Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Spalovací motory Brusel tak úplně nezakazuje. Spasí je syntetická paliva?

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš | 12. 10. 2022 | 6 299
analýzaautomobilový průmyslbenzinelektromobilitaemisenázor

Plán EU na rok 2035 se často popisuje jako „zákaz spalovacích motorů“, ve skutečnosti jde ale o zákaz aut s nenulovými emisemi CO₂. To by mohlo znamenat, že spalovací motory zachrání uhlíkově neutrální syntetická paliva. Samozřejmě to ale nebude tak jednoduché, překážkou bude i cena.

Spalovací motory Brusel tak úplně nezakazuje. Spasí je syntetická paliva?

Evropská unie zatím definitivně nerozhodla, jestli se budou jako „bezemisní“ počítat i auta spalující uhlíkově neutrální syntetická paliva. (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Máloco způsobuje mezi lidem motoristickým takový rozruch jako vyhlídka na to, že si od roku 2035 nebudeme moci koupit nové auto se spalovacím motorem a budeme se muset smířit s elektromobily. O tom, že to nebude zdaleka takový problém a že to dokonce ani nezabije dostupnou mobilitu, už jsme psali

Ještě jsme se ale nedostali k otázce, jestli evropský „zákaz spalovacích motorů“ opravdu znamená zákaz spalovacích motorů. Protože neznamená. A už vůbec neznamená povinnou elektromobilitu.

Jediné, co EU ve svém předpisu stanovuje, je to, že všechna nová auta od roku 2035 musí mít nulové emise skleníkových plynů – počítáno samozřejmě z auta samotného, nikoliv se zohledněním zdrojů energie. Nemůže být velkých pochyb, že výsledkem bude de facto téměř povinná elektromobilita, protože elektrická auta jsou k tomuto cíli nejsnazší cestou.

Evropská unie se zatím definitivně nerozhodla, jestli se budou jako „bezemisní“ počítat i auta spalující uhlíkově neutrální syntetická paliva.

Nula gramů na kilometr

Do poloviny příští dekády už budou pravděpodobně ve všech segmentech trhu levnější než spalovací auta, elektřinu dokážeme vyrábět na spoustu způsobů a máme už zavedenou její distribuci. Což je věc, která se nedá říct třeba o vodíku, který navíc trpí přímo drastickou neúčinností výroby, která z vodíkového auta dělá prakticky vzato elektromobil s větší spotřebou elektřiny.

Syntetická paliva

Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí (nejčastěji elektrolýzou vody na kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO₂).

Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise (bez síry a aromatických uhlovodíků), využití CO₂ pro výrobu (odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu) z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Pokud se navíc vyrábějí s využitím energie z obnovitelných zdrojů, je i uhlíková stopa této produkce nižší než u klasických paliv.

Zdroj: ČAPPO

V onom nařízení však není nikde napsáno, že auta musí být elektrická a dokonce ani to, že nesmí mít spalovací motor. Jen to, že nový limit pro emise CO₂ bude v roce 2035 nula gramů na kilometr a výrobci se z něj už nebudou moci „vykoupit“ emisními pokutami. Evropská unie se ale zatím definitivně nerozhodla, jestli se budou jako „bezemisní“ počítat i auta spalující uhlíkově neutrální syntetická paliva.

Na jejich vývoji pracuje řada firem, z nichž mnoho je už financováno nebo vlastněno automobilkami. Hodně se mluvilo například o tom, že Porsche nainvestovalo 75 milionů dolarů do chilské firmy High Innovative Fuels (HIF), která se zabývá vývojem technologie, která umožňuje zachycovat CO₂ z atmosféry a následně jej (za využití čisté energie z větru nebo soláru) měnit v metanol a následně delší uhlovodíky.

Takové palivo by bylo vlastně přesným opakem elektrického auta, které má nulové emise v místě provozu, ale obvykle nenulové celkově – pokud ho náhodou nenabíjíte čistě z obnovitelných zdrojů, tak přinejmenším část spotřebované elektřiny za sebou nechala uhlíkovou stopu. Auto spalující tímto způsobem vyrobený syntetický benzín samozřejmě bude mít lokální emise CO₂ a dalších plynů, pravděpodobně včetně těch, které bychom raději moc nedýchali. Jeho celková uhlíková stopa ale bude nejspíš téměř nulová, protože CO₂ vypuštěné do atmosféry se vyrovná CO₂ z atmosféry zachyceným.

