Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Facebook je mrtvej, zkus Roblox. Jak o investicích přemýšlejí teenageři

Dominik Stroukal
Dominik Stroukal | 28. 6. 2021 | 1 komentář | 5 379
BitcoinfacebookinvesticeRizikotiktok

Teenageři nepřemýšlejí o investicích diametrálně odlišně od starších. Nejsou šílení a nenásledují každého, koho potkají v online reklamě na investiční příležitost. Rozdíly ale přece jen existují.

Facebook je mrtvej, zkus Roblox. Jak o investicích přemýšlejí teenageři

Zdroj: Shutterstock

Ukazuje to i příklad šestnáctiletého Michaela. Souhlasil, že si popovídáme, jaký vztah k investování mají dnešní teenageři. „Mít milion, koupil bych si akcie Applu, určitě bych nešel do akcií Tesly, to je bublina. A ani Facebooku, ten je mrtvej. Zkusil bych Roblox,“ napsal mi v chatu o investování.

Hned mě ale upozornil, že žádné investice nemá. Ani ho to prý moc nebaví sledovat. Přesto ale věděl, že existuje společnost Roblox a že míří na burzu. Já se snažím s mladými držet krok, ale o Robloxu jsem slyšel poprvé.

Optikou mé generace je spotřební zboží za desítky tisíc nesmysl. Pro dnešní teenagery je to ale investice...

Máte limitku?

Podobně jako Michael začala rozhovor patnáctiletá Klára. „Asi ne, tyjo,“ napsala mi hned zkraje, když jsem se ptal, jestli má do něčeho investováno. Pak se rozpomněla, že má pár šperků a že by se to dalo přece počítat jako investice. „A asi i kabelka z limitky,“ dodala a já zas musel hledat, o čem se bavíme, i když mi to na rozdíl od Robloxu mohlo dojít. Limitka je limitovaná edice a dává smysl, že takové kusy často rostou na ceně.

Nekecej!

Yeezy
Adidas

Tenisky Yeezy vyrábí Adidas s přispěním rappera Kanye Westa. Model Foam Runner prodával loni v létě za 75 dolarů (1650 Kč), podle burzy StockX je jejich tržní cena po necelém roce kolem 730 dolarů (16 000 Kč), na webu najdete ale i nabídky za 2500 dolarů (56 tisíc korun).

Analytici z Cowen Equity Research prohlásili kecky za nové investiční aktivum a tvrdí, že hodnota amerického trhu s přeprodávanými investičními teniskami je dvě miliardy dolarů a že do desíti let stoupne na třicet miliard. K tomu pravděpodobně přispěje i to, že eBay začal na podzim zkoumat a certifikovat pravost všech tenisek prodávaných za víc než sto dolarů.

Podobně rychlá byla první odpověď osmnáctiletého Ondřeje. „Dalo by se říct, že zainvestováno v podstatě mám, v oblečení,“ psal bez delšího rozmýšlení. První generační rozdíl – některé spotřební zboží se přeměnilo v mix spotřeby a investice. Chvíli mi trvalo vstřebat už jen myšlenku, že má Ondřej pár bot za desítky tisíc korun. Možná bych ještě pochopil, kdyby je dostal od rodičů, i když i to by mi přišlo zvláštní, jenže Ondřej na ně pracoval celé léto na brigádě.

Optikou mé generace je spotřební zboží za desítky tisíc nesmysl. Pro dnešní teenagery je to ale investice, takže i proto si nejspíš někdy nerozumíme. Na západ od nás se tomu investice říká dlouho, my pro to měli spíš slovo sběratelství. Limitovaná krabice lega, vzácná bankovka nebo známka pro nás byla součást sbírky, i když malé a začínající. Pro dnešní mladé je to jasná investice.

Po střední pár let cestovat, pak založit startup, do toho možná dodělat vysokou. Zní to jako karikatura...

