Když je tím hulvátem vládce zdaleka nejsilnější světové ekonomiky, tak se důsledkům jeho činů neubráníte tím, že strčíte hlavu do písku. Ty poblémy tím nezmizí. Pojmenovat problém je prvním krokem k jeho řešení. Největším problém Evropy je právě strach pojmenovávat problémy. Dokonce si Evropané pro ten strach vytvořili vlastní sebevražednou doktrínu nazvanou politická korektnost.
Začíná být přetrumpováno. Navrhuji zabývat se od této chvíle dočasným obyvatelem Pennsylvania Avenue 1600 pouze tehdy, kdy se na mezinárodních jednáních NEbude chovat jako hulvát, kdy NEbude někomu hrozit postihem za to jak ubližuje Spojeným státům, případně kdy si NEobjeví další oblast, v níž je světová mocnost č. 1 údajným otloukánkem. Možná záhy zjistíme, že ticho léčí.
Nahlásit
-
-11
+
Diskuze
Josef Fraj|13. 7. 2018 10:37| reakce na Vladislav Kruták - 10. 7. 2018 20:23
Cla to ale nevyřeší. Cla zdraží americkou ocel a hliník, což zákonitě zdraží americké výrobky, obsahující ocel a hliník, tedy sníží konkurenceschopnost amerických výrobců v zahraničí. Navíc zdražení výrobků na bázi oceli a hliníku sníží poptávku buď po těchto výrobcích v důsledku vyšší ceny nebo po výrobcích jiných výrobců v důsledku chybějících peněz. Obojí je špatně.
Samozřejmě můžete nechat řídit ekonomiku pana Fulda, který zavede cla a zároveň natiskne peníze, aby bylo na všechno a všichi se budu mít dobře :-))) Občas mám pocit, že Fuld je Trumpův ekonomický poradce :D
Podle mně jsou dvě přirozená/tržní řešení. Buď přesun výroby do regionů s menšími náklady nebo přesun kapitálu do jiných odvětví. Jakýkoliv státní zásah do těchto přirozených procesů nutně poškodí všechny zúčastněné s výjimkou krátkodobé výhody ocelářů.
Moc "pekný" je tento "ekonomický" článok. Má hlavný problém : Kvalitný EKONOMICKÝ rozbor NESMIE vychádzať z politickej propagandy. Autor tohto článku explicitne zahrnul všetky bežné politicko-demagogické heslá o Číne, a tak je jeho výsledkom iba ideologické "víťazstvo" USA "dobra" nad čínskym "zlom" . Žiadne užitočné poučenie.
Skutočnú REALITU autor ani neškrtol : USA tlačia miliardy dolárov a miliardy USA dlhopisov. Za ne si kupujú tovar z celého sveta, a svojim vlastným občanom umožnujú žiť pohodlne bez práce (rozumej - s minimom ľahkej práce) . Tú ťažkú oddrú v rozvojových krajinách, včetne V4. Samozrejme, že takáto politika USA vedie dlhodobo ku veľkým obchodným deficitom. Ten, kto žije z práce iných - nemôže mať obchodné prebytky. Číňania makajú - a majú prebytky. Je to nevyhnutným dôsledkom vedomej úmyselnej finančnej politiky USA.
Nahlásit
-
2
+
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 20:23| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 09:26
V principu s Vámi souhlasím, nicméně bych řekl, že Vaše stanovisko poněkud "šustí papírem". V daném případě je tím upadajícím sektorem ekonomiky americká metalurgie. Osobně nepochybuji, že americké ocelárny či hliníkárny byly v dobách své slávy vybaveny tou nejmodernější dostupnou technikou, ale marná sláva - u produktu s nízkou přidanou hodnotou prostě nakonec vítězí hrubá síla v podobě nižsích nákladů (na pracovní sílu, energie, ekologické ohledy...). Projevem vyšší úrovně U. S. ekonomiky v tomto případě jednoznačně bylo "vyloučení" takového sektoru a import příslušných produktů ze zahraničí. Mám za téměř vyloučené, že by tyto provozy bylo možné nějak dále modernizovat za účelem zvýšení produktivity.
