Politoložka Kateřina Smejkalová: Lůzou na truc. O sjednocení Německa, které ani po třiceti letech neskončilo.
Sociolog Karel Černý o několika problémech plynoucích z přiřazování novinářů k vojenským jednotkám a reportování bez odstupu, z přední linie. „Válečné reportáže z Afghánistánu nebo Iráku jsou dnes pro diváka zcela zaměnitelné – jakkoliv jsou oba konflikty zásadně odlišné. Novináři a redakce soutěží, kdo bude mít atraktivnější a aktuálnější záběry z boje, zapomínají však zmateným divákům vysvětlit příčiny a kontext konfliktu, takže lidé hledají odpovědi v konspiračních teoriích a na sociálních sítích.“
„Vedení Prahy by se mohlo hecnout a během následujících čtyř let pro Stalinův pomník vůbec žádný nový projekt nepřipravovat. Stačilo by na místě uklidit.“ Táňa Zabloudilová má point – a vtipně polemizuje s Jindřichem Šídlem, což by se mělo stávat častěji.
Mezinárodní den žen a dívek ve vědě si magazín Universitas připomněl výběrem medailonů deseti vědkyň.
Ondřej Trhoň o meditativních počítačových hrách, Euro Truck Simulatoru a Radiohead.
Při rešerších pro nový papírový Finmag jsem narazil na devět let starý, ale nestárnoucí článek Tomáše Kučery o „mlze války“ a způsobech, jakým se s ní vojevůdci vypořádávali.
Anglicky
Vymře do sta let všechen hmyz, jak opakují i česká média? Entomolog Alex Wild na Twitteru přesvědčuje, že ačkoliv problém máme a veliký, autoři původní studie pracují s kusými daty příliš kreativně.
Antropolog Jason Hickel napsal otevřený dopis Stevenu Pinkerovi a Billu Gatesovi, ve kterém se snaží tlumit jejich optimismus ohledně boje s chudobou kritičtějším čtením statistik. Třeba: jak může být víc podvyživených než chudých?
Reportáž z comebacku komika Azize Ansariho, jehož kariéru loni přerušilo a) sexuální obtěžování, b) obyčejné nepodařené rande. („Víte, kdo udělal před osmi lety něco dementního? Ha? VĚTŠINA LIDÍ.“)
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?