Jan Altman|29. 6. 2015 13:52| reakce na Jan Krejčí - 29. 6. 2015 12:32
Třetí říše prohrála válku a byla okupována. Vítězné mocnosti si po 1. i po 2. sv.válce mohly vynutit cokoli (po té první to přehnaly a způsobily tu druhou).
Pokud by někdo z Řecka chtěl dluhy dostat proti jeho vůli, tak by také musel napochodovat s okupační armádou (a Řecko napřed vojensky porazit).
Jiná možnost, jak je proti jejich vůli donutit dluhy splatit neexistuje a jistě uznáte, že je poněkud nepravděpodobná.
Jan Krejčí|29. 6. 2015 12:32| reakce na Jan Altman - 29. 6. 2015 12:22
A proč každý automaticky počítá s tím, že se defaultem dluhy smažou? Třetí Říše taky v podstatě defaultovala, ale Němci některé dluhy z té doby platili ještě v 90. letech. Smazání dluhů předpokládá souhlas věřitelů, ale proč by ECB měla souhlasit s touto pro ni téměř nejméně výhodnou variantou? Bankrot předpokládá, že bankrotář nic nemá. Tady má Řecký stát majetky v řádu desetinásobků dluhu a daňový příjem na úrovni desítek procent dluhu - tak proč hned vše "smáznout"?
Optimální řešení pro Řecko: - z EU a EZ je nikdo vyhodit nemůže - odmítnou platit všechny dluhy, 100% default (ani pak je nikdo vyhodit nemůže) - ELA je zavřená, půjčky pozastavené, mají nedostatek EUR - tak si začnou tisknout paralelní měnu (třeba to nenazvou měnou, ale jinak, aby je EU nemohla popotahovat) - v té paralelní měně budou např. dávat třetinu penzí a platů státních zaměstnanců - v paralelní měně půjde i platit daně (takže ji obchodníci s nějakým rozumným diskontem rádi přijmou)
Výsledek? - Dluhy smazané, Řecko oddlužené - Peněz dostatek (EURa z téměř vyrovnaného rozpočtu + paralelní měna) na plánované výdaje - Z EU a EZ je nikdo nevykopne, protože by to byl debakl myšlenky stále těsnější a neustále rozšiřované unie, popření všeho, co europolitici hlásali. Plus jim to nedovolí USA v obavě posílení vlivu Ruska a Číny právě přes bezprizorní Řecko.
Takže daňoví poplatníci hezky zrekapitalizují ESM, ECB a MMF mnoha desítkami miliard EUR (ano, i Česko v tom bude za řadu desítek miliard Kč, o Slovensku ani nemluvě), Řecko nám vytře zrak, stane se nejméně zadluženou zemí EU a my to budeme tolerovat a pojede se vesele dál (až do momentu, kdy už to fakt dál nepůjde - ale to ještě chvíli potrvá).
Ale vzhledem k tomu, ze z EU ani EuroZony nikoho vyhodit nelze, tak by ty chytre Horakyne preci mohli jak tisknout drachmy (a platit v nich třeba polovinu penzi a platu st.zamestnancu + je akceptovat jako platbu dani, takze je budou ochotne prijmat i obchodnici) a ZAROVEN zustat v eurozone. Plus odmitnout všechny dluhy (ani totalni bankrot není důvodem k vylouceni z EU a EZ). Podle me by to tim mohli genialne vyresit, resp ojebat.
Nahlásit
-
0
+
Luděk Zdražil|29. 6. 2015 11:21| reakce na krul - 29. 6. 2015 10:31
Máte pravdu. Spíše mělo zaznít, že za dluhy někdo zaplatí. Zaplatí za ně Řekové poklesem životní úrovně a event. ztrátou úspor. Bohužel za to nezaplatí druhý největší viník po Řecku - německé a francouzské banky exponované úvěrově v Řecku dokud nebylo nebezpečí ztrát a které se dík ovládání EU nejdříve stáhly, aby pak své dluhy přenesly na bedra celé EU a nyní to zatáhnou všichni daňoví poplatníci EU.