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 20:13| reakce na Josef Fraj - 10. 7. 2018 17:25
To jistě ne, ale ve svém "sólovém" příspěvku výše se vyjadřujete v tom smyslu, že cla ublíží tomu, kdo je zavede, zakonzervováním konkurece neschopné výroby a následky z toho plynoucími - a to i bez cel odvetných. Tohle a nic jiného jsem měl na mysli, když jsem tvrdil, že na takový "trest osudu" bychom si pěkně dlouho počkali a že odvetná cla tuhle práci odvedou podstatně rychleji. Pokud jde o to, co Donald T. předvídá, byl bych velmi opatrný. Občas působí jeho jednání tak impulzivně, ba přímo pudově, že bych podle něj na žádnou hlubší úvahu o důsledcích neusuzoval.
Jan Capouch|10. 7. 2018 14:37| reakce na Vladislav Kruták - 10. 7. 2018 13:30
V tomhle případě EU velmi ráda skočila po vějičce, kterou jim Trump nabídl, aby odvrátila fatální neschopnost řešit migrační problém. Konečně mohou ukázat akceschopnost! Bodejť, když u toho nehrozí ošklivé obrázky v TV a demonstrace sluníčkářů.
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 13:30| reakce na Jan Capouch - 10. 7. 2018 09:52
Někdy možná, ale ne v tomto případě. Nejsem příznivcem celních bariér a naprosto souhlasím s Josefem Frajem, že tahle "studená" konfrontace jednou hrozí přerůst v "horkou" - ale pokud jde o podobné souboje, platí jen jediná morální zásada: nemačkat spoušť jako první.
Josef Fraj|10. 7. 2018 09:07| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 17:44
Když jde o peníze, tak jsou reakce většinou rychlé - viz reakce Číny. A následky na sebe také nenechají dlouho čekat. Například Harley, postižený odvetou EU, přesouvá část výroby do Thajska, kdo na to podle vás doplatí? No přece Američané a Evropané (ti do té doby, než si budou moci koupit Harleye vyrobené v Thajsku).
a tady máte názorný ukázkový příklad, jak to funguje v praxi: https://www.euro.cz/byznys/jak-reagan-prohral-valku-o-auta-s-japonci-1398569
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 17:44| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 16:50
Evropští - a jak se ukazuje ani čínští - diplomati rozhodně Donalda T. blazeovaně nepřehlížejí. Odvetná cla jsou toho myslím výmluvným důkazem. Chápu, že Vy tuto reakci nepovažujete za správnou, jenže... Především na poli diplomacie platí zásada reciprocity a jen dostatečně rychlá a pádná odpověď zachová cílům Trumpovy nelibosti tvář a pozici do budoucna. A pak, předpoklad že U. S. si nakonec ublíží cly samy, je podle mne příliš teoretický - a i kdyby nebyl, mohli bychom se na "okamžik spravedlnosti" načekat setsakra dlouho.
Josef Fraj|9. 7. 2018 16:50| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 13:13
Sice vám rozumím, ale možná nejmocnější muž světa podle mne není jen tak nějaký hulvát ze sousedství, kterého je nejlepší ignorovat. Mocný hulvát si pozornost vynutí. Obchodní válka zaměstnává celý svět, protože to je vážný problém, poškozující všechny strany a hrozící další eskalací. Trump s tím nepřestane jenom proto, že ho Junckerové a spol. budou blazeovaně přehlížet, nebo čeští novináři o něm přestanou psát.
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 13:13| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 09:33
Helmut von Moltke se kdysi měl vyjádřit v tom smyslu, že s omezeností rakouského generálního štábu se dá počítat jako s faktem. Zhruba v duchu tohoto tvrzení už ani já neočekávám od Donalda T. při žádné myslitelné příležitosti nic jiného, než projevy pubertální agresivity ve velmocenském měřítku ...a nedivil bych se, kdyby to podobně měla už většina diplomatů. Nejde tedy o "strkání hlavy do písku", nýbrž toliko o názor, že je zbytečné věnovat tolik pitvavé pozornosti něčemu, z čeho se ve vnějších vztazích Spojených států začíná stávat už téměř automatický a ustálený jev.
