Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Vzhůru do oblak a bez rozjezdu. Český startup Zuri vyvíjí unikátní letoun

Gabriel Pleska
Gabriel Pleska | 16. 6. 2022 | 6 511
budoucnostbyznysdopravaletecká dopravaletectvístart-up

Startup Zuri loni dostal od investorů pěknou injekci. Ještě víc ho nakoply úspěšné zkoušky ve vzduchu. Nedávno představil model svého revolučního letounu s kolmým startem.

Vzhůru do oblak a bez rozjezdu. Český startup Zuri vyvíjí unikátní letoun

Budoucnost městské a meziměstské přepravy? Řada společností sází na letouny s kolmým startem. Patří mezi ně i české Zuri

Zdroj: Zuri

Svět budoucnosti. Mrakodrapy o desítkách pater a mezi nimi na křižovatce visí strážník s raketovým batohem a pruhovanou taktovkou řídí dopravu, aby se nesrážela vznášedla a osobní letouny, kterými se lidé dopravují za svým každodenním byznysem.

Ta kresba z humoristického časopisu, která se mně vryla do paměti, byla o nějakých deset dvacet let starší než já a ukazovat měla asi plus minus dnešek

Budoucnost ovšem není, co bývala. Dopravního strážníka z ní semafory odmázly někdy v době, kdy jsem se začínal batolit, na pořádné mrakodrapy ve městech pod dohledem strážců panoramat a regulátorů už jeden nevěří – a tak nám snad zbývají jen ta letadla. Přiletět mají každou chvíli.

Ve výtahu do nejvyššího patra kancelářské budovy v Praze na Budějovické, kde sídlí firma Zuri Michala Illicha, se maličko zasním. Třeba už ho tam mají. Otevřou dveře na střechu a tam bude stát letoun, co nepotřebuje desítky metrů na rozjezd, zvedá se rovnou nahoru jako vrtulník, jen u toho nedělá takový rachot.

Jenže tak blízko fakt nejsme ani tady v Česku, ani jinde ve světě, kde se na podobném konceptu dělá. A míst, kde se pokoušejí dostat do vzduchu letouny označované jako VTOL – vertical take-off and landing, tedy s kolmým startem i přistáním –, není málo.

Jednoho dne sebral úspěšný programátor a podnikatel dětem pastelky a načrtl na papír letadýlko se spoustou vrtulí.

Krade dětem pastelky

Místo dveří na soukromé letišťátko za námi zapadnou dveře docela obyčejné, strohé zasedačky. Michal Illich ani v nejmenším nepasuje do obrázku excentrického byznysmena-vynálezce, který hoří touhou vzít vás na výlet na křídlech svých fantazií. Hovoří klidně, vyrovnaně a tiše a zcela beze smyslu pro barnumskou bombastičnost. A přece mu dost lidí svěřilo docela hezké peníze na vývoj sci-fi mašiny. Byli mezi nimi například Pale Fire Capital, Jakub Nešetřil nebo Kiwi.com.

Koncept létajícího taxi vyvíjí řada firem po celém světě (ilustrační foto)
Shutterstock

Fascinující koncept létajícího taxi se blíží. Svěříte mu život?

Heli taxi, tedy doprava malým letadlem nebo vrtulníkem na zavolání, funguje na celém světě – v chudých afrických zemích stejně jako v Las Vegas. Proč to masově nerozšířit a nezačít pořádně vydělávat díky malým lehkým dronům? A je něco takového vůbec možné?

Vysvětlení se nabízí několik a všechna jsou správná. Zaprvé: před Zuri už toho tenhle třiačtyřicátník hodně dokázal. Především postavil vyhledávač Jyxo, který si dávno před Googlem uměl poradit s nástrahami skloňování a časování a v některých ohledech ho předčil. V roce 2008 ho prodal Nově, respektive CME, za balík v řádu stamilionů. Společnost Jyxo kromě samotného vyhledavače provozovala i v té době největší český blogovací systém Blog.cz a pro Seznam vyvíjela reklamní systém Sklik. Pořádá velkou konferenci pro lidi vyvíjející weby a pro vývojáře má několik dalších projektů… které jsou pro vývojáře, a proto tady o nich nebudeme mluvit.

Všechno dohromady to ale spojuje zaměření na internet a programování a na nic z toho si nesáhnete. A pak jednoho dne sebral úspěšný programátor a podnikatel dětem pastelky a načrtl na papír letadýlko se spoustou vrtulí. „V softwarovém světě jsem dosáhl hodně, už se tam nedá nic moc nového vymyslet. A že by se člověk snažil trumfnout, co dokázal v minulosti? Spíš mi přijde zajímavé zkusit něco zcela nového,“ vzpomíná na první ideu někdy před pěti lety.

Těch vrtulí už bylo tehdy osm jako dneska – jenže tenkrát měly být pořád naplacato, jako u vrtulníku. Teď už je jasné, že se v letu budou umět sklopit do vertikální polohy, tak jak je mají letadla.

S kombinovaným pohonem by mělo být možné uletět nějakých 700 kilometrů. To je tak akorát z Prahy do Bruselu.

Meziměsto? K moři!