Filip|29. 6. 2015 11:08| reakce na Jiří - 29. 6. 2015 07:40
To, ze se kurz dolaru nebo eura meni pro okrajovou menu, je nepodstatne. Mnohem dulezitejsi je, ze za ty dolary nebo eura si nakoupi zhruba stejne a rok od roku o neco mensi mnozstvi zbozi od kohokoliv na svete. Eura a dolary tam budou fungovat jako takovy zlaty standard a ECB je v takovem pripade obdoba zlateho dolu. Samozrejme, ze hotely muzou prijimat alternativni meny jako BTC apod. Ale prvni co udelaji bude vymena alternativni meny za neco jineho. Chapu, ze zavedeni BTC nebo neceho podobneho je vlhkym snem jejich zastancu. Ale to se proste nestane z duvodu, ktere uz tu popsali jini. Jedine ze by vymysleli nejaky GCoin kontrolovany reckou statni bankou. Jenze to uz by pak rovnou mohli nazvat drachma.
V článku jsem nezachytil důvody, proč bychom se měli připoutávat, když jde Řecko na přistání. Chápal bych to jedině, že čtenáře autor varuje, že CZK "změkne", protože je navázaná na EURo, které "změkne" v důsledku řeckého přistání. O tom autor ale neudělal ani čárku.
Nahlásit
-
0
+
krul|29. 6. 2015 10:32| reakce na Josef Fraj - 29. 6. 2015 06:41
nemáte někdo odkaz, v jakém režimu běží euro v černé hoře?
krul|29. 6. 2015 10:31| reakce na Luděk Zdražil - 29. 6. 2015 09:26
no tak zrovna státní bankrot bych neviděl jako potvrzení toho, že "dluhy se platí", ale spíše naopak - řekové si vyhlášením selektivní platební neschopnosti mohou v situaci primárního přebytku rozpočtu z hlediska státu pomoct, kdo utře jsou věřitelé
problémem je, že běžné (komerční) banky plní současně dvě funkce, které v této extrémní situaci nejsou slučitelné - platebního styku a investiční s tím jak v současnosti pokročila elektronizace peněz a platebního styku začíná být investiční funkce (podkapitalizovaných) bank příliš rizikovou přítěží platebního styku, který dříve fungoval rel. nezávisle v hotovosti, což je dnes už těžko představitelné jako řešení bych viděl umožnit realizovat platební styk prostřednictvím účtů v centrální bance (koneckonců proč zapojovat do peněžního monopolu centrální banky navíc i soukromé banky - když tak dobrovolně a s rizikem bankrotu) zatímco běžné komerční banky se živily bankovnictvím - investováním a půjčováním
Nahlásit
-
0
+
Luděk Zdražil|29. 6. 2015 09:26
To to se děje a bude dít v Řecku se dalo očekávat, nic nového. Ukazuje se že nedávné tzv. "strašení Řeckem" nebylo až tak mimo mísu, jak se nám snažili namluvit socialističtí politici. Taky se ukazuje, že dluhy se platí. Stejně tak jako že politika "oprávněných nároků" a etatizace celé země na dluh, která navíc implikuje obdobnou zadluženost i soukromých byznysů resp. obyvatelstva, má svou velmi nepříjemnou konečnou. Taky se ukazuje, že populistická politika slibů, které jsou založeny na vodě či na dluzích v reálném světě nakonec ztroskotá. To vše by bylo i pro nás dobře, pokud si z toho naši politici i občané vezmou ponaučení. Problém a má obava je, že ponaučení je účinné až když ho prožijeme na vlastní kůži.
Nahlásit
-
0
+
Jan Altman|29. 6. 2015 09:21| reakce na Jiří - 29. 6. 2015 07:40
Ale BTC neřeší problém řecké vlády, že nebude mít na penze, policii, armádu, byrokraty, ... Na to jí někdo musí půjčit (což již nikdo nechce), nebo si musí natisknout (což s BTC nejde).
BTC je možná řešením pro běžné lidi. Jako že hospody mohou začít BTC akceptovat. Ale nijak se to neliší od toho, že začnou akceptovat CHF, USD, GBP a že budou samozřejmě ochotně brát i EURa i kdyby vláda zavedla novou oficiální měnu (drachmu v2).
