Natočil jsem tisíce videí, zato sloupek jsem ještě nenapsal. Když jsem dostal prostor ve Finmagu, řekl jsem si: Udělej každý den jednu věc, která tě děsí. A sloupek nemůže být děsivější než pražský taxikář.
Když už jsme u těch taxikářů, rád bych se vrátil k jejich protestům, které v únoru ochromily Prahu. Lidé na ně reagovali sborovým: „Zloděj křičí: chyťte zloděje!“ Mám na tom jistě svůj podíl, protože jsem na Seznamu rok ukazoval to nejhorší, co se mezi taxikáři najde. Řidiče jezdící za čtyři stovky za kilometr nebo násilníky, kteří mi vyhrožovali fyzickou likvidací, když o nich budu dál natáčet. Ale tihle taxikáři rozhodně neprotestovali a v Praze jich je naprostá menšina. Takovým je Uber a všechno kolem jedno. Budou krást dál.
Většina taxikářů je prostě nespokojená s tím, že je tu služba, která nemusí dodržovat nastavená pravidla a dělá si, co chce. (Zdůrazňuji: služba, ne sdílená ekonomika. Sdílená ekonomika je tramvaj.) Taxikář musí mít zkoušky, licenci, taxametr, pojištění… Jeho vstupní náklady jsou proto násobně vyšší než u řidiče Uberu. V žádném případě si ale nemyslím, že by se na Uber a služby jemu podobné měla aplikovat současná pravidla na taxi. Na jedné straně se musejí pravidla zpřísnit, na té druhé zmírnit. Skoro bych řekl, že se tomu říká kompromis. Například svítilna je prostě zbytečnost a taxametr vám dokážu i já během minuty ošéfovat tak, že místo 95 korun budete na konci cesty platit 950 (ten trik spočívá v zakrytí desetinné čárky). Naopak u řidičů Uberu bych ocenil zkoušky z místopisu, znalost Prahy a našeho jazyka. Je ovšem nutné ta pravidla narovnat.
Jak jsme mluvili s Jankem
Po milé paní, která strávila celý život v Kanadě, si pro selfíčko přiběhly dvě rozesmáté puberťačky. „Ahoooj, Janku, můžeme se s tebou vyfotit?“ Prý je to úplně normální. „A to nejsme na Staromáku, tam se s žádostí o fotku přidávají už i turisti, kteří koukají na Honest Guida,“ přidává Janek Rubeš.
Prostě Východ
Teď se tu hraje nefér hra: Uber dopuje a taxikáři jen smutně koukají. Proč tedy někdo ta pravidla nenarovná? Uber jezdí v Praze už čtyři roky, a stále nic. Ovšem pokud jako precedens řešení problému s dopravou vezmeme zlodějské taxikáře, kteří stojí na rohu Staroměstského náměstí už 29 let, pak bude jezdit Uber v Praze nelegálně i v roce 2032. To už snad bude nabízet i služby UberChopper a UberJetpack.
Nakonec se paní primátorka Adriana Krnáčová po dalším taxíkářském protestu rozhodla k ráznému kroku. Spolu s Andrejem Babišem poslala společnosti Uber Technologies dopis (doufám, že ne e-mail, aby nezačali protestovat pošťáci), ať dodržuje zákony. Že mě to nenapadlo hned. Dobrý den, vy porušujete zákon? Tak už prosím neporušujte. Díky a s pozdravem Janek Rubeš.
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?