Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Prodavači hrnců, nebo finanční guruové? Svět „finfluencerů“ není pro starý

Michael  Durčák
Michael Durčák | 6. 4. 2022 | 9 511
finanční gramotnostInstagraminvesticeinvestiční univerzitaMiliardy v pohybutiktok

Uvažujete o investování? Ať už kvůli části volných peněz, které nebylo kde utratit během pandemických opatření, nebo kvůli strachu z inflace, není divu. Jenže kde sehnat nejspolehlivější informace? Z televize? V bance? Nebo snad od finančních influencerů na Instagramu a TikToku?

Prodavači hrnců, nebo finanční guruové? Svět „finfluencerů“ není pro starý

Finfluenceři a finfluencerky ne vždy radí tak, aby vám pomohli (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Že se vám zdá zvláštní nechat si mluvit do financí od teenagerů ze sociálních sítí? Možná i proto, že už jste „staří“. A že obsah zmíněných platforem vlastně neznáte. Kromě krátkých zábavných videí či dechberoucích fotografií je fenoménem posledních dvou let také vzestup „finfluencerů“. Osobností, které si vybudovaly na sociální síti komunitu za pomoci finančních tipů.

Minimálně ve Spojených státech jsou nejpopulárnější sociální sítě mezi teenagery Snapchat (35 %), TikTok (30 %) a Instagram (22 %). A právě ony u finfluencerů dominují. „My se na to jako staří zkušení mazáci koukáme lehce s despektem. Dost často tihle kluci z Patreonu jsou na trhu třeba tři roky i s cestou,“ vysvětluje pro Finmag.cz s úsměvem zkušený investor Jaroslav Šura.

A skutečně: podobným nadšeným investorům se diví nebo posmívají i skuteční finanční poradci či investiční analytici. A většina z nich se pochopitelně nachází i na TikToku.

Podobný typ obsahu se vynořil především kvůli pandemii v posledních dvou letech. Lidé najednou měli spoustu času.

Influencer ≠ finfluencer

A jak to tedy funguje? Většinou vám mladý finfluencer v krátkých videích za pomoci líbivé a vtipné rétoriky nabídne kryptoměny, digitální umění NFT nebo akcie, na nichž se dle jeho slov dá dobře a rychle vydělat. „Problém je, že svou rétorikou do toho často namočí nové mladé kluky, kteří za nimi jdou jako ovce a ve finále prodělají i kalhoty,“ upozorňuje Šura.

Část TikToku obsahující finanční rady si ostatně po vzoru porcování Twitteru vysloužil už označení FinTok. Najdete zde vše od finančích strategií pro každodenní obchodování na burze, přes návody, jak vydělat velké sumy peněz díky opcím, až třeba po investování na páku. Všechno to má ale jeden společný jmenovatel: je to velmi riskantní a můžete na tom nejen hodně peněz vydělat (při velkém štěstí), ale spíš taky prodělat.

Je to legální?

Mnohé jistě napadne, jestli svými doporučeními finanční influenceři náhodou neporušují zákon. Zdá se, že minimálně ve Spojených státech ne. Ve zkratce, pokud v USA dáváte tipy širšímu publiku (třeba na YouTube), a nikoliv konkrétně jedné osobě, je to v pořádku. Pro zájemce přikládám dvacetiminutové video, kde je tento právní problém podrobně vysvětlen.

Jiný případ než Spojené státy je Austrálie. Tamní federální komise pro cenné papíry a investice (ASIC) před několika dny varovala australské finfluencery před některými popsanými praktikami, jako je nabízení finančních služeb a kurzů bez potřebné licence. A jeden z nich, mladík jménem Tyson Scholz, byl za tento přečin dokonce obviněn.

Podobný typ obsahu se vynořil především kvůli pandemii v posledních dvou letech. Lidé najednou měli spoustu času podívat se blíž na své finance, a často i spoustu peněz, které neměli kde utratit. To mělo za následek, že řada mladých začalo investovat a nechalo se vést populárními osobnostmi na sociálních sítích. Finfluenceři napomohli, stejně jako redditové forum WallStreetBets, také třeba známým čachrům kolem akcií společnosti GameStop.

Mezi tvůrci stojí na jedné straně řada lidí, kteří v dobré víře šíří mezi svou komunitu finanční tipy nebo jednoduše chtějí mladé lidi poučit o kryptoměnách, NFT a dalších instrumentech. Jejich finanční ztráty pak pramení čistě z neznalosti. Je tu ale i dost podvodníků, kteří dávají na obdiv svůj extravagantní životní styl, rozsáhlý majetek a obecně jmění, které (údajně) vydělali díky překotnému investování ve velice útlém věku. A kdo chce žít stejně, může si toto know-how koupit skrze placený online kurz.

