Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Odejdi ze školy, staň se fachidiotem

Michal Kašpárek | 27. 6. 2013 | Celkem 18 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 18 komentářů v diskuzi.

Radek Jakubík | 28. 6. 2013 20:49

Svůj postoj bych shrnul ještě obecněji:
Do 6 let se bez jakéhokoliv vyučování, zkoušení a donucování naučí dítě většinu toho, co bude v životě potřebovat. Kromě fyzických schopností se naučí i svůj první jazyk (!! to je mimořádný duševní výkon!!). Děti se rodí s ohromnou chutí do učení, dokonce i do první třídy se většinou těší - na to, že se budou učit! Jen několik let (někdy po pár měsících) po nastoupení do školy, najednou zájem téměř všech dětí upadá pod bod mrazu, a hlavním problémem pro "dospělé" se stává - jak DONUTIT děti k učení. Dokonce i bývalý ministr školství v Hyde Parku prohlásil, že k dosažení maturity je třeba "krev, pot a slzy". Tohle prohlásí ministr školství, když přitom ve škole mají učitelé plnou hubu Komenského "škola hrou", když se ve třídě imituje vzdělávání.
Můj dotaz zní: Na základě čeho rapidně upadá po 6 letech života (nejen) v této zemi chuť dětí učit se? Ukažte mi lékařskou zprávu, že je pro člověka přirozené, že po 6 letech upadá CHUŤ DO UČENÍ (nikoliv paměť - ale ta chuť). A pokud se shodneme, že to nic přirozeného není, pak je tu druhá otázka - Co to tedy způsobuje? Myslím, že odpověď známe všichni.
Pokud se mnou stále nesouhlasíte, doporučuji následující video na youtube s názvem JAK SE Z TOUHY UČIT SE STANE SBĚRATELSTVÍ ZNÁMEK: http://www.youtube.com/watch?v=51lTlovh5Bg

A současně doporučuji web www.SvobodaUčení.cz a jejich stejnojmennou 100 stránkovou knihu.

Nahlásit

0
+
-

Radek Jakubík | 27. 6. 2013 17:59

Pane Kašpárku, na jednu stranu si vážím toho, že nepodléháte tomu debilizování Kiyosakiho "hrrr, všichni ihned podnikat", na druhou stranu s Vaším pohledem nesouhlasím.
HLAVNÍ NEVÝHODA STÁTNÍHO ŠKOLSTVÍ (nebo státem dotovaného), je ta, že se jedná o sovětské centrální plánování. A v takovém systému je vyloučeno cokoliv co by se vzdělání jen vzdáleně podobalo.
Dále jen k tomu co mě praštilo do očí nejvíce:
1) o sociální síť která by mi pomohla se rozvinout, jsem na vysoké škole (VŠB) ani nezakopl. Všichni mají plnou hlavu zkoušek (logicky!! Bylo toho fakt hodně.), ne přemýšlení a už vůbec ne praktického.
2) zpětnou vazbu žádný učitel poskytovat jednak nemůže (vzhledem k počtu studentů je to prostě dalece nemožné) a jednak mě zpětná vazba a vůbec hodnocení mé osoby od státního úředníka vůbec nezajímá. Státní učitel na libovolné škole odvádí tu nejhanebnější práci ze všech povolání (prostitutky a podomní prodejci jsou hodnotou práce daleko před nimi).
3) pokud si někdo v libovolném učiteli vezme svůj "lidský vzor", přeji mu upřímnou soustrast. Každý, kdo dobrovolně zůstává v centrálně-plánovací organizaci nemůže být lepší než průměrný. A průměr je v praktickém výsledku propadák (v tomto případě životní).
Vy jste na jednu stranu sám v článku připustil, že škola není o vzdělání studenta. Ale na druhou stranu hned dodáte, že chodíte na přednášky VŠ a že se ze školy nemá odcházet jenom se "nenechat debilizovat". To si ale neumím představit, ten kolotoč docházky a zkoušek je tak náročný, že vás jakékoliv myšlenky na skutečné vzdělání rázem přejde, pokud rychle neodejtete.

Nahlásit

0
+
-

Martin Brezina | 28. 6. 2013 09:08 | reakce na Radek Jakubík - 27. 6. 2013 17:59

Promiňte, ale z vás neleze nic jiného, než ideologie, a ještě tedy dost zjednodušená, tak pro první třídu základní školy.
Ve státním školství žádné sovětské centrální plánování neexistuje, protože tam prostě žádné centrální plánování není. Státní vysoké školy jsou v této zemi dvě, zbytek - to je asi to, co myslíte "státními" školami - jsou veřejnoprávní korporace, které mají dost významnou míru samosprávy.
Zbytek vašich argumentů je dost úsměvný. V této zemi jsou právě soukromé vysoké školy těmi horšími oproti veřejným. Techniky nebo lékařské fakulty jsou u nás, až na nepatrné výjimky, pouze veřejné, protože jde o investičně dosti náročné studium.
Učitel na veřejné vš samozřejmě není žádný státní úředník a řada z nich má kromě učení ještě nějaké aktivity v soukromém sektoru. Takový právník může učit na veřejné právnické fakultě a přitom vykonávat úspěšnou právní praxi. Obojí přispívá ke jeho kvalitě a prestiži.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Michal Jeřábek | 28. 6. 2013 19:10 | reakce na Martin Brezina - 28. 6. 2013 09:08