Generace nula

Dnešní teenageři se narodili do podivné doby nulových úrokových sazeb. Evropská centrální banka oslaví v červenci deset let od jejich posledního zvýšení, japonská měla sazby nad procento naposled v roce 1995. To samozřejmě ovlivňuje jejich názory na investice a podnikání.

Milionáři z TikToku
Shutterstock

Milionáři z TikToku. Jak se v pandemii vydělává na prodeji šuntu z Číny

Je mi patnáct a během karantény jsem si vydělal padesát tisíc dolarů, tvrdí britský teenager v krátkém videu. Zkusit si to můžete taky. Nejdřív ale zaplaťte. Adam Zámečník pro Finmag sepsal, jak funguje podnikání na populární sociální síti mladých.

„Chtěl bych investovat hlavně do sebe. Cestovat, možná si založit startup,“ prozradil Michael a já se nedovedu ubránit zobecnění, i když vím, že můj vzorek je malý a nemusí být reprezentativní. Po střední pár let cestovat, pak založit startup, do toho možná dodělat vysokou školu, pokud bude čas. Zní to jako karikatura, ale máme na to data, aspoň tedy ze Spojených států.

Třetina teenagerů v USA chce mít mezi střední a vysokou školou aspoň rok volného času. Neuvěřitelných 89 procent potom chce ideálně studovat vysokou školu jiným než standardním tempem. A 54 procent by rádo začalo podnikat.

„Sehnal bych si do začátku investora. Třeba bych vymyslel nějakou aplikaci, ještě nevím co, ale to by mě bavilo. A dal bych do toho i svoje úspory, takže je to taky investice,“ vysvětlil svůj plán Michael. Investorů, kteří v době nulových sazeb hledají, kam aspoň s nějakým zhodnocením zaparkovat kapitál, je opravdu hodně, takže nemíří vedle.

Ve Spojených státech jsou krátká tiktoková videa, kde teenageři vrstevníkům radí, jak úspěšně investovat své „stimmy“ – tedy peníze ze stimulačního balíčku prezidenta Bidena –, hitem.

Základy investičních věd

Dnešní teenageři nepamatují svět bez internetu a víc než kterákoli jiná generace hledají informace online. „Ve škole nám o finanční gramotnosti nic neřekli,“ tvrdí Klára. Takže jí jako brána k informacím o investování nezbývá nic jiného než YouTube a také prý něco občas „zaslechla v telce“. Většinovým zdrojem informací je ale právě internet.

Že by ale investovali podle videí na TikToku nebo Instagramu, všichni oslovení odmítají. „Neznám nikoho, kdo by to dělal, ale no hate těm, kteří tak investují,“ vysvětlil Ondřej. Možná to teprve přijde.

Stimmy aneb 30 tisíc na ruku

Slangové označení Stimmy se původně začalo v USA užívat pro první státní podpory během koronaviru, kterou dostávaly už v roce 2020 firmy. V rámci třetího podpůrného balíčku prezidenta Joea Bidena ale dostalo tohle slovo zcela nový, lehce ironický, význam. Bidenův stimulační balíček, prosazený v březnu v americkém kongresu mírnou demokratickou většinou, slibuje většině Američanů příspěvek ve výši 1 400 dolarů (téměř 30 tisíc Kč). Rozhodná je výše ročního příjmu, která nesmí přesáhnout 75 tisíc dolarů u jednotlivce a 150 tisíc dolarů u párů. Rozhodnými jsou pro úřady daňová přiznání za rok 2019 a 2020. Tyto stimulační platby jsou součástí balíčku v celkové výši 1,9 bilionu dolarů (asi 40 bilionů Kč), který vedle samotné stimmy částky obsahuje i úlevy v sociálním systému a řadu dalších opatření. Je to jeden z největších záchranných programů v americké historii.

Ve Spojených státech jsou krátká tiktoková videa, kde teenageři vrstevníkům radí, jak úspěšně investovat své „stimmy“ – tedy peníze ze stimulačního balíčku prezidenta Bidena –, hitem. „Stačí koupit akcie, které jdou nahoru, a prodat, než to půjde dolů,“ radí mladý pár ve videu s víc než milionem zhlédnutí. Ne, že by neměli pravdu, a možná je to na úplný začátek i dobrá rada. Odkaz pod videem ale vede na platformu, kde má povedený pár všimné z každého vašeho obchodu, samozřejmě i toho nepovedeného.

