Městská policie v elektromobilech už není žádné sci-fi

PR článek
PR článek | 21. 12. 2022

Stále víc měst a obcí hledá, jak snížit emise a zlepšit kvalitu ovzduší. Jednou z cest může být obměna vozového parku. Vedle vozidel městské hromadné dopravy, údržby zeleně či správy komunikací je ideální kandidát na přechod k elektromobilitě městská policie.

Městská policie v elektromobilech už není žádné sci-fi

Zdroj: Kia

Obyvatelé měst a obcí jednoznačně ocení tichý i ekologický provoz policejních elektromobilů, které svou celodenní službou v ulicích nesnižují komfort bydlení ani slyšitelným hlukem, ani vypouštěnými emisemi. Strážníci navíc působí téměř výhradně v příslušném katastru, čímž padá jedna z nejčastějších (byť nespravedlivých) výtek vůči elektromobilům – že mají omezený dojezd. Snad jen s výjimkou největších měst, jako je Praha nebo Brno, nenajedou policisté více než nižší stovky kilometrů denně. Mnoho současných elektromobilů přitom běžně nabízí dojezd přes 400 kilometrů a vysokorychlostní dobíjení. Například vítěz ankety evropské Auto roku 2022, Kia EV6, umožňuje dobití z 10 % na 80 % za pouhých 18 minut.

„Při přechodu k elektromobilitě odpadá starost s tankováním služebních vozů. Ty se mohou jednoduše přes noc nebo mezi výjezdy dobíjet přímo na služebně. Ve spolupráci s energetickou společností E.ON přitom nabízíme municipalitám, stejně jako pro širokou veřejnost, instalaci dobíjecích stanic, tzv. wallboxů, na klíč. A to včetně vyřízení dotace na jejich pořízení,“ říká Jakub Řehounek, business development manažer společnosti Kia Czech.

S úspěšným provozem elektrického hlídkového vozu městské policie a s jeho dobíjením z wallboxu mají zkušenosti například v jihočeském Táboře. „Elektromobil Kia e-Niro slouží u Městské policie Tábor od 1. července 2020 a za dva roky provozu najel přes 124 tisíc kilometrů. Za tu dobu se osvědčil jako naprosto spolehlivý vůz. Nejenže jsme nemuseli řešit žádnou závažnou poruchu, ale i ceny pravidelných servisních prohlídek byly výrazně nižší, než jsme původně předpokládali. Konkrétně například náklady na výměnu chladicí kapaliny byly oproti očekávání téměř poloviční. Dodnes také nepozorujeme pokles kapacity baterie,“ popsal dosavadní provoz elektromobilu Mgr. Miroslav Ryba, strážník Městské policie Tábor.

Zdroj: Kia

Předání elektromobilu Kia e-Niro Městské policii Tábor

S nákupem elektromobilů pomohou městům dotace

Podíl elektromobilů a obecně automobilů s alternativním pohonem bude nejen u policejních sborů, ale napříč celým veřejným sektorem v příštích letech výrazně stoupat. Počítá s tím připravovaný zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, který bude od veřejných zadavatelů vyžadovat nákup určitého procenta vozidel s alternativním pohonem. Zákon prochází legislativním procesem a mohl by začít platit ještě letos.

Na rozdíl od běžných motoristů však stát veřejnému sektoru na nákup elektromobilů přispívá formou dotace. Zatím poslední výzva, na kterou ministerstvo životního prostředí vyčlenilo 600 milionů korun z Národního plánu obnovy, byla spuštěna 6. června. Zájemci z řad obcí, úřadů, škol, veřejnoprávních institucí a neziskových organizací mohou podávat žádosti do 15. prosince 2023 nebo do vyčerpání alokace. Žadatelé mohou získat až 300 tisíc korun na jeden osobní elektromobil nebo 30 tisíc korun na wallbox.

Od probíhající výzvy si ministerstvo životního prostředí slibuje zvýšení počtu vozidel s alternativním pohonem na českých silnicích minimálně o 1485 kusů a k tomu vybudování 200 dobíjecích stanic. Trend rostoucí podpory i zájmu o elektromobilitu sledují i všechny světové automobilky, které podle něj přizpůsobují své strategie. Například jihokorejská Kia plánuje do roku 2025 investovat do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun, přičemž výrazná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Do pěti let chce nabízet ve svém portfoliu 14 čistě bateriových elektromobilů a do roku 2035 pak plně elektrifikovat celou modelovou řadu v Evropě.