Samozřejmě, že zejména na ostrovech, kde je 10x víc turistů, než domorodců, kde policajta a dalšího představitele státní moci prakticky nepotkáte a kde již i dříve fungovala ekonomika naprosto nezávisle na centrální moci, stále budou brát EURo, i když případně v Athénách zavedou drachmu. Na ostrovech je jiná situace. Žádné protesty, žádné stávky a nepokoje, zcela jiná a na centru nezávislá ekonomika: hotely a restaurace odebírají čerstvé zemědělské produkty od místních, subdodávky služeb od místních, vše na ruku, bez zanesení do účetnictví, bez placení daní. Zvrat v centru samozřejmě poznají: místní penzisti či učitelé začnou dostávat peníze z centra v drachmách. Ale každý z nich si vedle toho bude dále přivydělávat na turismu v eurech.
Podle mne může dojít ke konfliktu mezi centrem a ostrovy. Lidí na pevnině ve velkých městech budou postiženi nejvíce. Budou závidět lidem na ostrovech, že se jich bankrot a výstup z EZ dotkl daleko méně. Budou po vládě požadovat, aby z ostrovanů začala vyrážet daně. Na ostrovech se tomu budou bránit. Zejména velké ostrovy s vlastní identitou se mohou v odporu radikalizovat. Na takové Krétě se vlastně ani nepovažují za Řeky, mají vlastní kulturu, zvyky, atd... a pokud je centrum bude chtít připravit o jejich valutové příjmy, mohou vyžadovat ještě větší autonomii, než již dnes mají.
Jan Altman|29. 6. 2015 09:07| reakce na fLe - 29. 6. 2015 01:31
Řečtí hoteliéři, půjčovny skútrů, restauratéři, taxikáři samozřejmě rádi altcurrencies (BTC, EUR, USD, GBP, CHF, ...) budou přijímat (tak jako je hladově přijímali lidi v ČSSR). Ale pro řecké politiky mají zásadní nevýhodu: nemohou si je sami tisknout (generovat ze vzduchu), tak jako v podstatě donedávna mohli EURa a tak jako ode dneška mohou již jen drachmy.
Nebyly to německé banky, ale především francouzské banky, které půjčovali Řecku. Francouzské banky pak byly vyplaceny v rámci "záchranných balíčků" pro Řecko naopak německé banky drží stále relativně podobnou část dluhu jako před krizí. (viz článek: http://www.bruegel.org/nc/blog/detail/article/1557-whos-still-exposed-to-greece/ )
Nahlásit
-
0
+
Jiří|29. 6. 2015 07:40| reakce na Filip - 29. 6. 2015 01:41
Proč by to mělo vadit, když směnná hodnota BTC/USD za posledních 6 měsíců mírně stoupá. Exponencionální nárůst BTC na konci roku 2013 byl způsobený "poruchou" na tehdy největší a prakticky jediné burze MtGox, která nevyplácela hotovost v USD, ale pouze v BTC. Lidi, aby dostali vložené prostředky z burzy museli nakupovat zpět BTC a tím hnali cenu nahoru. Po propadu co následoval, se dá říct, že se cena za posledních 6 měsíců stabilizovala na cca. těžební náklady + 20-30 procent. Problém Mt. Gox podle mne už nehrozí, protože BTC se obchoduje na desítkách burz po celém světě a uživatelé jsou také opatrnější. 1 USD se taky směňoval za 40.- Kč , ale i za 14.50 Kč , což obdobný rozptyl jako u BTC a nikoho to nevzrušuje. To nemluvím o volatitě cen akcií viz. třeba NWR. Mechanismus na kterém je postavený BTC funguje, i přes negativní zásahy bank a administrativy ze stran států. Pokud by Řekové oficiálně akceptovali BTC , jako paralelní platební systém, rozhodně by jim to pomohlo stabilizovat situaci .
Nemohli by Řekové používat euro, aniž by byli v eurozoně, tak jako třeba Černá Hora?