Víc než influencerům by skoro všichni „moji teenageři“ rádi věřili svým učitelům. Kdyby to šlo. „Podle mě učitelé učí to, co je v osnovách, a do látky nedávají nic ze svých zkušeností,“ vysvětluje Klára. „Nevěřila bych jim, kdyby mluvili jako Wikipedie, a nedali nám k tomu příklady z různých osobních situací,“ dodává a praští mě do tváře tím, jak ve staletí starém přirovnání nahradila encyklopedii Wikipedií. Líbilo by se jí mít finanční gramotnost místo matematiky nebo základů společenských věd. Jednou za dva týdny by prý stačilo.

Jen osmnáctiletý Vojta věří nejvíc sobě a informace sbírá hlavně z knih. „Mít nastudovanou společnost, trh nebo technologii natolik, že večer klidně spíš a jsi rád, když cena klesá, protože můžeš přikoupit,“ popisuje mi svůj vztah k investicím a říká mi, že influencerů, kteří by splňovali tuhle definici, je velmi málo.

Možná jsme to spíš my, koho sociální sítě ovlivňují, a na jejich základě si myslíme, že mladí neumějí přemýšlet o investicích.

Co jsme my, budete i vy

Vypadá to, že dnešní teenageři jsou sice jiní než my ze starších generací, ale nijak revolučně. Karikatura digitálních šílenců, kteří sypou peníze z kreditní karty rodičů do Tesly nebo bitcoinu, je vzdálená pravdě. Jistě, dělají to častěji než starší generace, ale statistiky ukazují, že nijak extrémně. Možná jsme to spíš my, koho sociální sítě ovlivňují, a na jejich základě si myslíme, že mladí neumějí přemýšlet o investicích. Dívat se na mladší skrz prsty je asi bohužel přirozené.

Anketa

Investujete?

Nakonec nejlíp to vyjádřila Klára, která ve svých patnácti letech kouká skepticky na jen o pár let mladší souputníky. „Dvanácti- až třináctileté děti nemají z investic rozum a byly by schopné utrácet fakt za každou kravinu,“ popsala mi svoje obavy z toho, jaký vliv můžou mít investiční influenceři na ty nejmladší. Je to pořád dokola.

FINMAG NA PRÁZDNINY!

Finmag červen 2021Zdroj: Finmag

Na internetu naletíš hned, říká Mikýř. Jakub Jetmar se ptá, jak je Martinu Mikyskovi v dresu strážce webové morálky, který drtí internetové pokrytce i prodejce hrnců

Start me up! Pavel Jégl zkoumá, jak chystáme půdu startupům • Michal Hron s Andrejem Kiskou ml. na lovu jednorožce • Martin Vlnas se ptá šéfa CzechInvestu, co má pro startupery • Jak se stal z Izraelců startup nation?

Drogy vyhrály. Před 50 lety Richard Nixon vyhlásil válku drogám. Prohrály USA, prohrály země, které do vojny zatáhly. Ale zas to stálo hodně peněz

FIN. Bitcoin drž, utrácej špatné peníze. Dominik Stroukal představuje kryptomilionáře z chatrče • Josef Tětek ví, že bitcoin není bio. Ale zelená, neb se to vyplatí • Rádce Petra Kučery, šéfa Peníze.cz

Autor článku

Dominik Stroukal

Dominik Stroukal

Hlavní ekonom Platební instituce Roger, expert na kryptoměny. Vystudoval ekonomii na VŠE a mediální studia na UK. Vyučuje na vysoké škole CEVRO institut. Je šéfredaktorem časopisu Trade-off, managing directorem odborného časopisu New Perspectives on Political Economy, ekonomickým poradcem SatoshiLabs a vede společnost bit agency.