), zda na bitcoin ze stále problematičtějšího fiatu budou konvertovat.
A nepomůže vaše lamentování, že lidi takto zničí váš skvělý systém, že budou konat "proti svému zájmu" a podobně. Na to se prostě nehraje. Je chybou vašeho umělého a nepřirozeného systému, že nepočítá s reálnými lidmi maximalizujícími užitek. A naopak (i) v tom je genialita Satoshiho Nakamota, že v bitcoinu (vedle technické brilantnosti) nastavil geniálně i systém ekonomických motivací tak, že všichni účastníci systému (koncoví zákazníci, těžaři, provozovatelé full nodů, ...) mají osobní ekonomický zájem na tom, aby systém fungoval co nejlépe, aby se v něm nepodvádělo, atd...
Richard Fuld|11. 11. 2020 19:13| reakce na Jan Altman - 11. 11. 2020 11:41
Nevím jak jiné krypto"měny", ale BTC, pokud by se měl stát prostředkem směny namísto skutečných peněz, by byl zcela bez pochyby hyperdeflační, což je mimo jiné důvodem, proč nikdy účetní peníze jako standardní prostředek směny nikdy nenahradí.
"Co je však nejdůležitější, kryptoměny mají deflační charakter"
Opravdu? Ne! Kryptoměny jsou inflační (stejně jako zlato - i toho stále přibývá), jen méně, než pádivě inflační fiat "peníze". Nicméně růst zásoby kryptoměn buď již je, nebo za nějaký čas bude menší, než jaký bude růst produktivity (a HDP, teď odhlédněme od nesmyslnosti tohoto ukazatele).
"Je obecně známé, že kryptoměny jsou vysoce volatilní, což se v očích veřejnosti jeví jako riziko. Pokud však svěříte svůj kapitál do rukou zkušených profesionálů, kteří vědí, kdy a kam investovat a jak využít výkyvů trhů ve prospěch vašich investic, můžete si být jisti, že se právě volatilita stane obrovskou výhodou, díky které se vaše aktiva podaří úspěšně zhodnotit."
No.... Tak: A) S volatilitou lze poměrně jednoduše bojovat prostřednictvím DollarCostAveraging. Když si koupíte každý týden bitcoiny za 1000Kč (ideálně nějak automatizovaně) bez ohledu na to, jaký je aktuální BTCCZK kurz, volatilitu si hezky vyhladíte. B) Neustále se vedou diskuse o tom, zda více vydělávají (day)tradeři, nebo hodleři. A tato diskuse není rozhodnutá. Každopádně hodlování (kup a drž dlouhodobě, netrejduj) rozhodně není špatný přístup a v dlouhodobém horizontu je ziskový. C) NotYourKeys=NotYourBitcoin. Když nedržíte klíče, není to váš bitcoin. Svěřit klíče třetí straně vždy představuje riziko: správce vašeho portfolia mohou hacknout, může zkrachovat, může být vytunelován, může mu bitcoiny zabavit vláda.
Takže nabádám k rozvaze a opatrnosti. Používání zdravého rozumu. K diverzifikaci. K nepropadání FOMO ani FUD.
Diskuze: Vyplatí se investovat do digitálních měn v časech korony?
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jan Altman|12. 11. 2020 11:18
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|11. 11. 2020 19:13
Diskuze
Jan Altman|13. 11. 2020 08:53| reakce na Jan Mucha - 12. 11. 2020 14:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|12. 11. 2020 20:31
Nahlásit
Dalibor Pešek|12. 11. 2020 19:28| reakce na Jan Mucha - 12. 11. 2020 14:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Mucha|12. 11. 2020 14:40| reakce na Jan Altman - 12. 11. 2020 11:27
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|12. 11. 2020 13:44| reakce na Richard Fuld - 12. 11. 2020 13:27
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Doležal|12. 11. 2020 13:40| reakce na Jan Altman - 11. 11. 2020 11:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|12. 11. 2020 13:27| reakce na Jan Altman - 12. 11. 2020 11:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|12. 11. 2020 11:30| reakce na Honza _ - 12. 11. 2020 10:43
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|12. 11. 2020 11:27| reakce na Adam Štencl - 12. 11. 2020 10:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|12. 11. 2020 11:18| reakce na Richard Fuld - 11. 11. 2020 19:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Honza _|12. 11. 2020 10:43| reakce na Adam Štencl - 12. 11. 2020 10:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Adam Štencl|12. 11. 2020 10:08| reakce na Jan Altman - 11. 11. 2020 11:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|11. 11. 2020 19:13| reakce na Jan Altman - 11. 11. 2020 11:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|11. 11. 2020 11:41
Nahlásit