Josef Fraj|9. 7. 2018 09:33| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 09:18
Když je tím hulvátem vládce zdaleka nejsilnější světové ekonomiky, tak se důsledkům jeho činů neubráníte tím, že strčíte hlavu do písku. Ty poblémy tím nezmizí. Pojmenovat problém je prvním krokem k jeho řešení. Největším problém Evropy je právě strach pojmenovávat problémy. Dokonce si Evropané pro ten strach vytvořili vlastní sebevražednou doktrínu nazvanou politická korektnost.
Cla jsou příkladnou ukázkou, jak státní regulace škodí. Krátkodobě všem, možná kromě malé skupiny, která si je vylobovala, dlouhodobě úplně všem, kteří je zavedou. USA na cla zcela zákonitě doplatí snížením konkurenceschopnosti a poklesem životní úrovně. Proč tomu tak je vysvětlil nejpozději před 150 lety Bastiat a pokud chcete novějšího autora, tak třeba Henry Hazlitt ve své Ekonomii v jedné lekci. Nesmyslnost a škodlivost cel ale odhalí jednoduchá logika či chcete-li selský rozum. Otázkou je pouze to, zda je Trumpeta opravdu takový hlupák, že to nechápe, nebo sleduje jiné cíle, než které navenek vyhlašuje.
Jediné, co může upadajícím sektorům ekonomiky USA pomoci, je zvýšení jejich produktivity na nebo nad úroveň konkurentů. Produktivitu nelze zvýšit pomocí cel. Právě naopak. Cla zakonzervují nízkou produktivitu těchto odvětví, protože je zbaví tlaku konkurence, který jediný nutí firmy inovovat a zvyšovat produktivitu.
Jakkoliv oceňuji některé Trumpetovo kroky například v zahraniční politice, tak v oblasti ekonomiky se chová jako příslovečný slon v porcelánu, ne-li jako idiot.
Ještě bych dodal, že i odvetná cla se obrátí proti zemím, které je zavedou. Evropští výrobci by se s americkými cly rychle vyrovnali a vyšli by z celé situace silnější než dříve. Odvetná cla EU budou mít stejný negativní účinnek, jako ta americká. Navíc asi vyvolají další kolo obchodní války a škody budou na obou stranách narůstat. Pokud to tak bude pokračovat několik kol, tak válka obchodní může snadno přejít do vojenského konfliktu.
Nahlásit
-
6
+
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 09:18
Začíná být přetrumpováno. Navrhuji zabývat se od této chvíle dočasným obyvatelem Pennsylvania Avenue 1600 pouze tehdy, kdy se na mezinárodních jednáních NEbude chovat jako hulvát, kdy NEbude někomu hrozit postihem za to jak ubližuje Spojeným státům, případně kdy si NEobjeví další oblast, v níž je světová mocnost č. 1 údajným otloukánkem. Možná záhy zjistíme, že ticho léčí.
Diskuze: Trumpova válka s čínským drakem
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Josef Fraj|9. 7. 2018 09:33
Nejméně oblíbený příspěvek
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 09:18
Diskuze
Josef Fraj|13. 7. 2018 10:37| reakce na Vladislav Kruták - 10. 7. 2018 20:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Novak Josef|11. 7. 2018 11:11
Nahlásit
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 20:23| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 09:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 20:13| reakce na Josef Fraj - 10. 7. 2018 17:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|10. 7. 2018 17:25| reakce na Vladislav Kruták - 10. 7. 2018 13:28
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Capouch|10. 7. 2018 14:37| reakce na Vladislav Kruták - 10. 7. 2018 13:30
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 13:30| reakce na Jan Capouch - 10. 7. 2018 09:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vladislav Kruták|10. 7. 2018 13:28| reakce na Josef Fraj - 10. 7. 2018 09:07
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Capouch|10. 7. 2018 09:52| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 17:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|10. 7. 2018 09:07| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 17:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 17:44| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 16:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|9. 7. 2018 16:50| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 13:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 13:13| reakce na Josef Fraj - 9. 7. 2018 09:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|9. 7. 2018 09:33| reakce na Vladislav Kruták - 9. 7. 2018 09:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|9. 7. 2018 09:26
Nahlásit
Vladislav Kruták|9. 7. 2018 09:18
Nahlásit