Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Filip Struhárik: Kvalitní média Facebook přežijí

Michal  Zlatkovský
Michal Zlatkovský
22. 2. 2018

Politický boj ovládl Facebook. A odehrává se nejen bez rukavic, ale prakticky vůbec bez pravidel. Zaskočené vedení největší sociální sítě chystá změny: uživatelům chtějí servírovat míň věcí veřejných a víc rodiny a přátel.

Filip Struhárik: Kvalitní média Facebook přežijí

Facebook prochází nelehkým obdobím. Valí se na něj obvinění z šíření fake news, ovlivňování voleb, z demontování demokracie. Zájem pořád větší skupiny uživatelů chladne. Mark Zuckerberg se rozhodl pro radikální změny. Víc než dvěma miliardám uživatelů slibuje obrat: útlum Facebooku jako veřejného prostoru, ve kterém dominuje „profesionální obsah“ od mediálních domů i startupů, a mnohem víc rodiny, přátel a soukromí.

Změna ovšem nenastane celosvětově stisknutím jediného tlačítka. Jako všechno na Facebooku se nejprve testuje na menším vzorku. Menšího v globálním měřítku ovšem, součástí řízeného experimentu bylo loni například celé Slovensko. Přímo z první ruky tak testování „nového Facebooku“ mohl sledovat i Filip Struhárik ze slovenského Denníku N.

Filipe, přichází konec médií na Facebooku?

Na Slovensku to tak ještě nedávno vypadalo. Facebook u nás a v pěti dalších zemích spustil test takzvaného Průzkumníka. Do téhle oddělené sekce přesunul všechny příspěvky z facebookových stránek, včetně mediálních. Úplně zmizely z hlavní facebookové zdi, kde jsou je lidé zvyklí vidět. Vyvolalo to skoro apokalyptické obavy o budoucnost médií – jestli se k nim čtenáři vůbec dostanou, jestli nepřestanou úplně číst zprávy.

Denník N založili v roce 2014 redaktoři, kteří odešli z deníku SME na protest proti jeho ovládnutí investiční skupinou Penta. Původně webový projekt, který se opírá o platící čtenáře, získal v roce 2015 i tištěnou podobu. Majoritním akcionářem Denníku N je slovenská softwarová firma ESET, akcie drží také 45 zakládajících členů redakce. Předplácí si ho 23 tisíc čtenářů převážně elektronické verze, loni poprvé dosáhl zisku.

Postihla ta změna i Denník N?

Když Facebook Průzkumníka spustil, skoro okamžitě přišel zásadní propad. Počet interakcí i dosah příspěvků na naší facebookové stránce klesl asi o třetinu. Nervozita u nás byla silnější o to, že ještě před nedávnem byly přístupy z Facebooku 40 procent naší návštěvnosti. Denník N je nové médium – fungujeme něco přes tři roky – na Facebooku jsme vznikli a je pro nás klíčový.

Na celkové návštěvnosti našeho webu se ale změna překvapivě podepsala jen minimálně, v jednotkách procent. Pro média, která mají obchodní model postavený na reklamě, by i to byl problém, my ale máme z reklamy jen malou část příjmů, většinu peněz máme od předplatitelů.

Co čistě internetová média, která jsou na reklamě existenčně závislá?

Na Slovensku jsme viděli největší výkyvy u médií podobných americkému Buzzfeedu. Tedy těch, která nepřinášejí původní nebo inovativní obsah a jejich byznys je celý postavený na Facebooku. Umějí dělat dobré titulky, přinášet nebo kopírovat témata fungující v zahraničí, netvoří ale větší přidanou hodnotu.

Další čtení

Magazín Wired o tom, jak nenasytný Facebook rozbolelo bříško. Chtěl se stát médiem, odkud bude člověk čerpat všechno o světě. Ani Mark Zuckerberg si nedokázal si představit, co takové všechno taky obnáší.

Dva roky, které otřásly Facebookem

V reakci na zpolitizování Facebooku a na záplavu falešného zpravodajství Facebook v několika zemích testuje nové způsoby servírování obsahu. New York Times o tom, že se ukazuje, jak takový boj může být kontraproduktivní.

Boj proti fake news může pomoct fake news

Mysleli jsme si, že víme, jak Facebook funguje. Přišly volby v roce 2016 – a neuvěříte, co se stalo potom! Více v Atlanticu:

Co Facebook udělal s americkou demokracií

Jak to s nimi vypadá dneska?

Pár týdnů po loňském pokusu se situace uklidnila. Nikdo z ní není nadšený – pokud se dnes chce médium dostat na facebookovou zeď, tedy tam, kde lidé tráví většinu času, musí si zaplatit reklamu. Nervozita už ale opadla.

Zamíchal s vašimi plány letošní ústup Facebooku z pozice mediálního hráče?

Na rozdíl od loňského experimentu mluví Facebook o téhle změně strategie výrazně otevřeněji. Jejím důsledkem je, že na celém světě mají facebookové stránky výrazně menší viditelnost, byť nejde o úplné skrytí jako loni na Slovensku. Facebook se teď chce zaměřit na osobní profily, tedy na přátele, rodinu a známé.

Proč se Facebook vzdává role distributora zpráv? Do velké míry přece kontroloval tok informací na internetu.

