Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Zakladatel JAD Productions: Jak uspět ve světové konkurenci

Radka Dohnalová
Radka Dohnalová
21. 6. 2016

Choreograf, režisér a producent Yemi A.D. patří mezi nejvyhledávanější tvůrce show na světě. Proslavil se například spoluprací s ikonou hudební branže Kanye Westem. Svou kariéru nastartoval v 18 letech cestou do USA, kde se věnoval studiu tance. Jaký je jeho recept na úspěch? Dozvíte se v sedmém díle Leadership Games.

Zakladatel JAD Productions: Jak uspět ve světové konkurenci

V americkém showbyznyse je konkurence enormní. Každý týden se lidé propouštějí a na jejich místo nastupuje někdo nový. To si plně uvědomil i Yemi A.D., když poprvé přijel za rapperem Kanye Westem, se kterým navázal v Praze předchozí spolupráci. „Až na místě jsem se dozvěděl, že máme dělat jednu z největších hudebních TV show na světě Video Music Awards. To byla skvělá příležitost, ale zároveň ohromný tlak.“

A tlak se ještě vystupňoval. Když se celé vystoupení nazkoušelo, přišli dvě hodiny před začátkem show za Kanye Westem lidé z produkce. Řekli mu, že vystoupení by vypadalo lépe bez choreografie s tanečnicemi, kterou Yemi celou připravil. Jak se v takové chvíli zachovat? Yemi A.D. se řídil svou intuicí.

Radka Dohnalová

zakladatelka ATAIRU, spoluautorka konceptu autentického leadershipu

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti převedla do praxe v podobě společnosti ATAIRU. Pomáhá jednotlivcům i organizacím na cestě k rozvoji autentického leadershipu a během strategických transformací. Je autorkou leadershipových programů u nás i v zahraničí.

Rozhovor s Radkou Dohnalovou

„Naslouchat intuici je důležitější než racionální kalkul“

S rozhodnutím lidí z produkce Yemi nesouhlasil. Nesnažil se vyvolat konflikt, ale obhájit si svůj názor: „Šel jsem do rizika. V tu chvíli jsem si ani neuvědomoval, jak velké je. Chtěl jsem ale, aby Kanye West dostal to nejlepší, na co má právo a co může mít.“ Nakonec padlo 15 minut před začátkem rozhodnutí – show proběhla podle původního plánu. A úspěšně.

Samozřejmě to mohlo dopadnout i opačně a Kanye West mohl vystoupit sám, nebo show nemusela mít úspěch. Stát si za svým názorem se ale, podle Yemiho A.D., vyplatí v každé situaci: „Mám pravidlo, že když řeknu svůj názor a lidé na to zareagují negativně a vyhodí mě, tak tam stejně nemám co dělat, protože bych tam nebyl šťastný. Když jsem upřímný k sobě i ostatním, tak se mi to nemůže nevyplatit.“

Kreativita a inovace jsou nezbytné

Yemi A.D. navrhl pro Kanye Westa víc než 80 koncertů, videoklipů a televizních show různě po světě. V spolupráci ale rozhodně nejde jen o opakování jednoho úspěšného modelu. „Kanye West je velký perfekcionista. Neustále musíte přicházet s něčím novým a každá další show musí být o něco lepší než předchozí,“ říká Yemi A.D. A to platí v byznyse jako takovém, nejenom v showbyznyse.

Tři tipy Yemiho A.D.

  • Touha odvádět absolutně špičkovou práci je důležitá. Má smysl kvůli ní jít i do konfliktu.
  • Pokud vás někde odsoudí za váš názor, víte, že je to prostředí, kde není potřeba zůstávat.
  • Je klíčové, aby mezi lidmi v týmu byla dobrá energie. Dovednosti se dají naučit.

 

Jak si Yemi A.D. poradil s ještě náročnějším úkolem, než je choreografie pro Kanye Westa? 

Navrhnout vystoupení pro profesionální tanečníky nebo režírovat show Kanye Westa, to je Yemiho parketa. Jak ale dokáže během pěti minut nacvičit choreografii s dětmi Radky Dohnalové? Sledujte v sedmém díle Leadership Games.

Pohledem autentického leadershipu

Pět tipů, jak podpořit kreativitu ostatních

Kreativita není základem pouze uměleckých oborů. I v byznyse má velké uplatnění, protože je nezbytná pro vznik inovací. Zároveň je jednou z nejtěžších disciplín leadershipu. Nemůžete ji řídit, ale můžete k ní vést sebe i ostatní. Vyzkoušejte naše tipy a posuňte svůj pracovní tým i celou firmu o krok před ostatní.