Vy jste tu minule nebyl, když se tu s vámi probírala kvalita soukromých vysokých škol?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radek Jakubík | 28. 6. 2013 20:37 | reakce na Michal Jeřábek - 28. 6. 2013 19:10

Za soukromou školu považuji tu, která nedostává ani korunu státních dotací (tedy ani z EU). Kolik takových v ČR znáte?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Honza Moudrý | 28. 6. 2013 23:27 | reakce na Radek Jakubík - 28. 6. 2013 20:37

Máte bordel v pojmech. Soukromá škola je ta škola, která je vlastněna soukromníky. TEČKA.

Mimochodem školy jako caltech, MIT, oxbridge, KAIST, všechny ivy league školy ať jsou soukromé nebo veřejné dostávají více či méně peněz z veřejného rozpočtu. Takže ty také považujete za šmejdy?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radek Jakubík | 29. 6. 2013 01:18 | reakce na Honza Moudrý - 28. 6. 2013 23:27

resp. jste neřekl školu žádnou :-) a stát ty dotace samozřejmě nerozdává jen tak, vyžaduje za ně splnění jeho určitých podmínek, čímž brzdí spuštění skutečného konkurenčního boje mezi školami. Dokud se tohle nezmění, tak se to nikdy nikam nepohne.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radek Jakubík | 29. 6. 2013 01:16 | reakce na Honza Moudrý - 28. 6. 2013 23:27

ani jste si nepřečetl na co jsem se ptal a vyjmenoval jste samé zahraniční školy, takže nemá smysl hlouběji na vás reagovat. Nejde tady ale o to kdo je šmejd, ale o to, že stát by měl přestat jakkoliv současné školství jakkoliv dotovat. Ani korunu (dolar)! Jedině pak se spustí mezi školami skutečný konkurenční boj o lepší výuku. Doporučuji www.svobodauceni.cz a jejich 100 stránkovou knihu. A taky tento krátký článek na pravicových www stránkách: http://www.mises.cz/clanky/proc-potrebujeme-nestatni-skolstvi--1078.aspx
Nashle.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Honza Moudrý | 29. 6. 2013 15:00 | reakce na Radek Jakubík - 29. 6. 2013 01:16

Nevím proč vadí, že dávám za příklad zahraniční školy. Jaký principiální rozdíl je mezi vysokou školou uvnitř hranic ČR vs. mimo.

mises.cz? lol...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Krejčí | 28. 6. 2013 13:12 | reakce na Martin Brezina - 28. 6. 2013 09:08

Pokud neexistuje centrální plánování ve školství, k čemu je tedy celé ministerstvo školství s desítkami(!) svých zřízených podúřadů? K čemu centrální grantová agentura a centrální akreditační komise?
Hádám, že tzv. veřejné školy byly nazvány státními úmyslně, stejně tak jako byli nazváni učitelé státními úředníky - aby čtenáře trklo, kdo je platí a úkoluje. (Podobně lze nazvat ČT státní, i když oficiálně je veřejná.)
Všechna důležitá pravidla na všech školách stanovuje stát nebo jeho složky, Pouze veřejné VŠ si mohou navrhnout, koho chtějí ve vedení, což je hlasování masy neinformovaných studentů, kteří často chtějí jen lehkou školu, a zaměstnanců, kterým samozřejmě tvrdý šéf taky nevoní. Jak by asi vypadal takový kandidát na ředitele firmy zvolený dodavateli a odboráři? A jak by časem vypadala taková firma?
Argument, že stát ukradl lidem a nasypal do lékařských fakult více, než by oni byli sami ochotni, mě taky neuspokojuje, a to že někteří VŠ zaměstnanci flákají svou práci na VŠ, aby stihli své soukromé aktivity (navíc často zneužívajíce státního vybavení), už vůbec ne.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Honza Moudrý | 28. 6. 2013 23:22 | reakce na Jan Krejčí - 28. 6. 2013 13:12

Promiňte mi, ale to je příšerná degradace pojmů, jestli tohle je pro vás centrální plánování, co je pro vás když vám někdo škrábne auto? Genocida?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Brezina | 28. 6. 2013 13:22 | reakce na Jan Krejčí - 28. 6. 2013 13:12