Mark Zuckerberg kdysi chtěl, aby byl Facebook jakýmisi novinami v digitálním světě. Rychle ale pochopil, že být médiem je strašně otravná a nesnesitelná práce. Každý, kdo tuší, jak funguje zpravodajská redakce, ví, že je nesmírně těžké ukočírovat obsah, který tvoří padesát lidí, aby byl kvalitní a vyvážený. Pokoušet se o to, když máte několik miliard uživatelů a každý z nich chce být slyšet, je naprosto nemožné. Tolik problémů, kolik si Facebook za poslední dva tři roky způsobil svou silnou pozicí a vlivem na šíření obsahu, neměl nikdy předtím. Utrpěl kvůli tomu zásadní marketingové a reputační ztráty.

Smažte to!

Co všechno a jak snadno se dá publikovat na Facebooku, netrápí jenom jeho majitele. Vlády nejrůznějších zemí nečekají na samoregulaci, ale samy se snaží ovlivňovat, co se na sociálních sítích smí objevit. Pohybují se při tom na tenkém ledě – leckdo se obává o svobodu slova. A provozovatelé sociálních sítí, kteří jsou podle státních regulátorů za veškerý obsah minimálně spoluzodpovědní, mačkají v obavách ze sankcí tlačítko delete jako diví.

Německo bojuje proti „nenávistnému obsahu“

Jaký je tedy skutečný důvod změn?

Facebooku v různých zemích v souvislosti s jeho obrovskou mocí reálně hrozí zákonná omezení a regulace. Přirozeně tak hledal exit strategii – posun někam, kde bude problémů méně. Z dat navíc víme, že problémem Facebooku v posledních měsících bylo, že uživatelé nesdíleli dostatek obsahu. Facebook se stal až příliš veřejným prostorem, ztratila se jeho intimita. Lidé se začali přesouvat na jiné, komornější sítě, jako je Instagram nebo Snapchat. Síť plná politiky a fake news své uživatele zkrátka otravovala. Tomu se teď Facebook musí přizpůsobit. Samozřejmě se nezbaví svých ambic v jiných segmentech, ale mírně je utlumí a bude se vracet k původnímu záměru z doby svého vzniku – sociální síť propojující spolužáky, kamarády, rodinu.

Odkud tedy lidé budou brát informace o světě?

O seriózní, kvalitní zprávy se nebojím. I u nás na Slovensku se ukázalo, že média, která mají fungující redakci a reálný byznysmodel, nespoléhající výhradně na Facebook, ho v pohodě přežijí. I přesto, že všechna měřitelná čísla z Facebooku padala v desítkách procent, návštěvnost většiny slovenských zpravodajských webů zůstala stabilní. Lidé, kteří jsou zvyklí na zpravodajství, si zkrátka hledají jiné cesty – ať už sledování titulních stran webů, které po letech stagnace nebo poklesu zaznamenávají mírný nárůst, nebo třeba newslettery a mobilní aplikace. Tahle skupina byla ale vždy menšinová – obrovské množství uživatelů, pro které zprávy nejsou důležité, si změn na Facebooku ani nevšimlo.

Máte přesto nějaký plán B?

Letos se zaměřujeme na zmíněné e-mailové newslettery. Tímhle směrem jsme se ubírali dlouhodobě, ještě před ohlášením změn na Facebooku. Viděli jsme, že dosah neplacených příspěvků na Facebooku klesá a že nám čísla z prvních dvou let naši existence i přes stoupající počet fanoušků dlouho nevydrží. Newslettery budou většinou automaticky plněné, zvažujeme i více variant personalizovaných newsletterů, ale přesnou podobu zatím hledáme. Máme také hned několik mobilních aplikací, jejichž prostřednictvím posíláme čtenářům upozornění na důležité zprávy. Daří se nám pracovat s nimi tak, aby nepůsobily jako spam nebo reklama, ale aby měly zpravodajskou hodnotu, takže si je lidé nevypínají a jde o stabilní zdroj stoupající návštěvnosti.

Radost mám i z uzavřené facebookové skupiny pro naše předplatitele. Máme ji od loňského února a dnes má kolem tří tisíc členů – jádra našich nejcennějších čtenářů. Daří se nám tam s nimi komunikovat intenzivněji než přes facebookovou stránku nebo newslettery. Její správa je ale časově mnohem náročnější než u běžných profilů na sociálních sítích.

Baví vás ještě Facebook po všech těch letech?

Poslední dobou skoro vůbec. Oproti dřívějšku vídám mnohem míň zajímavého nebo užitečného obsahu. Stále jsem na Facebooku denně, ale trávím na něm výrazně méně času. To se ale může rychle změnit – facebookový algoritmus se neustále učí a snad dojde i na opravu čím dál častějších chyb. Může se stát, že na tuhle nepříjemnou zkušenost brzy rychle zapomenu.

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze
Michal  Zlatkovský

Michal Zlatkovský

Narodil se v roce 1991 v Brně, od roku 2013 bydlí v Praze. Pracoval jako správce sociálních médií v Hospodářských novinách a na iDnes.cz. Tři roky strávil v Respektu, kde se staral o web a sociální sítě... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo