Začněme tím, co mě v týdnu nakrklo. Zaprvé: haló kolem oranžového TGV, které s velkou pompou dorazilo do Česka, aby propagovalo vysokorychlostní železnice. Tedy to, co nemáme, a o čem se už několik let jen mluví, což hezky shrnul v komentáři na Finmag.cz Petr Fischer.
Ale pozor, prý nemáme věšet hlavy: Správa železnic nás konejší, že se dočkáme „už“ v roce 2030! Pojďme tomu tedy dát kontext: Japonský Šinkanzen, první rychlodráha světa a předobraz francouzského TGV, spustil provoz v 60. letech minulého století, přesně v roce 1964. První TGV vyjelo ve Francii v roce 1981 a mezi tehdejšími vlaky byla i ta dnešní „česká sláva“.
Dnes se píše rok 2022. Rok, kdy se první lidé prohánějí v devět let staré vizi Elona Muska – hyperloopu. Byť od konkurence.
Newsletter z kuchyně Finmagu
Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.
Naroubováno na českou realitu, kde se na jízdní řády vlaků můžete spolehnout zhruba stejně jako na slušné vychování Miloše Zemana, mi to celé přijde jako hodně nepovedený vtip. Ať se to místopředseda správní rady Správy železnic Martin Kolovratník snaží pod štiplavým facebookovým příspěvkem bývalého kolegy a „vášnivého vlakového cestovatele“ Martina Ťopka hájit jakkoli.
Zadruhé: zfušovaný orloj. Jestli vám to uniklo, iRozhlas.cz upozornil v týdnu na stížnost Milana Patky z Klubu za starou Prahu, který našel na kopii kalendária na pražském orloji dvacítku změn. Autor, malíř Stanislav Jirčík, se ale pro Deník N hájí, že není „žádný patlal z Karlova mostu“.
Tady to beru sportovněji. I když se mi to nelíbí, Jirčíka jistě čeká zářná kariéra. Španělská babička, která se v roce 2012 „proslavila“ zfušovanou freskou Ježíše, by mohla vyprávět. Nejenže prodala svá další „díla“, ale ještě za toho „opuchlého ježka“ chtěla od kostelníka honorář.
Pelmel ze záložek
A teď k tomu, co mě zaujalo a o co se chci podělit. V první řadě je to rozhovornaVoxpotu se členkou Pussy Riot, oné nechvalně známé skupiny, díky které jsme v roce 2014 slyšeli z úst Miloše Zemana na veřejnoprávním Rozhlase tolik kund a jiných vulgarit, až to nebylo hezké. „Přijde mi, že jsme už v situaci, kdy je prostě nutné nějaké vojenské povstání, krvavá revoluce, zabít cara a pak začít stavět nanovo.“ Připomeňme, jak vypadlo hlášení ze země temnoty v březnu.
V Británii začali ve velkém testovat čtyřdenní pracovní týden, informovalaBBC. Lépe řečeno stoprocentní plat za osmdesát procent běžné pracovní doby. Možná se tedy přece jen dočkáme, i když na to námi oslovení experti před nedávnem spíš jen dštili síru. A když nevyjde o den kratší týden, furt existuje možnost vydělat si tím, co všichni děláme denně.
Ke kafi ku poslechu máme...

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
Střední třída si elektroauto nekoupí, hlásí titulek na iDnesu. Prý se máme smířit s tím, že auta budeme sdílet. Pavel Hrzina z Fakulty elektrotechniky ČVUT to v závěru shrnuje nějak takhle: „Není to veselé. (…) Ale jestli se mýlím, budu strašně rád.“ To my taky… Ostatně Vojta Dobeš namaloval budoucnost elektromobility na Finmag.cz úplně, ale úplně jinak.
Mimochodem, víte, co je to Veblenův efekt? A jak elegantně jde vysvětlit na obludě jménem Bentley Bentayga? (dobře, tahle generace už je míň obludná než ta první, ale stejně...)
Na závěr jsem si nechal rozhovor s Ivanem Miklošem na iRozhlasu. „Nestabilita tam nebude jen tehdy, pokud válka skončí tak, že Ukrajina bude mít pod kontrolou své území, své hranice. Ideálně z před roku 2014,“ říká člen poradního orgánu prezidenta Volodymyra Zelenského. Čte se to moc hezky, ale člověk u toho propadá až nezdravému idealismu…
Kam dál? Ochutnejte Finmag newsletter:
- Newsletter bez titulku? To je tak, když to svěříte umělé inteligenci
- Koho štvou Putin, Trump a Mbappé? Prozradí Finmag newsletter
- Světové průšvihy od A do Zet (Čé jako Česko nevyjímaje)
- Zdražuje nám všechno, přesto žijeme v blahobytu
- Bude mít dřív Rusko mamuty, nebo Amerika moderní elektrickou síť?
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?