Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Roční fake news masáž prý umí ovlivnit volby. Stojí 400 000 dolarů

Catalin Cimpanu
Catalin Cimpanu
1. 8. 2017

Obyvatel webu, sociálních sítí a diskuzních fór přibývá každým dnem. Většina jich nemá žádný charakter – lžou, pomlouvají, manipulují. Bez skrupulí, za peníze. Snad by nás mohlo těšit, že jsou to falešné identity, prázdné schránky, že nemají v reálném světě občanku a nemůžou volit. Umějí ale ovlivnit, koho budeme volit my. Otázka jenom je, do jaké míry.

Roční fake news masáž prý umí ovlivnit volby. Stojí 400 000 dolarů

Z originálu A 12-Month Campaign of Fake News to Influence Elections Costs $400,000 pro Finmag s laskavým svolením autora přeložil Filip Drlík.
Úvodní obrázek – stránka, která nabízí software na distribuci obsahu na ruské sociální síti vKontakte. Zdroj: Trend Micro

Poskytovatel kybernetického zabezpečení Trend Micro v polovině června letošního roku uveřejnil 77stránkovou zprávu, ve které zkoumá podsvětí, kde se vytvářejí fake news. Tedy trh, kde si kdokoli může kupovat vliv a uměle vytvářet falešné trendy, které mají posloužit jeho vlastním zájmům.

Průzkum podzemních trhů s fake news v Číně, Rusku, na Blízkém Východě a v anglicky mluvících zemích odhalil širokou škálu služeb, které zmíněné portály nabízejí.

Zpráva se zaměřuje na několik webových stránek, kde zákazníci můžou nakupovat služby v rozsahu od „diskreditace novináře“ po „povzbuzení pouličních protestů“ a od „falšování internetových průzkumů“ po „rozhodující zmanipulování vývoje procesu“, jako jsou například volby.

Fake news: Ceník

Tady je ceník, který tým Trend Micro sestavil při průzkumu zmíněných webů

► 2600 dolarů – Vytvoření falešné internetové celebrity s 300 tisíci falešných followerů

► 200 000 dolarů – Pomoc s rozpoutáním pouličních protestů pomocí článků s falešnými zprávami

  • 2700 dolarů za zpravodajský článek s 50 tisíci retweetů a lajků
  • 2500 dolarů za video propagující protest na YouTube
  • 5000 dolarů za 20 tisíc komentářů (250 dolarů za 1000 komentářů) na příbězích (stories)/ve skupinách (groups) kupce
  • 40 000 dolarů za skupiny na sociálních médiích probírající citlivá témata a ideologie
  • 20 000 za údržbu protestu po stránce logistiky, vybavení, lékařské podpory a dalších opatření
  • 10 000 za uklidnění protestů, když zákazník dosáhne svého cíle

► 50 000 dolarů – Diskreditace novináře

  • 2700 dolarů týdně za pořízení fake news očerňujících žurnalistu, které lze propagovat nákupem 50 tisíc retweetů nebo lajků a stem tisíc návštěv
  • 2500 dolarů za video diskreditující žurnalistu
  • 1000 dolarů za čtyři tisíce komentářů, díky kterým budou falešné novinky působit věrohodněji
  • 240 dolarů za otrávení žurnalistova účtu na Twitteru dvěma sty tisíci botů a s tím spojené pošpinění jeho reputace
  • 3000 dolarů za uveřejnění 12 tisíc negativních komentářů na žurnalistovy příběhy

► 400 000 dolarů – Ovlivnění hlavního vývoje většího procesu (volby, politika)

  • 3000 dolarů za stránku týdně při nákupu sítě nejméně pěti webových stránek s falešnými novinkami, které na sebe vzájemně odkazují (v podstatě najmutí falešné zpravodajské agentury)
  • 5000 dolarů (není jisté, zda měsíčně, nebo týdně) za uveřejňování falešných zpráv na výše zmíněných stránkách
  • 5000 dolarů měsíčně za údržbu těchto stránek a doplnění nových funkcí při rozšíření služby
  • 3000 dolarů měsíčně za propagaci sítě falešných novinek přes YouTube
  • 10 000 dolarů za propagaci a distribuci příběhů, které se zaručeně objeví v mainstreamových médiích a v článcích ostatních žurnalistů
  • 35 000 dolarů za propagaci falešných novinek zaměřených na určitou geografickou oblast nebo demografickou skupinu
  • 10 000 dolarů za uveřejnění dvaceti videí na YouTube, která budou propagovat falešné zprávy a cílit na úzce vybrané cílové skupiny/oblasti

Podle rešerší jde klientům těchto firem o zkreslení reality, jak ji vnímají ostatní lidé. Služby tohoto typu se obvykle používají pro útoky na pověst jiných lidí, ovlivňování politických trendů nebo k vytváření falešných celebrit.

Boj proti těmto útokům je téměř nemožný, pokud se nezaměříte přímo na poskytovatele takových služeb, kteří jsou často registrovaní jako legální firmy. Vliv podobné kyberpropagandy lze omezit pouze vzděláváním uživatelů.

Mezi typické rysy stránek s falešnými zprávami patří laciné clickbaitové titulky, domény přiživující se na názvech legitimních zpravodajství, fotografie na první pohled upravené ve photoshopu, chybějící jména autorů a zdroje a neověřitelné podrobnosti.

Výzkumníci Trend Micro dále doporučují „vyjít ze své ‚sociální bubliny‘ a číst zprávy ze širšího okruhu důvěryhodných zdrojů. Pokud určité příběhy neodpovídají vašemu přesvědčení, neznamená to, že jsou to nutně falešné zprávy.“

Další podrobnosti, případové studie a screenshoty webových stránek nabízejících služby spojené s falešnými zprávami najdete ve zprávě The Fake News Machine firmy Trend Micro.

Činnost farmy na facebookové „lajky“ ukončena. Dva Číňané zadrženi v Thajsku – víza s překročenou dobou pobytu, ilegálně dovezené telefony, neregistrované SIM karty

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (6)

Vstoupit do diskuze
Catalin Cimpanu

Catalin Cimpanu

Catalin Cimpanu píše a rediguje texty pro Bleeping Computer. Jeho doménou jsou témata jako malware, dark web, hackeřina – zranitelnost stránek, jejich prolamování, vykořisťování.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo