Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Startupista má osamělou a těžkou práci, boří Dlouhý mýty o „klucích z plakátu“

Tereza Bartošková
Tereza Bartošková | 24. 9. 2022 | 4 832
rozhovorstart-uptechnologie

Schválně: jak podle vás vypadá život úspěšného startupisty, který na vás zhlíží z titulních stran věhlasných magazínů? Také podléháte představě, že mají bohatý život nejen finančně, ale i společensky? Zakladatel a CEO českého Feedyou Vojtěch Dlouhý tuhle představu boří. „Být founderem je hrozně osamocená práce. Často bych chtěl i obejmout,“ říká.

Startupista má osamělou a těžkou práci, boří Dlouhý mýty o „klucích z plakátu“

Zakladatel a CEO startupu Feedyou Vojtěch Dlouhý

Zdroj: Feedyou

Dlouhý stojí v čele pardubického startupu Feedyou jako zakladatel. Jeho „dítě“ se zabývá vývojem virtuálních asistentů (chatbotů a voicebotů), o kterých se v posledních letech hodně mluví, ale jen málokdo je umí skutečně dělat.

To není případ Feedyou. Dlouhého firma automatizovanou komunikaci posunula ještě o kus dál, když jí implementovala schopnost pracovat s informacemi i z předešlých komunikací. Jejich software je také multiplatformní a dokáže se postarat i o následné kroky: třeba vygenerování smlouvy a podobně.

Teď Dlouhý s týmem rozšiřuje své podnikání po Evropě. Firmám pomáhá automatizovat hlavně opakující se komunikační procesy, jejich chat- a voiceboty už využívají firmy ve 30 zemích světa. Uřídit ale takovou expanzi a růst firmy není žádný med. Dlouhý se proto na své cestě opřel i o mentoringový program Ment2Grow, který je firmám jako té jeho přímo určený.

V programu se potkal s Janem Přerovským, někdejším ředitelem Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a zkušeným startupovým harcovníkem, který dnes působí v českém startupu Yieldigo.

V čem mu tahle zkušenost pomohla? A jak si s Honzou sedli?

Vůbec jsme neřešili funkcionalitu produktu, technologie a podobně, ale hlavně byznys a HR stránku firmy.

Jestli se nemýlím, propojili vás přímo lidé z programu. Dával vám tenhle „match“ od první chvíle smysl, nebo jste o tom nejdřív pochybovali?

Honza: Při prvním setkání jsme měli match hned. Ale už podle fotky, webu a podobně se mi Vojta jako mentee líbil.

Vojtěch: Já se přiznám, že v momentě, kdy nás Riva (Karo, programová manažerka Ment2Grow, pozn. red.) propojila, nebyl jsem moc nadšený, protože jsem jako první viděl na Honzově LinkedInu YourPass a přesto, že klukům fandím a je to super startup, jsem věděl, že momentálně pomůže Feedyou spíš ostřílený byznysmen s dlouholetou zkušeností. Ale šlo spíš jen o mou povrchní (ne)znalost. 

Co tenhle první dojem změnilo?

Vojtěch: Riva mi říkala, ať dám té spolupráci šanci. Dneska jí jen děkuju za to, že mě pošťouchla, protože měla pravdu. Od první schůzky s Honzou to bylo super. Potkávali jsme se pravidelně a potom i operativně – měl jsem ho jako byznys přítele na telefonu.

Prerovsky Dlouhy
Filip Řezníček

Jan Přerovský (vlevo) a Vojtěch Dlouhý

Honzo, v minulosti jste působil ve startupu Brand Embassy, u kterého lze s Feedyou nalézt jistou podobnost. Ovlivnilo to nějak váš mentoring vůči Vojtovi, vzpomněl jste si například na nějaké situace, které mu v jeho podnikání mohou pomoct?

Honza: Určitě, osmdesát procent z toho, co probíráme, jsme v Brand Embassy řešili – ať už expanzi do zahraničí, jak přesvědčit zákazníka nebo investora, jak nabírat správné lidi nebo stavět týmy…

Samozřejmě se ale nejedná o sdílení zkušeností jen z jednoho mého působiště, a rozhodně to není one way, tedy že bych jen mentoroval a rozdával moudra. Je tam i přínos z té druhé strany; povídali jsme si třeba o investorech a našich zkušenostech s nimi.

Čím vás Feedyou zaujalo?

Honza: Zaujal mě Vojtovým drivem. Ve finále je jedno, o jaký produkt se jedná, jde o to, kam ho chce Vojta dostat. Vůbec jsme neřešili funkcionalitu produktu, technologie a podobně, ale hlavně byznys a HR stránku firmy.

Hodně jsme se také bavili o růstu firmy díky investicím a akvizicím, protože akvizice jsou také cesta, jak firmu škálovat.

Vojto, v jiném rozhovoru jste zmínil, že rok 2022 bude rokem dosud největší investice do produktu. Bylo to primárním bodem, který jste chtěl v rámci Ment2Grow řešit?

Vojtěch: Ano, plánovali jsme expandovat dále do regionů CEE a DACH (střední a východní Evropa, Německo, Rakousko a Švýcarsko, pozn. red.). Drtivá většina našich sezení tedy byla o tom, jak nastavit obchodní organizaci, vybrat správné talenty, nastavit partnerský prodej… Hodně jsme se také bavili o růstu firmy díky investicím a akvizicím, protože akvizice jsou také cesta, jak firmu škálovat.

