Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Nakousnuté jablko z pohledu investora

18. 9. 2017
 11 030
3 komentáře

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Rozhodně nechci akcie Applu zatracovat, ale osobně vidím (vzhledem obrovské tržní kapitalizaci) jedno negativum, které v článku nezaznělo a to až přílišnou závislost na příjmech z prodeje jediného produktu - iPhonu. Srovnejte prosím strukturu příjmů Applu v Q4 2007 a Q1 2017:
2007 - Desktopy 19%, Laptopy 31%, iPody 26% a zbytek 24%
2017 - iPhone 69%, Desktop+Laptop 9%, iPad 7%, Sluzby 9%, Ostatni 5%
Ano, Apple nesmírně vyrostl v absolutních číslech a jejich zisková marže je silně nadprůměrná, ale technologická společnost silně závislá na jednom produktu je prostě zranitelná nehledě na aktuální tržní dominanci. Vzpomínám, že někdy v roce 2007 jsem četl podobné analýzy o neotřesitelné pozici Nokie (největší výrobce mobilů na světě) a Research in Motion - producent Blackberry, který byl pevně usazený v korporátu a kde je dnes oběma společnostem konec. Stejně jako před deseti lety neexistoval iPhone a iPad, nemusí tyhle produkty existovat ani za deset let.
Jasně, teď všichni čekají, zda early adopters akceptují cenu $1,000+ za nový telefon a kolik se jich v příštích šesti měsícíh prodá. Možná akcie poroste jako divá. Ale já si pod pojmem hodnotová představuji spíš něco jako McDonalds, L'Oreal, Nestle, Danone nebo Johnsons & Johnsons, tedy společnosti třeba ne tak "sexy" jako Apple, ale s diversifikovaným portfoliem produktů, které se prodávají už desítky let a většina z nich i za deset let.

Nahlásit
-
17
+

Diskuze

Obecně souhlas, ale zrovna v roce 2017 se opět podařilo docela výrazně posílit i zisky z iPadů (i mezi investory se to popisovalo doslova jako iPad comeback), služby rostou trvale, nenápadně sílí i Watch a u nich se navíc podle prvních odhadů předprodejů dá čekat po posledních novinkách posílení značné.
Ve výsledku sice iPhone bude dominovat i nadále, ale je to spíš jeho velkým úspěchem (a novinky to asi dále zdůrazní) než tím, že by jiné části firmy stagnovaly.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak. Riziko u Apple je například v posunu mentality spotřebitele. Dříve si lidé kupovali drahá auta, ručně šité obleky a švýcarské hodinky, aby ukázali, do jaké společenské třídy patří. Dnes se statusovým symbolem stal mobilní telefon a lidé jsou najednou ochotni místo 5tis za kousek s optimálním poměrem UžitnáHodnota/Cena dát za telefon i přes 30 tisíc. Ale společenská nálada se může změnit, statusovým symbolem se stane něco jiného, z telefonu se stane spotřební zboží jako každé jiné a Apple najednou bude čelit faktu, že Číňan je schopen vyrobit funkčně zcela dostačující mobil za 2000Kč.

Apple to samozřejmě ví a třeba právě těm švýcarským hodinkám se snaží konkurovat pomocí Apple Watch. Ale není jisté, že uspěje - vyrábět smartwatch začínají zkoušet i zavedené švýcarské značky. O zavedených elektro-firmách ani nemluvě. Ty vlevo mi rozhodně přijdou klasičtěji elegantnější (ale to je věc vkusu).
http://www.androidtest.cz/wp-content/uploads/2015/11/huawei-watch-apple-watch.jpg

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Rozhodně nechci akcie Applu zatracovat, ale osobně vidím (vzhledem obrovské tržní kapitalizaci) jedno negativum, které v článku nezaznělo a to až přílišnou závislost na příjmech z prodeje jediného produktu - iPhonu. Srovnejte prosím strukturu příjmů Applu v Q4 2007 a Q1 2017:
2007 - Desktopy 19%, Laptopy 31%, iPody 26% a zbytek 24%
2017 - iPhone 69%, Desktop+Laptop 9%, iPad 7%, Sluzby 9%, Ostatni 5%
Ano, Apple nesmírně vyrostl v absolutních číslech a jejich zisková marže je silně nadprůměrná, ale technologická společnost silně závislá na jednom produktu je prostě zranitelná nehledě na aktuální tržní dominanci. Vzpomínám, že někdy v roce 2007 jsem četl podobné analýzy o neotřesitelné pozici Nokie (největší výrobce mobilů na světě) a Research in Motion - producent Blackberry, který byl pevně usazený v korporátu a kde je dnes oběma společnostem konec. Stejně jako před deseti lety neexistoval iPhone a iPad, nemusí tyhle produkty existovat ani za deset let.
Jasně, teď všichni čekají, zda early adopters akceptují cenu $1,000+ za nový telefon a kolik se jich v příštích šesti měsícíh prodá. Možná akcie poroste jako divá. Ale já si pod pojmem hodnotová představuji spíš něco jako McDonalds, L'Oreal, Nestle, Danone nebo Johnsons & Johnsons, tedy společnosti třeba ne tak "sexy" jako Apple, ale s diversifikovaným portfoliem produktů, které se prodávají už desítky let a většina z nich i za deset let.

Nahlásit

-
17
+