Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Zbraň proti novodobé totální práci? Starý dobrý šabat

William R. Black | 25. 9. 2018 | Celkem 4 komentáře v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Josef Fraj | 25. 9. 2018 06:41

>>> "V naší neofaraonské ekonomice nestojíme za víc než za práci, kterou dokážeme odvést. A hodnota té práce se pořád snižuje. Nikdy nemůžeme pracovat dost. Kapitalistická společnost založená na zisku závisí na urputné touze mít nebo udělat víc a rozbila by se, kdyby někdy už bylo dost."

To je nesmysl, oblíbená lež levicových intelektuálů. Znám překvapivě dost lidí, kteří v součtu pracují jen několik málo měsíců v roce, aby se mohli zbytek roku věnovat neziskovým činnostem, jako je třeba sebevzdělávání v oboru, který není zdrojem jejich příjmů, charitě, veřejné diskusi, cestování, meditaci a spoustě dalších činností rozvíjejících jejich osobnost. A překvapivě pro autora článku si jich jejich okolí váží právě pro tu neziskovou činnost.

Jak moc kdo pracuje závisí na tom, kolik výsledků své práce potřebuje (subjektivní prvek) a na užitečnosti jeho práce pro ostatní (objektivní prvek). Obojí je zcela individuální a nikdo by neměl násilím určovat, jakou kombinaci si kdo zvolí.

>>> "V šábesovské ekonomice je právo odpočívat, právo nedělat nic, co by mělo pro kapitál jakoukoli hodnotu, stejně svaté jako právo pracovat."

Až na to, že šábes nebyl/není právo, ale povinnost nepracovat, ať už jako přikázání Boží nebo jako zákonná norma. Násilné vynucování práce (faraon) je stejně špatné jako zákaz práce (šábes, supermarkety zavřené o svátcích). Obojí je násilí, omezení individuální svobody.

To, že autor zaměňuje právo a povinnost, celý článek znehodnocuje.

+8
+
-

Všechny 4 komentáře v diskuzi.

Igor Nemec | 25. 9. 2018 17:07

Můžeme rozdávat chudým zadarmo a otevřít své dveře uprchlíkům a nebát se, že pro nás nic nezbude. Můžeme vymazat dlužní záznamy, protože to je nezbytné, aby se komunita nerozbila na kusy.

.. a můžeme také odejít do lesů a žít s lesní zvěří :-).

Nahlásit

+1
+
-

Josef Fraj | 25. 9. 2018 06:41

>>> "V naší neofaraonské ekonomice nestojíme za víc než za práci, kterou dokážeme odvést. A hodnota té práce se pořád snižuje. Nikdy nemůžeme pracovat dost. Kapitalistická společnost založená na zisku závisí na urputné touze mít nebo udělat víc a rozbila by se, kdyby někdy už bylo dost."

To je nesmysl, oblíbená lež levicových intelektuálů. Znám překvapivě dost lidí, kteří v součtu pracují jen několik málo měsíců v roce, aby se mohli zbytek roku věnovat neziskovým činnostem, jako je třeba sebevzdělávání v oboru, který není zdrojem jejich příjmů, charitě, veřejné diskusi, cestování, meditaci a spoustě dalších činností rozvíjejících jejich osobnost. A překvapivě pro autora článku si jich jejich okolí váží právě pro tu neziskovou činnost.

Jak moc kdo pracuje závisí na tom, kolik výsledků své práce potřebuje (subjektivní prvek) a na užitečnosti jeho práce pro ostatní (objektivní prvek). Obojí je zcela individuální a nikdo by neměl násilím určovat, jakou kombinaci si kdo zvolí.

>>> "V šábesovské ekonomice je právo odpočívat, právo nedělat nic, co by mělo pro kapitál jakoukoli hodnotu, stejně svaté jako právo pracovat."

Až na to, že šábes nebyl/není právo, ale povinnost nepracovat, ať už jako přikázání Boží nebo jako zákonná norma. Násilné vynucování práce (faraon) je stejně špatné jako zákaz práce (šábes, supermarkety zavřené o svátcích). Obojí je násilí, omezení individuální svobody.

To, že autor zaměňuje právo a povinnost, celý článek znehodnocuje.

Nahlásit

+8
+
-

Jan Capouch | 25. 9. 2018 09:43 | reakce na Josef Fraj - 25. 9. 2018 06:41

Nikdo není sám sobě ostrovem. Jako svobodná individua by židé ve starověku nikdy nepřežili. Jako národ svázaný přikázáními přežili jako jediný ze starověkých národů dodnes.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Josef Fraj | 25. 9. 2018 23:26 | reakce na Jan Capouch - 25. 9. 2018 09:43

Nevím jak vy, ale já chápu článek tak, že se týká současnosti (jak už z názvu vyplývá) a nikoliv starověku.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK