Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Budoucnost z minulosti i zfušovaný orloj. Ušili jsme Finmag newsletter

Michal Hron
Michal Hron | 12. 6. 2022 | 1 394
automobilový průmyslnewsletterválka

Dneska to vezmeme hopem. Venku je teplo a nikdo přece nebude číst moudra od nějakého Hrona. Přesto vás pár tipů neušetřím, na čtení pod nějakým tím stromem se přece najde vždycky čas. Další „finmaží“ newsletter je tu.

Budoucnost z minulosti i zfušovaný orloj. Ušili jsme Finmag newsletter

Finmag Newsletter najdete každý pátek ve svém mailu. Kdo si počká, může si ho v neděli přečíst na webu

Zdroj: Shutterstock

Začněme tím, co mě v týdnu nakrklo. Zaprvé: haló kolem oranžového TGV, které s velkou pompou dorazilo do Česka, aby propagovalo vysokorychlostní železnice. Tedy to, co nemáme, a o čem se už několik let jen mluví, což hezky shrnul v komentáři na Finmag.cz Petr Fischer.

Ale pozor, prý nemáme věšet hlavy: Správa železnic nás konejší, že se dočkáme „už“ v roce 2030! Pojďme tomu tedy dát kontext: Japonský Šinkanzen, první rychlodráha světa a předobraz francouzského TGV, spustil provoz v 60. letech minulého století, přesně v roce 1964. První TGV vyjelo ve Francii v roce 1981 a mezi tehdejšími vlaky byla i ta dnešní „česká sláva“.

Dnes se píše rok 2022. Rok, kdy se první lidé prohánějí v devět let staré vizi Elona Muska – hyperloopu. Byť od konkurence.

Newsletter z kuchyně Finmagu

Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Naroubováno na českou realitu, kde se na jízdní řády vlaků můžete spolehnout zhruba stejně jako na slušné vychování Miloše Zemana, mi to celé přijde jako hodně nepovedený vtip. Ať se to místopředseda správní rady Správy železnic Martin Kolovratník snaží pod štiplavým facebookovým příspěvkem bývalého kolegy a „vášnivého vlakového cestovatele“ Martina Ťopka hájit jakkoli.

Zadruhé: zfušovaný orloj. Jestli vám to uniklo, iRozhlas.cz upozornil v týdnu na stížnost Milana Patky z Klubu za starou Prahu, který našel na kopii kalendária na pražském orloji dvacítku změn. Autor, malíř Stanislav Jirčík, se ale pro Deník N hájí, že není „žádný patlal z Karlova mostu“.

Tady to beru sportovněji. I když se mi to nelíbí, Jirčíka jistě čeká zářná kariéra. Španělská babička, která se v roce 2012 „proslavila“ zfušovanou freskou Ježíše, by mohla vyprávět. Nejenže prodala svá další „díla“, ale ještě za toho „opuchlého ježka“ chtěla od kostelníka honorář.

Pelmel ze záložek

A teď k tomu, co mě zaujalo a o co se chci podělit. V první řadě je to rozhovornaVoxpotu se členkou Pussy Riot, oné nechvalně známé skupiny, díky které jsme v roce 2014 slyšeli z úst Miloše Zemana na veřejnoprávním Rozhlase tolik kund a jiných vulgarit, až to nebylo hezké. „Přijde mi, že jsme už v situaci, kdy je prostě nutné nějaké vojenské povstání, krvavá revoluce, zabít cara a pak začít stavět nanovo.“ Připomeňme, jak vypadlo hlášení ze země temnoty v březnu.

V Británii začali ve velkém testovat čtyřdenní pracovní týden, informovalaBBC. Lépe řečeno stoprocentní plat za osmdesát procent běžné pracovní doby. Možná se tedy přece jen dočkáme, i když na to námi oslovení experti před nedávnem spíš jen dštili síru. A když nevyjde o den kratší týden, furt existuje možnost vydělat si tím, co všichni děláme denně.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

Střední třída si elektroauto nekoupí, hlásí titulek na iDnesu. Prý se máme smířit s tím, že auta budeme sdílet. Pavel Hrzina z Fakulty elektrotechniky ČVUT to v závěru shrnuje nějak takhle: „Není to veselé. (…) Ale jestli se mýlím, budu strašně rád.“ To my taky… Ostatně Vojta Dobeš namaloval budoucnost elektromobility na Finmag.cz úplně, ale úplně jinak.

Mimochodem, víte, co je to Veblenův efekt? A jak elegantně jde vysvětlit na obludě jménem Bentley Bentayga? (dobře, tahle generace už je míň obludná než ta první, ale stejně...)

Na závěr jsem si nechal rozhovor s Ivanem Miklošem na iRozhlasu. „Nestabilita tam nebude jen tehdy, pokud válka skončí tak, že Ukrajina bude mít pod kontrolou své území, své hranice. Ideálně z před roku 2014,“ říká člen poradního orgánu prezidenta Volodymyra Zelenského. Čte se to moc hezky, ale člověk u toho propadá až nezdravému idealismu…

Kam dál? Ochutnejte Finmag newsletter:

Finmag na léto

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsem mizerný makléř,“ řekl Adéle Vopěnkové Prokop Svoboda. A tak místo aby prodával domy sám, vybudoval realitní kancelář, kde to ostatní dělají za něj. A výborně.

FIN. Dominik Stroukal dodá investorům naději po propadu trhů • V kanceláři šéfky České spořitelny • V hlavě lovce jednorožců Andreje Kisky ml. • Jakub Žofčák o byznysu s deskovými hrami • Robert Vlach o creator economy a podnikání s obsahem

MAG. Parkování zdarma je lidské právo. Co z pravičáka dělá soudruha • Nejbližší moře? Pět hodin jízdy. Se správným bourákem. Na ropu • Jako umami. V restauraci Jana Knedly umějí moderně míchat chuti i v české klasice • Kardiochirurg. Srdcař. A překvapivě dobrý spisovatel Josef Veselka

Autor článku

Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel do Finmagu z týdeníku Euro, předtím vedl sdruženou domácí redakci Hospodářských novin, Aktuálně.cz a iHNed.cz a působil jako editor zpravodajství na portálech iDnes.cz a Novinky.cz.