Co je autentický leadership

Podstatou autentického leadershipu je pochopení sebe sama. Poznání svého přirozeného talentu, vášně, poslání, ale i strachu, a uvědomění si, co chceme. Jen tak můžeme být ve svém jednání autentičtí a čitelní pro své okolí a se svým okolím upřímně spolupracovat. Autentický leader respektuje různost (chápe týmovou dynamiku, pracuje s nedorozuměním a konfliktem), umí nadchnout druhé a vize společně realizovat. V konečném důsledku tak dokáže autentický leadership vyvolat a podporovat i v druhých.

Proč se kreativita těžko prosazuje ve světě byznysmenů?

Aby se kreativitě dařilo, potřebuje čas a vhodné podmínky. Čas je ale pro manažery nedostatkové zboží. V záplavě každodenní exekutivy se lidé těžko zastaví a jen tak několik hodin přemýšlejí, strukturují své nápady a experimentují. Zároveň potřebují také důvěru a autonomii k tomu, aby s něčím novým přišli. Naštěstí se v dnešní době najdou výjimky. Třeba společnost Google dává svým zaměstnancům v pracovní době čas na tvoření.

Naši tvořivost významně ovlivňuje také pracovní prostor. Údajně až z 30 procent. Příhodně jej využívají například české pobočky Microsoftu, AVASTu nebo STRV. Vhodně podmínky pro kreativitu zahrnují také firemní kulturu. V sešněrovaných organizacích, které jsou plné striktních pravidel, pevně stanovených kvartálních plánů a přísné hierarchie totiž není pro kreativitu už moc místa.

Jak konkrétně tedy podpořit kreativitu a s tím spojené inovace u lidí kolem vás?

1. Dejte čas na kreativitu

Schopnost tvořit je důležitou vlastností autentického leadera. Kreativita ale samozřejmě vyžaduje čas. A do toho se rozhodně nepočítá, když sedíte na brainstormingu s telefonem v ruce a kontrolujete e-maily. Věnujte se kreativní činnosti naplno a umožněte to i ostatním. Každému vyhovuje něco jiného. Má kolega kreativní páteční odpoledne? Je kolegyně nejvíce tvořivá na home officu nebo v kavárně? Důvěřujte jim a snažte se jim vyjít vstříc.

2. Nebojte se chyb a neúspěchu

Kreativita, experimentování a inovace jdou ruku v ruce s chybami. Veďte ale ostatní k tomu, že není důležité, že někdo udělal chybu. Podstatné je, co si z toho odnese. Chyby jsou totiž zároveň příležitosti k poučení se a zlepšení. Vždyť i Henry Ford pětkrát zbankrotoval, než představil svůj úspěšný automobil Ford T.

3. Sestavte různorodý tým

Máme tendenci se obklopovat lidmi, kteří přemýšlejí jako my a jsou nám povahově blízcí. To ale není ideální prostředí pro kreativitu. Otevřete svůj pracovní tým různým perspektivám. Inovace vzniknou mnohem pravděpodobněji, když se lidé z různých oborů, s různou minulostí a s různými názory setkají a sdílejí své myšlenky.

Když se uzavřete před okolím, může vaše firma škobrtnout jako Kodak. Výrobce fotoaparátů se slepě soustředil na vývoj a distribuci filmu na chemické bázi, zatímco pozornost ostatních se už soustředila na digitální fotografii.

4. Vytvořte podmínky pro naplňující spolupráci

Kreativní nápady jsou často společným dílem jako například Wikipedia nebo Mozilla. Proto se setkávejte, diskutujte a tvořte. Samozřejmě jsou lidé, kterým se nejlépe přemýšlí o samotě. Setkávání je ale důležité i pro ně. Sdílení zkušeností, co se povedlo a co ne, posune váš tým k úspěchu rychleji. Samozřejmě by se lidé měli na projektu podílet, protože je to samotné naplňuje, ne proto, že jim to někdo přikázal.

5. Prorazte cestu skrz byrokracii

Profesor Clay Christensen z Harvard Business School poukazuje na to, že čím je firma větší, tím víc v ní byrokracie dusí kreativitu. Inovacím mnohem více přejí malé firmy start-upového typu. Jak tedy probudit k životu kreativitu i ve velkých firmách? Jednou z možností, kterou Clay Christensen zmiňuje, je vytvoření menších inovativních jednotek – takových malých start-upů v rámci velké firmy.

Učíme se hrou

Leadership Games

Celkem sedm úterků vám v sérii videí a článků budeme představovat autentický leadership. A to hravou formou – sedm špičkových manažerů, kapacit ve svém oboru se nejen podělí o svoje zkušenosti a postřehy, ale také předvedou, jak se s problémy dokážou vyrovnat tady a teď. Ve hře připravené právě jim na míru. Zatím vyšlo:

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Radka Dohnalová

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo