- František Houdek vypráví ve Vesmírupříběh „nenapravitelného starce“ Jana Evangelisty Purkyně, od jehož úmrtí uplyne v neděli 150 let.
- Poslední šance pro evropskou levici dlí podle Václava Bělohradského „v rozhodné obraně emancipačního potenciálu globalizace před pokusy redukovat ji na nástroj ekonomicko-politického imperialismu“.
- Václav Janouš a Artur Janoušek zaznamenali příběh českých trosečníků na polském parkovišti tak, že z něj poprvé nevycházejí jako oligofrenici tupě čekající na smrt, ale jako lidé, kteří pár věcí prostě neodhadli a pak se nedočkali pomoci, když ji sháněli.
- Daniel Pitek o konfliktu mezi zájmy myslivců na jedné straně a zemědělců a lesníků na straně druhé.
- Na Finmagu Petr Houdek recenzuje knihu, na kterou jsem se letos nejvíc těšil, a po tomhle článku ještě víc: Cribsheet od Emily Osterové.
- „Na rozdíl od blbečků ve městech si přičinliví vesničani vždycky uměli to, čím se ničí, i sami vyrobit. Bylo to tak s vínem, trávou a je to tak i s fofrpískem.“ Prigl stále žije.
Anglicky
- Sešup konzervativců a rozkol na levici.
- Přistání lidí na Měsíci jako romantická opera od 400 tisíc tvůrců pro 650milionové publikum. „I would like to suggest that the moon landing was above all a triumph of our aesthetic instincts. What Goethe began at Weimar in 1789 ended on August 15, 1969. Apollo 11 was the culmination of the Romantic cult of the sublime prefigured in the speculations of Burke and Kant, an artistic juxtaposition of man against a brutal environment upon which he could project his fears, his sympathies, his feelings of transcendence.“
- Proč se lidé přiznávají ke zločinům, které nespáchali?
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?