Samozřejmě to má, i mimo lokální emise, několik háčků. Tím asi nejnápadnějším je fakt, že celá věc na letmý pohled může nápadně připomínat perpetuum mobile a o tom víme, že nám ho termodynamické zákony zakazují. Porušit je bohužel neumíme, takže první háček se skrývá v tom, že celá tahle legrace bude potřebovat energii. Nejspíš opravdu hodně energie.

HIF dnes odhaduje, že v roce 2026 dokáže vyrábět syntetický benzín za zhruba dva dolary.

„Drobné“ háčky

HIF Global účinnost celého procesu neuvádí, nebo se nám ji alespoň nepodařilo najít. Protože ale proces vedle samotného zachytávání CO₂ z ovzduší zahrnuje také elektrolýzu vody na vodík a kyslík, můžeme asi se slušnou měrou jistoty odhadnout, že výroba syntetického benzínu „ze vzduchu“ nebude o moc lepší než výroba vodíku. Spíš o hodně horší.

To je tak trochu nemilé, protože o vodíku je známo, že když ho vyrábíte elektrolýzou, potřebujete na to zhruba dvakrát až třikrát víc elektřiny, než kdybyste jí přímo nabíjeli elektromobil.

Druhý problém, taktéž asi docela předvídatelný, je cena. HIF dnes odhaduje, že v roce 2026 dokáže vyrábět syntetický benzín za zhruba dva dolary (přibližně padesát korun) za litr. To – zvlášť v dnešní době drahého benzínu – nezní nijak děsivě. A s postupem času se dá očekávat optimalizace díky úsporám z rozsahu. Celé to ale začne být o dost smutnější, když si uvědomíme, že porovnáváme cenu, která by odpovídala ceně, za kterou benzín prodává rafinerie. Ta je přitom o víc než polovinu menší než to, co platíme na pumpě.

V kontextu těchto „drobných háčků“, spolu s faktem, že i přes aktuální válkou způsobené obtíže bude nejspíše cena elektřiny dlouhodobě spíš klesat, a cena elektrických aut pak bude klesat velmi razantně (zatímco jejich použitelnost se bude zlepšovat), se nám tak rodí docela jasný obrázek toho, jakou roli budou syntetická paliva hrát. A proč do nich investuje právě Porsche.

Porsche bude chtít 911 udržet ve výrobě co nejdéle, a co nejdéle ji bude chtít mít spalovací. Zástupci automobilky už to i přímo řekli.

Za vším stojí 911

Co vede objemem výroby relativně malou automobilku, která se chystá v nejbližších letech přejít téměř výhradně na elektrický pohon, k diverzifikaci směrem k syntetickému benzínu?

Proč ty investice, když se téměř celé portfolio značky ještě před koncem této dekády přemění na elektromobily?

No samozřejmě. 911. Legendární sporťák, který si už víc než půl století drží extravagantní a nikým jiným nepoužívanou koncepci s plochým šestiválcovým motorem za zadní nápravou a pohonem zadních (nebo všech) kol. Který teprve v devadesátých letech opustil chlazení vzduchem. A který je také symbolem a ztělesněním značky. Když se řekne „Porsche“, nejspíš si představíte právě 911. Všechno ostatní, včetně sportovních vozů jako je Boxster nebo i supersportů jako 918, je jen odvozenina.

Pravda o syntetických palivech?

Syntetická paliva jsou oslavována jako uhlíkově neutrální a nejrychlejší způsob, jak zbavit stará auta fosilních paliv. Podle reportáže Deutsche Welle je to ale ten vůbec nejhorší způsob, jak dekarbonizovat individuální dopravu.

Je tak logické, že Porsche bude chtít 911 udržet ve výrobě co nejdéle, a co nejdéle ji bude chtít mít spalovací. Zástupci automobilky už to i přímo řekli – zatímco u všech ostatních modelů je elektrifikace v plánu co nejdříve, 911 zůstane spalovací, dokud to půjde. Elektrická 911 by ztratila obrovskou část svého charakteru a v podstatě by se z ní stal dvoudveřový Taycan. Což je sice skvělé auto, výborné Porsche, ale není to 911.

Navíc po světě stále jezdí přes 70 procent všech vyrobených 911, přičemž dohromady se jich vyrobil víc než milion. Porsche má také jeden z nejrozvinutějších programů podpory a péče o starší a klasické vozy. Řada fanoušků značky sice jako dopravní prostředky používá novější a praktičtější modely značky, přičemž často nemá problém ani s těmi elektrickými, ale svou klasickou 911 si chtějí i dále hýčkat.