"Pokud neexistuje centrální plánování ve školství, k čemu je tedy celé ministerstvo školství s desítkami(!) svých zřízených podúřadů?"
Pokud existenci ministerstva považujete za důkaz centrálního plánování, tak v tom případě je centrálně plánován také průmysl a obchod v této zemi, neboť i ty mají své ministerstvo. Asi tušíte, že to je nesmysl.
Většinu důležitých pravidel vysokých škol určuje rektor, děkani nebo akademický senát. Stát schvaluje jen vysokoškolský zákon (podobně jako třeba obchodní zákoník) a uděluje akreditace.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radek Jakubík | 28. 6. 2013 20:34 | reakce na Martin Brezina - 28. 6. 2013 13:22

Plně souhlasím, že zrušena by měla být ministerstva Průmyslu a obchodu, zemědělství, školství, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, kultury... atd. Samotná existence těchto ministerstev je odrazem silně levicové socialistické ideologie, s pravicí nemají nic společného.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dušan Fedorčák | 27. 6. 2013 19:34 | reakce na Radek Jakubík - 27. 6. 2013 17:59

Pane Jakubíku, nemohu s vámi souhlasit. Zčásti je to tím, že jsem postižen tím "životním propadákem" a tudíž to vidím i z druhé strany a zčásti také tím, že není obor jako obor. Pracuji v IT a shodou okolností na vámi jmenované instituci.

Nejsem si jist, jaký obor jste studoval, ale nikdy bych neřekl, že zrovna na VŠB by toho bylo tolik, že by nebyl čas na nic jiného. Z osobní zkušenosti mohu říci, že zrovna síť kontaktů je něco, co je opravdu k nezaplacení.

Dále nemohu souhlasit s tím, že by vysoká škola měla poskytovat extra praktické znalosti. Model teoretické přednášky a asistovaného cvičení mi přijde dobře nastavený. Na to, abych si přečetl manuál a něco si vyzkoušel nepotřebuji VŠ. Na to, abych pochopil princip a důsledky, to ano.

Nicméně, všechno stojí a padá s tím, jak moc člověk chce své vzdělání využít. Pokud nemáte zájem o zpětnou vazbu z vámi popsaných důvodů, pak vám ji nikdo cpát nebude. Zrovna na VŠB je šance dostat zpětnou vazbu o to větší, protože studenty, kteří by opravdu měli zájem se něco naučit a smysluplně využít, lze spočítat na prstech jedné ruky.

Nakonec musím zdůraznit, že jsem jednoznačně ovlivněn oborem ve kterém pracuji. Je možné, že na jiných fakultách je tomu zcela jinak.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radek Jakubík | 28. 6. 2013 20:32 | reakce na Dušan Fedorčák - 27. 6. 2013 19:34

Pokud by každý student chtěl dostat zpětnou vazbu, pak prostě není v silách učitelů to zvládat. Na jednoho učitele připadá několik set studentů (odhadem).

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Pozner | 27. 6. 2013 10:07

Pokud studuješ obor, když si za barem už teď vyděláš víc, tak jsi šlápl do hovna. Změň obor.

Pokud jsi ve škole pro vzdělání samotné, taky neodcházej – zároveň ji ale aktivně braň proti další debilizaci.

Ano, "další debilizaci", takovýma jako jsi ty.
Dnes se dostalo do módy studovat jako hobby. Respektive lidé si začali plést hobby a práci.
Zajímá mě třeba politologie, tak ji půjdu studovat. Před x lety bych si koupil několik knih a byl bych stejný vzdělanec jako ten vystudovanej. Akorát bych se těch několik let živil smysluplnou prací místo "studia". Aneb i skladník ve šroubárně... A státní univerzitní lobby (poslušně podléhající parkinsonovým zákonům, jako úřady) se přizpůsobila, nabízí studium bezcenných kravin.

Nahlásit

0
+
-

Petr Síla | 27. 6. 2013 14:09 | reakce na Jan Pozner - 27. 6. 2013 10:07

Tedy podle vás ti co studují, protože chtějí vzdělání, přispívají k nízké úrovni škol? A kdo tedy tu úroveň zvedá? Ti co studují proto, že chtějí titul? Anebo ti, kdo studují proto, že se jim nechce pracovat?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Krejčí | 27. 6. 2013 12:57 | reakce na Jan Pozner - 27. 6. 2013 10:07

Nechci soudit Prahu, ale ve zbytku země si jako student často za barem vyděláte víc než v podstatě jakémkoli oboru kromě IT. Pokud vezmu mimopražskou hodinovou mzdu na "brigádě" (tj. mimo obor) cca 80kč, tak to odpovídá 15,000 měsíčně, což odpovídá spíš nástupní mzdě absolventa VŠ, než mzdě studenta.
Ve zbytku souhlasím - hobby místo studia, a dnes už i hobby místo práce, platilo po celé věky pro pár Kašpárků, a dnes by to chtěl aplikovat na svůj život každý pitomec.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-