Zadruhé: projektu Illich obětuje prakticky všechen svůj pracovní čas a kromě své kůže donesl na trh i dost vlastních peněz. Na obojí investoři slyší. Nu a zatřetí – a to už jsme vlastně naznačili – ono to až takové sci-fi asi není. Firem, které na letadlech s kolmým startem pracují, jsou ve světě desítky.

A nejde ani o zbrusu nový koncept. Letouny takového typu dokonce pár desítek let létají. Ovšem prakticky všechny jen pro vojáky, snad že armáda na nějaký ten kubík leteckého benzinu ani další náklady tolik nehledí.

Nové VTOL ale mají většinou létat na elektriku a taky mají být menší. Naprostá většina budoucích výrobců si maluje jejich využití ve městech, případně k meziměstské a především osobní dopravě. Zuri ale míří doslova dál.

Kromě baterií k pohonu motorů má mít i klasickou leteckou turbínu na benzin, která během letu bude generovat další elektřinu. S tímto kombinovaným pohonem by mělo být možné rychlostí až 300 km/h uletět nějakých 700 kilometrů. To je tak akorát z Prahy do Bruselu. Nebo do Chorvatska k moři.

Jsou firmy, které víceméně neomezené prostředky mají, a i ti na tom dělají třináct let a ještě tři nebo čtyři roky dělat budou.

Za rok to nestihne nikdo

Z dvou a půl milionu eur (téměř 62 milionů Kč), které projekt od investorů získal, prý zatím na vývoj padly dva miliony. A s dalším milionem a půl (37 milionů Kč), který se podařilo získat na podzim, je prý na další rok a čtvrt nebo rok a půl vystaráno.

Loni v září proběhly první ostřejší zkoušky Zuri demonstratoru. Po letech zkoušení na menších modelech s rozpětím křídel dva nebo tři metry konečně došlo na plnou velikost s rozpětím jedenáct metrů. Testovala se schopnost letounu dostat se do vzduchu a udržet se tam.

Povedlo se a patnáctičlenný tým si mohl vydechnout. Ale neudělal to. Místo toho hned na začátku roku představil demonstrator 2.0.

Generace 2.0

Jak daleko je tedy chvíle, kdy začne opravdu létat? „Bude záležet na financování,“ říká Illich. „Technologicky víme, co udělat, jaká cesta tam vede – záleží, jestli nám dojdou peníze, nebo nedojdou.“

Na takovou opatrnou odpověď se mi nechce přistoupit. Bude to za rok? Kdyby byly k dispozici neomezené prostředky? „Za rok to nestihne nikdo. Mohli bychom udělat PR stunt, že sednu do nějakého lepšího demonstratoru a poletím – ale bylo by to vcelku k ničemu. S neomezenými prostředky možná za dva roky… spíš za pět. Jsou firmy, které víceméně neomezené prostředky mají, třeba Joby, a i ti na tom dělají třináct let a ještě tři nebo čtyři roky dělat budou.“

Anketa

Sedli byste do toho?

A že to bude dřív než u Zuri, prý nevadí. „Tohle není odvětví, kde by být první poskytovalo nějakou zásadní výhodu. Naopak těm ostatním ti vepředu prošlápnou cestu k potřebným certifikacím.“

Jaký obrázek budoucnosti by tedy měl výtvarník kreslit dneska? Soused na zahrádce u svojí vily asi ani za deset let svoje letadýlko startovat nebude. I když je elektrické VTOL stokrát méně hlasité než helikoptéra, vrtule rozrážející vzduch rámus dělají. Ideální parking podle Illicha nabízejí výškové budovy. Anebo periferie.

V letadlech Zuri se sice zatím počítá s pilotem, ale většinu letu by měl odřídit počítač. A pokud předpisy jednou dovolí, pilotova sedačka se promění na sedadlo pro pasažéra. Z toho plyne pro kreslíře ještě jedno: samozřejmě žádní strážníci, letadla už se spolu domluví.

Líbilo? I tenhle text jste mohli najít v tištěném Finmagu. Myslete na to, až příště půjdete kolem trafiky...

Kam dál? Budoucnost na Finmagu:

Finmag na léto

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsem mizerný makléř,“ řekl Adéle Vopěnkové Prokop Svoboda. A tak místo aby prodával domy sám, vybudoval realitní kancelář, kde to ostatní dělají za něj. A výborně.

FIN. Dominik Stroukal dodá investorům naději po propadu trhů • V kanceláři šéfky České spořitelny • V hlavě lovce jednorožců Andreje Kisky ml. • Jakub Žofčák o byznysu s deskovými hrami • Robert Vlach o creator economy a podnikání s obsahem

MAG. Parkování zdarma je lidské právo. Co z pravičáka dělá soudruha • Nejbližší moře? Pět hodin jízdy. Se správným bourákem. Na ropu • Jako umami. V restauraci Jana Knedly umějí moderně míchat chuti i v české klasice • Kardiochirurg. Srdcař. A překvapivě dobrý spisovatel Josef Veselka

Autor článku

Gabriel Pleska

Gabriel Pleska

Vystudoval český jazyk a literaturu. Pracoval v literárním časopise a na tiskovém oddělení České pošty, později na volné noze jako korektor a editor. Editoval články pro Peníze.cz, pro Finmag.cz i pro papírový Finmag. Psává pro Heroine, Finmag i Peníze.cz. A pro ty už zase edituje.