Ano, tam ještě "elity" vidí nějaký drobný prostor na udržení systému v chodu. Státy zvednou zadlužení ze 100%HDP třeba až někam k 150%. Lidi začnou spořit o to víc, protože takové nestandardní opatření budou (právem) považovat za příznak problémů, známku zoufalství.
Produkce a produktivita neporoste, populace bude stagnovat či klesat. Přibývat bude jen peněz. Vlády se tradičně budou snažit tvrdit, že inflace je 3x menší, než ve skutečnosti je. Ale ne věčně. Co pak? Klasicky zvednout sazby? Při dluhu 200% HDP? Při vysokém zadlužení firem i domácností? Nebo tomu nechat volný pádivě inflační průběh? Jak to poškodí ekonomiku? Neztratí po nějaké době lidé nutně důvěru v takovou měnu? No někteří z nás ji již ztratili dávno :-)
Že jim to ale trvalo! Než přišli na to, že QE bez fiskální expanze je totálně k prdu, resp. k nafukování bublin.
Já to říkám pořád. Dokud se vyspělé země nevrátí na původní cestu fiskální expanze podepírající slabou soukromou poptávku a tedy na trajektorii dalšího kontinuálního zadlužování států, tak se budeme plácat na místě = kontinuálně balancovat na okraji propasti v podobě deflační spirály.
Richard Fuld|15. 9. 2016 11:03| reakce na Jan Altman - 14. 9. 2016 12:48
Já se divit nebudu. :-) Když ekonomika šlape, drtivá většina lidi řeší úplně jiné věci, než přemýšlení o tom, jestli je v pořádku peněžní systém a jestli by se z toho hladce běžícího systému neměli dobrovolně vyloučit. :-) A Vy se dál připravujte na ten svůj Armageddon. :-)
Jan Amos|14. 9. 2016 15:02| reakce na Jan Altman - 14. 9. 2016 12:47
"Jediné, co mu chybí, je právo tisknout si peníze..." ...aby si za ně mohl koupit lihovar a pivovar, tak jak to nyní předvádí centrální japonská banka.
Jan Altman|14. 9. 2016 12:47| reakce na Richard Fuld - 13. 9. 2016 17:46
Jasně. A objem 20 let akumulovaného dluhu nějakého ochlasty k výši jeho měsíční sociální dávky je taky hausnumero :-) Vlastně ten ochlasta je takový suprový prosperující jedinec. Jediné, co mu chybí, je právo tisknout si peníze.
Richard Fuld|13. 9. 2016 17:46| reakce na Jan Altman - 13. 9. 2016 13:16
Vy se pořád bojíte těch velkých čísel. :-) Poměr 100 let akumulovaného státního dluhu k objemu JEDNOLETÉHO HDP je jednoduše hausnumero, bez valného významu.
Richard Fuld|13. 9. 2016 17:43| reakce na Dalibor Pešek - 13. 9. 2016 12:09
Že jim to ale trvalo! Než přišli na to, že QE bez fiskální expanze je totálně k prdu, resp. k nafukování bublin.
Já to říkám pořád. Dokud se vyspělé země nevrátí na původní cestu fiskální expanze podepírající slabou soukromou poptávku a tedy na trajektorii dalšího kontinuálního zadlužování států, tak se budeme plácat na místě = kontinuálně balancovat na okraji propasti v podobě deflační spirály.
Jan Altman|13. 9. 2016 13:16| reakce na Dalibor Pešek - 13. 9. 2016 12:09
Ano, tam ještě "elity" vidí nějaký drobný prostor na udržení systému v chodu. Státy zvednou zadlužení ze 100%HDP třeba až někam k 150%. Lidi začnou spořit o to víc, protože takové nestandardní opatření budou (právem) považovat za příznak problémů, známku zoufalství.
Produkce a produktivita neporoste, populace bude stagnovat či klesat. Přibývat bude jen peněz. Vlády se tradičně budou snažit tvrdit, že inflace je 3x menší, než ve skutečnosti je. Ale ne věčně. Co pak? Klasicky zvednout sazby? Při dluhu 200% HDP? Při vysokém zadlužení firem i domácností? Nebo tomu nechat volný pádivě inflační průběh? Jak to poškodí ekonomiku? Neztratí po nějaké době lidé nutně důvěru v takovou měnu? No někteří z nás ji již ztratili dávno :-)
Copak srpen, ale záři se nám nějak nepovedlo... Asi někomu došlo, že i když se na trh hrne neomezená likvidita, ceny akcií nemohou růst do nekonečna, na libovolné hodnoty P/E.
Co se týče dluhopisů i úrokových měr, tak si myslím, že centrální banky možná snahu o zavedení záporných úroků vzdají. Musely by zrušit hotovost (jinak by nastal run na banky) a na to nejsou technicky připravené, navíc i pan Fuld se ve skrytu duše obává, že zrušením hotovosti by padl státní monopol, protože lidé by přešli na alternativy. Očekávám tedy spíše "vrtulníkové peníze". Jednak do vládních rozpočtů na "infrastrukturní investice" (rozhledny v údolí) a jednak časem do nepodmíněného základního příjmu, protože ten může být prima předvolebním trumfem.
Ale možná se pletu, úroky zatím půjdou více do záporu (ale ne výrazně, to až při nástupu další krize za 1-5let) a kompenzovat se to nebude zrušením, ale jen omezením/znepříjemněním hotovosti - omezením výběrů na nějaké týdenní kapesné (více v hotovosti přeci chtějí jen zločinci a teroristi, že) a nějakou legislativou, která hromadění hotovosti zakáže (nebo zdraží) bankám a dalším firmám.
Diskuze: Srpen na trzích: Prázdniny byly!
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jan Altman|13. 9. 2016 13:16
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|13. 9. 2016 17:43
Diskuze
Richard Fuld|15. 9. 2016 11:03| reakce na Jan Altman - 14. 9. 2016 12:48
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|14. 9. 2016 15:02| reakce na Jan Altman - 14. 9. 2016 12:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|14. 9. 2016 12:48| reakce na Richard Fuld - 13. 9. 2016 17:43
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|14. 9. 2016 12:47| reakce na Richard Fuld - 13. 9. 2016 17:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|13. 9. 2016 17:46| reakce na Jan Altman - 13. 9. 2016 13:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|13. 9. 2016 17:43| reakce na Dalibor Pešek - 13. 9. 2016 12:09
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|13. 9. 2016 13:16| reakce na Dalibor Pešek - 13. 9. 2016 12:09
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Dalibor Pešek|13. 9. 2016 12:09| reakce na Jan Altman - 13. 9. 2016 10:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|13. 9. 2016 10:15
Nahlásit