České startupy podpoří pátý ročník Ment2Grow

Akcelerační program Ment2Grow z dílny byznysového hubu Opero a největší české startupové komunity Czech Founders zahajuje pátý ročník. Cílem programu je podpořit B2B startupy zejména při expanzi do zahraničí.

„Každý rok jím může projít maximálně dvacet vybraných startupů ve specifické fázi, kdy už mají existující produkt, platící zákazníky a nakročeno k zahraniční expanzi, či již v zahraničí působí,“ říká Riva Karo, programová manažerka Ment2Grow. Velmi úzké zaměření programu podle ní vede k tomu, že vybrané firmy sdílí podobné cíle a jsou motivované si pomáhat i navzájem. Osm měsíců mají k dispozici nejen vlastního mentora, ale skrze Opero získávají další možnosti networkingu, vzájemného sdílení zkušeností a získávání kontaktů.

Program Ment2Grow vznikl před čtyřmi lety a pomohl už 56 startupům. Mezi účastníky předchozích kol se řadí české startupy Rossum, Whalebone, Yieldigo, Recombee, Behavio, GoodAccess či Feedyou.

V rámci programu jste vyrazil i na byznys trip do Londýna, který probíhal ve spolupráci s britskou ambasádou. Pomohla vám nějak tahle cesta?

Vojtěch: Těch věcí byla hromada. V první řadě se jednalo o tamní kulturu – při workshopech jsme řešili, jaké jsou nuance při zakládání firmy ve střední Evropě a ve Spojeném království, jak tam prodávat, jestli je lepší vést firmu z Prahy, nebo mít lidi i přímo tam, jak je případně nabírat, jaké formální náležitosti souvisí s hledáním tamního investora a tak dál. Zúčastnilo se toho asi patnáct dvacet startupistů a s většinou jsem doteď v kontaktu, vyměňujeme si zkušenosti, a to je velmi přínosné.

Navíc jsem se při workshopech setkal s lidmi, kteří ve Spojeném království deset let a víc pracují, takže jsem měl větší možnost nahlédnout do skutečné praxe, která se může od teorie mnohdy lišit. V Londýně jsem i nějakou dobu žil a pracoval, ale pro cizí firmu.

Když byste měl vypíchnout jednu věc: v čem vám mentoring konkrétně pomohl?

Vojtěch: Největším highlightem je určitě spolupráce s Honzou. Druhou největší hodnotou byl zmiňovaný trip do UK a potom série webinářů zaměřených na to, jak dělat B2B enterprise sales a marketing. Moje největší očekávání od programu byla určitě naplněna.

Honzo, vy už nějaké zkušenosti s mentoringem máte. Co vás k tomu vede?

Honza: Baví mě to, to byla hlavní motivace. A fandím lidem, kteří do toho dají kus svého života – čas, peníze a hlavně energii. Věří sami sobě i lidem okolo. Rád si najdu při práci na mentoring čas a pomůžu jim. A rád potkávám lidi, jako je Vojta.

Sdílená starost je menší starost. Byť si to nakonec člověk musí vyřešit a vyžrat sám, může si o tom popovídat.

V čem vidíte největší přidanou hodnotu programu Ment2Grow?

Vojtěch: V první řadě bych ho doporučil každému founderovi, speciálně technologickým B2B startupům. Program jako celek, jak se to prolínalo od byznysu přes marketing po networking, je komplexní a každý si z něj vytáhne, co potřebuje. A je otázkou, zda bych se bez Ment2Grow k Honzovi vůbec dostal, určitě ne tak intenzivně. Po nějaké době se z nás stali přátelé.

Honza: Mimochodem, já třeba ani nevím, že Ment2Grow skončilo (smích), my se pořád potkáváme. Stále mě to baví.

Anketa

Máte zkušenost s voiceboty a chatboty?

Takže jste našli společnou chemii?

Vojtěch: Ano, baví mě to taky. Třeba teď budeme mít další session. Navíc je fajn vidět, že ani u druhých to není jen o hezkých článcích ve Forbesu a podobně, denně řešíš i věci, které tě nebaví, často jsou těžké, obzvlášť v posledních třech letech, kdy procházíme jednou krizí za druhou…

Honza: No, a sdílená starost je menší starost. Byť si to nakonec člověk musí vyřešit a vyžrat sám, může si o tom popovídat, zjistit, že je tu někdo, kdo si tím prošel, že to není až taková tragédie, jsou z toho cesty ven a je to normální.

To zní skoro jako takový malý psychologický kurz...

Vojtěch: Je to super, protože být founderem je hrozně osamocená práce. Já bych často chtěl obejmout (smích), ale nejde to, já musím být ten, co se musí tvářit v pohodě. Takhle se můžu svěřit někomu externímu. Takže ano, občas i founders potřebují obejmout.

Honza: To je pravda. Nutno říct, že za mě mají firmy s jedním founderem ještě větší obdiv, než když jsou třeba dva nebo tři. Ti se vždycky můžou podpořit, doplnit, jeden táhne druhého a naopak. Jeden člověk toho má na talíři hodně.

Kam dál? Rozhovory na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Tereza Bartošková

Tereza Bartošková

Redaktorské činnosti se věnuje přes čtyři roky. Aktuálně mimo jiné působí v lifestylovém online magazínu DailyStyle a jako copywriter v byznys klubu Opero. Vystudovala literární tvorbu na VŠKK, ale vzdělávat se nepřestává. Když nepíše, nedělá rozhovory s inspirativními lidmi z kultury či různých sfér byznysu nebo neleží v knihách, cvičí, poslouchá podcasty, vyráží do kaváren nebo přírody.