Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Auta do zásuvky spustí krach cen ropy. Kdy?

Pavel Jégl | 29. 3. 2016 | Celkem 8 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Altman | 29. 3. 2016 14:13

Může se mi sem nějaký odborník vyjádřit, co by masivní nástup elektromobilů znamenal?

Vykopnu:

- Bankrot některých automobilek (těch, které zaspí)
- Potřeba zvýšit výrobu elektrické energie (odhad pro ČR? kolik nových Temelínů?)
- Posílit přenosovou soustavu?
- Vybudovat síť dobíjecích stanic?
- Pokles poptávky po materiálech používaných výhradně ve spalovacích motorech (katalyzátory, ...). Platina? Palladium?
- Vzrůst poptávky po materiálech specifických pro elektromobily (stříbro jako nejlepší vodič el.energie i jako součást solárních panelů na výrobu el.energie?), materiály potřebné pro ty miliony baterií (lithium, ... co dál?), materiály potřebné pro palivové články (kdyby cesta šla tudy a ne přes těžké a dlouho nabíjené baterie?)
- Koncentrace a specializace výroby: baterie i elektromotory spíše bude nakonec vyrábět nějaký Bosch, než každá automobilka za sebe - z automobilek se stanou držitelé značky a sestavovny aut ze standardizovaných dílů
- Spolu s elektrifikací aut lze očekávat i jejich automatizaci, autonomizaci. Pak bude stačit naprogramovat si mobilní rezervační aplikaci, koupit 100 autonomních vozítek a spusit ve vašem okresním městě takový Uber 2.0 bez řidičů (tzn. levnější) - a prodej aut v širokém okolí citelně poklesne.

Z toho všeho by mělo být možné sestavit nějaké predikce, trendy. A vědět, na jaké firmy a komodity být long a na které short (i když zde je na místě opatrnost, protože časový horizont a rychlost změn je značně nejistá).

+16
+
-

Všech 8 komentářů v diskuzi.

Josef Fraj | 30. 3. 2016 19:41

ad baterie
http://video.aktualne.cz/dvtv/nase-baterie-je-revoluci-v-ukladani-energie-jsme-levnejsi-ne/r~319b8cbaeb9b11e5a6b7002590604f2e/

Nahlásit

0
+
-

Stanislav Brabec | 29. 3. 2016 16:10

Jen poznámka k vývoji nových akumulátorů:

Elektromobily nečekají na nové akumulátory jako na smilování jen posledních pár let, ale již zhruba 120 let. A nejen elektromobily. Přenosné elektrické přístroje trápí tentýž problém.

Elektromobil zde byl ještě před autem se spalovacím motorem. A s výjimkou lithiových článků zde byly i všechny moderní typy článků již za Edisona, a od té doby prodělaly jen dílčí vylepšení.

Lithiové články představují velký skok v kapacitě na kilogram, ale ve srovnání s cestou, kterou články musí urazit na cestě k hmotnostní efektivitě benzínu, jde jen o malý krůček.

Pokud půjde vývoj akumulátorů stejným tempem jako doposud, dočkáme se akumulátorů srovnatelných s energetickou hustotou benzínu nejdříve za 300 let.


Pokud by se tak stalo přece jenom dříve, a elektromobily opanovaly naše silnice, můžeme si být jisti, že všechny daňové úlevy, které stát majitelům elektromobilů nabízel, padnou.

Nahlásit

+8
+
-

Jan Altman | 29. 3. 2016 14:13

Může se mi sem nějaký odborník vyjádřit, co by masivní nástup elektromobilů znamenal?