Jak asi tušíte, a jak ověřil třeba YouTuber Benjamin, je to naprostý nesmysl. „Prodává se to jako jakási tajná strategie jednoho z nejlepších burzovních obchodníků světa, kdybyste ale podbnou strategii skutečně zvolili, stačí jeden špatný den na burze a celé vaše portfolio je v luftu,“ vysvětluje.

Nenechte své peníze spát aneb Kdo hýbe miliardami v Česku

Miliardy v pohybu - investiční speciál Finmag.czShutterstock/Finmag.cz

Pointou samozřejmě je, že daný jedinec se neživí obchodováním na burze, ale především prodáváním svých kurzů, které prezentuje coby vstupenku do života v luxusu a bohatství. Kdyby ostatně byl skutečně tak dobrý obchodník, dodává Benjamin, raději vydělává ony miliony dolarů ročně na burze a neprodává kurzy na internetu.

V Americe je běžné, že u odborných textů týkajících se obchodování na burze bývá vždy uvedeno, zda autor dané akcie drží.

Pump and dump

Vězte ale, že naletět takovým filutům sice zabolí, ale stále je to ta dobrá varianta. Přijdete totiž tak maximálně o pár stovek až tisíc, které za přechválený finanční kurz zaplatíte. Mnohem horší je ale scénář, v němž cíleně finfluenceři nabízejí určitou kryptoměnu či další produkt a jsou součástí takzvaného pump and dump schématu (viz box níž).

V praxi to funguje tak, že vás podvodný influencer ovlivní, abyste se začali zajímat o nákup třeba nějaké nové kryptoměny. Následně vás pozve do diskuzní skupiny, kde se daný produkt vychvaluje do nebes s cílem přesvědčit vás k nákupu. Cílem je nalákat co nejvíc lidí a touto vlnou nákupu šponovat cenu dané kryptoměny výš. Ostatně, Elon Musk se svým silným Twitterem a kryptoměnou dogecoin je zářným příkladem.

Vyžeň a prodej

Pump and dump (zkráceně P&D) je podvodné schéma, které by se česky dalo popsat jako „vyžeň (cenu) nahoru a prodej“. Tato forma podvodu je založena na umělém navyšování ceny vlastněných aktiv (akcií, dluhopisů, kryptoměn...) prostřednictvím nepravdivých a zavádějících pozitivních prohlášení s cílem prodat levně nakoupené „zboží“ za co nejvyšší cenu. Jakmile autoři schématu své pozice „složí“, tedy dané nadhodnocené akcie či kryptoměny prodají, jejich cena rychle klesne a zlákaní investoři o své peníze přijdou. Nejčastěji se to týká kryptoměn s malou tržní kapitalizací či velmi malých firem. (Wikipedia - EN)

Výsledkem takového pumpování ovšem je, že v tu chvíli prodají všechny své coiny/tokeny nejen daný finfluencer, ale i vývojáři a další lidé zapojení do celého komplotu a cena daného krypta poklesne. Lidé přilákaní původním nadšením tím přijdou o peníze a kromě bezcenného krypta jim zbydou jen hezké zprávy ve zmíněných diskuzích.

„Ve Spojených státech je to trestné, je to klasický insider trading a nesmí se to. Celé je to na hraně podvodu, bohužel v případě kryptoměn to není ani ve Spojených státech, ani u nás dostatečně regulováno,“ doplňuje Šura. Ostatně, i proto se tvůrci či autoři psaných investičních rad často zaklínají formulkou typu Toto není finanční doporučení. Pojišťují si tím právní nepostižitelnost.

V Americe je navíc často běžné, že u odborných textů týkajících se obchodování na burze bývá vždy na jeho konci uvedeno, zda autor dané akcie drží, či nikoli. To aby se vyvaroval spekulacím o konfliktu zájmů. „Je to berlička, ale sahám k tomu také. V Česku to nikdo nevyžaduje, postih vám nehrozí, ale je to ochrana před tím, když zklamete drobné investory,“ pokyvuje hlavou Šura.

Finfluenceři jsou i užiteční. Mladí lidé díky nim dohání znalosti, které jim není schopna v rámci finanční gramotnosti předat školní výuka.