Nahlásit
-
0
+
Jan Koss|29. 6. 2015 05:16
Pavel Jégl dává dojem že chtěl naznačit (ale se mu to nějak nepodařilo) a také historie Evropské Unie potvrzuje, že EU je hlavně politický švindl, organizovaný Francii, kde severské státy od Finska do Anglie finančně a bezděčně přispívají na kolébky středozemní civilizace a to hlavně na opakovaně bankrotující a vřískající „matku všech demokracií“ Řecko. Titulovaný Jégr vyslovil naději že penězovod z Frankfurtu se zastaví a Řecko bude tisknout papírky. Nic takového se neděje. Současně ECB pod taktovkou super Maestro s jiho-italským jménem vydává 60bn € QE a z toho 20% jdou dary na zvláštní účely a „matka všech demokracii“ je zvláštní případ. Řecké drama je komedie, kde se smějí do rukávů. Mějte dobrý den!
Nahlásit
-
0
+
Filip|29. 6. 2015 01:41| reakce na fLe - 29. 6. 2015 01:31
Altcurrencies budou v tomto pripade eura a dolary. Tak jako se to deje v zapadlych zemich nasi planety. Je docela slozite platit zamestnance v mene, ktera zitra muze mit jinou hodnotu nez vcera a to radove jinou.
Chteji zbankrotovat a zaroven si ponechat Euro. Z jejich pohledu to vidim jako nejcistci reseni. Otazkou je, co budou delat, az jim dojde hotovost. Naopak jako nejcistci reseni z pohledu zbytku eurozony je prechod na novou menu. Reseni, ktere nastane ale bude ze se jeste nejak domluvi. At uz primo nebo neprimo financovanim reckych bank. Proc si to myslim ? Protoze je to mene nakladne, nez vymyslet nove Euro 2.0. Je to docela paradoxni, ale ve vsech pripadech jim pomuze fakt, ze jsou na euro zvykli.
Nahlásit
-
0
+
fLe|29. 6. 2015 01:31
Trba nebudou muset tisknout zadne penize, stacilo by pouze masivne acceptovat Altcurrencies (bitcoiny).
Diskuze: Připoutejte se! Řecko jde na přistání
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Jan Altman|29. 6. 2015 13:52| reakce na Jan Krejčí - 29. 6. 2015 12:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Capouch|29. 6. 2015 12:37| reakce na Jan Krejčí - 29. 6. 2015 12:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Krejčí|29. 6. 2015 12:32| reakce na Jan Altman - 29. 6. 2015 12:22
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|29. 6. 2015 12:22
Nahlásit
Luděk Zdražil|29. 6. 2015 11:21| reakce na krul - 29. 6. 2015 10:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Filip|29. 6. 2015 11:08| reakce na Jiří - 29. 6. 2015 07:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
MirekS|29. 6. 2015 10:52
Nahlásit
krul|29. 6. 2015 10:32| reakce na Josef Fraj - 29. 6. 2015 06:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
krul|29. 6. 2015 10:31| reakce na Luděk Zdražil - 29. 6. 2015 09:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
krul|29. 6. 2015 10:26
Nahlásit
Luděk Zdražil|29. 6. 2015 09:26
Nahlásit
Jan Altman|29. 6. 2015 09:21| reakce na Jiří - 29. 6. 2015 07:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|29. 6. 2015 09:07| reakce na fLe - 29. 6. 2015 01:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|29. 6. 2015 09:02
Nahlásit
Jan Altman|29. 6. 2015 09:01| reakce na Josef Fraj - 29. 6. 2015 06:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Vokál|29. 6. 2015 08:45
Nahlásit
Jiří|29. 6. 2015 07:40| reakce na Filip - 29. 6. 2015 01:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|29. 6. 2015 06:41
Nahlásit
Jan Koss|29. 6. 2015 05:16
Nahlásit
Filip|29. 6. 2015 01:41| reakce na fLe - 29. 6. 2015 01:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Filip|29. 6. 2015 01:39
Nahlásit
fLe|29. 6. 2015 01:31
Nahlásit