Další skvělá práce Rozhlasu: Vše, co víme o koronaviru.
Alena Zemančíková o polském protipotratovém rozsudku i o jazykových posunech souvisejících s těhotenstvím: „Podobně z obecného slovníku zmizelo spojení musí se vdávat/ženit: to už dnes nikdo nemusí, aby společensky obstál. Za mého mládí bylo to sousloví úplně běžné. Upřímně řečeno, už ani tak často neslýchám eufemismus je v jiném stavu, slovo těhotná, které bylo dlouho téměř tabu snad pro svou fyziologičnost, se stalo bezpříznakovým. Dokonce se mi zdá, že v nových filmech, odehrávajících se v minulosti, by se ty eufemismy v rámci věrnosti reáliím používat měly, a scénáristé už to neznají.“
Na Alarmu přeložili jeden z posledních rozhovorů s antropologem Davidem Graeberem. Dohádal bych se už kvůli tomu titulku a pak kvůli spoustě odpovědí – ale nepsal jsem tu snad v září, že Graeber byl jedním z nejlepších partnerů na tyhle tiché hádky při čtení?
Karel Veselý a Miloš Hroch vydali knihu Všechny kočky jsou šedé o „hudbě úzkosti“. Ondřej Trhoň píše, že je prima, a já někde v půlce čtení potvrzuju.
Po prvních dvou dílech vřele doporučuju podcast Horror Vacui, ve kterém autoři beletrie i publicistiky vyprávějí o svém řemesle. Vlastně si nepamatuju lepší podcast o psaní. A to jsem jich zkoušel poslouchat dost.
U.S.A.! U.S.A.! František Kalenda na Finmagu představuje latinos jako historicky poprvé největší voličskou menšinu, Matěj Schneider popisuje, jak z politického mainstreamu mizí shovívavost k monopolům.
Anglicky
Nature pochybuje o skupinové imunitě proti covidu. Science varuje před dobrou včasnou vakcínou jako nepřítelem výborné pozdější vakcíny.
Je klíčem k překonání vyhoření znovuzískání kontroly nad vlastním životem?
Venkatesh Rao o měnících se časech: jeden článek, druhý článek. „You’ll either help invent the future, or retreat with the declining age and turn into a producer of nostalgia.“
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?