Finfluenceři v Česku

To naznačuje, že finanční influenceři nejsou jen fenoménem anglosaských zemí. Podobný obsah lze skutečně už delší dobu najít i v češtině. Jedním z příkladů, jak může v dobrém slova smyslu finfluencer fungovat, je kanál Erik Investor s víc než šedesáti tisíci odběrateli. Za ním stojí tvůrce s přezdívkou Erik Meldik známý z kanálu ViralBrothers.

Finfluenceři z Twitteru

Neholdujete snad TikToku nebo Instagramu? Pro sociální old-schoolery tu máme několik tipů na lidi z finančního světa, které se vyplatí sledovat na „zastaralém“ Twitteru.

Jaroslav Šura @jarsuraInvestor, burzovní spekulant, milovník koček a fanoušek Pilulky

Lenka Rož Schánová @Lenka_Schanova – Tvůrce podcastu Jak investovat, zakladatelka investiční akademie

Michal Semotan @MichalSemotan – Investor, portfolio manažer J&T Investiční společnosti, bývalý burzovní makléř

Daniel Vořechovský @kweenolog – Investor zaměřující se na asijské trhy

Erik na svém YouTube i Twitteru propaguje hlavně investice do akcií Tesly a do bitcoinu. V obou případech jsou to vysoce volatilní, ale solidní finananční instrumenty. Zároveň také ve svých videích vysvětluje určité makroekonomické fenomény jako hospodářská krize, inflace a ukazuje různé webové pomocníky pro investování. Zkušeným investorům něco takového může přijít naivní, ale v zásadě na tom není nic špatného.

Příklad podvodníka, který se podílí na „pump and dump“ schématech, je naopak jistý Jon Marianek. Třiadvacetiletý Čech žijící v Miami, který má jen na svém Instagramu víc než 300 tisíc sledujících. Najdete zde vše výše zmiňované – důraz na okázalý životní styl, doporučení hluboce prodělečných a volatilních aktiv, oblbovací diskuzní skupiny a tak dál. A ve finále také zástupy podvedených mladých lidí, kteří pochybnému finfluencerovi uvěřili.

„Napálení lidé znali jenom trend nahoru v posledních třech až čtyřech letech. Koupí tři až čtyři coiny a čekají, že alespoň jeden z nich vyjde. Ale to se mění, protože kryptoměnový Klondike nejspíš končí. Kromě bitcoinu se často jedná o doplňkový rizikový asset, který je založen na velmi rizikové spekulaci,“ popisuje Šura. Dopodrobna pak Mariankovy praktiky rozebral ve své úžasné pouti internetem Martin Mikyska aka Mikýř.

Přesto všechno jsou finanční influenceři i užiteční. Mladí lidé se totiž o burze, akciích, opcích, kryptoměnách a dalších nástrojích a finančních produktech dozvídají právě díky nim a dohánějí tak znalosti, které jim není schopna v rámci finanční gramotnosti předat školní výuka. Ovšem stejně jako v „klasickém světě investování“ se i tady nevyplatí věřit komukoliv.

Už vůbec ne v případě, kdy vám ten někdo slibuje obrovské zisky (často během krátké doby a především: za vámi vložené peníze). Téměř jistě to bude podvod, protože nic jako „zaručený výnos deset procent za rok“ nebo „kryptoměna, která v průběhu několika následujících dnů vystřelí k měsíci“, zkrátka neexistuje.

Kam dál? Investice na Finmagu:

Zbrusu nový Finmag

Finmag prosinec 2021Zdroj: Finmag

Kdo čte, nekrade. „Ta firma stála a padala na Harrym Potterovi,“ vzpomínají Silke a Jaroslav Horákovi, jak kupovali nakladatelství dětské knihy Albatros. Pak z něj udělali miliardový nakladatelský dům.

FIN. Fake it till you make it. Jak lžou startupeři na lovu investic • Zuri. Žádný rozjezd: letadlo Michala Illicha letí přímo vzhůru • Viceguvernér ČNB Marek Mora o evropské bankovní unii a bankovní suverenitě • Koupit místo iPoda akcie Applu, jste v balíku. Jenže…

MAG. Jakub Žofčák píše, jak Alexej Pažitnov nevydělal na Tetrisu. Programoval totiž v pracovní době • Markéta Hronová s Ondřejem Štefflem o čtvrtisícileté školní setrvačnosti • Constantin Kinský z investičního bankéře hospodářem, který sází duby

Autor článku

Michael  Durčák

Michael Durčák

Má rád fotbal a kočky. Kromě Finmagu píše pro magazín Reportér nebo komentáře o dění v USA pro Seznam Zprávy. Zároveň je redaktorem videoherního časopisu Score.