Vykopnu:

- Bankrot některých automobilek (těch, které zaspí)
- Potřeba zvýšit výrobu elektrické energie (odhad pro ČR? kolik nových Temelínů?)
- Posílit přenosovou soustavu?
- Vybudovat síť dobíjecích stanic?
- Pokles poptávky po materiálech používaných výhradně ve spalovacích motorech (katalyzátory, ...). Platina? Palladium?
- Vzrůst poptávky po materiálech specifických pro elektromobily (stříbro jako nejlepší vodič el.energie i jako součást solárních panelů na výrobu el.energie?), materiály potřebné pro ty miliony baterií (lithium, ... co dál?), materiály potřebné pro palivové články (kdyby cesta šla tudy a ne přes těžké a dlouho nabíjené baterie?)
- Koncentrace a specializace výroby: baterie i elektromotory spíše bude nakonec vyrábět nějaký Bosch, než každá automobilka za sebe - z automobilek se stanou držitelé značky a sestavovny aut ze standardizovaných dílů
- Spolu s elektrifikací aut lze očekávat i jejich automatizaci, autonomizaci. Pak bude stačit naprogramovat si mobilní rezervační aplikaci, koupit 100 autonomních vozítek a spusit ve vašem okresním městě takový Uber 2.0 bez řidičů (tzn. levnější) - a prodej aut v širokém okolí citelně poklesne.

Z toho všeho by mělo být možné sestavit nějaké predikce, trendy. A vědět, na jaké firmy a komodity být long a na které short (i když zde je na místě opatrnost, protože časový horizont a rychlost změn je značně nejistá).

Nahlásit

+16
+
-

Stanislav Brabec | 29. 3. 2016 16:25 | reakce na Jan Altman - 29. 3. 2016 14:13

S tou koncentrací a specializací výroby bych to tak žhavě neviděl.

Silné elektromotory s vysokou účinností umí dnes vyrábět desítky výrobců. Určitě jde o technologicky méně náročnou věc než common rail.

Stejně tak lithiové baterie vyrábí kdekdo. Možná ne tak kvalitní, jako přední výrobci, ale dokáží to.

Bosch má v automobilismu faktický monopol již dnes. Na dni otevřených dveří říkali, že českobudějovická pobočka uspokojuje až 70% světové poptávky po některých dílech.

Vzrůst poptávky po stříbře bych neočekával. Měď je pro elektromotory více než dostatečná. Spíš bych očekával vzrůst poptávky po materiálu na silné permanentní magnety, tedy hlavně po po neodymu, případně samariu a kobaltu.

Ovšem u softwaru pro autonomní auta čekám velkou monopolizaci. Jde o extrémně náročný obor, jak softwarově, tak v nárocích na vstupní data a testování, tak i právně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Tomas Hruby | 29. 3. 2016 18:40 | reakce na Stanislav Brabec - 29. 3. 2016 16:25

No nevím - podle mě dělá LiION/LiPOL články reálně asi 5-10 firem, všechno ostatní jsou jen přelepky... Mám na mysli samozřejmě primární výrobu článků, skládání a kompletace různých pohonných sad dělá výrobců hodně (a není to zas tak jednoduché, jak by se zdálo), ale primární výroba je poměrně koncentrovaná.
Elektromotor se sice dá udělat na koleně (myslím doslova, ne jako nadsázku), ale se všemi automotive certifikacemi a schopností naplnit nutné objemy těch výrobců také zdaleka tolik nebude.

Souhlas s posledním odstavcem, dokonce mohu dodat, že ceny neodymu a kobaltu rostou už nějakou dobu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Jan Altman | 29. 3. 2016 16:58 | reakce na Stanislav Brabec - 29. 3. 2016 16:25

Díky za názor.
Tak řekněme ne koncentrace, ale specializace výroby - více částí auta bude vyrábět někdo jiný, než sama automobilka. Zmizí např. motorárny.

Kdo těží a zpracovává neodym a ty další prvky? :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Tadeáš Moravec | 29. 3. 2016 21:03 | reakce na Jan Altman - 29. 3. 2016 16:58

90% neodymia se těží v Číně. Mimochodem moc zajímavá těžba i zpracování:
http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

29. 3. 2016 10:27

Obávám se, že dokud elektromobily nenabídnout nějaké výhody a nebudou za příznivou cenu zkrátka dokud budou vycházet ve srovnání hůře, k žádnému boomu nedojde.

No a k té agentuře: to je asi její byznys ty obnovitelné zdroje, ne? Tak co pak asi bude tvrdit? :-)

Nahlásit

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK