„[M]oderní západní člověk většinou nechce zpomalení per se, ale jistou kontrolu nad svým časem, to, čemu francouzský filosof Henri Bergson říkal trvání. Mnoho z nás chce, aby aktivity v našich životech měly takové trvání, o kterém si myslíme, že je v časovém slova smyslu to nejlepší. Zpomalení je jen takové přitažlivé heslo, které se dostalo do veřejného diskurzu. Musíme se ptát, jestli skutečně zpomalit chceme, a pokud ano, co tím máme na mysli,“ píše Filip Vostal a mně to přijde jako touché.
Voxpot má našlápnuto: David Scharf vysvětluje, proč chtějí všichni rozbít Amazon, Jiří Krejčík přibližuje současnou indickou cestu k teokracii a Matěj Schneider sepsal stručnou historii označování amerických prezidentských kandidátů za duševně choré.
Na Finmagu pokračuje seriál Karolíny Kašparové o knihách, které zformovaly kulturní válku: nobelista John M. Coetzee a Disgrace.
Historička a etnoložka Markéta Křížová mluví v podcastu Kolaps o tom, jak byly české země navázané na otrokářský systém. Poslech vám doporučuju nikoliv proto, že bych si liboval ve vině bílého muže. Křížová otevírá spoustu bizarních pozapomenutých kapitol dějin, třeba diskuzi čerstvě nezávislého Československa o tom, jestli na sobě učinit závislým Togo a jestli bychom tím hned do startu nepodráždili velmoci.
Anglicky
Jak funguje švýcarský politický systém: část první, část druhá. Nikdy jste nečetli nic zajímavějšího o sjednocování začátku a konce školního roku v libovolné zemi.
Na Wait But Why jsem narazil na zábavný článek o matematice příbuzenských vztahů. TLDR: nejspíš jste se někdy ocicmávali se svým ne zas tak úplně vzdáleným bratrancem nebo sestřenicí, aniž jste o tom věděli.
A ještě jeden podcast: Radiolab o tom, jak naučili dřevní výpočetní techniku čínsky, když na znaky nestačila paměť počítačů ani rozlišení jehličkových tiskáren. Druhá půlka je o západních klávesnicích a taky wow.
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?