Přesně pro takové zákazníky mohou být syntetická paliva řešením. A nepůjde samozřejmě jen o Porsche. O syntetická paliva budou mít zájem všichni majitelé starších aut, kteří si je budou chtít nechat jako víkendové hračky i v době, kdy může začít být problém s dostupností fosilních paliv. A nebo i v době, kdy se normální benzín bude stále prodávat, ale oni nebudou chtít přispívat k oteplování planety.

Elektromobil
franz12 / Shutterstock.com

Bohatí elektromobilem, chudí pěšky. Vážně se blíží konec dostupných aut?

Elektrická auta budou podle řady lidí znamenat konec automobilismu pro obyčejné lidi. Na první pohled tomu nelze nic moc vytknout, vždyť elektromobily jsou aktuálně tak drahé, že si je koupí málokdo. Ve výsledku to ale vůbec nemusí být pravda. A dost možná se stane spíš pravý opak.

Je také možné, že některé malé automobilky využijí syntetických paliv a (zatím jen dočasné) výjimky pro výrobce s produkcí do tisíce kusů ročně, a budou nadále auta na syntetická paliva vyrábět a prodávat. To ale bude samozřejmě limitováno tím, že už nebudou existovat masově vyráběná fosilní auta, která by byla poskytovatelem dílů.

Každý malosériový sporťák, replika či jiná okrajová záležitost obsahuje mnoho součástek, které pocházejí z hromadně vyráběných vozů. Spousta věcí, které moderní auto obsahuje, je totiž levná, jen pokud jich vyrobíte miliony. Zkuste vyvinout a rozjet výrobu nějaké drobnosti kvůli pár stovkám (nebo dokonce desítkám) aut ročně a můžete zjistit, že ten či onen přepínač, převod, úchyt, čerpadlo nebo jiná „malá věc“ může totálně narušit celý váš rozpočet.

Ani auta vyráběná po desítkách tisíc kusů většinou nemají šanci být rentabilní, pokud nesdílejí obrovskou spoustu komponentů se sesterskými modely, nebo dokonce napříč značkami. Dokonce i Porsche 911 sdílí nemalou část své techniky s menším Boxsterem a Caymanem. Snad při ukončení vývoje a „zakonzervování“ výroby ještě na nějakou dobu by mohla mít šanci se jako jeden z posledních mohykánů udržet.

Možná by se to samé mohlo podařit třeba Corvette, některým Ferrari či Lamborghini a dalším podobným autům pro radost. A téměř určitě bude minimálně do konce třicátých let a možná i později stavět malosériová či individuálně postavená auta, pokud na ně bude zbývat dost materiálu z aut starších nebo ze zásob náhradních dílů.

Spalovací motory se budou stále rychleji posouvat tam, kde jsou dnes parní lokomotivy, plachetnice a letadla s pístovými motory. Do role hraček.

Drahá legrace

To, že by snad syntetická paliva něco zásadního změnila pro běžného motoristu, je ale velmi nepravděpodobné. Čím se bude spalovacích aut vyrábět méně, tím budou kvůli chybějícím úsporám z rozsahu dražší.

Anketa

Zachrání syntetická paliva auta se spalovacími motory?

Syntetická paliva budou pravděpodobně ještě dražší, než je benzín dnes, což udělá provoz elektromobilů mnohem levnějším. Tou dobou navíc budou nižší i jejich pořizovací ceny, pravděpodobně budou mít i delší životnost, a budou zcela nepochybně lépe jezdit – protože vývoj spalovacích motorů už se nejspíš po druhé polovině této dekády nikam neposune.

Spalovací motory se tak budou stále rychleji posouvat tam, kde jsou dnes parní lokomotivy, plachetnice a letadla s pístovými motory. Do role hraček, případně nástrojů určených na speciální účely, kde (zatím) nebude elektřina dávat smysl.

Pořizovat dobrovolným hasičům z Horního Lhotákova novou elektrickou dodávku, když ta benzínová po dvaceti letech ještě funguje, bude asi zbytečné a syntetické palivo bude určitě zajímavé řešení. Stejně tak, jako bude nejspíš užitečné třeba v těch letadlech.

Nicméně pokud jste doufali, že udrží naživu výrobu vaší oblíbené Dacie, tak vás musím zklamat. Ta bude skoro určitě elektrická. Ale dobrá zpráva je, že bude nesrovnatelně lepší než dnešní Spring. A nejspíš i než dnešní normální Dacia.

Kam dál? Vojtěch Dobeš na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky smýšlejícího petrolheada a výčitky z vlastnictví starého osmiválce vyrovnává tím, že všude chodí pěšky.